Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. Jakie naprawy samochodu elektrycznego może wykonywać mój warsztat?
2. Praca przy samochodach elektrycznych – sytuacja w Niemczech
Wielu właścicieli samochodów elektrycznych zastanawia się, czy ich pojazd może zostać naprawiony w dowolnym warsztacie. Pytanie to jest uzasadnione, gdyż technologia wysokiego napięcia współczesnych pojazdów elektrycznych niesie ze sobą pewne zagrożenia. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie prace może wykonywać warsztat samochodowy przy samochodzie elektrycznym i jakie wymagania obowiązują w tym zakresie.
Rodzaj napraw, do których wykonywania uprawniony jest warsztat, zależy w dużej mierze od kwalifikacji jego pracowników. Wyposażenie warsztatu ma również szczególne znaczenie w przypadku samochodów elektrycznych. Wygląd warsztatu niekoniecznie musi pozwalać na wyciąganie wniosków. Mniejsze warsztaty również mogą być uprawnione do naprawy samochodów elektrycznych, więc jeśli nie jesteś pewien, czy twój lokalny warsztat również naprawia samochody elektryczne, po prostu zapytaj bez zobowiązań. Warsztaty są świadome zmian w branży i często odpowiednio się rozwijają. Sporo firm dysponuje obecnie przeszkolonym personelem do naprawy samochodów elektrycznych, a także niezbędnym wyposażeniem warsztatowym.
Przepisy dotyczące wykonywania prac przy samochodach elektrycznych różnią się w zależności od kraju. W Niemczech przepisy bezpieczeństwa są stosunkowo surowe. Specjalne kwalifikacje są wymagane nawet do prostych czynności przy samochodzie elektrycznym. Nie jest to bynajmniej błędem, ponieważ układ wysokiego napięcia pojazdów elektrycznych kryje w sobie wiele niebezpieczeństw.
W Niemczech warsztaty nie mogą wykonywać żadnych prac przy samochodach elektrycznych bez odpowiednich kwalifikacji. Dotyczy to nawet odbioru pojazdu z czynnościami manewrowymi na terenie firmy. Wymiana uszkodzonego reflektora wymaga odpowiednich kwalifikacji do pracy przy samochodach elektrycznych. To samo dotyczy wymiany kół w samochodzie elektrycznym.
Podczas wykonywania prac konserwacyjnych lub naprawczych przy pojazdach elektrycznych wystÄ™pujÄ… szczególne zagrożenia. Jest to przede wszystkim ryzyko porażenia prÄ…dem. WywoÅ‚ane przez system wysokiego napiÄ™cia, mogÄ… one szybko doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu, a nawet Å›mierci. Konsekwencje mogÄ… być różne – od arytmii serca i oparzeÅ„ po uszkodzenia narzÄ…dów.
W Niemczech istnieje kilka poziomów kwalifikacji do pracy przy pojazdach elektrycznych. Pracownik, który został przeszkolony jako mechanik samochodowy, nie może pracować przy samochodach elektrycznych bez dalszych kwalifikacji. Musi on posiadać odpowiednie dodatkowe kwalifikacje. Nawet wymiana opony wymaga niższego poziomu kwalifikacji w zakresie mobilności elektrycznej.
Kursy szkoleniowe i różne poziomy kwalifikacji wymagają różnej liczby jednostek szkoleniowych. Różne są także wymagania wstępne. Na przykład poziom 1 jest dostępny dla wszystkich pracowników warsztatów, którzy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu. Poziom 2 wymaga ukończonych kwalifikacji zawodowych, a poziom 3 wymaga badań lekarskich.
Oprócz specjalnych kwalifikacji dla pracowników, istnieją inne przeszkody do pokonania, zanim warsztat będzie mógł z powodzeniem naprawiać samochody elektryczne. Obejmuje to specjalny projekt stanowisk pracy, a także wyposażenie w odpowiednie narzędzia. Tylko specjalnie przystosowane i zatwierdzone narzędzia mogą być używane w samochodach elektrycznych, dotyczy to również urządzeń pomiarowych. Aby chronić pracowników, do pracy przy samochodach elektrycznych należy zapewnić odpowiednią odzież ochronną. Obejmuje to na przykład specjalne rękawice izolacyjne do pracy przy systemach wysokiego napięcia, a także odpowiednią ochronę oczu. Obszar roboczy musi być wystarczająco duży i umożliwiać zastosowanie sprzętu zabezpieczającego, takiego jak barierki.
Niektóre naprawy pojazdów elektrycznych wymagają specjalistycznej wiedzy lub specjalnego sprzętu. Prace te często nie mogą być wykonywane przez lokalny warsztat, nawet jeśli posiada on odpowiednie kwalifikacje. Obejmuje to na przykład wymianę akumulatora napędowego w samochodzie elektrycznym. Te i podobnie skomplikowane prace są zazwyczaj wykonywane przez wyspecjalizowane warsztaty samochodów elektrycznych.
W pojedynczych przypadkach niektóre naprawy samochodów elektrycznych mogą być przeprowadzane wyłącznie w autoryzowanych warsztatach producenta pojazdu. Wynika to zazwyczaj ze specyfikacji producenta. Naprawy przeprowadzone w niezależnym warsztacie spowodowałyby unieważnienie gwarancji. Obejmuje to na przykład naprawy nadwozia pojazdów Tesla, które muszą być wykonywane w warsztacie Tesla Body Shop.
Nie wszystkie pojazdy z napędem elektrycznym podlegają surowym przepisom dotyczącym napraw samochodów elektrycznych. Obejmuje to na przykład łagodne napędy hybrydowe, które działają przy napięciu 48 V. Pojazdy z napięciem pokładowym 24 V mogą być również naprawiane przez dowolnego mechanika w warsztacie. Limit dla napięcia DC wynosi 60 woltów.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233