Menu toggle

Witamy

Sprzedaż używanych, oryginalnych silników samochodowych

Znajdź teraz:

Szukaj po: | Numer OEM części | Marka samochodu

Jaką markę szukasz?

Audi

Audi

Dostępnych części : 217.801

BMW

BMW

Dostępnych części : 164.667

Citroën

Citroën

Dostępnych części : 122.778

Ford

Ford

Dostępnych części : 181.116

Hyundai

Hyundai

Dostępnych części : 103.421

Mazda

Mazda

Dostępnych części : 68.726

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dostępnych części : 167.677

Nissan

Nissan

Dostępnych części : 107.375

Opel

Opel

Dostępnych części : 129.682

Peugeot

Peugeot

Dostępnych części : 182.114

Seat

Seat

Dostępnych części : 52.120

Skoda

Skoda

Dostępnych części : 111.017

Toyota

Toyota

Dostępnych części : 210.679

Volvo

Volvo

Dostępnych części : 201.792

VW

VW

Dostępnych części : 391.971

 

Jak kupić dobrej jakości używany silnik do samochodu

W momencie gdy silnik w samochodzie ulegnie uszkodzeniu, wtedy z reguły zawsze trzeba liczyć się ze sporymi kosztami. Zupełnie nowy silnik, jeśli w ogóle można go zdobyć, to niemały wydatek. Totalna naprawa samego silnika, jeżeli w ogóle jest do zrealizowania, zazwyczaj się nie opłaca. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem może okazać się zakup oryginalnego silnika używanego. Z reguły, dla większości samochodów, dostępny jest duży wybór silników z pojazdów powypadkowych, które zostały oddane na złom do stacji demontażu pojazdów. Tutaj wszystkie sprawnie funkcjonujące części są wymontowywane i trafiają na rynek wtórny, gdzie są oferowane po niskich cenach. Na szczęście, obecnie wiele silników jest niezawodnych i działa tak długo, jak przewidział producent. Dlatego też zakup używanego uprzednio silnika jest w wielu przypadkach dobrą alternatywą. Oczywiście i tutaj można mieć pecha. Lub szczęście, ale tylko jeśli jesteśmy mechanikiem, który skorzysta finansowo z dwóch dni pracy nad jednym zadaniem.

Czy zakup nowego silnika jest konieczny?

Pierwszym krokiem przed zakupem silnika jest oczywiście zweryfikowanie powodów dla których rozważamy taką opcję oraz zadanie sobie podstawowego pytania: Czy kupno nowego silnika jest w ogóle konieczne? Tutaj przede wszystkim należy rozważyć następującą kwestię: Ile kosztuje taka inwestycja i czy nie lepiej po prostu złomować samochód? Oddanie pojazdu do stacji demontażu jest bardziej sensowne w przypadku, gdy wymiana silnika jest droższa niż zakup podobnego samochodu. Jeśli Państwa samochód kosztuje około 20 000 PLN, prawdopodobnie opłaca się przekalkulować wszystkie dostępne opcje. Jeśli jest droższy, prawdopodobnie nie mają Państwo dużego wyboru. Samochód z wadliwym silnikiem po prostu nie jest wiele wart, ponieważ nie może być używany. Zatem trzeba wtedy postawić sobie kolejne pytanie: Czy silnik może zostać wyremontowany i odnowiony za rozsądną cenę?

engine_image

Warto kierować się tutaj pewną zasadą, która mówi, że w przypadku osadu i obecności wiórów metalicznych w łożyskach bądź w oleju, całkowita odnowa silnika może okazać się ogromnym, jeśli w ogóle możliwym do wykonania zadaniem. Podobnie, jeśli silnik jest całkowicie poczerniały od nagromadzonego nadgaru, co najczęściej spotykane jest w silnikach wysokoprężnych, może być również trudno go całkowicie wyczyścić. W przypadku, gdy blok silnika jest pęknięty po złamaniu korbowodu, czy jeśli pompa oleju jest uszkodzona, nie pozostaje nam nic innego jak tylko wymienić silnik. Ale co wtedy?

Co spowodowało awarię starego silnika?

To pytanie warto sobie postawić, aby ewentualnie zapobiec wbudowaniu wadliwej części ze starego silnika do zakupionego oryginalnego elementu używanego. Zdarzały się bowiem przypadki, gdy mechanik ponownie wykorzystał dysze, które są również drogimi częściami, ze starego silnika. Problem polegał jednak na tym, że jedna z dysz była uszkodzona i powodowała topienie się tłoków. Warto zatem znaleźć konkretną przyczynę, która spowodowała awarię poprzedniego silnika. Na ogół, jeśli mechanik decyduje się na wykorzystanie jakiejkolwiek części z zepsutego, starego silnika, musi on obowiązkowo sprawdzić taki element pod kątem sprawności jego funkcji i ewentualnych oznak zużycia, i to najlepiej jeszcze przed jego zainstalowaniem w nowo nabytym silniku używanym.

Polecamy również: Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwanie usterek

Czy wymiana silnika na własną rękę jest możliwa?

Oczywiście trudno jest odpowiedzieć na takie pytanie ogólnie, ale jeżeli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości w tym temacie, to odpowiedź brzmi nie. Wymiana silnika to zwykle praca, którą najlepiej przeprowadzić w warsztacie mechanicznym, ponieważ wymaga ona specjalistycznych narzędzi oraz profesjonalnego podnośnika samochodowego. Oczywiście doświadczony mechanik hobbysta powiedziałby, że podniesienie silnika we własnym garażu za pomocą zawieszonego nad krokwią bloku krążka liniowego nie stanowi najmniejszego problemu. Jednak ogólnie mówiąc, zadanie wymiany silnika co prawda jest możliwe do wykonania samodzielnie, ale w przypadku, gdy nie mamy żadnego doświadczenia mechanicznego, zdecydowanie nie jest to optymalne rozwiązanie. autoparts24_image

Nowe, czy używane i odnowione?

Kiedy zajdzie potrzeba zakupu silnika, mają Państwo kilka opcji. Cena kupna zupełnie nowego silnika jest zwykle tak wysoka, że z reguły ten wariant jest po prostu nieopłacalny, chyba że jest to zadanie naprawcze w ramach gwarancji lub gdy cena nie stanowi problemu. Czasami przeprowadzenie totalnej renowacji silnika może być tego warte, jeśli jest to silnik, który nie był sprzedawany w dużych ilościach. Dodatkowo warto rozejrzeć się na rynku używanych części zamiennych, gdzie dostępnych jest wiele oryginalnych, używanych i całkowicie sprawnych silników — pochodzących na przykład z samochodów powypadkowych. Przy zakupie warto mieć na uwadze, że niektóre odnowione silniki są sprzedawane pod warunkiem przekazania dostawcy wyeksploatowanego elementu. Ponadto, różnice cenowe w zależności od rodzaju i modelu silnika mogą być znaczne. Na przykład silnik czterocylindrowy może kosztować nawet około 8tys. PLN za sam silnik bez robocizny, podczas gdy V10 dla samochodu sportowego może kosztować już kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nowiutki silnik turbo dla Audi, na przykład, może również łatwo zbliżyć się do 50 000 PLN wraz z zainstalowaniem. W takim przypadku rozsądniejszym wyborem będzie nabycie używanego silnika, chyba że dealer samochodowy zaoferuje pokrycie dużej części kosztów w ramach kulancji.

Polecamy też: Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?

Silnik długi lub silnik krótki

Jeśli właśnie chcemy dokonać zakupu silnika najczęściej spotkamy się wówczas z dwoma określeniami: silnik długi oraz silnik krótki. Blok krótki to dolna część silnika – od skrzyni korbowej aż do uszczelki głowicy cylindrów. Nie obejmuje on głowicy cylindra, kolektorów ani też turbosprężarki. W przypadku długiego bloku dostajemy kompletny silnik, od skrzyni korbowej do pokrywy zaworów, ale nie zawsze łącznie z kolektorami. Zarówno w przypadku krótkiego jak i długiego bloku, konieczne będzie czasami przeniesienie niektórych części ze starego silnika do tego świeżo zakupionego używanego. W przypadku nabycia krótkiego bloku należy pamiętać o konieczności dodatkowego montażu starej głowicy cylindra, jeśli ten element jest nadal sprawny. Tutaj warto mieć na uwadze, że w zasadzie po każdym zdjęciu głowicy, należy ją oddać do planowania, aby mieć pewność, że jej płaszczyzna nie ma odkształceń. Z samym montażem głowicy cylindrów bywa różnie – niektóre wymagają śrub rozprężnych, inne trzeba dokręcić w bardzo specyficzny sposób, żeby się nie wypaczyły. Dla porównania, praca z długim blokiem jest już nieco łatwiejsza. Ponadto przy zakupie silnika zamiennego możemy także spotkać się z określeniem „pod klucz“, z ang. „turn key“. Oznacza to, że takie silniki są kompletne, funkcjonują bez zarzutów oraz zostały dokładnie sprawdzone pod kątem ewentualnych usterek. Instalacja takiego silnika to oczywiście najprostsze rozwiązanie, ale niestety i najdroższe.

Zawsze warto sprawdźić kod silnika

Kiedy zamawiamy oryginalny silnik używany, bardzo ważne jest, aby upewnić się, że wybrany silnik jest identyczny z tym, który usuwamy – co może zaoszczędzić nam jakichkolwiek dodatkowych kosztów i niepotrzebnego stresu.  Kod silnika ma zwykle trzy cyfry lub litery wskazujące typ silnika i te dane oczywiście muszą się zgadzać, równie ważne są także kolejne cyfry lub litery. Przy wymianie sterownika silnika, w niektórych przypadkach ważnym jest, aby skonfigurować/przekodować IMO oraz także chip w kluczu, który komunikuje się z danym sterownikiem silnika.

key_image

Kolektor i turbosprężarka

Autoryzowane stacje demontażu pojazdów, które sprzedają oryginalne silniki używane, dysponują szeroką gamą zdjęć każdej części, dzięki czemu można szybko zorientować się, która z nich nadaje się do ponownego wykorzystania. W zalezności od rodzaju silnika, to czy kolektor dolotowy i wydechowy oraz turbosprężarka są częścią oferty, różni się. To samo dotyczy rozrusznika, generatora i sprzęgła. Koła zamachowe są zwykle instalowane. Jeśli turbosprężarka jest zainstalowana, łatwo jest sprawdzić ją pod kątem poprawnego działania.

Polecamy też: Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego

Co to znaczy, gdy silnik jest odnawiany?

Niestety, póki co nie ma żadnych minimalnych wymagań czy wytycznych, które precyzowałyby zakres remontu silnika. Tutaj mogą się Państwo natknąć na określenia: „odnowiony“ czy też „całkowicie odnowiony“, jednak nikt tak na prawdę nie jest w stanie określić co to znaczy, bez zadawania dodatkowych pytań. Czy cylindry zostały szlifowane i czy tłoki lub pierścienie tłokowe zostały wymienione? Czy łożyska korbowodu zostały wymienione? Czy łożyska główne zostały wymienione? Czy uszczelki w głowicy cylindra zostały wymienione? Czy dysze wtryskowe zostały zastąpione? Na te i wiele innych pytań należy uzyskać odpowiedź, jeśli przedmiotem handlu jest  silnik odnowiony. Tutaj jest też miejsce na dodatkowe informacje o tym, kto wykonał pracę i czy wykonane naprawy zostają opatrzone specjalną gwarancją.

Sprawdź sprzęgło i koła zamachowe

W momencie zakupu silnika używanego warto jest sprawdzić sprzęgło i koła zamachowe pod kątem zużycia części — bowiem, w razie konieczności, są one  znacznie łatwiejsze do wymiany przed umieszczeniem silnika w komorze. Zaleca się również wymienić pasek rozrządu, napinacze pasów i każdą pompę cieczy chłodzącej, jeśli napędzana jest paskiem rozrządu. Jeżeli silnik ma problemy z łańcuchem rozrządu lub napinaczem łańcucha, należy je również zastąpić sprawnie działającymi częściami wymiennymi. Może to dotyczyć niektórych silników TSI VAG lub czterocylindrowych silników BMW z lat 2006—2011. Jeśli zawór EGR jest zainstalowany, należy sprawdzić obecność sadzy w tym zaworze i we wlocie — jest to również znacznie łatwiejsze, gdy silnik nie znajduje się w samochodzie. Jeśli wiemy, że dany silnik ma problemy z dwumasowymi kołami zamachowymi, powinniśmy rozważyć zmianę na koło zamachowe o pojedynczej masie. Warto tu jednak nadmienić, że zwiększy to wibracje silnika, więc dla tych, którzy cenią sobie komfort podczas jazdy, ta zmiana niestety nie będzie dobrą opcją.

engine_camshaft

A może by tak zainwestować w większy i wydajniejszy silnik?

Kiedy i tak jesteśmy zmuszeni zakupić silnik, to dlaczego nie znaleźć takiego z większą ilością koni mechanicznych? Dopuszczalną jest zmiana silnika na model o mocy wynoszącej maksymalnie 20% więcej koni mechanicznych, niż w oryginalnym silniku. Oczywiście można również przekroczyć te przepisowe 20%, ale będzie to wymagało nowego obliczenia akcyzy dla samochodu, co może się okazać całkiem kosztowną sprawą. Ponadto taka drastyczna zmiana będzie wymagać zgody i zatwierdzenia przez producenta danej marki pojazdu. W niektórych przypadkach konieczna będzie również dodatkowo wymiana hamulców na takie o większej sile hamowania, a w innych przypadkach samo przerejestrowanie pojazdu będzie tylko możliwe, gdy zostaną przeprowadzone niezbędne testy, za które trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni.

Polecamy także: Poradnik – Jak dbać o silnik samochodu?

Czy przebieg jest prawidłowy?

W Danii i w Niemczech przeciętny samochód jeździ średnio gdzieś około 14,000 km rocznie, natomiast w Polsce średni roczny przebieg wynosi około 8,000 tys. kilometrów. A zatem powinniśmy być bardzo krytyczni, jeśli przebieg wyda nam się podejrzanie niski. Przy zakupie silników używanych warto również zabiegać o wystawienie gwarancji, która może nam zaoszczędzić na wydatkach w przypadku nieoczekiwanego problemu, bowiem mimo że silniki używane są tańsze niż nowe, ich naprawa nadal kosztuje dużo pieniędzy.

Pięć wskazówek, jak kupić używany silnik:

  • Posługuj się numerem identyfikacyjnym pojazdu (VIN), kodem silnika bądź kodem skrzyni biegów samochodu, a także znaj datę produkcji pojazdu.
  • Wyszukaj silnik odpowiadający potrzebnym kryteriom i poszukaj takiego o niskim przebiegu.
  • Sprawdź, czy silnik jest dostarczany z gwarancją — jest to niezwykle korzystne na wypadek jakichkolwiek problemów.
  • W przypadku zakupu silnika benzynowego sprawdź wygląd świec zapłonowych, aby przekonać się, czy są one jasnobrązowe, suche i nieuszkodzone.
  • Przyjrzyj się olejowi na miarce poziomu oleju — olej powinien być złocisto- transparentny bądź ciemnobrązowo-transparentny.