Silniki Saaba: Co powinieneś wiedzieć o silnikach Saaba
Saab Automobile był kiedyś jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie. Samochody ze Szwecji były uważane za solidne i innowacyjne w równym stopniu, i często były używane w wyścigach rajdowych. Początkowo Saab był producentem samolotów, ale w 1947 r. wprowadził na rynek pierwszy samodzielnie skonstruowany samochód. Od 1989 r. Saab współpracował z grupą GM, a w 2000 r. został przez nią całkowicie przejęty.
Po sprzedaży firmie Spyker, produkującej samochody sportowe, Saab został rozwiązany w 2012 roku. Ponieważ Saab od lat nie prowadzi działalności produkcyjnej, znalezienie nowych oryginalnych silników Saaba jest prawie niemożliwe. Z drugiej strony, używane silniki Saab są nadal dostępne w wystarczającej liczbie, podobnie jak inne używane oryginalne części zamienne. Dla entuzjastów Saaba opłacalne może być kupienie odpowiedniej części po dobrej cenie i umieszczenie jej w magazynie.
Silniki Saab – dostępne są te typy silników
W swojej ponad pięćdziesięcioletniej historii firma Saab nie tylko produkowała takie czy inne samochody, ale także samodzielnie opracowywała silniki. Od końca lat 60-tych Saab nadal korzystał z silnika Slant-Four producenta Triumph, ale od lat 70-tych Saab opracowywał także własne silniki na bazie silnika Triumph.
Saab opracował i montował silniki benzynowe z turbo na długo przed tym, jak stały się one popularne. W ten sposób Szwedzi byli w stanie wydobyć znaczną moc ze stosunkowo niewielkiej ilości miejsca. Z kolei Saab stosunkowo późno rozpoczął prace nad silnikiem wysokoprężnym. Dlatego w samochodzie Saab z silnikiem wysokoprężnym zwykle można znaleźć silnik producenta Opel.
Silniki benzynowe Saab
-
- Silniki Saab B: Silnik Saab B to typ silnika benzynowego, który ma cztery cylindry w rzędzie. Blok silnika wykonano z żeliwa szarego, natomiast części takie jak głowica cylindra są wykonane z aluminium. Później dla tego typu silnika opracowano głowicę cylindrową z dwoma górnymi wałkami rozrządu i 16 zaworami, która była stosowana m.in. w samochodzie rajdowym Saab. Od 1978 r. silnik Saaba B był również stosowany z turbosprężarką w Saabie 99 i wczesnym Saabie 900.
.
-
- Silniki Saab H: Ten silnik Saab jest kolejnym etapem rozwoju, który częściowo powstał na bazie silnika Saab B. Te silniki Saaba są również zaprojektowane jako czterocylindrowe silniki rzędowe i mają blok silnika z żeliwa szarego oraz aluminiową głowicę cylindra. W porównaniu z silnikami typu B ten typ silnika ma wyższą kompresję, co jest oznaczane literą H. Silniki Saab H były stosowane w modelach takich jak Saab 900, Saab 9000, a nawet Saab 9-5.
Silniki Diesla firmy Saab
- Silniki Saab TiD: Silniki Saab o oznaczeniu TiD to silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ten typ silnika był oferowany przez firmę Saab w różnych wariantach, różniących się pojemnością skokową i mocą silnika, w zależności od pojazdu. Oznaczenie TiD oznacza silnik wysokoprężny z wtryskiem turbo. Silniki te były montowane w latach 1998-2012. Silniki te można znaleźć na przykład w Saabie 9-3 II lub w pojeździe takim jak Saab 9-5.
10 znanych silników Saaba i modele, w których zostały zbudowane
-
- 2,5 V6 24V: silnik Saaba jako silnik benzynowy z 6 cylindrami w układzie V, rozrządem DOHC i wtryskiem wielopunktowym. Silnik bez turbo ma pojemność skokową 2,5 litra i generuje moc 170 KM oraz maksymalny moment obrotowy 227 niutonometrów. Silnik ten był montowany w Saabie 900 II Coupé.
- 2.0 t Automatic: silnik benzynowy o pojemności skokowej 2 litrów, cztery cylindry w układzie rzędowym i mocy 175 KM. Ten typ silnika Saaba z rozrządem zaworowym DOHC, wtryskiem wielopunktowym i turbo był montowany w Saabie 9-3 Cabriolet II od roku modelowego 2002 z automatyczną skrzynią biegów.
-
- 2.0 i 16V Bio: 4-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy i biopaliwowy montowany w Saab 9-3 II Sport kombi. Typ silnika ma głowicę cylindra z dwoma wałkami rozrządu i 16 zaworami. Silnik o pojemności skokowej 2 litrów i z turbo wytwarza moc 200 KM.
- Silnik 2.0i: silnik Saaba z 4 cylindrami w układzie rzędowym i turbo. Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra i mocy 220 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 350 niutonometrów był montowany wraz z 6-biegową manualną skrzynią biegów w modelach takich jak Saab 9-5 II od roku modelowego 2009.
- 2.3 T 16V Aero Automatic: silnik Saaba jako rzędowy czterocylindrowy z rozrządem DOHC i 16 zaworami. Silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra i mocy 250 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 350 niutonometrów był montowany z automatyczną skrzynią biegów w modelu Saab 9-5.
- 2,8 i V6 24V: silnik Saaba z 6 cylindrami w układzie V. Ten silnik benzynowy był montowany poprzecznie w Saabie 9-3 II z przekładnią Sentronic. Silnik o pojemności 2,8 litra wytwarza moc 280 KM i moment obrotowy 400 Nm.
- 2.0i XWD Automatic: czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,0 l z turbo i mocy 220 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Ten silnik Saaba był montowany w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła w Saabie 9-5 II Sport Estate.
- 2.8i V6 XWD Automatic: silnik benzynowy w układzie V o 6 cylindrach i pojemności skokowej 2,8 litra. Silnik ten był montowany w Saabie 9-5 II z napędem na wszystkie koła, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów generuje moc 300 KM i 400 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
- Silnik 1.9 TiD: silnik wysokoprężny Saaba z wtryskiem common rail, chłodnicą międzystopniową i turbo. Ten wariant silnika Saaba o pojemności 1,9 litra z układem sterowania zaworami DOHC wytwarza moc 150 KM i moment obrotowy 320 niutonometrów. Silniki te były montowane na przykład w Saabie 9-5 Sport kombi od 2005 roku.
- Silnik 2.2 TiD: silnik wysokoprężny z 4 cylindrami w układzie rzędowym, turbo i wtryskiem Common Rail. Te silniki Saab na olej napędowy z regulacją zaworów OHC osiągają moc 125 KM i maksymalny moment obrotowy 280 niutonometrów. Silniki te były montowane w Saabie 9-3 II sedan.
Kupuj silniki do Saaba tanie używane
Jeśli silnik w Saabie jest uszkodzony, warto wymienić go na używany silnik oryginalny po korzystnej cenie. Ponieważ Saab nie produkuje już silników samochodowych, entuzjaści tych modeli i tak są zdani na używane silniki Saaba z recyklingu samochodów. Silniki Saab można również kupić w Autoparts24.
Na Autoparts24.eu znajdziesz duży wybór oryginalnych części zamiennych do Saab i innych części OEM. Po wprowadzeniu danych pojazdu, numeru OE lub kodu silnika do maski wyszukiwania można łatwo znaleźć części Saab oraz ich ceny. Wszystkie odpowiednie oferty i ceny są wyraźnie wyszczególnione wraz z takimi informacjami, jak przebieg i rok produkcji.