Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?

Turbosprężarka spalinowa pomaga silnikowi wytwarzać większą moc i poprawia bilans zużycia paliwa, dlatego liczni producenci decydują się na zastosowanie tego urządzenia w wielu modelach pojazdów.  Chociaż ten element mechaniczny jest bardzo wydajny i zyskuje na popularności, to jednak warto mieć na uwadze, że wymaga on specjalnej ochrony i eksploatacji, a zatem jest kolejną auto częścią, która, jeśli nieprawidłowo eksplatowana, może ulec awarii.  Najczęstsze pytanie, jakie pojawia się w warsztacie samochodowym związane jest z koniecznością podjęcia decyzji co do sposobu usuwania usterki. Co opłaca się lepiej: naprawa czy może wymiana turbosprężarki? W naszym poradniku poznają Państwo zalety i wady obu wariantów oraz dowiedzą się, jak wymienić tą auto część, gdy ulegnie ona awarii.

Czytaj więcej: Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?

Jak działa turbosprężarka w samochodzie?

Wiele samochodów wyposażonych jest w turbosprężarkę spalinową. Ten element doprowadza świeże powietrze o określonym ciśnieniu doładowania do cylindrów silnika, co umożliwia zwiększenie mocy silnika przy jednoczesnym zachowaniu tej samej pojemności skokowej cylindrów. W nowoczesnych silnikach turbosprężarka wpływa zatem na zmniejszenie zużycia paliwa.

Turbina napędzana jest przez gazy wylotowe

Turbosprężarka złożona jest z dwóch głównych części, turbiny i sprężarki, które zawierają wirniki połączone wspólnym wałem. Strumień spalin przpływa przez wirnik turbiny, którego ruch obrotowy zostaje przekazany przez wał na wirnik sprężarki. Ten z kolei spręża powietrze i podaje je po schłodzeniu przez intercoolera (chłodnicę powietrza) do cylindra. 

Naprawa turbosprężarki czy wymiana?

Uszkodzone turbosprężarki są zazwyczaj wymieniane w całości. Oczywiście możliwa jest również naprawa mechanizmu. Gdy dochodzi do uszkodzenia turbosprężarki, właściciele samochodów często stają przed trudną decyzją. Naprawa turbosprężarki czy wymiana całego elementu? Oba rozwiązania mają zalety i wady. To czy turbosprężarkę opłaca się naprawiać czy też lepiej kupić nową zależy niewątpliwie od stopnia uszkodzeń. Jeżeli do wymiany są wyłącznie uszczelki, a inne elementy są w dobrej formie, wtedy nie warto inwestować w nową część. Natomiast gdy zakres uszkodzeń jest większy, to wtedy koszt naprawy może przekroczyć cenę nowego elementu. Jeśli mają Państwo trudności w podjęciu decyzji, zawsze mogą Państwo poprosić w warsztacie samochodowym o porównawcze zestawienie kosztów naprawy oraz wymiany turbosprężarki.

Naprawa turbosprężarki przez profesjonalistę

Serwisowanie i naprawa turbosprężarek wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Bardzo niewielu mechaników samochodowych chce zatem samodzielnie przeprowadzać naprawę zepsutego mechanizmu turbosprężarki. Istnieją jednak firmy, które wyspecjalizowały się w naprawie turbo. Te firmy dysponują wszystkimi niezbędnymi maszynami do testowania i koniecznym know-how, a zatrudnieni przez nich specjaliści przeprowadzają naprawę z wykorzystaniem komponentów wysokiej jakości.

Wymiana turbosprężarki

Wiele warsztatów opowiada się za wymianą turbo na nowy element. W niektórych przypadkach takie podejście pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Dzieje się tak dlatego, że kompletną naprawę, w tym demontaż i montaż całej turbosprężarki, można przeprowadzić w ciągu zaledwie jednego dnia. Tutaj mogą być użyte zarówno nowe turbosprężarki od producenta lub oryginalne, używane części zamienne wysokiej jakości, które zostają zamontowane zgodnie ze specyfikacją producenta.

Objawy uszkodzenia turbosprężarki

Jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, to wtedy zazwyczaj towarzyszą temu różne oznaki. Należą do nich przede wszystkim zauważalny spadek osiągów silnika lub nietypowe odgłosy dochodzące wprost z mechanizmu. Ponadto może również wystąpić dym z wydechu lub duże zużycie oleju. W niektórych przypadkach, jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, pojazd przechodzi w tryb awaryjny.

Objawy w skrócie

  • Wydajność silnika wyraźnie siÄ™ zmniejsza
  • GwaÅ‚towny spadek ciÅ›nienia doÅ‚adowania
  • Dym z rury wydechowej
  • Nietypowe dgÅ‚osy z turbosprężarki
  • Pojazd przechodzi w tryb awaryjny
  • Zużycie paliwa i oleju silnikowego roÅ›nie

Wczesna kontrola stanu turbsprężarki zapobiega dalszym problemom

Gdy tylko pierwsze oznaki wskazują, że turbosprężarka może być uszkodzona, należy niezwłocznie dokładniej sprawdzić problem. Jeśli objawy zostaną zignorowane, szybko może dojść do poważnych uszkodzeń turbo. W wielu przypadkach naprawa jest wtedy kosztowna lub nie jest już możliwa. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką może również spowodować awarię silnika.

Przyczyny awarii turbosprężarki

Jeśli turbosprężarka ulega uszkodzeniu, istnieją różne możliwe przyczyny. Z jednej strony stan turbosprężarki niewątpliwie związany jest z samym przebiegiem samochodu, jednak z drugiej strony także porywczy styl jazdy przyczynia się do o wiele szybszego zużycia tego elementu. Często turbo ulega awarii, ponieważ nie było dostatecznie smarowane, czy to z powodu niedostatecznej ilości oleju czy też zastosowania nieodpowiedniego typu oleju. Ponadto inna przyczyną awarii moga być też ciała stałe, takie jak np.opiłki metalu, które przedostaną się do przewodu dolotowego, po czym wędrują dalej do wnętrza turbo i uszkadzają wirnik sprężarki.

Zestawienie najczęstszych przyczyn

  • Zużycie turbosprężarki zwiÄ…zane z dużym przebiegiem starszych rocznikowo samochodów
  • Przedwczesne wyeksploatowanie elementu spowodowane porywczym stylem jazdy
  • Niedostateczne smarowanie
  • NieprawidÅ‚owy dobór typu oleju silnikowego lub jazda na starym oleju
  • CiaÅ‚a obce w ukÅ‚adzie dolotowym, które wÄ™drujÄ… do turbosprężarki

Demontaż/montaż urządzenia na własną rękę?

Jeśli turbo sprawia problemy, wtedy jego naprawa nie powinna być odkładana na dalszy plan. W każdym przypadku niezbędnym jest demontaż wadliwego elementu. Tutaj nie ma znaczenia, czy planowana jest wymiana turbosprężarki na oryginalną część zamienną, czy też turbo ma być wysłane do naprawy. Doświadczeni i wykwalifikowani mechanicy-hobbyści często sami przeprowadzają demontaż i montaż turbosprężarki, aby zaoszczędzić na kosztach wizyty w warsztacie.

Ile czasu zajmuje wymiana turbosprężarki?

To, jak długo trwa wymiana turbosprężarki, zależy od różnych czynników. W zależności od silnika i danego modelu pojazdu, prace mogą trwać dłużej lub krócej. Jeśli chcą Państwo samodzielnie dokonać wymiany turbosprężarki, zawsze powinni Państwo przeznaczyć na to odpowiednią ilość czasu. Jeśli zajdzie jednak potrzeba przeprowadzenia całego procesu wymiany turbosprężarki w warsztacie samochodowym, najlepiej wtedy wcześniej skontaktować się z różnymi warsztatami, aby oszacować czas i koszty z tym związane.

Wymiana turbosprężarki w 5-ciu krokach

W zależności od modelu pojazdu, do wymiany turbosprężarki może być konieczne specyficzne podejście. W niektórych przypadkach turbo lepiej zdjąć od góry, w innych od dołu komory silnika.

Najważniejsze pytanie brzmi: gdzie znajduje się turbosprężarka? W zależności od modelu, turbosprężarka zamontowana jest z przodu bloku silnika lub też na jego tylnym bloku. Dlatego też, aby wymienić turbosprężarkę, należy zdemontować liczne inne elementy.

  1. Odsłoń komorę silnika: Zanim rozpocznie się właściwy demontaż turbosprężarki, należy przygotować się do zabiegu. W wielu przypadkach wiąże się to z demontażem wszystkich elementów wykończeniowych w komorze silnika, a także licznych podzespołów, takich jak części układu wydechowego. Z reguły należy spuścić olej, a w przypadku turbosprężarek z chłodzeniem wodnym również wodę.
  2. Zdejmij turbosprężarkę: W drugim kroku można usunąć uszkodzoną turbosprężarkę. Aby to zrobić, należy poluzować wszystkie połączenia na urządzeniu i usunąć podłączone przewody. Następnie sama turbosprężarka jest odłączana od punktów mocowania.
  3. Zutylizuj płyny eksploatacyjne: Po odłączeniu wszystkich przewodów i odkręceniu śrub turbosprężarki, zazwyczaj można ją bez problemu wyjąć z komory silnika. Wyciekające płyny eksploatacyjne, takie jak olej lub płyn chłodzący, należy zebrać i odpowiednio zutylizować. Następnie można dokonać oględzin turbosprężarki i w razie potrzeby wysłać ją do naprawy.
  4. Przygotuj się do montażu: Ważnym jest, aby jeszcze przed montażem nowej lub naprawionej turbosprężarki wyjaśnić, dlaczego ten element w ogóle przestał działać. Określenie przyczyny awarii starej turbosprężarki pomoże uniknąć dodatkowych kosztów i dalszych kłopotów z nową, wbudowaną częścią zamienną. Tutaj koniecznym jest przede wszystkim sprawdzenie ciśnienia oleju i drożności przewodów olejowych oraz przewodu odpowietrzania skrzyni korbowej. Dopiero po usunięciu innych ewentualnych usterek można rozpocząć montaż samej turbosprężarki. Zanim sprawnie działająca turbosprężarka zostanie zamontowana, często musi być wyposażona w niezbędne osłony.
  5. Zamontuj turbodoładowarkę: Przed montażem uprzednio używanej turbosprężarki, urządzenie powinno być poddane krótkiej kontroli wzrokowej. Zazwyczaj nowe turbosprężarki z bieżącej produkcji producenta lub oryginalne elementy używane z pewnego źródła są zwykle w idealnym stanie. Zaleca się również przeczyszczenie całego układu dolotowego oraz wymianę intercoolera na nowy. Na koniec montuje się turbosprężarkę wykonując czynności w odwrotnej kolejności do przeprowadzonego demontażu. Po zamontowaniu i podłączeniu wszystkich przewodów niezbędnym jest wymiana oleju silnikowego na taki, który zaleca producent.

Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?

Samochody elektryczne posiadajÄ… specjalne elementy, które odróżniajÄ… je od tradycyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi. W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków nie posiadajÄ… one manualnej skrzyni biegów w formie, jaka jest nam znana z pojazdów o napÄ™dzie spalinowym. Ponadto w elektrykach, ze wzglÄ™du na…
Czytaj więcej

VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych

Każdy współczesny pojazd mechaniczny posiada unikalny numer nadwozia, dziÄ™ki któremu można go zidentyfikować, gdy zajdzie taka potrzeba. Kod ten, znany jako numer identyfikacyjny pojazdu lub VIN, znajduje siÄ™ w dokumentach pojazdu, a także jest kilkakrotnie umieszczany w różnych miejscach na…
Czytaj więcej

TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana

UkÅ‚ad wydechowy nowoczesnych pojazdów nie tylko niezawodnie odprowadza spaliny, ale także tÅ‚umi dźwiÄ™k. Ponieważ nie ma jednego idealnego systemu tÅ‚umienia drgaÅ„ spalin, dlatego też w celu osiÄ…gniÄ™cia jak najwiÄ™kszej skutecznoÅ›ci w ukÅ‚adzie wydechowym zostaje zazwyczaj wbudowane kilka rodzajów tÅ‚umików. Wszystkie…
Czytaj więcej

Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy

Dysza wtryskowa jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych ukÅ‚adów wtryskowych. We wczeÅ›niejszych czasach silniki miaÅ‚y jeszcze gaźnik lub wtrysk do kolektora dolotowego, który zapewniaÅ‚ zapÅ‚on mieszanki powietrza i paliwa. Z kolei w nowoczesnych silnikach spalinowych z wtryskiem paliwa paliwo jest…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki