Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych

Wał napędowy to jedna z najważniejszych części napędu współczesnych pojazdów. Kilometr po kilometrze podzespoły przekazują moc silnika na koła. Znajdując się pod samochodem w obszarze podwozia wał napędowy narażony jest na różnorodne przeciążenia. Nie dziwi zatem fakt, że w pewnym momencie może on zostać uszkodzony. W przypadku stwierdzenia oznak usterki należy wymienić zepsutą część, aby nie zagrażała bezpieczeństwu jazdy. W poniższym artykule znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat.

Czytaj więcej: Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?

Funkcja wałów napędowych w samochodzie

Wały napędowe są częścią układu napędowego i przenoszą moc silnika bezpośrednio na koła. W tym celu są one połączone z jednej strony ze skrzynią biegów i mechanizmem różnicowym samochodu, natomiast druga strona wału napędowego jest przymocowana do koła. Każdy nowoczesny samochód ma jeden wał napędowy na każde napędzane koło.

Nie ma znaczenia, czy samochód ma napęd na przednie koła, tylne koła czy wszystkie cztery koła. Aby moment obrotowy z przekładni lub mechanizmu różnicowego mógł być niezawodnie przenoszony na koło w każdych warunkach jazdy, każdy wał napędowy musi mieć specjalne właściwości, bowiem podczas jazdy koła poruszają się wraz z zawieszeniem.

Wał napędowy samochodu jest skonstruowany jako wał Cardana.

Podczas jazdy podwozie samochodu nieustannie odbija się w górę i w dół, zmienia się także kąt skrętu. Aby moment obrotowy mógł być przenoszony z silnika przez skrzynię biegów i ostatecznie na koła, każdy wał napędowy musi być zaprojektowany jako ruchomy. Ponadto wał napędowy musi być w stanie absorbować występujące zmiany długości.

W tym celu każdy wał napędowy ma z każdej strony przegub Cardana przez co element ten nazywany jest często również wałem Cardana. W zależności od pojazdu i miejsca montażu przegub wału napędowego może być wykonany jako przegub kielichowy, przegub krzyżakowy lub przegub kulowy. Przeguby pracują w smarze i są chronione przez osłonę osi.

Typowe objawy uszkodzonego wału napędowego

Jeśli wał napędowy jest uszkodzony, często pojawiają się typowe objawy, które mogą być wykorzystane do identyfikacji problemu. Jednak tylko w bardzo niewielu przypadkach winę za objawy ponosi całkowicie uszkodzony wał napędowy. Znacznie częściej uszkodzeniu lub zużyciu ulega zaledwie przegub, co jednakże równeż powoduje typowe objawy złamania wału napędowego, takie jak:

  • OdgÅ‚osy pÄ™kania, trzeszczenia podczas kierowania
  • Kierownica drży podczas jazdy
  • Drgania w napÄ™dzie podczas przyspieszania
  • OdgÅ‚osy szlifowania bÄ…dź mielenia podczas pokonywania zakrÄ™tów
  • Wyciek smaru na osÅ‚onie osi

Uszkodzony wał napędowy daje znać o sobie poprzez nietypowe odgłosy podczas jazdy. Należą do nich głośne stukanie lub trzeszczenie podczas pokonywania zakrętów. Czasami występują też drgania w pojeździe lub drżenie kierownicy, np. przy przyspieszaniu lub podczas zmiany obciążenia. Jeśli gumowe mankiety są uszkodzone, smar będzie widocznie wyciekał.

Przegląd częstych przyczyn uszkodzonych wałów napędowych

Wały napędowe w samochodzie są nieustannie poddawane największym przeciążeniom. Podczas jazdy i przy przyspieszaniu pojazdu wał napędowy musi dynamicznie reagować na działanie powstających sił. Dodatkowo, będąc częścią podwozia, jest on ponadto narażony na szkodliwe działanie gromadzącego się brudu drogowego, deszczu i soli drogowej. Może to prowadzić do przedwczesnego zużycia i sprzyjać powstawaniu usterek. Oczywiście możliwe są też i inne przyczyny, takie jak:

  • Zużycie przy dużym przebiegu
  • Uszkodzenie osÅ‚ony waÅ‚u napÄ™dowego
  • Obciążenia zwiÄ…zane z jazdÄ… sportowÄ…
  • Jazda terenowa lub przeciążenie – jazda z przekroczonÄ… dopuszczalnÄ… masÄ… auta

Jedną z najczęstszych przyczyn, oprócz zużycia, są pęknięte mieszki harmonijkowe (mankiety) wału napędowego. Jeśli osłona osi zostanie rozerwana, zawarty w niej smar wycieka. Ponadto z zewnątrz może wnikać brud, który osadza się na przegubie wału napędowego powodując jego szybkie  uszkodzenie, nierzadko doprowadzając do przedwczesnego pęknięcia. Do innych powodów, które doprowadzają do szybkiego wyeksploatowania wału napędowego zaliczamy ponadto sportowy styl jazdy, jazdę w terenie lub częste przeciążanie samochodu.

Uszkodzony waÅ‚ napÄ™dowy – diagnoza i naprawa

Jeśli typowe objawy wskazują na uszkodzony wał napędowy, należy dokładniej zbadać pojazd. Często uszkodzony jest tylko jeden przegub wału napędowego. Jednak nawet wtedy może się okazać, że warto wymienić cały element, aby zaoszczędzić na kosztach kolejnych napraw. Doświadczeni mechanicy samochodowi, dla których wał napędowy to nie tylko pręt z dwoma przegubami, chętnie sami przeprowadzą naprawę w swoim aucie.

  1. Diagnoza: Oprócz jazdy próbnej, najlepszym sposobem na stwierdzenie, czy wał napędowy jest uszkodzony, jest jazda na podnośniku. W przypadku rozerwania tulei wału napędowego, na zawieszeniu lub oponie mogą być widoczne rozpryski smaru. Ewentualny luz w przegubach można stwierdzić poprzez potrząsanie wałem napędowym.
  2. Ustalenie kroków naprawy: Niezależnie od tego, czy ma być wymieniony przegub, czy też cały wał napędowy, należy najpierw usunąć stary element. Procedura naprawy może się różnić w zależności od modelu pojazdu. Dodatkowo pomocnym może też okazać się skorzystanie z instrukcji napraw samochodu dołączonej do pojazdu.
  3. Demontaż wału napędowego: Aby zdjąć wał napędowy z przodu, samochód należy podnieść przy pomocy platformy podnoszącej. Po zdjęciu koła można poluzować nakrętkę osi i śruby podwozia. Następnie wał napędowy jest wyciskany ze zwrotnicy. W zależności od sposobu w jaki wał był montowany z przekładnią, czy to poprzez wkręcenie lub wpięcie, jest on następnie odpowiednio poluzowywany.
  4. Włożyć nowy wałek napędowy: Po zdemontowaniu wału napędowego należy go wymienić na odpowiednią część zamienną. Każdy przegub wału napędowego należy najpierw nasmarować odpowiednim smarem i wypełnić osłonę osi. Następnie wał napędowy jest montowany w samochodzie. Gdy wszystko jest już zamontowane, odbywa się pierwsza jazda próbna.

Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną przekładnią? 

Skrzynia biegów jest sercem ukÅ‚adu napÄ™dowego każdego samochodu. Optymalnie dopasowuje prÄ™dkość obrotowÄ… silnika i prÄ™dkość jazdy, zapewniajÄ…c w ten sposób najlepsze możliwe osiÄ…gi. W samochodach stosuje siÄ™ manualne lub automatyczne skrzynie biegów. Najpóźniej przy zakupie nowego samochodu nabywcy stajÄ… przed…
Czytaj więcej

Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje

Nowoczesne pojazdy skÅ‚adajÄ… siÄ™ z dużej liczby rozmaitych elementów. Wszystkie części współdziaÅ‚ajÄ… ze sobÄ…, przyczyniajÄ…c siÄ™ do niezawodnego funkcjonowania samochodu. Ponieważ mamy tu doczynienia z rozbudowanymi systemami, odnalezienie siÄ™ w Å›wiecie auto części może być nieco trudne. Istnieje kilka sposobów…
Czytaj więcej

Przyczyny hałasu silnika i co robić?

Nietypowe odgÅ‚osy z komory silnika martwiÄ… każdego zmotoryzowanego. Nierzadko zdarza siÄ™, że dziwny haÅ‚as z silnika wskazuje na poważny problem z samochodem. W naszym poradniku wyjaÅ›niamy, co może powodować, że silnik klekocze, piszczy lub ma tendencjÄ™ do hurgotania. Tutaj dowiedzÄ……
Czytaj więcej

Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice

JeÅ›li jakiÅ› element w samochodzie ulegÅ‚ uszkodzeniu, istniejÄ… różne możliwoÅ›ci pozyskania odpowiedniej części zamiennej. Nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że potencjalni nabywcy natknÄ… siÄ™ na terminy takie jak części OEM czy też części aftermarket. Ale co oznaczajÄ… te dwa okreÅ›lenia i czym…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki