Menu toggle

Witamy

Używana jednostka sterująca silnika od złomów samochodowych

Znajdź teraz:

Jaką markę szukasz?

Audi

Audi

Dostępne części : 2.025

Mercedes-benz

Mercedes-benz

Dostępne części : 1.576

BMW

BMW

Dostępne części : 1.226

Citroën

Citroën

Dostępne części : 1.138

Dacia

Dacia

Dostępne części : 122

Fiat

Fiat

Dostępne części : 559

Ford

Ford

Dostępne części : 1.419

Honda

Honda

Dostępne części : 258

Hyundai

Hyundai

Dostępne części : 925

Kia

Kia

Dostępne części : 1.172

Mazda

Mazda

Dostępne części : 497

Mitsubishi

Mitsubishi

Dostępne części : 460

Nissan

Nissan

Dostępne części : 833

Opel

Opel

Dostępne części : 1.452

Peugeot

Peugeot

Dostępne części : 1.602

Czym jest sterownik silnika lub sterownik wtrysku paliwa?

Sterownik silnika (ang. Engine Control Unit, ECU lub Engine Control Module, ECM) to elektroniczny układ samochodowy podłączony do szeregu czujników, którego zadaniem jest zapewnić optymalną wydajność silnika. Zasadniczo jest to komputer sterujący podstawowymi mechanizmami pojazdu, zwracający informacje o osiągach silnika i właściwościach jezdnych. Obecnie praktycznie wszystkie nowoczesne samochody są wyposażone w sterownik silnika.

Co robi sterownik silnika?

Sterownik silnika (dalej ECM) nieustannie monitoruje rozległą sieć czujników w układach elektrycznych samochodu i dba o poprawne działanie każdego monitorowanego elementu. W przypadku wykrycia zakłóceń w działaniu, ECM próbuje dokonać korekty niepoprawnie zachowującego się elementu, a jeśli będzie to niemożliwe, ECU wysyła kod usterki, który jest sygnalizowany kontrolką awarii („check engine”) na desce rozdzielczej pojazdu. Podstawą funkcją ECM jest kontrolowanie elektronicznego wtrysk paliwa za pośrednictwem czujnika położenia przepustnicy. Zasadniczo ECM monitoruje cztery parametry pojazdu – mieszankę paliwowo-powietrzną, czas zapłonu, zmienność fazy rozrządu i prędkość biegu jałowego. Integracja ECM z czujnikami położenia umożliwia określenie prędkości obrotowej (RPM) wału korbowego.

Czy można wymienić ten element samodzielnie?

Sterownik silnika potrafi ulec awarii. Wielu kierowców borykających się z uszkodzonym sterownikiem zastanawia się, czy zlecić naprawę specjaliście, czy też wymienić ECM samodzielnie. Wszystko zależy od danego modelu pojazdu. W niektórych modelach jest to łatwiejsze niż w innych.

W większości przypadków możesz jednak z łatwością wymienić ECM bez pomocy warsztatu. Proces wymiany jest dość prosty, ponieważ ECM znajduje się w komorze silnika, w miejscu łatwo dostępnym. Wszystko, co musisz zrobić, to kupić odpowiedni ECM na stronie autoparts-24.com i rozpocząć naprawę.

Rzeczy, o których należy wiedzieć i pamiętać podczas wymiany tego elementu

Aby wymienić sterownik silnika na nowy, należy najpierw wymontować uszkodzone urządzenie. Cały proces opisano poniżej;
Wyczyść wszystkie styki i odsłonięte zaciski.
Odczep i wyczyść złącza z korozji.
Sprawdź, czy wszystkie złącza są nienaruszone i szczelne.
Używając testera napięcia upewnij się, że przewody nie są przerwane i nie występują w nich zwarcia.

Po wymontowaniu uszkodzonego sterownika zamontuj nowy, postępując zgodnie z niniejszym opisem.

Krok 1: Zacznij od odłączenia akumulatora za pomocą klucza nasadowego.

Krok 2: Zlokalizuj sterownik silnika Lokalizacja ECM zależy głównie od modelu, marki i roku produkcji pojazdu. Zwykle znajdziesz go w komorze silnika lub pod jednym z przednich siedzeń.

Krok 3: Podnieś zaczep blokujący w celu odcięcia zasilania elektrycznego od ECM.

Krok 4: odkręć śruby mocujące stary ECM, wyjmij komponent i

włóż nowy.

Krok 5: przykręć ECM, podłącz przewody elektryczne i ponownie podłącz przewody akumulatora.

Krok: Uruchom silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym przez około pięć minut.

Przed montażem koniecznie upewnij się, że wymieniany ECM został wstępnie zaprogramowany. Ma to kluczowe znaczenie dla aktualizacji niezbędnego oprogramowania i zapewnienia optymalnej wydajności samochodu.

Różne rodzaje/generacje/modele części

Elektroniczny moduł sterujący (ang. Electrical Control Unit, ECU) to uogólnione określenie układu elektrycznego samochodu. Moduły sterujące mają różne funkcje; istnieją oddzielne moduły sterujące układu napędowego, skrzyni biegów, i hamulca, jak i centralny moduł sterujący, centralny moduł rozrządu, moduł sterujący nadwozia, moduł sterujący zawieszenia i ogólny moduł sterujący elektroniką.

Różne elementy elektronicznego modułu sterującego (ECU)

Wewnątrz ECU znajduje się rdzeń, który odpowiada za przetwarzanie wszystkich przesyłanych sygnałów. Oprócz tego moduł ECU jest wyposażony w pamięć RAM do przechowywania informacji. Ponadto ECU jest wyposażony w wejścia (w tym zasilanie), wyjścia sygnałowe do zaworów i wtrysków, łącza komunikacyjne i odpowiednie oprogramowanie.

Rozpoznawanie problemów lub objawów awarii

Prędzej czy później moduł ECU ulegnie uszkodzeniu. Zrozumienie objawów uszkodzenia takiego modułu ułatwia znalezienie rozwiązania problemu. Niektóre z typowych objawów awarii elektronicznej jednostki sterującej (ECU) to miganie kontrolki „check engine”, zwiększone zużycie paliwa, przerwy w zapłonie lub gaśnięcie silnika, słabe osiągi silnika, czy brak rozruchu silnika. Jeśli zauważysz takie objawy, należy koniecznie znaleźć źródło awarii.

Często występujące problemy z tym elementem (rozwiązywanie problemów)

Wyeliminowanie przyczyny nieprawidłowego działania ECM pomoże zapobiec późniejszemu uszkodzeniu wymienionego modułu. Dzieje się tak dlatego, ponieważ jednymi z najczęstszych przyczyn awarii ECM są naprężenia termiczne, zwarcie w obwodzie elementu wykonawczego lub elektrozaworu, wibracje, bądź przedłużone wystawienie urządzenia na działanie wody i wynikająca z tego korozja.

Innymi przyczynami problemów z ECM są rozładowane akumulatory, nieprawidłowości przy rozruchu awaryjnym, niskie napięcie i złe rozruszniki. Zasadniczo działanie ECU zależy od napięcia podawanego z akumulatora; nieustannie podawanie do modułu zasilania napięciu poniżej 6 woltów może prowadzić do uszkodzenia tego elementu. Dodatkowo nieprawidłowo przeprowadzony rozruch awaryjny może prowadzić do zwarcia ogniw elektrycznych ECU.

Typowa żywotność

Żywotność ECM jest obliczana na cały okres eksploatacji pojazdu. Przy średnim czasie eksploatacji wynoszącym 11 lat, moduły ECU również powinny mieć podobną żywotność. Jednak nieprzewidziane okoliczności, takie jak ekstremalne upały, mogą znacznie skrócić ten czas.

Inne części do wymiany lub naprawy podczas wymiany sterownika silnika (ECU)

W większości przypadków awaria elektronicznej jednostki sterującej ma swoje źródło gdzieś indziej. Dlatego, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu uszkodzeń, często konieczna jest również wymiana innych części samochodowych. W takich sytuacjach najczęściej wymagają wymiany akumulator, wtryski paliwa, okablowanie, zapłon, oraz bezpieczniki wejścia i wyjścia ECU.

Jak upewnić się, że kupujesz odpowiednią część do swojego samochodu?

Zróżnicowanie modułów ECU jest bardzo duże i zależy od marki, modelu i roku produkcji samochodu. Dlatego musisz znaleźć taki, który będzie zgodny z Twoim pojazdem. Warto zauważyć, że wymiana modułu ECU na nowy może być niezwykle kosztowna. W związku z tym lepiej wybrać używany moduł. Nawet jeśli wybierasz używaną część, ważne jest, aby upewnić się, że pochodzi ona od producenta oryginalnego sprzętu (OEM).

Decydując się na używany moduł ECU producenta OEM masz pewność, że idealnie pasuje i integruje się z systemem Twojego samochodu. Taka część będzie cechować się taką samą jakością wykonania jak poprzednia. Dodatkowo producenci OEM zwykle dają gwarancję na wypadek uszkodzenia. Jeśli szukasz używanych części OEM, zajrzyj na autoparts-24.com, gdzie z pewnością znajdziesz to, czego szukasz.

Wniosek

ECM odgrywa integralną rolę w optymalnym funkcjonowaniu pojazdu. Odpowiada za odbieranie i przesyłanie sygnałów do wszystkich czujników w samochodzie. Gdy sterownik silnika ulegnie awarii, silnik nie będzie pracować poprawnie. Można temu jednak zaradzić poprzez wymianę elementu na używaną sprawną jednostkę OEM.

Najnowsze produkty

: