Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie problemów i naprawa

Jeśli nagle słyszymy stukot przy zmianie biegów, głośny hałas dobiegający z tyłu podczas jazdy, który przypomina regularne, głuche stukanie, a może nawet odgłos podobny do mielenia czegoś w metalowym młynku, to prawdopodobnie coś jest nie tak z tylnym mechanizmem różnicowym. Dyferencjał pobiera moc z silnika i rozdziela ją na oba koła napędowe, w przypadku jego awarii oderwane elementy klinują się wewnątrz jego obudowy (napęd tylny) lub także dostają się do obudowy skrzyni biegów (napęd przedni). Przy napędzie na przednie koła rozpoznamy awarię dyferencjału po wibracjach kierownicy, które zazwyczaj występują równocześnie z dziwnym hałasem. Dodatkowo mogą pojawić się trudności ze skręcaniem. Jeśli dojdą do tego kłopoty z wrzucaniem biegów, oznacza to, że fragmenty zniszczonego mechanizmu dostały się już do przekładni.

Istnieje wiele przyczyn, które mogą spowodować awarię dyferencjału, do których należą: zwykłe zużycie elementów mechanicznych lub nagłe uszkodzenie spowodowane zbyt szybką jazdą po przeszkodzie, takiej jak dziura lub krawężnik. W celu naprawienia awarii, mechanicy będą musieli najpierw zdiagnozować problem przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak oscyloskop i cząstka magnetyczna.

W poniższym artykule omówimy niektóre z najczęstszych przyczyn hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, zaproponujemy kilka rozwiązań i podpowiemy, co można zrobić, gdy naprawa nie przyniesie zamierzonych skutków.

Czytaj więcej: Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?

Przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego

  • Niewystarczająca ilość płynu różnicowego
  • Przeciążenie podczas holowania
  • Uszkodzone łożyska podporowe wałka zębatego
  • Uszkodzone łożysko koła

Diagnostyka wstępna przy problemach z dyferencjałem

Moc silnika jest przenoszona na tylny mechanizm różnicowy poprzez wał napędowy i skrzynię biegów, a następnie poprzez mechanizm różnicowy na koła napędowe. Tylny mechanizm różnicowy pojazdu został zaprojektowany tak, aby był niezawodny i wytrzymały. Jest to jednak skomplikowany zespół składający się z łożysk, kół zębatych i podzespołów. Dlatego w momencie, gdy pojawi się problem, jego przyczyna może być trudna do zdiagnozowania, chyba że oddamy samochód w ręce profesjonalisty. Pomocnym może okazać się także wsłuchanie się w pewne odgłosy, które  mogą znacznie ułatwić nam zadanie podczas wstępnej diagnostyki. Należą do nich:

  • Skowyt podczas jazdy prosto – jeśli słyszymy wycie podczas zwalniania, może to być luźna zębatka pierścieniowa. Ten sam dzwięk może także być dosłyszalny również przy przyspieszaniu.
  • Dudnienie lub zgrzytanie przy wchodzeniu w zakręt – sugeruje to, że jest problem z kołem koronowym lub przekładniami bocznymi. Może to być również wyciek płynu smarującego lub uszkodzone koło zębate.
  • Odgłos stukania po przejechaniu kilku metrów jest często wynikiem uszkodzenia kół zębatych.

Diagnozowanie hałasu tylnego mechanizmu różnicowego

Różne przyczyny mogą powodować hałas tylnego mechanizmu różnicowego. Jeśli do naszych uszu dobiega nas wyjący dźwięk podczas zmiany biegów, może to być oznaka zużycia. Ponadto, gdy podczas jazdy zauważymy, że wycie występuje tylko podczas zwalniania, oznacza to, że łożysko koła zębatego jest poluzowane i wymaga dokręcenia. Przy różnych prędkościach, wycie może wskazywać, że koła zębate nie są wyrównane lub są mocno zużyte. Natomiast jeśli hałas z tylnego mechanizmu różnicowego występuje tylko podczas przyspieszania pojazdu, to prawdopodobnie przekładnie są zużyte z powodu braku smarowania lub przeciążenia. Jeśli koła zębate wydają wyjący dźwięk, najlepiej jest sprawdzić napięcie wstępne i upewnić się, że zęby paska zębatego są w jednej linii.

Podczas jazdy z prędkością ponad 30 km/h, gdy słychać warkot i dudnienie, może to oznaczać problem z łożyskami nośnymi. Hałas tylnego mechanizmu różnicowego może być inny na różnych zakrętach w przypadku samochodów z wałem osiowym z zaciskiem C-Clip.

Jeśli natomiast zęby paska zębatego ulegną zatarciu, przy tej samej prędkości lub podczas zwalniania i przyspieszania, może pojawić się warkot i dudnienie. Łożyska wałka zębatego mogą wydawać wtedy odgłos warkotu, ponieważ będą obracać się szybciej niż zespoły nośne. Dlatego też, jeśli rozpoznamy taki dźwięk, najprawdopodobniej problemem są właśnie one.

Jednak gdy pojawiają się regularne trzaski występujące co kilka metrów, to uszkodzeniu uległy być może wieniec zębaty i zębnik.

Stare łożyska wydają odgłosy podobne do wycia, gdy nie wspierają biegów prawidłowo. Z drugiej strony, dudniący hałas podczas obracania się jest spowodowany wadliwym łożyskiem koła. Dodatkowo, brzęczące i trzeszczące dźwięki mogą być powodowane przez uszkodzone koła zębate lub nieodpowiednie smarowanie mechanizmu.

Zawsze warto więc zwrócić uwagę na powyższe dźwięki podczas diagnozowania problemu.

Jak usunąć hałas tylnego mechanizmu różnicowego

Jeśli jesteśmy uzdolnieni mechanicznie, to pozbycie się hałasu tylnego mechanizmu różnicowego jest łatwe. W tym celu będziemy potrzebować kilku narzędzi do przeprowadzenia naprawy.

Oto proste kroki, jak zlikwidować hałas dobiegający z mechanizmu różnicowego:

  • Przygotuj pojazd: W tym celu umieszczamy samochód na podnośniku i podstawiamy szeroką wannę bądź miskę do której będzie spływał płyn.
  • Uzupełnij płyn w mechanizmie różnicowym: Instrukcja obsługi samochodu może być przydatna przy określaniu, jak często płyn wymaga wymiany. Jeśli stwierdzimy, że już minął czas, należy wtedy spuścić stary płyn i uzupełnić go świeżym zapasem. Czasami samo to rozwiązanie wystarcza, aby pozbyć się niechcianego hałasu.
  • Wymień uszczelkę: Gdy natomiast po spuszczeniu płynu odkrywamy małe kawałki metalu, należy wymienić uszczelkę. W tym celu należy całkowicie zdjąć pokrywę i obejrzeć ją pod kątem ewentualnych uszkodzeń.
    Jeżeli pojazd wydaje zbyt głośne wycie, wymiana uszczelki jest jedyną możliwością. Po jej wymianie, hałas powinien zniknąć. Uszczelka będzie również wymagać wymiany, jeśli zauważymy wyciek z mechanizmu różnicowego. Może on być w postaci brązowego płynu na ziemi.
  • Przetestuj samochód: W wielu przypadkach wymiana płynu różnicowego lub uszczelki spowoduje wyciszenie mechanizmu różnicowego. Po wykonaniu tych dwóch procedur, pojazd może być poddany jeździe próbnej. Jeśli hałas ustąpił, to problem został rozwiązany. Jeśli nie, przyczyną problemu jest uszkodzenie innych części mechanizmu różnicowego. Dalsza diagnostyka będzie wymagać prawdopodobnie wizyty w warsztacie samochodowym i porady profesjonalnego mechanika.
  • Wymień wszystkie uszkodzone części: Jeśli jakikolwiek uszkodzony element, czy to wałek zębaty, uszczelka bądź też łożysko, wymaga wymiany, wszystkie te części mogą Państwo nabyć na naszej stronie internetowej Autoparts24.pl
  • Wyczyść obudowę: Uszczelka tylnego dyferencjału jest wielokrotnie wypełniona kurzem i brudem, co również może sprzyjać powstawaniu dziwnych dźwięków.  Warto zatem wyczyścić poszczególne części dyferencjału przy pomocy środka do czyszczenia hamulców i czystej szmatki.
  • Nasmaruj wałki osi: Smarowanie olejem przekładniowym osi tylnej i osi kierującej zapewnia płynne funkcjonowanie kół zębatych.

Najczęściej zadawane pytania

1. Jaki hałas wydaje uszkodzony tylny mechanizm różnicowy?

Niektóre typowe odgłosy pracy uszkodzonego tylnego mechanizmu różnicowego to:

  • Najczęstszy jest hałas przypominający wycie
  • Skowyt podczas przyspieszania
  • Dźwięk dudnienia przy prędkości powyżej 30km/h

2. Skąd mam wiedzieć, czy mój tylny mechanizm różnicowy jest uszkodzony?

Hałaśliwy tylny mechanizm różnicowy to zawsze zły znak. Zazwyczaj rozpoczyna się serią dziwnych dźwięków, takich jak brzęczenie, mielenie, warczenie, lub wycie, które są pierwszą oznaką, że dyferencjał wymaga naprawy.

3. Jak pozbyć się hałasu tylnego mechanizmu różnicowego?

Można podjąć następujące kroki:

  • Wymienić płyn
  • Wymienić uszczelkę
  • Wymienić uszkodzone koła zębate i inne wewnętrzne części dyferencjału
  • Nasmarować oś
  • Przeprowadzić obróbkę konserwacyjną silnika i metalu

4. Czy można naprawić tylny mechanizm różnicowy?

Tak, można go naprawić. Każdy mechanik w lokalnym warsztacie będzie w stanie przeprowadzić naprawę. W zależności od stopnia uszkodzenia elementów, naprawa taka może kosztować gdzieś pomiędzy 3-5 tys.zł .

Zawsze zaleca się, aby to wyszkolony mechanik zajął się diagnostyką problemów z  tylnym mechanizmem różnicowym. Na pierwszym etapie identyfikacji problemu z pewnością pomoże klasyfikacja odgłosów i ustalenie momentu w którym występują. W rzadkich przypadkach może bowiem się zdarzyć, że to jednak nie mechanizm różnicowy jest uszkodzony, ale inne podzespoły. Aby zapobiec kłopotom z dyferencjałem, właściciele pojazdów zawsze powinni spawdzać, czy ich samochód ma wystarczającą ilość płynu.

Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?

Każdy samochód z silnikiem spalinowym może w różnym stopniu zużywać paliwo. Olej napędowy lub benzyna są spalane w komorze spalania silnika i ostatecznie zapewniają napęd. Niektórzy kierowcy uważają jednak, że zużycie paliwa przez ich pojazd jest po prostu zbyt wysokie….
Czytaj więcej

Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje

Nowoczesne pojazdy składają się z dużej liczby rozmaitych elementów. Wszystkie części współdziałają ze sobą, przyczyniając się do niezawodnego funkcjonowania samochodu. Ponieważ mamy tu doczynienia z rozbudowanymi systemami, odnalezienie się w świecie auto części może być nieco trudne. Istnieje kilka sposobów…
Czytaj więcej

Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych

Nowe i używane części samochodowe: Oto wady i zalety Wszystkie części samochodowe ulegają nieuchronnemu zużyciu podczas ciągłej eksploatacji lub mogą zostać nagle uszkodzone w wyniku wypadku. Jeśli potrzebna jest odpowiednia część zamienna, pojawia się wtedy pytanie, czy bardziej opłaca się…
Czytaj więcej

Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu? 

Jeśli samochód uległ poważnemu uszkodzeniu w wypadku lub nie przynosi korzyści ekonomicznych, pociąga to za sobą konieczność pozbycia się takiego balastu. Podczas gdy dawniej stare samochody odstawiano po prostu na złomowisko, dziś stacje demontażu pojazdów poddają auta przeznaczone do kasacji…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki