Jaką markę szukasz?

Abarth
Abarth
Dostępnych części : 2

Buick
Buick
Dostępnych części : 1

Cupra
Cupra
Dostępnych części : 9

Daewoo
Daewoo
Dostępnych części : 1

Daihatsu
Daihatsu
Dostępnych części : 1

DS
DS
Dostępnych części : 2

Ferrari
Ferrari
Dostępnych części : 1

Hella
Hella
Dostępnych części : 1

Hongqi
Hongqi
Dostępnych części : 1

Hummer
Hummer
Dostępnych części : 2

Infiniti
Infiniti
Dostępnych części : 1

Lotus
Lotus
Dostępnych części : 1

MAN
MAN
Dostępnych części : 1

Maserati
Maserati
Dostępnych części : 1

Maxus
Maxus
Dostępnych części : 4

Polestar
Polestar
Dostępnych części : 8

Pontiac
Pontiac
Dostępnych części : 1

RAM
RAM
Dostępnych części : 2

Rover
Rover
Dostępnych części : 4

Smart
Smart
Dostępnych części : 4
Klimatyzacja w samochodzie: do czego służy i jak rozwiązywać problemy z tym elementem
Czym jest klimatyzacja samochodowa?
To montowany w pojeździe układ do schładzania wnętrza kabiny pasażerskiej pojazdu. Usuwa ciepło i wilgoć z pojazdu, umożliwiając dostarczanie chłodnego, suchego powietrza. Rdzeń układu klimatyzacji znajduje się przed chłodnicą, dlatego często nazywany jest mini-chłodnicą.
Co robi alternator?
Podczas upałów układ klimatyzacji chłodzi powietrze w pojeździe, eliminując ciepło i wilgoć. Warto zauważyć, że wszystkie nowoczesne pojazdy są standardowo wyposażone w klimatyzację. Typowy układ klimatyzacji składa się ze sprężarki, skraplacza i parownika.
Układ klimatyzacji wymaga czynnika chłodniczego do poprawnego działania. Proces chłodzenia rozpoczyna się, gdy sprężarka napędzana paskiem klinowym spręża czynnik chłodniczy do postaci płynnej. W rezultacie ciesz nabiera wysokiego ciśnienia, który jest prowadzony ze sprężarki przez węże do skraplacza.
Działanie skraplacza jest analogiczne do działania grzejnika. W skraplaczu węże prądu przemiennego stykają się z chłodniejszym powietrzem zewnętrznym, usuwając w ten sposób ciepło z cieczy. Czynnik chłodniczy przechodzi przez wbudowany filtr klimatyzacji, który usuwa wszelkie cząsteczki kurzu wchłonięte z powietrza zewnętrznego. Chłodny czynnik chłodniczy jest następnie przesyłany do sekcji parownika przez zawór rozprężny lub rurkę kryzową.
W parowniku czynnik chłodniczy pod niskim ciśnieniem przybiera z powrotem postać gazową. W ten sposób pochłania on ciepło z powietrza przechodzącego przez żebra parownika. Wchłonięte ciepło sprawia, że chłodne powietrze wraca do wnętrza pojazdu, podczas gdy czynnik chłodniczy pozostaje gorący i wraca do sprężarki, gdzie cykl jest kontynuowany.
Czy można wymienić ten element samodzielnie?
Samodzielna wymiana uszkodzonego układu klimatyzacji jest lepszym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż znalezienie profesjonalisty. Jednak będziesz potrzebować podstawowej wiedzy na temat działania i naprawy układów klimatyzacji. Poniżej znajduje się przewodnik dotyczący wymiany uszkodzonego modułu klimatyzacji;
Otwórz maskę i zlokalizuj przewody klimatyzacji
Odłącz zaciski akumulatora
Opróżnij układ klimatyzacji, usuwając obecny czynnik chłodniczy
Usuń przewody ze sprężarek i odłącz złącza elektryczne
Wyjmij i wymień uszkodzone przewody AC, oringi, sprężarkę, skraplacz lub parownik
Napełnij układ klimatyzacji czynnikiem chłodniczym. Pamiętaj, aby sprawdzić, czy przewody klimatyzacji nie przeciekają.
Podłącz zaciski akumulatora
Włącz układ klimatyzacji i sprawdź, czy zimne powietrze wydostaje się z kanału powietrza przy pracującym silniku.
Rzeczy, o których należy wiedzieć i pamiętać podczas wymiany układu klimatyzacji
Przed wymianą układu klimatyzacji musisz mieć pewność, że problem występuje właśnie z tym elementem, a nie jakikolwiek inny element układu chłodzenia. Dlatego przed wymianą konieczne jest zmierzenie temperatury w kabinie, gdy klimatyzacja jest włączona. Zalecana temperatura powinna wynosić od 5°C do 10°C.
Po drugie, musisz sprawdzić poziom czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Układ z niskim poziomem czynnika chłodniczego nie jest w stanie skutecznie schłodzić wnętrza samochodu. Daje to fałszywe wrażenie, że układ jest uszkodzony.
Sprawdź przewody układu klimatyzacji pod kątem wycieków. Możesz to zrobić za pomocą barwnika UV, który łatwo identyfikuje wyciek. Wyciek może być wynikiem złego uszczelnienia lub uszkodzenia łożyska.
Różne rodzaje/generacje/modele części
Samochodowy układy klimatyzacji są podzielone na układy z zaworem rozprężnym i układy ze stałą rurą kryzową. Oba układy działają na podobnej zasadzie, ale różnią się elementami zastosowanymi do obniżenia ciśnienia czynnika chłodniczego. W przypadku układu z zaworem rozprężnym, zawór ten służy do obniżania ciśnienia, podczas gdy w drugim rodzaju stosuje się rurkę kryzową.
Różne podzespoły układu klimatyzacji
Podzespoły układu klimatyzacji obejmują;
Sprężarkę. Sprężarka służy do sprężania czynnika chłodniczego w celu schłodzenia powietrza, monitorowania i kontrolowania wyjściowej temperatury oraz przesyłania powietrza do skraplacza.
Skraplacz. Skraplacz służy do obniżania temperatury gorącego,sprężonego czynnika chłodniczego.
Zawór rozprężny lub kryza. Ten komponent jest zależny od marki pojazdu. Niektóre mają rurkę kryzową, a inne zawór rozprężny, ale oba służą do tego samego celu. Oba są używane do monitorowania temperatury i ciśnienia w układzie klimatyzacji oraz do regulacji ilości czynnika chłodniczego, który trafia do parownika.
Odbiornik/osuszacz lub akumulator. Odbiornik/osuszacz jest połączony z zaworem rozprężnym, podczas gdy akumulator jest połączony z rurką kryzową. Ten składnik jest wypełniony środkiem osuszającym, który oddziela ciecze od gazów. Pełni również funkcję filtra systemu.
Parownik. Przekształca czynnik chłodniczy ze stanu ciekłego w gazowy i jednocześnie rozprasza ciepło, a tym samym go schładza.
Rozpoznawanie problemów lub objawów awarii
Gdy układ klimatyzacji jest bliski awarii lub jest uszkodzony, samochód wysyła wiele sygnałów. Aby móc rozwiązać problem, zanim stanie się on poważny, warto znać objawy awarii. Poniżej opisujemy niektóre z typowych objawów;
Niewystarczające chłodzenie
Nieprzyjemny zapach z kanałów powietrznych
Wyciek oleju
Przegrzanie silnika
Woda przesączająca się do wnętrza kabiny
Dziwny hałas.
Często występujące problemy z klimatyzacją
W przypadku nieprawidłowego działania układu klimatyzacji, możliwe przyczyny problemu to;
Wyciek czynnika chłodniczego spowodowany przez wadliwy o-ring lub uszkodzoną uszczelkę
Zatkany zawór rozprężny lub zatkana rurka z kryzą
Uszkodzenie skraplacza, parownika lub sprężarki
Uszkodzenie silnika dmuchawy lub rezystora silnika dmuchawy.
Normalny okres eksploatacji
Mimo że układ klimatyzacji został zaprojektowany tak, aby służył przez cały okres eksploatacji samochodu, może przedwcześnie ulec uszkodzeniu. Jego szacowana żywotność wynosi od 10 do 15 lat.
Inne części wymagające wymiany lub naprawy podczas wymiany układu klimatyzacji
Aby uzyskać optymalną wydajność, warto wymienić więcej niż główny element układu klimatyzacji. Inne elementy, które mogą wymagać wymiany, to silnik wentylatora skraplacza, kondensatory robocze i stycznik prądu przemiennego (przekaźnik). Wszystkie te części można kupić na stronie autoparts24.pl.
Jak upewnić się, że kupujesz odpowiednią część do swojego samochodu?
Musisz wybrać odpowiedni element do modelu swojego samochodu. Wiemy też, że skoro chcesz wykonać tę pracę samodzielnie, koszty wymiany mają dla Ciebie duże znaczenie. Możesz jeszcze bardziej obniżyć koszty naprawy, kupując używaną część. Aby mieć pewność, że kupowana część będzie zgodna z Twoim samochodem, kup używane części producenta (OEM). Używane części OEM można znaleźć na stronie autoparts24.pl
Wniosek
Korzystanie z samochodu z uszkodzoną klimatyzacją nie jest przyjemnym doświadczeniem. Dlatego konieczne jest znalezienie zamiennika dla tej części. Mając na uwadze cenę, wybór używanego modułu klimatyzacji będzie idealnym rozwiązaniem, które pozwoli obniżyć koszty wymiany. Na szczęście te elementy są łatwo dostępne na autoparts24.pl