Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić część?

Pompa wspomagania układu kierowniczego jest jednym z najważniejszych elementów wspomagania kierownicy. Jeśli element ten jest uszkodzony, kierowca odczuwa trudności w kierowaniu pojazdem i obracaniu kierownicą. Jednakże w przypadku awarii tego elementu mogą również wystąpić inne problemy. W naszym poradniku na temat pompy wspomagania kierownicy odpowiadamy na wiele pytań oraz wymieniamy oznaki i przyczyny usterki.

Czytaj więcej: Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie

Działanie wspomagania układu kierowniczego i rola pompy wspomagania

Wspomaganie kierownicy znacznie ułatwia prowadzenie samochodu, dlatego też prawie wszystkie współczesne pojazdy wyposażone są w ten mechanizm. Nowoczesne wspomaganie kierownicy to nieoddzowna pomoc dla kierowcy samochodu, która zapewnia płynne prowadzenie pojazdu i zwiększa tym samym komfort jazdy. Dzieje się to za przyczyną działania sterownika wspomagania, który to wzmacniając siłę kierowania, wpływa jednocześnie na zmniejszenie oporu powstającego podczas obracania kierownicą w zależności od tego, w którym kierunku zostaje ona skręcona.

Wspomaganie układu kierowniczego hydrauliczne lub elektryczne

W zależności od modelu pojazdu i układu kierowniczego, wspomaganie może być elementem hydraulicznym lub elektrycznym. Niewątpliwie bardziej nowoczesne jest elektryczne wspomaganie kierownicy, gdzie to silnik elektryczny umieszczony zazwyczaj na wale kierownicy tuż obok przekładni  realizuje funkcję wspomagania.

Hydrauliczny układ kierowniczy jest standardem

Jednak do dziś w większości pojazdów stosowany jest hydrauliczny układ wspomagania kierownicy. Jego głównymi elementami są pompa hydrauliczna, która jest napędzana paskiem klinowym od silnika oraz zawory ciśnieniowe. Wewnątrz pompy pracuje wirnik, który wytwarza ciśnienie, a następnie płyn hydrauliczny pod ciśnieniem kierowany jest do przekładni kierowniczej, co umożliwia łatwiejsze obracanie kierownicą.

Typowe objawy uszkodzonej pompy hydraulicznej

Wszystkie powszechne problemy ukÅ‚adu wspomagania majÄ… swoje podÅ‚oże najczęściej w awarii pompy hydraulicznej, co zwykle prowadzi do niewystarczajÄ…cego wytwarzania odpowiedniego ciÅ›nienia. JeÅ›li pompa nie dziaÅ‚a tak jak należy, to oczywistym jest, że również caÅ‚y mechanizm wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego przestanie dziaÅ‚ać prawidÅ‚owo. Najbardziej typowym objawem awarii jest utrata siÅ‚y wspomagania, ciężkie “chodzenie” lub zacinanie siÄ™ kierownicy, przez co kierowca zmuszony jest używać wiÄ™kszej siÅ‚y przy sterowaniu pojazdem.

Inne objawy uszkodzonej pompy wspomagania

Jednak uszkodzone serwo pompy nie zawsze sÄ… przyczynÄ… natychmiastowej, caÅ‚kowitej awarii ukÅ‚adów kierowniczych. Czasami usterka objawia siÄ™ również poprzez takie symptomy jak zmiana zachowania kierownicy lub przekÅ‚adni kierowniczej, która sprawia wrażenie ospaÅ‚ej. Podczas jazdy mogÄ… również wystÄ…pić nietypowe odgÅ‚osy, takie jak “wycie” lub “gwizd”. SÄ… one bardzo czÄ™sto nastÄ™pstwem zatarcia, bÄ…dź zaasysania powietrza zamiast pÅ‚ynu hydraulicznego. Wtedy w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków na desce rozdzielczej powinna zaÅ›wiecić siÄ™ odpowiednia kontrolka.

Gdy wycieka płyn hydrauliczny

Gdy kierowca podejrzewa, że pojazd ma kłopoty z układem wspomagania, powinien zatrzymać go w bezpiecznym miejscu i zaobserwować czy pod samochodem nie pojawi się wyciek oraz sprawdzić czy w zbiorniczku znajduje się odpowiednia ilość płynu. Czasami objawy takie jak: stały spadek poziomu oleju hydraulicznego związany z wyciekiem lub piana w zbiorniku wyrównawczym wskazują bezpośrednio na uszkodzoną pompę. Problemy tego typu mogą wystąpić z powodu zużycia bądź stwardnienia uszczelnień w zespole pompy.

Symptomy uszkodzenia pompy w skrócie:

  • Zmiana zachowania kierownicy na zakrÄ™tach
  • Konieczność zwiÄ™kszenia siÅ‚y potrzebnej do kierowania pojazdem
  • Wycieki oleju z pompy wspomagania
  • Spadek poziomu oleju w mechaniźmie ukÅ‚adu wspomagania
  • Dziwne odgÅ‚osy z komory silnika
  • OdgÅ‚osy takie jak brzÄ™czenie lub gwizd podczas kierowania
  • Piana w zbiorniku pÅ‚ynu wspomagania
  • Komunikat o bÅ‚Ä™dzie w komputerze pokÅ‚adowym lub zapalenie siÄ™ odpowiedniej lampki kontrolnej

Inne usterki prowadzÄ…ce do awarii systemu wspomagania kierownicy

Nie zawsze sama pompa wspomagania ulega uszkodzeniu. Szczególnie w przypadku elektrycznych pomp pojawiają się z czasem problemy związane z korozją przewodów. Powoduje to przerwę w przepływie prądu, przez co pompa nie produkuje ciśnienia i całe wspomaganie nie działa. Dlatego przed przystąpieniem do naprawy w warsztacie należy przeprowadzić dokładną diagnostykę i zlokalizować problem.

Najczęstsze przyczyny usterek pompy wspomagania

Istnieją różne możliwe przyczyny uszkodzenia pompy wspomagania. Najczęstszym z nich jest jednak zwykłe zużycie niektórych elementów, takich jak uszczelniacze wałka pompy, spowodowane nieustanną pracą mechanizmu podczas każdej podróży samochodem. Dlatego też pompa wspomagania ulega awarii zwłaszcza w starszych samochodach.

Wyciek oleju i obciążenie pompy układu wspomagania

Pompa wspomagania może ulec uszkodzeniu, jeśli kierowca nie dokonuje regularnych przeglądów pojazdu w warsztacie samochodowym. Gdy uzupełnianie wszelakich płynów eksploatacyjnych odbywa się z niewystarczającą częstotliwością, prowadzi to ostatecznie do znacznego obniżenia ich poziomu, również w układzie wspomagania kierownicy. Zbyt mała ilość płynów nie zapewnia optymalnego smarowania części, co z kolei nierzadko powoduje zatarcie elementów. W starszych modelach pojazdów utrata oleju często spowodowana jest zużyciem uszczelnień pompy, które to z czasem ulegają stwardnieniu i kruszą się, co prowadzi do powstawania nieszczelności i  wycieku oleju z mechanizmu wspomagania kierownicy. Również czynniki zewnętrzne, takie jak wysokie naprężenia mechaniczne lub rdza spowodowana zimą i wilgotną pogodą, skracają żywotność uszczelnień.

Wykaz przyczyn uszkodzenia pompy:

  • Zużycie elementów w starszych pojazdach
  • Obciążenie podczas pracy
  • Zbyt niski poziom pÅ‚ynu w mechaniźmie wspomagania
  • Wytarcie uszczelniaczy
  • Uszkodzenia spowodowane wpÅ‚ywami zewnÄ™trznymi, takimi jak warunki atmosferyczne

Usterka pompy wspomagania – co dalej?

W przypadku uszkodzenia pompy wspomagania kierownicy jedynym rozwiązaniem jest zazwyczaj jej wymiana na odpowiednią część zamienną. To najlepszy sposób na zapewnienie niezawodnego działania systemu wspomagania w przyszłości.  Jazda z uszkodzonym elementem jest bardzo ryzykowna i powoduje pogłębienie problemu. W najgorszym przypadku, wspomaganie kierownicy może całkowicie zawieść, co w ruchu drogowym jest bardzo niebezpieczne.

Wymiana na część zamienną zamiast naprawy

Większości nowoczesnych serwo pomp nie da się naprawić, więc wymiana na odpowiednią część nową lub używaną jest nieunikniona. Decydując się na zakup oryginalnej, używanej pompy można niewątpliwie zaoszczędzić na kosztach. Podczas gdy nowa pompa to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, ta sama część używana jest dostępna w cenie już od kilkuset złotych. Do tego dochodzi średni koszt wykonania usługi w warsztacie w wysokości około 160zł. Ponieważ używana pompa wspomagania nie jest zbyt droga, naprawa zepsutego elementu z reguły rzadko jest opłacalna.

Praca przy układzie kierowniczym jest zadaniem dla profesjonalisty

Wszystkie części układu kierowniczego, takie jak przekładnia kierownicza czy pompa wspomagania, należą do  elementów samochodu niezwykle istotnych dla bezpieczeństwa. Aby móc wymieniać takie elementy,  wymagana jest specjalistyczna wiedza. Mechanicy samochodowi z odpowiednią wiedzą czasami sami wymieniają pompę wspomagania kierownicy, w innym przypadku właściwym kontaktem do wymiany jest warsztat.

Wymiana pompy wspomagania w 6-ciu krokach

Wykwalifikowani mechanicy samochodowi chętnie sami wymieniają pompę wspomagania układu kierowniczego. W przypadku zepsutych pomp elektrycznych systemu wspomagania czasami trzeba wymienić tylko przewody hydrauliczne i połączenia elektryczne. Z drugiej strony, wymiana pompy hydraulicznej napędzanej mechanicznie poprzez pasek klinowy może być bardziej złożona. Dokładna procedura wymiany pompy hydraulicznej może różnić się w zależności od modelu pojazdu.

Wymiana uszkodzonej pompy wspomagania

  1. Przygotuj się do wymiany pompy: Z reguły, aby uzyskać dostęp do pompy wspomagania układu kierowniczego, należy zdjąć niektóre elementy wykończeniowe w komorze silnika lub inne podzespoły. W zależności od modelu pojazdu i położenia pompy koniecznym jest zdjęcie zderzaka lub jednego z przednich kół.
  2. Zdemontuj pasek klinowy i podłączenia: Jako część układu wspomagania kierownicy, w wielu modelach pojazdów pompa wspomagania jest napędzana przez pasek klinowy. Dlatego przed wymontowaniem samej pompy należy poluzować pasek. Odbywa się to w różny sposób w zależności od modelu. Przewody układu hydraulicznego muszą być również odłączone od samej pompy. Wydostający się olej należy zebrać do odpowiedniego pojemnika.
  3. Wyjmij uszkodzoną pompę wspomagania: Po usunięciu paska klinowego i połączeń można wyjąć pompę wspomagania. Z reguły przed demontażem należy poluzować różne śruby. Następnie można wyjąć pompę wspomagania z komory silnika.
  4. Zamontuj elementy dodatkowe do zakupionej pompy: W zależności od konstrukcji podzespołu i zakresu dostarczonych części, bywa że niektóre nadal sprawne elementy muszą zostać przeniesione ze starego do instalowanego podzespołu. Jest to zazwyczaj koło pasowe, które zapewnia połączenie z pasem klinowym. Koło pasowe musi być odłączone od uszkodzonej pompy, a następnie przymocowane do pompy zamiennej.
  5. Montaż urządzenia: Gdy podzespół układu kierowniczego jest już kompletny, można go zamontować w samochodzie. W tym celu należy umieścić urządzenie w przewidzianym miejscu i podłączyć przewody. Czasami dobrze jest użyć do tego nowych śrub. Pasek klinowy po poluzowaniu można również w razie potrzeby wymienić na nowy. Po zamontowaniu pompy wspomagania pasek jest  zakładany i prawidłowo napinany.
  6. Zakończ naprawę: Przed zakończeniem procesu wymiany pompy wspomagania, cały układ hydrauliczny powinien być przepłukany przynajmniej dwukrotnie, około 5-cioma litrami cieczy hydraulicznej rekomendowanej przez producenta pompy. Przy okazji zaleca się również wymianę układu filtrującego. Następnie zbiornik zostaje napełniany świeżą cieczą hydrauliczną i odpowietrzany.  Na zakończenie układ wspomagania może być sprawdzony pod kątem działania, a samochód poddany jeździe próbnej.

Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice

JeÅ›li jakiÅ› element w samochodzie ulegÅ‚ uszkodzeniu, istniejÄ… różne możliwoÅ›ci pozyskania odpowiedniej części zamiennej. Nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że potencjalni nabywcy natknÄ… siÄ™ na terminy takie jak części OEM czy też części aftermarket. Ale co oznaczajÄ… te dwa okreÅ›lenia i czym…
Czytaj więcej

Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?

W momencie gdy koniecznym jest remont silnika, niezależnie od tego czy jest on zupeÅ‚nie uszkodzony czy tylko jego niektóre elementy wymagajÄ… naprawy, to wtedy (kiedy już naprawdÄ™ nie mamy innej, lepszej alternatywy) dobrze jest taki silnik kompletnie odremontować. CaÅ‚kowita renowacja…
Czytaj więcej

Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ten element?

PrzekÅ‚adnia kierownicza samochodu, zwana potocznie maglownicÄ… pracuje skrycie i rzadko sprawia problemy. Dopiero gdy pojawiajÄ… siÄ™ wyraźne objawy uszkodzenia tego elementu, kierowcy zdajÄ… sobie sprawÄ™ o jej istnieniu. W naszym poradniku dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie objawy wystÄ™pujÄ… gdy mamy do…
Czytaj więcej

Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie usterek

W poniższym artykule zajmiemy siÄ™ tematem dotyczÄ…cym przyczyn powstawania haÅ‚asu w ukÅ‚adzie wspomagania kierownicy. Ta lektura może okazać siÄ™ pomocna dla wszystkich, którzy na codzieÅ„ poruszajÄ… siÄ™ samochodem. Hydrauliczny mechanizm wspomagania kierownicy samochodu skÅ‚ada siÄ™ z przekÅ‚adni kierowniczej, pompy hydraulicznej,…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki