Menu toggle

Witamy

Używane wzmacniacze hamulców z warsztatów samochodowych

Znajdź teraz:

Szukaj po: | Numer OEM części | Marka samochodu

Jaką markę szukasz?

Audi

Audi

Dostępnych części : 591

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dostępnych części : 773

BMW

BMW

Dostępnych części : 600

Citroën

Citroën

Dostępnych części : 544

Ford

Ford

Dostępnych części : 776

Hyundai

Hyundai

Dostępnych części : 426

Mazda

Mazda

Dostępnych części : 251

Nissan

Nissan

Dostępnych części : 422

Opel

Opel

Dostępnych części : 609

Peugeot

Peugeot

Dostępnych części : 788

Seat

Seat

Dostępnych części : 151

Skoda

Skoda

Dostępnych części : 320

Toyota

Toyota

Dostępnych części : 696

Volvo

Volvo

Dostępnych części : 679

VW

VW

Dostępnych części : 1.171

Wspomagacze hamulców

Co to jest wspomaganie hamulców i do czego służy?

Wspomaganie hamulców, zwane również „serwo hamulcowym” lub „wzmacniaczem podciśnienia” robi to, na co wskazuje jego nazwa – „wspomaga” proces hamowania. Wspomaganie hamulców ułatwia hamowanie, zwiększając przyłożoną siłę bez konieczności wywierania przez kierowcę dodatkowej siły na pedał hamulcowy.

Elementy wspomagania hamulców

Układ wspomagania hamulców składa się z pięciu części: korpusu, tłoka wspomagania, przepływu zwrotnego wspomagania, zaworu sterującego, zaworu reakcyjnego i sprężyny. Układ składa się z dwóch elementów oddzielonych membraną, z których jeden utrzymuje stałe ciśnienie w komorze, a drugi zmienia wielkość ciśnienia.

Rodzaje wspomagaczy hamulców

Podciśnieniowe wspomaganie hamulców

Najpopularniejszym rodzajem tego układu jest podciśnieniowe wspomaganie hamulców. W takim układzie wykorzystuje się podciśnienie silnika w wolnossących silnikach benzynowych, aby zwiększyć siłę nacisku na pedał hamulca.

Pompa próżniowa

Niektóre pojazdy drogowe zastępują kolektor dolotowy silnika pompą próżniową.

Oto kilka przykładów:

  • Samochody z silnikami z turbodoładowaniem
  • Samochody z silnikami wysokoprężnymi
  • Samochody z napędem elektrycznym
  • Samochody hybrydowe

Pompy próżniowe mogą być zasilane mechanicznie (poprzez silnik) lub elektrycznie (elektryczne wspomaganie hamulców). Pompa próżniowa jest również używana na dużych wysokościach, gdzie pojazdy wolnossące nie mogą wytworzyć wystarczającego podciśnienia dla wspomagania hamulców.

Hydrauliczne wspomaganie hamulców

Zamiast polegać na podciśnieniu, ten układ wspomagania hamulców wykorzystuje bezpośrednie ciśnienie hydrauliczne generowane przez pompę wspomagania kierownicy.

Czy mogę wymienić własne wspomaganie hamulców?

Nie zaleca się samodzielnej wymiany tej części osobom innym niż wykwalifikowani mechanicy. Musisz odpowiednio przymocować wspomaganie do wspornika zapory, podłączyć je do pompy głównej, zająć się przewodem podciśnieniowym i kolektorem dolotowym oraz upewnić się, że każda śruba i zacisk węża są zabezpieczone. A to tylko ułamek czynności związanych z demontażem i wymianą takiego układu!

Układ hamulcowy nie jest czymś, na co możesz sobie pozwolić samodzielnie naprawiać, aby zaoszczędzić pieniądze. Nie tu ma miejsca na błędy, a nawet najmniejszy błąd można przypłacić ogromnym kosztem. Aby tego uniknąć, oddaj pojazd do naprawy do zaufanego mechanika.

Rozwiązywanie problemów ze wspomaganiem hamulców

Nieprawidłowe działania wspomagania hamulców objawia się na kilka sposobów. Wyłącz silnik i kilkakrotnie naciśnij i zwolnij pedał hamulca, aby sprawdzić jego stan. Zapobiega to tworzeniu się podciśnienia w układzie. Następnie, trzymając mocno stopę na pedale hamulca, uruchom silnik. Po uruchomieniu silnika pedał powinien lekko zluzować, co oznacza, że wspomaganie pracuje poprawnie.

Żywotność wspomagania hamulców

Wspomaganie hamulców powinno wytrzymać co najmniej 250 000 km. Nie ma powodu, dla którego dobrze utrzymany samochód nie mógłby przejechać znacznie więcej kilometrów bez wymiany układu wspomagania hamulców.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek objawy awarii układu wspomagania hamulców, jak najszybciej oddaj swój samochód do mechanika. Jest to jedyny sposób, aby stwierdzić, czy wspomaganie hamulców wymaga naprawy lub wymiany, ponieważ nie ma określonej żywotności dla tej części.

Jakie są objawy nieprawidłowego działania wspomagania hamulców?

Duży opór pedału hamulca

Sztywny pedał hamulca jest często oznaką awarii układu wspomagania hamulców. Uszkodzony wzmacniacz hamulca traci zdolność do wzmacniania siły nacisku na pedał, co wymaga dodatkowego wysiłku podczas naciskania pedału hamulca.

Ta zmniejszona siła na pompie głównej obniża ciśnienie hydrauliczne obwodu płynu hamulcowego, co utrudnia hamowanie.

Znacznie zwiększona odległość hamowania

Jeśli zauważyłeś, że Twój samochód nie zatrzymuje się tak szybko, jak kiedyś, może być to objaw problemu ze wspomaganiem hamulców.

Wyższy pedał hamulca

Pedał hamulca może zerować swoje położenie wyżej niż zwykle (tj. jest „wysoki”) lub jego powrót do pierwotnej pozycji po zwolnieniu trwa dłużej niż zwykle. Te objawy mogą wystąpić z powodu braku równowagi komory próżniowej w zawodzącym układzie wspomagania hamulca.

Słyszalne syczenie

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się usłyszeć syczący dźwięk, gdy wciskasz hamulce? Może to być przeciekający wzmacniacz próżniowy przez membranę lub obudowę, bądź nieszczelny przewód próżniowy.

Migające kontrolki ostrzegawcze

Jeśli Twój samochód jest wyposażony w elektroniczny wzmacniacz siły hamowania, jego awaria może pogorszyć działanie układu zapobiegającego zablokowaniu kół (ABS). W rezultacie zapalą się kontrolka ostrzegawcze hamulca, w tym kontrolka ABS.

Wyciek płynu

Wycieki płynów mogą wskazywać na różne problemy z pojazdem. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w hydrauliczne wspomaganie i doszło do wycieku płyn do wspomagania kierownicy, istnieje duża szansa, że Twój zespół wspomagania hydraulicznego również wkrótce ulegnie awarii.

Elektroniczne wzmacniacze hamulców zintegrowane z głównym cylindrem mogą również powodować wycieki płynu, pogarszając ich działanie.

Czy możesz jeździć z uszkodzonym wspomaganiem hamulców?

Najczęstszym wskaźnikiem niesprawnego wspomagania hamulców jest niezwykle trudny do wciśnięcia pedał hamulca. Awarie układu wspomagania hamulców muszą być naprawione szybko, ponieważ prowadzenie pojazdu z niesprawnym wspomaganiem układu hamulcowego nie jest bezpieczne.

Co powoduje uszkodzenia układu wspomagania hamulców psuje się?

Zbyt małe podciśnienie

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii układu wspomagania hamulców jest wyciek podciśnienia w silniku. Zwykle dzieje się tak w wyniku przedziurawionego lub zerwanego węża. W rezultacie powietrze dostaje się do układu. Można to łatwo zidentyfikować, ponieważ silnik będzie słabo pracował na biegu jałowym lub uzyskiwał niższe osiągi.

Wyciek wewnętrzny

Wspomaganie hamulców jest wyposażone w wewnętrzną membranę, która może przeciekać lub stwardnieć. Ten stan występuje najczęściej w środowiskach o ekstremalnej temperaturze, która może spowodować umieszczenie materiału membrany w niepożądanej pozycji. Zasadniczo membrana nie jest dostępna jako pojedynczy element.

Możliwe są tylko dwa scenariusze odnośnie do wycieku wewnętrznego. Albo w przewodzie występuje nieszczelność, przez którą ucieka powietrze, albo doszło do pogorszenia jakości membrany.

Problemy z popychaczem

Popychacz to element układu hamulcowego, który łączy hamulce ze wspomaganiem hamulców. Jeśli niedawno wymieniono lub naprawiono główny cylinder, a teraz odkryjesz, że twoje hamulce nie działają prawidłowo, popychacz mógł zostać źle ustawiony podczas naprawy.

Zawory

Podobnie jak w przypadku portów, sprężyny we wspomagaczach mogą się zużyć lub złamać podczas użytkowania. Zawroty zwrotne mogą otwierać i zamykać się samoczynnie, powodując nieprawidłowe działanie wspomagania hamulców. Awarię tę łatwo rozpoznać po gwiżdżących dźwiękach.

Czy hamulce będą nadal działać bez dopalacza?

Tak, chociaż będziesz musiał zastosować znacznie większy nacisk, aby całkowicie zatrzymać samochód. Nawet jeśli wspomaganie pozostanie utracone, połączenie mechaniczne wspomagania wciąż pozostaje. Dodatkowo można zmodyfikować układ hamulcowy pojazdu, aby wyeliminować wspomaganie.

Czy możesz użyć używanego wspomagania hamulców?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kupić i zainstalować używany układ wspomagania hamulców. Można znaleźć używany układ, który został już przebudowany lub zregenerowany. Należy jednak zawsze być gotowym na wymianę używanego na nowy w przypadku awarii.

Ile kosztuje wspomaganie hamulców?

Średni koszt wymiany wspomagania hamulców wynosi od 1300 do 5000 zł. Koszty robocizny wynoszą zazwyczaj od 400 do 800 zł, a pozostałe części samochodowe mogą kosztować od 350 do 3500 zł (lub więcej). Koszt różni się w zależności od marki i modelu samochodu oraz stawek robocizny mechanika.

Ile kosztuje używane wspomaganie hamulców?

Używane wspomaganie hamulców kosztuje od 450 do 900 zł, w zależności od modelu samochodu.

Wspomaganie hamulców to krytyczny element układu hamulcowego w Twoim pojeździe. Dlatego zawsze warto sprawdzić stan swojego wspomagania hamulców. Dbaj o regularne przeglądy swojego samochodu, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze.

Jeśli zauważysz którykolwiek z omawianych objawów, skontaktuj się z Autoparts24 – ten sklep poleci odpowiednie elementy i pomoże Ci znaleźć odpowiednie części do wspomagania hamulców Twojego samochodu.

Najnowsze produkty

: