Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?

Piszczące odgłosy podczas hamowania są nie tylko irytujące, ale również budzą niepokój wielu zmotoryzowanych. Nie zawsze jednak hamulce samochodu są uszkodzone, jeśli tylko głośno piszczą. W tym poradniku poznają Państwo możliwe przyczyny piszczących hamulców oraz dowiedzą się, kiedy jest to naprawdę niebezpieczne. Ponadto otrzymają Państwo również wskazówki, jak wyeliminować problemy z piszczącymi hamulcami.

Czytaj więcej: Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu? 

Jak działają hamulce i dlaczego piszczą?

Układ hamulcowy nowoczesnych samochodów składa się z wielu elementów. Jeśli jednak pojawia się piszczący hałas, to jego przyczyna najprawdopodobniej leży  w jakimś konkretnym miejscu.

Kiedy kierowca naciska na pedał hamulca, uruchamia pompę hamulcową. Z jego pomocą siła hamowania jest przenoszona hydraulicznie na przewody hamulcowe. Po naciśnięciu pedału hamulca w przewodach hamulcowych powstaje ciśnienie, które uruchamia cylinderki hamulcowe. Te z kolei dociskają klocki hamulcowe hamulca tarczowego do tarcz. Wewnątrz hamulców bębnowych cylinderki hamulcowe zapewniają docisk klocków hamulcowych do obracającego się bębna.

Gdy klocki hamulcowe są dociskane do bębna lub tarczy, powstaje tarcie i ciepło. Tarcie klocka hamulcowego o obracający się element inicjuje jednocześnie pożądane opóźnienie samochodu. Powoduje to niekiedy wibracje bądź drgania, które są odbierane jako pisk.

Przyczyny pisku hamulców – dlaczego hamulec piszczy?

Gdy hamulce piszczą, za problem mogą odpowiadać różne przyczyny. W niektórych przypadkach części hamulca są zużyte lub uszkodzone. Znacznie częściej jednak możliwymi przyczynami są zabrudzenia lub indywidualne zachowania użytkowników. Do najczęściej występujących należą przede wszystkim:

  • Piszczenie hamulców po wymianie części hamulcowych.
  • Zanieczyszczenie elementów hamulca prowadzi do powstawania haÅ‚asów.
  • Za piszczenie odpowiada rdza na tarczach hamulcowych.
  • Hamulce mogÄ… piszczeć wskutek ich przeciążenia.
  • Gorsza jakość elementów ukÅ‚adu hamulcowego powoduje haÅ‚as.
  • Zużycie powoduje, że hamulce piszczÄ….

Pisk hamulców po tuż po ich wymianie

Sporadycznie zdarza się, że hamulce tarczowe lub bębnowe piszczą po wymianie ich poszczególnych elementów. Piszczenie hamulców może wystąpić również po całkowitej wymianie hamulców. Często klocki hamulcowe i tarcza lub bęben hamulcowy nie zdążyły się jeszcze do siebie dopasować. Nowe klocki hamulcowe również mogą mieć tendencję do skrzypienia.

Skrzypienie hamulców spowodowane brudem

Jedną z najczęstszych przyczyn piszczących hamulców jest zanieczyszczenie pyłem hamulcowym lub też brudem innego pochodzenia. Na to szczególnie narażone są układy hamulcowe z tarczami, ponieważ ich elementy są stosunkowo mało chronione. Jeśli brud czy też pył hamulcowy przylegają do zacisku hamulcowego i innych części, nie mogą one wtedy pracować optymalnie. Zamiast tego podczas hamowania w tym obszarze występują drgania, które są słyszalne jako piski.

Hamulce skrzypiÄ… z powodu rdzy

W przypadku długiego okresu nieużywania pojazdu, istnieje ryzyko, że na tarczach hamulcowych mogła powstać rdza, która jest wtedy możliwą przyczyną, piszczenia hamulców. Dotyczy to czasem kabrioletów, które były zaparkowane przez zimę i rzadko używane. Po kilku delikatnych hamowaniach rdza zwykle znika z tarczy hamulcowej, a wraz z nią piski.

Odgłosy po przeciążeniu hamulca

W przypadku przeciążenia hamulców może dojść do uszkodzenia układu hamulcowego. Czasami jest to również przyczyna powstawania piszczącego dźwięku. Przy przeciążeniu hamulców dochodzi do wypaczenia tarczy hamulcowej lub uszkodzenia klocka hamulcowego. Częściej jednak na klockach hamulcowych dochodzi do tzw. zeszklenia materiału ciernego. Najczęściej powodem tego zjawiska jest przegrzanie okładzin klocków, co zmienia ich powierzchnię i prowadzi do pojawienia się piszczących odgłosów i zmniejszenia siły hamowania.

Zamontowane gorsze hamulce

W pojedynczych przypadkach hamulce po usterce wymieniane są na bardzo tanie elementy. Jeśli klocki i tarcze hamulcowe są gorszej jakości, ich powierzchnia niekiedy nie jest idealnie wykończona. Dlatego po zainstalowaniu takich elementów hamulcowych częściej pojawiają się piski. Aby uniknąć niepożądanego rezultatu tego rodzaju, zalecamy montaż oryginalnych, nowych  bądź też używanych części zamiennych do hamulców zawsze o kompatybilnym numerze OEM.

Hamulec jest zużyty lub uszkodzony

Wadliwe lub zużyte klocki hamulcowe lub tarcze hamulcowe mogą również powodować piszczenie hamulców. Często zużyte klocki hamulcowe wydają bardziej metaliczny odgłos szlifowania. Niektóre klocki hamulcowe są wyposażone w akustyczny wskaźnik zużycia, który również może powodować hałas podobny do pisku. Jeśli po wdepnięciu w pedał hamulca zauważymy spadek skuteczności hamowania, samochód powinien zostać odholowany do warsztatu.

PiszczÄ…ce hamulce – nie zawsze problematyczne

Jednak pisk hamulców sam w sobie nie zawsze wskazuje na problem z hamulcami. Możliwe jest, że hamulce piszczą, mimo że układ hamulcowy pracuje optymalnie. Zwłaszcza hamulce tarczowe w samochodach sportowych mogą mieć tendencję do łatwego piszczenia, ponieważ montowane są tu specjalne elementy zapewniające wysoką skuteczność hamowania.

PiszczÄ…ce hamulce – jak wyeliminować problem?

Hamulce są jednym z układów samochodu mających znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego tylko fachowi mechanicy samochodowi powinni samodzielnie przeprowadzać jakiekolwiek naprawy lub wymianę hamulców. Wszyscy inni natomiast powinni, w przypadku problemów z hamulcami, lepiej skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu.

Pisk hamulców spowodowany zabrudzeniem – co zrobić?:

Jeśli hamulce z tarczami hamulcowymi piszczą, należy je częściowo zdemontować w celu sprawdzenia i oczyszczenia. Elementy takie jak zacisk hamulcowy mogą być następnie dokładnie wyczyszczone. W handlu dostępne są środki do czyszczenia w sprayu lub pasty przeciwko piszczącym hamulcom, ale zawsze należy je stosować zgodnie z instrukcją producenta. Starty i przylegający pył hamulcowy, który może unosić się podczas procesu czyszczenia okładzin hamulcowych nie powinien być wdychany; pomocna jest wtedy odpowiednia maska z filtrem przeciwpyłowym. Po jej nałożeniu można przystąpić do wykonania poniższych czynności w następującej kolejności:

  1. Zdjąć koło: Koło jest zdejmowane w celu uzyskania dostępu do elementów układu hamulcowego. W tym celu należy bezpiecznie podnieść pojazd na lewarku lub unieść go przy pomocy platformy podnoszącej.
  2. Zdjąć zacisk hamulcowy: Następnie należy poluzować zacisk hamulcowy i ostrożnie go zdjąć. Procedura może się różnić w zależności od marki i modelu.
  3. Sprawdzić tarczę hamulcową: Odsłonięta tarcza hamulcowa może być łatwo sprawdzona wzrokowo pod kątem uszkodzeń i zużycia. Podobnie jest z innymi elementami układu hamulcowego.
  4. Zdjąć klocki hamulcowe: Klocki hamulcowe można teraz wyjąć z zacisku. Należy zwrócić szczególną uwagę na położenie każdego klocka hamulcowego, a najlepiej jest je jakoś zanotować. W ten sposób  można później łatwo ponownie zamontować poszczególne klocki hamulcowe w odpowiednim miejscu.
  5. Oczyścić hamulec: Kolejnym krokiem jest wyczyszczenie elementów hamulcowych. Można to zrobić za pomocą odpowiedniej szczotki drucianej. Tutaj wszystkie zanieczyszczenia są dokładnie usuwane z zacisku hamulcowego i uchwytu zacisku hamulcowego. Środek do czyszczenia hamulców może pomóc w uporczywych zabrudzeniach, ale nie powinien dostać się na części wykonane z plastiku i gumy.
  6. Ponownie zmontować hamulec: Po oczyszczeniu wszystkich elementów, układ hamulcowy jest ponownie montowany. Każdy klocek hamulcowy jest ponownie sprawdzany i wkładany w odpowiednim dla niego miejscu. Podczas ponownego montażu hamulców można użyć pasty zapobiegającej skrzypieniu do pokrycia punktów kontaktowych i ruchomych elementów hamulca. Pasta nie jest jednak nakładana na powierzchnię cierną klocków hamulcowych ani na tarczę hamulcową.
  7. Zamontować koło: Po powtórnym zmontowaniu układu hamulcowego można również ponownie zamontować koło. Przedtem należy kolejny raz wizualnie sprawdzić hamulec. Następnie zamontować koło i dokręcić je wskazanym momentem. Moment dokręcenia jest zazwyczaj podany w instrukcji obsługi pojazdu.

Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu

Sprawnie dziaÅ‚ajÄ…cym pojazdem zawsze dojedziemy do celu. Dlatego też  regularne serwisowanie ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrego stanu oraz gwarantuje dÅ‚ugotrwaÅ‚Ä…, bezpieczÄ… i bezproblemowÄ… eksploatacjÄ™ samochodu. To z kolei, na dÅ‚uższÄ… metÄ™, pozwala także zaoszczÄ™dzić pieniÄ…dze, ponieważ zapobiega droższym naprawom….
Czytaj więcej

Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie problemów i naprawa

JeÅ›li nagle sÅ‚yszymy stukot przy zmianie biegów, gÅ‚oÅ›ny haÅ‚as dobiegajÄ…cy z tyÅ‚u podczas jazdy, który przypomina regularne, gÅ‚uche stukanie, a może nawet odgÅ‚os podobny do mielenia czegoÅ› w metalowym mÅ‚ynku, to prawdopodobnie coÅ› jest nie tak z tylnym mechanizmem różnicowym….
Czytaj więcej

Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się niemiłej woni

Wiele osób czÄ™sto już na podstawie dżwiÄ™ków wydobywajÄ…cych siÄ™ spod maski pojazdu, jest w stanie stwierdzić, że coÅ› jest nie tak z silnikiem. Jednak do diagnozowania problemów z silnikiem można wykorzystać także inny narzÄ…d zmysÅ‚u – nos. Każdy zapach, który…
Czytaj więcej

Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?

Mocne i sprawnie dziaÅ‚ajÄ…ce hamulce to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia nowoczesnych pojazdów. Podczas każdej podróży wykonujÄ… ciężkÄ… pracÄ™, zawsze doprowadzajÄ…c samochód do bezpiecznego zatrzymania. Jednak każdorazowe hamowanie ważącego tony pojazdu z czasem prowadzi do wyeksploatowania części, a tym samym…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki