Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie problemów i naprawa
1. Przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego
2. Diagnostyka wstępna przy problemach z dyferencjałem
3. Diagnozowanie hałasu tylnego mechanizmu różnicowego
Jeśli nagle słyszymy stukot przy zmianie biegów, głośny hałas dobiegający z tyłu podczas jazdy, który przypomina regularne, głuche stukanie, a może nawet odgłos podobny do mielenia czegoś w metalowym młynku, to prawdopodobnie coś jest nie tak z tylnym mechanizmem różnicowym. Dyferencjał pobiera moc z silnika i rozdziela ją na oba koła napędowe, w przypadku jego awarii oderwane elementy klinują się wewnątrz jego obudowy (napęd tylny) lub także dostają się do obudowy skrzyni biegów (napęd przedni). Przy napędzie na przednie koła rozpoznamy awarię dyferencjału po wibracjach kierownicy, które zazwyczaj występują równocześnie z dziwnym hałasem. Dodatkowo mogą pojawić się trudności ze skręcaniem. Jeśli dojdą do tego kłopoty z wrzucaniem biegów, oznacza to, że fragmenty zniszczonego mechanizmu dostały się już do przekładni.
Istnieje wiele przyczyn, które mogą spowodować awarię dyferencjału, do których należą: zwykłe zużycie elementów mechanicznych lub nagłe uszkodzenie spowodowane zbyt szybką jazdą po przeszkodzie, takiej jak dziura lub krawężnik. W celu naprawienia awarii, mechanicy będą musieli najpierw zdiagnozować problem przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak oscyloskop i cząstka magnetyczna.
W poniższym artykule omówimy niektóre z najczęstszych przyczyn hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, zaproponujemy kilka rozwiązań i podpowiemy, co można zrobić, gdy naprawa nie przyniesie zamierzonych skutków.
Czytaj więcej: Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
Przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego
- Niewystarczająca ilość płynu różnicowego
- Przeciążenie podczas holowania
- Uszkodzone łożyska podporowe wałka zębatego
- Uszkodzone łożysko koła
Diagnostyka wstępna przy problemach z dyferencjałem
Moc silnika jest przenoszona na tylny mechanizm różnicowy poprzez wał napędowy i skrzynię biegów, a następnie poprzez mechanizm różnicowy na koła napędowe. Tylny mechanizm różnicowy pojazdu został zaprojektowany tak, aby był niezawodny i wytrzymały. Jest to jednak skomplikowany zespół składający się z łożysk, kół zębatych i podzespołów. Dlatego w momencie, gdy pojawi się problem, jego przyczyna może być trudna do zdiagnozowania, chyba że oddamy samochód w ręce profesjonalisty. Pomocnym może okazać się także wsłuchanie się w pewne odgłosy, które mogą znacznie ułatwić nam zadanie podczas wstępnej diagnostyki. Należą do nich:
- Skowyt podczas jazdy prosto – jeśli słyszymy wycie podczas zwalniania, może to być luźna zębatka pierścieniowa. Ten sam dzwięk może także być dosłyszalny również przy przyspieszaniu.
- Dudnienie lub zgrzytanie przy wchodzeniu w zakręt – sugeruje to, że jest problem z kołem koronowym lub przekładniami bocznymi. Może to być również wyciek płynu smarującego lub uszkodzone koło zębate.
- Odgłos stukania po przejechaniu kilku metrów jest często wynikiem uszkodzenia kół zębatych.
Diagnozowanie hałasu tylnego mechanizmu różnicowego
Różne przyczyny mogą powodować hałas tylnego mechanizmu różnicowego. Jeśli do naszych uszu dobiega nas wyjący dźwięk podczas zmiany biegów, może to być oznaka zużycia. Ponadto, gdy podczas jazdy zauważymy, że wycie występuje tylko podczas zwalniania, oznacza to, że łożysko koła zębatego jest poluzowane i wymaga dokręcenia. Przy różnych prędkościach, wycie może wskazywać, że koła zębate nie są wyrównane lub są mocno zużyte. Natomiast jeśli hałas z tylnego mechanizmu różnicowego występuje tylko podczas przyspieszania pojazdu, to prawdopodobnie przekładnie są zużyte z powodu braku smarowania lub przeciążenia. Jeśli koła zębate wydają wyjący dźwięk, najlepiej jest sprawdzić napięcie wstępne i upewnić się, że zęby paska zębatego są w jednej linii.
Podczas jazdy z prędkością ponad 30 km/h, gdy słychać warkot i dudnienie, może to oznaczać problem z łożyskami nośnymi. Hałas tylnego mechanizmu różnicowego może być inny na różnych zakrętach w przypadku samochodów z wałem osiowym z zaciskiem C-Clip.
Jeśli natomiast zęby paska zębatego ulegną zatarciu, przy tej samej prędkości lub podczas zwalniania i przyspieszania, może pojawić się warkot i dudnienie. Łożyska wałka zębatego mogą wydawać wtedy odgłos warkotu, ponieważ będą obracać się szybciej niż zespoły nośne. Dlatego też, jeśli rozpoznamy taki dźwięk, najprawdopodobniej problemem są właśnie one.
Jednak gdy pojawiają się regularne trzaski występujące co kilka metrów, to uszkodzeniu uległy być może wieniec zębaty i zębnik.
Stare łożyska wydają odgłosy podobne do wycia, gdy nie wspierają biegów prawidłowo. Z drugiej strony, dudniący hałas podczas obracania się jest spowodowany wadliwym łożyskiem koła. Dodatkowo, brzęczące i trzeszczące dźwięki mogą być powodowane przez uszkodzone koła zębate lub nieodpowiednie smarowanie mechanizmu.
Zawsze warto więc zwrócić uwagę na powyższe dźwięki podczas diagnozowania problemu.
Jak usunąć hałas tylnego mechanizmu różnicowego
Jeśli jesteśmy uzdolnieni mechanicznie, to pozbycie się hałasu tylnego mechanizmu różnicowego jest łatwe. W tym celu będziemy potrzebować kilku narzędzi do przeprowadzenia naprawy.
Oto proste kroki, jak zlikwidować hałas dobiegający z mechanizmu różnicowego:
- Przygotuj pojazd: W tym celu umieszczamy samochód na podnośniku i podstawiamy szeroką wannę bądź miskę do której będzie spływał płyn.
- Uzupełnij płyn w mechanizmie różnicowym: Instrukcja obsługi samochodu może być przydatna przy określaniu, jak często płyn wymaga wymiany. Jeśli stwierdzimy, że już minął czas, należy wtedy spuścić stary płyn i uzupełnić go świeżym zapasem. Czasami samo to rozwiązanie wystarcza, aby pozbyć się niechcianego hałasu.
- Wymień uszczelkę: Gdy natomiast po spuszczeniu płynu odkrywamy małe kawałki metalu, należy wymienić uszczelkę. W tym celu należy całkowicie zdjąć pokrywę i obejrzeć ją pod kątem ewentualnych uszkodzeń.
Jeżeli pojazd wydaje zbyt głośne wycie, wymiana uszczelki jest jedyną możliwością. Po jej wymianie, hałas powinien zniknąć. Uszczelka będzie również wymagać wymiany, jeśli zauważymy wyciek z mechanizmu różnicowego. Może on być w postaci brązowego płynu na ziemi. - Przetestuj samochód: W wielu przypadkach wymiana płynu różnicowego lub uszczelki spowoduje wyciszenie mechanizmu różnicowego. Po wykonaniu tych dwóch procedur, pojazd może być poddany jeździe próbnej. Jeśli hałas ustąpił, to problem został rozwiązany. Jeśli nie, przyczyną problemu jest uszkodzenie innych części mechanizmu różnicowego. Dalsza diagnostyka będzie wymagać prawdopodobnie wizyty w warsztacie samochodowym i porady profesjonalnego mechanika.
- Wymień wszystkie uszkodzone części: Jeśli jakikolwiek uszkodzony element, czy to wałek zębaty, uszczelka bądź też łożysko, wymaga wymiany, wszystkie te części mogą Państwo nabyć na naszej stronie internetowej Autoparts24.pl
- Wyczyść obudowę: Uszczelka tylnego dyferencjału jest wielokrotnie wypełniona kurzem i brudem, co również może sprzyjać powstawaniu dziwnych dźwięków. Warto zatem wyczyścić poszczególne części dyferencjału przy pomocy środka do czyszczenia hamulców i czystej szmatki.
- Nasmaruj wałki osi: Smarowanie olejem przekładniowym osi tylnej i osi kierującej zapewnia płynne funkcjonowanie kół zębatych.
Najczęściej zadawane pytania
1. Jaki hałas wydaje uszkodzony tylny mechanizm różnicowy?
Niektóre typowe odgłosy pracy uszkodzonego tylnego mechanizmu różnicowego to:
- Najczęstszy jest hałas przypominający wycie
- Skowyt podczas przyspieszania
- Dźwięk dudnienia przy prędkości powyżej 30km/h
2. Skąd mam wiedzieć, czy mój tylny mechanizm różnicowy jest uszkodzony?
Hałaśliwy tylny mechanizm różnicowy to zawsze zły znak. Zazwyczaj rozpoczyna się serią dziwnych dźwięków, takich jak brzęczenie, mielenie, warczenie, lub wycie, które są pierwszą oznaką, że dyferencjał wymaga naprawy.
3. Jak pozbyć się hałasu tylnego mechanizmu różnicowego?
Można podjąć następujące kroki:
- Wymienić płyn
- Wymienić uszczelkę
- Wymienić uszkodzone koła zębate i inne wewnętrzne części dyferencjału
- Nasmarować oś
- Przeprowadzić obróbkę konserwacyjną silnika i metalu
4. Czy można naprawić tylny mechanizm różnicowy?
Tak, można go naprawić. Każdy mechanik w lokalnym warsztacie będzie w stanie przeprowadzić naprawę. W zależności od stopnia uszkodzenia elementów, naprawa taka może kosztować gdzieś pomiędzy 3-5 tys.zł .
Zawsze zaleca się, aby to wyszkolony mechanik zajął się diagnostyką problemów z tylnym mechanizmem różnicowym. Na pierwszym etapie identyfikacji problemu z pewnością pomoże klasyfikacja odgłosów i ustalenie momentu w którym występują. W rzadkich przypadkach może bowiem się zdarzyć, że to jednak nie mechanizm różnicowy jest uszkodzony, ale inne podzespoły. Aby zapobiec kłopotom z dyferencjałem, właściciele pojazdów zawsze powinni spawdzać, czy ich samochód ma wystarczającą ilość płynu.
Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
Każdy samochód z silnikiem spalinowym może w różnym stopniu zużywać paliwo. Olej napędowy lub benzyna są spalane w komorze spalania silnika i ostatecznie zapewniają napęd. Niektórzy kierowcy uważają jednak, że zużycie paliwa przez ich pojazd jest po prostu zbyt wysokie….
Czytaj więcej
Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
Nowoczesne pojazdy składają się z dużej liczby rozmaitych elementów. Wszystkie części współdziałają ze sobą, przyczyniając się do niezawodnego funkcjonowania samochodu. Ponieważ mamy tu doczynienia z rozbudowanymi systemami, odnalezienie się w świecie auto części może być nieco trudne. Istnieje kilka sposobów…
Czytaj więcej
Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
Nowe i używane części samochodowe: Oto wady i zalety Wszystkie części samochodowe ulegają nieuchronnemu zużyciu podczas ciągłej eksploatacji lub mogą zostać nagle uszkodzone w wyniku wypadku. Jeśli potrzebna jest odpowiednia część zamienna, pojawia się wtedy pytanie, czy bardziej opłaca się…
Czytaj więcej
Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu?
Jeśli samochód uległ poważnemu uszkodzeniu w wypadku lub nie przynosi korzyści ekonomicznych, pociąga to za sobą konieczność pozbycia się takiego balastu. Podczas gdy dawniej stare samochody odstawiano po prostu na złomowisko, dziś stacje demontażu pojazdów poddają auta przeznaczone do kasacji…
Czytaj więcej
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Żywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedłużyć żywotnoś...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wgląd w technologię silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- Błyskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterująca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterująca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak są zbudowane, jak działają i czym się r...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- Tłumik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu?
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN