Silniki Mazda: Co powinieneś wiedzieć o japońskich silnikach
.
Mazda Motor Corporation, z siedzibą w Fuchū, jest jednym z najbardziej znanych japońskich producentów samochodów. Mazda zawsze była uważana za innowacyjną markę, której pojazdy często wyróżniają się z tłumu innych samochodów. Jeśli chodzi o silniki, projektanci Mazdy często podążają specjalnymi ścieżkami.
Podczas gdy inni producenci samochodów stawiają głównie na downsizing, aby spełnić coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin, takie jak Euro 6d, Mazda jest od tego daleka. W tym celu stosuje się inne technologie, aby zmniejszyć emisję CO2 i oszczędzać paliwo dzięki nowoczesnym jednostkom napędowym. Nawet turbodoładowanie jest w Mazdzie stosowane oszczędnie.
Przez długi czas Mazda bazowała na silniku Wankla, ale wraz ze wzrostem norm emisji spalin popularność zyskały inne koncepcje silników, takie jak innowacyjne silniki benzynowe, oszczędne diesle, napędy elektryczne i koncepcje hybrydowe. Silniki Mazdy uważane są za solidne, rzadko występują problemy z poszczególnymi podzespołami.
Silniki Mazdy i ich specyficzne oznaczenia
.
.
- Silnik Mazda L: Silnik Mazda L był instalowany w różnych wielkościach pojemności skokowej w pojazdach takich jak wczesna Mazda 3, na przykład. Seria silników została opracowana przez Mazdę i jest nadal używana przez Forda jako silnik Ecoboost.
.
- Silnik Mazdy Z: Silniki Mazdy Z to silniki benzynowe opracowywane w różnych wariantach i wielkościach pojemności skokowej. Te układy napędowe można znaleźć w niektórych Mazda MX-5 i zostały również zamontowane w modelach wykonanych przez Ford.
.
- Silnik Mazdy 13B: Legendarny silnik Wankla z sekwencyjną turbosprężarką. Ostatnia wersja, 13B-REW, była montowana w Mazdzie RX-7 aż do roku modelowego 2002.
- Skyactiv G: Typ silnika Skyactiv G to zaawansowany silnik benzynowy o niskim zużyciu paliwa. Zapewniają to innowacyjne systemy, takie jak automatyczna dezaktywacja cylindrów, zmienne fazy rozrządu i zwiększony stopień sprężania. Silniki Skyactiv G są montowane w modelach takich jak Mazda 2, Mazda 6 lub Mazda CX-3.
.
- E Skyactiv X: Ta gama silników Mazdy obejmuje wysokoobrotowe i mocne silniki benzynowe, które łączą w sobie zalety silnika wysokoprężnego i benzynowego. Zasada zapłonu samoczynnego zapewnia szczególnie wysoką sprawność. W komorze spalania mieszanka paliwowo-powietrzna, która jest tylko nieznacznie wzbogacona, jest w niewielkich ilościach silnie sprężana i dopiero potem zapalana. Pozostałe paliwo zapala się pod ciśnieniem, tak jak w przypadku oleju napędowego. Zapewnia to szczególnie efektywne spalanie, na przykład w serii Mazda 3.
.
- Mazda M Hybrid: System M Hybrid jest przedstawicielem technologii mild hybrid. W Mazdzie system wykorzystuje energię generowaną podczas hamowania samochodu. Energia hamowania jest odbierana przez zintegrowany generator rozruchowy i tymczasowo magazynowana w pojeździe. Energia ta jest następnie dostępna dla elektrycznego napędu hybrydowego, co zwiększa wydajność. System jest zainstalowany na przykład w samochodzie Mazda CX-30.
.
- Skyactiv D: Oznaczenie Skyactiv D Mazdy obejmuje nowoczesne silniki wysokoprężne spełniające wymagającą normę Euro 6d TEMP. Silniki wysokoprężne mają obniżony stopień sprężania, co zapewnia czystsze spalanie. Zmienny skok zaworu poprawia osiągi przy rozruchu zimnego silnika. W zależności od modelu, silnik wysokoprężny jest jedno- lub wielostopniowo turbodoładowany. Silniki te można znaleźć w kombinacji z manualną skrzynią biegów lub automatycznej skrzyni biegów, na przykład w dużym SUV-ie CX-5.
.
- E Skyactiv: Silnik elektryczny Mazdy o mocy 107 kW (145 KM) i momencie obrotowym 271 Nm. Silnik synchroniczny pochodzi z firmy Hitachi i jest montowany w samochodach elektrycznych Mazdy, takich jak MX-30. Dodatkowy range extender może jeszcze bardziej zwiększyć zasięg.
10 nowoczesnych silników Mazdy
.
- SKYACTIV-G 75: Silnik benzynowy Euro 6d z czterema cylindrami w układzie rzędowym, stosowany w Mazdzie 2. Silnik o pojemności 1,5 litra ma moc 75 KM.
- e-SKYACTIV G 90 M HYBRID: Czterocylindrowy hybrydowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i czterech cylindrach w układzie rzędowym. Napęd hybrydowy o mocy 90 KM. Ten silnik Euro 6d można znaleźć w Mazdzie 2.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 150: Dwulitrowa, szesnastozaworowa, czterocylindrowa, rzędowa wersja hybrydowa Euro 6d. Moc 150 KM w Mazdzie 3.
- e-SKYACTIV X 2.0 MAZDA M HYBRID: Hybrydowy układ napędowy Skyactiv X z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Hybrydowy układ napędowy montowany w Mazdzie 3 ma moc 186 KM.
- SKYACTIV-G 194: Czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 2,5 litra. Ten silnik benzynowy, zaprojektowany zgodnie z zasadą Skyactiv G, ma moc 194 KM i jest montowany na przykład w w Mazdzie 6.
.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 122:Czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0L Euro 6d z elektrycznym wspomaganiem. Silnik hybrydowy Skyactiv G o mocy 122 KM jest dostępny na przykład w modelu Mazda CX-30.
- SKYACTIV-G 1.5: Silnik benzynowy Skyactiv G o pojemności 1,5 litra i czterech cylindrach w układzie rzędowym. Montowane w pojazdach takich jak sportowa Mazda MX-5 o mocy 132 KM.
- SKYACTIV-D 184 SKYACTIV-Drive AWD: Mocny diesel w układzie rzędowym 4-cylindrowym z normą Euro 6d. Pojemność skokowa 2,5 litra pomaga Mazdzie CX-5 uzyskać moc 184 KM dzięki napędowi na wszystkie koła.
- SKYACTIV-D 150: Nowoczesny diesel Skyactiv Euro 6d o mocy 150 KM. Silnik rzędowy o czterech cylindrach i pojemności skokowej 2,2 litra, który jest dostępny w dużym SUV-ie Mazdy CX-5.
- e-Skyactiv 145: Silnik elektryczny Mazdy o mocy 107 kW, co odpowiada mocy 145 KM. Silnik synchroniczny Mazdy jest montowany w takich modelach jak samochód elektryczny MX-30.
Zakup odpowiedni silnik do Twojej Mazdy
.
Silniki Mazdy uważane są za trwałe, ale uszkodzenia silnika mogą się zdarzyć, zwłaszcza przy dużym przebiegu. W wielu Mazdach warto wtedy wymienić wadliwy silnik na silnik zastępczy w dobrym stanie. Części zamienne, takie jak używane silniki Mazdy, są często dostępne po znacznie niższej cenie niż fabrycznie nowy silnik.
Jednostki napędowe nie są już dostępne jako nowe części, szczególnie w przypadku starszych modeli. używany silnik oferuje również wiele korzyści. Jest to tańsze rozwiązanie niż kłopotliwy remont starego silnika, a ponadto jest łatwo dostępne dla modeli Mazdy. Montaż natomiast wymaga pewnej wiedzy fachowej i dobrze wyposażonego warsztatu.
Duży wybór jednostek napędowych Mazda w dobrym stanie z ponad 100 firm zajmujących się recyklingiem samochodów można znaleźć w przejrzystej liście na autoparts24.eu. Dla każdego silnika podane są ważne informacje i dane, takie jak indywidualny numer części. Przy wyborze części zamiennych należy dokładnie porównać informacje z silnikiem zamontowanym w samochodzie.