Menu toggle

Witamy

Znajdź używaną część zamienną, korzystając z numeru OEM

Znajdź teraz:

Szukaj po: | Numer OEM części | Marka samochodu

Jaką markę szukasz?

Audi

Audi

Dostępnych części : 210.406

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dostępnych części : 159.894

BMW

BMW

Dostępnych części : 157.532

Citroën

Citroën

Dostępnych części : 120.484

Ford

Ford

Dostępnych części : 176.820

Hyundai

Hyundai

Dostępnych części : 100.505

Mazda

Mazda

Dostępnych części : 66.246

Nissan

Nissan

Dostępnych części : 104.353

Opel

Opel

Dostępnych części : 124.999

Peugeot

Peugeot

Dostępnych części : 179.161

Seat

Seat

Dostępnych części : 51.680

Skoda

Skoda

Dostępnych części : 108.326

Toyota

Toyota

Dostępnych części : 204.191

Volvo

Volvo

Dostępnych części : 198.944

VW

VW

Dostępnych części : 382.249

Amortyzator: Jak amortyzator tłumi drgania i jak go wymienić

Amortyzatory samochodu skutecznie tłumią drgania i tym samym w znacznym stopniu przyczyniają się do bezpieczeństwa jazdy. Skuteczne tłumiki drgań znajdują się w obszarze podwozia. Wraz z zawieszeniem pełnią one rolę elementu łączącego zawieszenie koła z nadwoziem. W przypadku uszkodzenia amortyzatora często występują takie objawy, jak gąbczaste prowadzenie lub nietypowe odgłosy przy nierównej nawierzchni drogi. Ponieważ uszkodzone amortyzatory zagrażają bezpieczeństwu jazdy, należy je jak najszybciej wymienić.

Co to jest amortyzator?

Amortyzator to element tłumiący w obszarze podwozia, który w większości samochodów występuje raz na koło. Element cylindryczny montowany jest pomiędzy nadwoziem a zawieszeniem koła i wraz z resorem pojazdu zapewnia zwiększoną stabilność jazdy. W wielu samochodach amortyzator tworzy wraz ze sprężyną śrubową rozpórkę zawieszenia.

Amortyzatory samochodu redukują drgania powstające podczas jazdy, na przykład podczas hamowania lub przejeżdżania przez nierówności drogi. Ściśle rzecz biorąc, amortyzator nie jest amortyzatorem, lecz raczej tłumikiem drgań. Jednak termin amortyzator przyjął się powszechnie w odniesieniu do amortyzatorów podwozia.

Jak działają nowoczesne amortyzatory

Nowoczesne amortyzatory to wysoko rozwinięte części samochodowe, które dziś najczęściej montowane są w postaci gazowych amortyzatorów ciśnieniowych. W zależności od typu amortyzatora stosowana jest zasada podwójnej rurki lub pojedynczej rurki. Jako amortyzatory teleskopowe, elementy te posiadają tłok amortyzujący, który porusza się w górę i w dół w cylindrze i jest odpowiednio tłumiony.

Ruchy podwozia są skutecznie tłumione w zależności od tego, czy zawieszenie jest ściśnięte czy zwolnione. To samo dotyczy drgań występujących podczas jazdy. Ze względu na duże obciążenia, amortyzatory często zużywają się bardziej niż inne elementy podwozia. Wielu kierowców nie zauważa stale zmniejszającego się tłumienia, ale nieświadomie dostosowuje swój styl jazdy.

Jak długo wytrzymuje amortyzator?

To, jak długo amortyzator wytrzyma, zanim się zepsuje, zależy od wielu czynników. Bezpośredni wpływ na trwałość amortyzatorów ma między innymi konstrukcja amortyzatorów, sposób użytkowania samochodu oraz ilość przejechanych kilometrów. Na przykład sportowy styl jazdy lub jazda z dużą prędkością skracają żywotność amortyzatorów.

Jeśli samochód często jeździ po złych drogach z wieloma wybojami, amortyzatory również szybciej się zużywają. Częsta jazda z przyczepą może dodatkowo obciążać amortyzatory. To samo dotyczy sytuacji, gdy pojazd jest regularnie użytkowany z dużym obciążeniem. Na żywotność amortyzatorów wpływają również czynniki atmosferyczne lub obciążenia, takie jak sól drogowa w zimie.

Najczęstsze objawy usterki amortyzatorów

  • Pojazd wyróżnia się gąbczastym prowadzeniem
  • Kierownica drży lub wibruje
  • Odgłosy takie jak dudnienie podwozia
  • Samochód wyraźnie kołysze się po wybojach
  • Opony zużywają się szybciej lub nierównomiernie
  • Wyciek oleju amortyzatorowego przy amortyzatorze

W celu wymiany amortyzatorów w pojeździe

Jeśli amortyzatory są zużyte lub uszkodzone, należy je wymienić na odpowiednią część zamienną. Fachowi mechanicy samochodowi czasami sami wykonują te prace. Dokładny sposób postępowania i wymagany czas różnią się w zależności od pojazdu i zależą m.in. od pozycji montażowej i rodzaju mocowania amortyzatora.

W zależności od pojazdu wymiana tylnych amortyzatorów może być znacznie łatwiejsza niż wymiana przednich amortyzatorów. Dzieje się tak dlatego, że podwozie nowoczesnych samochodów jest często zaprojektowane jako niezależne zawieszenie z amortyzatorem sprężynowym. Ponieważ amortyzator i sprężyna są połączone, w celu wymiany amortyzatora należy zdemontować cały wspornik zawieszenia.

Wymiana amortyzatora przedniego

Czasami, na przykład, w celu wymiany przedniego amortyzatora trzeba zdemontować części układu kierowniczego. Po podniesieniu samochodu, odpowiednie koło jest usuwane, aby umożliwić dostęp do elementów zawieszenia. Następnie, w zależności od pojazdu, należy zdemontować zacisk hamulcowy i poluzować wał napędowy.

Aby móc zdemontować amortyzator, często konieczne jest oddzielenie zwrotnicy od wahacza, a także usunięcie drążka sprzęgającego. Na koniec odkręcamy śruby na mocowaniu amortyzatora, które łączą go z karoserią. Teraz można zdemontować amortyzator, aby wymienić amortyzator przedni.

Zamontować nowe amortyzatory

W celu wymiany amortyzatora należy zdemontować odpowiednią rozpórkę. W tym celu należy napiąć sprężynę za pomocą ściskacza sprężynowego i poluzować połączenie śrubowe na amortyzatorze. Następnie amortyzator można ponownie zmontować z nieuszkodzonym amortyzatorem i zamontować w pojeździe w odwrotnej kolejności.

Jeśli sprężyna pojazdu jest już zużyta, warto ją również wymienić. To samo dotyczy odbojnika, ponieważ ten element jest już dostępny w rozsądnej cenie. W przypadku wymiany amortyzatorów na tylnej osi nakład pracy jest z reguły mniejszy. Ze względu na sposób mocowania amortyzatorów, tylko kilka połączeń śrubowych wymaga poluzowania i ponownego dokręcenia.

Oto pięć największych niebezpieczeństw związanych z wadliwymi amortyzatorami

  1. Dłuższa droga hamowania: Droga hamowania może się znacznie wydłużyć, gdy zmniejszy się tłumienie.
  2. Wrażliwość na wiatr boczny: Samochód staje się wrażliwy na wiatr boczny i może się kołysać.
  3. Ryzyko poślizgu: Bez niezawodnego działania amortyzatorów pojazd może łatwiej wpaść w poślizg.
  4. Słabe trzymanie się drogi: podczas pokonywania zakrętów samochód zachowuje się gąbczasto i łatwiej wpada w poślizg.
  5. Brak przyczepności: samochód traci przyczepność na wybojach i podczas pokonywania wzniesień.

Kup pasujące amortyzatory teleskopowe do Twojego samochodu

Jeśli amortyzatory samochodu są uszkodzone, należy je bezzwłocznie wymienić na odpowiednie części zamienne. Jeśli nie chcesz kupować zupełnie nowych amortyzatorów, możesz skorzystać z używanych oryginalnych części w korzystnej cenie. Ważne jest, aby typ amortyzatora odpowiadał amortyzatorom zamontowanym w pojeździe.

Amortyzatory przednich kół posiadają zazwyczaj płytę sprężynującą, na której zamocowana jest odpowiednia sprężyna zawieszenia. Używane amortyzatory są często oferowane razem z pasującą do nich sprężyną. Jeśli chcesz wymienić oba amortyzatory osi, najlepszym rozwiązaniem jest kompletny zestaw amortyzatorów z dwoma amortyzatorami.

Na Autoparts24.eu znajdziesz liczne części zamienne z przyjaznego dla środowiska recyklingu samochodów w korzystnej cenie. Jeśli chcesz kupić używane części samochodowe, takie jak amortyzatory, możesz z łatwością wyszukać odpowiednie pozycje, podając numer klucza z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Numer OEM, który jest wytłoczony lub wydrukowany na wielu częściach samochodowych, jest również pomocny w poszukiwaniach. Dzięki dodatkowym ilustracjom produktów można łatwo zidentyfikować typ amortyzatora i przewidziany sposób jego montażu.

 

Najnowsze produkty

: