Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?

Mocne i sprawnie działające hamulce to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia nowoczesnych pojazdów. Podczas każdej podróży wykonują ciężką pracę, zawsze doprowadzając samochód do bezpiecznego zatrzymania. Jednak każdorazowe hamowanie ważącego tony pojazdu z czasem prowadzi do wyeksploatowania części, a tym samym do obniżenia efektywności i niezawodności  elementów układu hamulcowego, co powoduje wydłużanie drogi hamowania.

Tutaj dowiedzą się Państwo dlaczego tarcze i klocki hamulcowe ulegają zużyciu oraz poznają cenne wskazówki dotyczące wymiany tych części.

Czytaj więcej: Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje

Dlaczego należy wymieniać tarcze i klocki hamulcowe?

Układ hamulcowy nowoczesnych samochodów składa się z wielu elementów, które są obciążane podczas każdego procesu hamowania. Podczas gdy elementy takie jak wspomaganie hamulców i przewody obwodu hamulcowego rzadko wymagają naprawy, inne części narażone są na duże zużycie.

Klasyczne części szybko zużywalne to przede wszystkim elementy takie jak klocki i tarcze hamulcowe. Są one dociskane do siebie podczas każdego procesu hamowania i ocierają się o siebie. W przypadku hamulców bębnowych to samo dotyczy takich elementów jak szczęki hamulcowe i bęben hamulcowy.

Przyczyny zużycia hamulców

Każdorazowe ocieranie się klocków hamulcowych o tarczę hamulcową lub szczęk hamulcowych o bęben powoduje wysłużenie materiału. Z czasem zmniejsza to wydajność hamulca. W momencie osiągnięcia granicy zużycia należy zatem niezwłocznie wymienić te elementy.

W przypadku hamulców tarczowych, gdy materiał klocków jest coraz bardziej zużyty, staje się to zauważalne w postaci czarnego pyłu hamulcowego na felgach. Jak łatwo się zatem domyślić, zbyt częste hamowanie przyspiesza proces zużycia  elementów, więc zawsze warto kontrolować własny styl jazdy, aby nie doprowadzić do przedwczesnego wyeksploatowania części.

Typowe objawy zużytych hamulców

Jeśli hamulce są zużyte, często można to zauważyć poprzez pewne oznaki. Poniżej podajemy najważniejsze z nich:

  • Komputer pokÅ‚adowy odbiera komunikat od czujników zużycia klocków
  • Zapala siÄ™ kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej
  • Zmniejsza siÄ™ siÅ‚a hamowania
  • Hamulce ocierajÄ… siÄ™
  • WystÄ™pujÄ… wibracje koÅ‚a kierownicy i Å›ciÄ…ganie na boki przy hamowaniu
  • Piszczenie podczas hamowania

W nowoczesnych pojazdach zużycie klocków często odnotowywane jest w pierwszej kolejności przez czujniki elektryczne, które dostarczają tę informację do komputera pokładowego. Następnie zapala się odpowiednia kontrolka ostrzegawcza, która dodatkowo wskazuje na zużycie części i zmniejszenie wydajności hamulców. Wtedy jest najwyższy czas, aby zlecić wymianę klocków hamulcowych w warsztacie. Niektórzy producenci hamulców montują również akustyczny czujnik zużycia, który wydaje dźwięki przypominające pisk, gdy hamulce nadają się do wymiany.

W momencie gdy elementy są jednak już bardzo zużyte,  dochodzi wtedy do tarcia hamulców oraz znacznego wydłużenia drogi hamowania. Oprócz tego mogą występować silne drgania kierownicy i ściąganie na boki podczas procesu hamowania pojazdu. Warto tutaj zaznaczyć, że przy regularnych inspekcjach w warsztacie mechanicznym, istnieje większa szansa, że zużycie hamulców zostanie zauważone znacznie wcześniej a punktualne dokonanie wymiany zapobiegnie niszczeniu dodatkowych elementów układu.

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych – na co zwrócić uwagÄ™?

Przy wymianie klocków czy szczęk hamulcowych należy pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze, warto nadmienić, że zużycie występuje zazwyczaj na tej samej osi, przy czym elementy na przedniej osi mają tendencję do szybszego zużycia. Ponadto trzeba dodać, że elementy powinny być zawsze wymieniane równocześnie w obu kołach jednej osi, aby rozkład siły hamowania był równomierny na obydwa zaciski. Przy wymianie tylko jednej strony, gdzie grubość i skuteczność hamowania może być różna, może dojść do wibracji kierownicy czy też pedału hamulca. Wtedy w trakcie procesu hamowania prowadzący samochód będzie narażony na utratę panowania nad pojazdem.

Narzędzia i części potrzebne do wymiany hamulców

  • PodnoÅ›niki-lewarki i stojaki: PomagajÄ… w podnoszeniu i zapewniajÄ… bezpieczne oparcie.
  • Klucz do nakrÄ™tek kół: Za pomocÄ… tego narzÄ™dzia poluzowuje siÄ™ i dokrÄ™ca nakrÄ™tki kół.
  • Nowe tarcze hamulcowe: PrawidÅ‚owo dopasowane nowe tarcze hamulcowe zapewniajÄ… skuteczne hamowanie.
  • Odpowiednie klocki hamulcowe wraz z zestawem okÅ‚adzin ciernych: Przy ich wymianie należy zawsze stosować nowe produkty.
  • Szczotka druciana: Części hamulców i piasty kół mogÄ… być czyszczone szczotkÄ… drucianÄ….
  • Klucz dynamometryczny: NakrÄ™tki kół i Å›rub sÄ… dokrÄ™cane zgodnie ze wskazanym momentem dokrÄ™cenia, który jest zazwyczaj podany w instrukcji obsÅ‚ugi pojazdu.
  • Praska do tÅ‚oczków hamulcowych: za pomocÄ… tego narzÄ™dzia można przesunąć tÅ‚oczki do tyÅ‚u.
  • Åšrodek do czyszczenia hamulców: Å›rodek ten usuwa smar i olej z tarcz hamulcowych.
  • Smar: uÅ‚atwia montaż i zapobiega późniejszym piskom.
  • Zestaw kluczy: Wszystkie Å›ruby hamulcowe można najÅ‚atwiej poluzować za pomocÄ… grzechotki z obrotowÄ… rÄ™kojeÅ›ciÄ… i zestawu nasadek.

Wymiana hamulców – oto jak udaje siÄ™ naprawa

Sprawne hamulce samochodu w znacznym stopniu przyczyniają się do bezpieczeństwa jazdy. Jeśli nie działają prawidłowo, szybko może dojść do niebezpiecznych sytuacji. Dlatego tylko doświadczeni auto-wyjadacze powinni wymieniać tarcze i klocki hamulcowe samodzielnie. Wszystkim pozostałym osobom zalecamy  pozostawienie wymiany elementów układu hamulcowego fachowcowi w warsztacie mechanicznym.

Warto tutaj też nadmienić, że dokładna procedura wymiany hamulców tarczowych może się różnić w zależności od producenta i modelu pojazdu. A zatem kolejność wykonywanych czynności może być w niektórych przypadkach znacznie  odmienna. Cenne informacje dotyczące wymiany hamulców w określonych typach pojazdów są zazwyczaj ujęte w instrukcji obsługi i naprawy danego pojazdu. Poniżej przedstawiamy podstawowe kroki.

1. Zakup odpowiednich części zamiennych

Przed przystąpieniem do wymiany hamulców należy zakupić odpowiednie części zamienne. Elementy układu hamulcowego takie jak klocki i tarcze hamulcowe muszą zawsze dokładnie pasować do modelu pojazdu. Przy zakupie trzeba zatem zawsze mieć na oku nie tylko dobrą jakość produktu, ale również jej adekwatność. Aby zminimalizować ryzyko wyboru niewłaściwych części, najlepiej zawsze dobierać produkt przy użyciu numeru nadwozia VIN.

2. Ustabilizowanie i umieszczenie pojazdu na podnośniku.

Ponieważ do wymiany tarcz i klocków wymagany jest swobodny dostęp do zawieszenia, samochód musi być najpierw ustawiony na twardej powierzchni, unieruchomiony przy pomocy klinów a następnie podniesiony na lewarku i ustabilizowany za pomocą wspornika. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest użycie platformy podnoszącej.

3. Zdjęcie koła

Aby móc przeprowadzić prace przy hamulcu, należy zdjąć koła samochodu z danej osi. W tym celu trzeba najpierw poluzować śruby a następnie zdjąć koło. Jest to niezbędna czynność, która zapewnia dobry dostęp do układu hamulcowego.

4. Demontaż zacisku hamulcowego

Kolejnym krokiem jest demontaż zacisku hamulcowego danego hamulca. W zależności od pojazdu może być konieczne poluzowanie kilku śrub. To pozwoli na wyjęcie starych klocków hamulcowych. Warto pamiętać o tym, że odkręcony zacisk hamulcowy nie może bezwładnie wisieć na przewodzie hamulcowym lecz  powinien zostać podwieszony do boku za pomocą np.:linki.

5. Usunięcie tarczy hamulcowej

Po zdjęciu zacisku hamulcowego uzyskuje się swobodny dostęp do tarczy hamulcowej, którą należy następnie usunąć. W zależności od modelu pojazdu trzeba poluzować jedną lub więcej śrub. Wtedy można łatwo zdjąć tarczę hamulcową.

6. Kontrola i czyszczenie

Po zdemontowaniu zacisków hamulcowych, klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych należy dokonać wizualnej kontroli wszystkich elementów układu hamulcowego pod kątem bezpieczeństwa i ewentualnych, dodatkowych oznak zużycia. Następnie można wyczyścić elementy układu hamulcowego i piastę koła.

7. Montaż nowych tarcz hamulcowych

Nowo zakupione tarcze hamulcowe można bez większego wysiłku umieścić na oczyszczonych piastach kół. Następnie należy ponownie wkręcić śruby mocujące tarczę. Jeśli tarcza hamulcowa jest zaolejona, pomoże użycie środka do czyszczenia hamulców.

8. Zresetowanie tłoka hamulcowego

W celu wymiany klocków hamulcowych, należy odsunąć tłoczki układu hamulcowego. Aby to zrobić, trzeba otworzyć zbiornik płynu hamulcowego i usunąć niektóre z nich, jeśli poziom płynu hamulcowego jest zbyt wysoki. Do resetowania tłoka hamulcowego służy specjalne narzędzie.

9. Montaż nowych klocków hamulcowych

Kolejnym krokiem jest umieszczenie nowych klocków hamulcowych w zacisku hamulcowym. Przy wymianie klocków nigdy nie należy ich mieszać ani montować w niewłaściwy sposób. Poza tym przy okazji warto oczyścić układ hamulcowy z korozji i nasmarować ruchome elementy przy użyciu specjalnego smaru, co zapobiegnie późniejszym piskom.

10. Montaż zacisku hamulcowego

Po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych w zacisku hamulcowym, jest on ponownie montowany na swoim miejscu. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności do demontażu. W niektórych modelach może być konieczne ponowne podłączenie czujnika zużycia klocków hamulcowych.

11. Ponowne założenie kół

Po założeniu zacisków i tarcz hamulcowych można przystąpić do ponownego montażu kół. Przedtem zaleca się jeszcze raz wizualnie sprawdzić wszystkie elementy układu hamulcowego. Jeśli na tarczach hamulcowych znajduje się brud, można go usunąć za pomocą środka do czyszczenia hamulców.

12. Naciśnięcie na pedał hamulca

Aby klocki hamulcowe mogły ponownie przylgnąć do tarcz hamulcowych, po wymianie hamulców konieczne jest kilkukrotne wciśnięcie pedału hamulca. Następnie zalecane jest sprawdzenie poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby jego uzupełnienie.

13. Jazda próbna

Po wymianie klocków i tarcz hamulcowych należy sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. W razie braku możliwości przetestowania układu hamulcowego na profesjonalnym stanowisku rolkowym do diagnostyki hamulców, zaleca się przeprowadzenie krótkich, ostrożnych prób hamowania. Dopiero po tym etapie należy przeprowadzić jazdę próbną.

 

Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana

Pompa ABS jest jednym z centralnych elementów nowoczesnych ukÅ‚adów hamulcowych. JeÅ›li jednak jest ona uszkodzona, może doprowadzić do awarii systemu ABS. Dowiedz siÄ™ tutaj, czy naprawa tego elementu jest możliwa, czy może lepszym rozwiÄ…zaniem jest jego wymiana. Jak dziaÅ‚a system…
Czytaj więcej

Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i kobyłek?

Ten kto nie ma w swoim garażu platformy do podnoszenia pojazdów, czÄ™sto musi znależć inny sposób by w razie koniecznoÅ›ci naprawy samochodu bezpiecznie go podnieść. W wielu przypadkach to wÅ‚aÅ›nie uniesienie pojazdu pozwala na uzyskanie swobodnego dostÄ™pu do danego elementu,…
Czytaj więcej

Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu? 

JeÅ›li samochód ulegÅ‚ poważnemu uszkodzeniu w wypadku lub nie przynosi korzyÅ›ci ekonomicznych, pociÄ…ga to za sobÄ… konieczność pozbycia siÄ™ takiego balastu. Podczas gdy dawniej stare samochody odstawiano po prostu na zÅ‚omowisko, dziÅ› stacje demontażu pojazdów poddajÄ… auta przeznaczone do kasacji…
Czytaj więcej

Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?

Używane części zamienne pozyskiwane sÄ… w procesie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, który przeprowadzajÄ… firmy zajmujÄ…ce siÄ™ recyklingiem samochodów. Niektóre samochody majÄ… już przejechane wiele kilometrów gdy sÄ… demontowane, a inne majÄ… tylko niewielki przebieg, ponieważ trafiajÄ… do stacji demontażu…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki