Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Układ kierowniczy jest jednym z podstawowych urządzeń operacyjnych samochodu. Nowoczesne układy kierownicze umożliwiają precyzyjną zmianę kierunku jazdy podczas jazdy lub manewrowania. W tym artykule dowiesz się, jak zbudowany i jak działa układ kierowniczy w samochodzie. Zapoznasz się również z przeglądem różnych części układu kierowniczego.
W samochodzie układ kierowniczy wpływa na kierunek jazdy i przede wszystkim umożliwia korzystanie z pojazdu. Oprócz pożądanej zmiany kierunku jazdy, układ kierowniczy we współczesnych pojazdach musi spełniać wiele innych wymagań. W historii inżynierii motoryzacyjnej instalowane układy kierownicze były zatem stale udoskonalane i dostosowywane do nowych wymagań. Oprócz precyzyjnej zmiany kierunku jazdy obejmuje to również dobrą stabilność kierunkową przednich kół. Płynność układu kierowniczego zwiększa również komfort jazdy. Zasada działania układu kierowniczego niewiele się jednak zmieniła na przestrzeni dziesięcioleci. O zmianie kierunku jazdy nadal decyduje skręt kół na osi skrętnej.
W samochodach oś skrętna znajduje się zazwyczaj z przodu pojazdu. W tym przypadku układ kierowniczy działa wyłącznie na przednie koła, poprzez które określany jest kąt skrętu pojazdu. Tylko kilka pojazdów ma również kierowane koła na tylnej osi, aby poprawić dynamikę jazdy. Kierowca określa, dokąd samochód pojedzie, obracając kierownicę. Kierownica jest trwale połączona z kolumną kierownicy, która ma pozytywny kontakt z przekładnią kierowniczą. Jedyna różnica występuje w pojazdach z technologią steer-by-wire. W tym przypadku kolumna kierownicy jest połączona z przekładnią tylko w przypadku awarii elektrycznego układu kierowniczego.
Prawie wszystkie współczesne samochody osobowe są wyposażone w zębatkowy układ kierowniczy. Sercem tego typu układu kierowniczego jest przekładnia kierownicza ze specjalną technologią. Zębatka połączona z kolumną kierownicy łączy się z zębatką, która porusza się nad kołem kierownicy poprzez obracanie kolumny. Inne rodzaje układu kierowniczego są rzadko stosowane we współczesnych samochodach. Wyjątkiem są pojazdy terenowe, które wymagają szczególnie wytrzymałych komponentów i ramion kierownicy. Układy kierownicze z wrzecionami lub układy kierownicze z kulą recyrkulacyjną są nadal czasami spotykane w klasycznych samochodach.
Obecnie prawie każdy nowo budowany samochód posiada wspomaganie układu kierowniczego. Ten rodzaj układu kierowniczego ułatwia kierowanie przy niskich prędkościach i podczas manewrowania pojazdem. Koła zmieniają kierunek jazdy przy niewielkim wysiłku na kierownicy. Wspomaganie kierownicy w pojazdach może być realizowane zarówno elektrycznie, jak i hydraulicznie. W wielu przypadkach samochody osobowe są wyposażone w hydrauliczny układ kierowniczy. Elektryczna lub mechaniczna pompa wspomagania wytwarza ciśnienie wymagane do wspomagania układu kierowniczego.
Coraz więcej samochodów jest wyposażanych przez producentów w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Zamiast układu hydraulicznego z serwopompą, funkcję wspomagania układu kierowniczego przejmują silniki elektryczne. W zależności od konstrukcji, siła działa na kolumnę kierownicy lub przekładnię kierowniczą. Elektryczne układy wspomagania kierownicy zawierają mniej elementów, które pewnego dnia mogą się zużyć i ulec uszkodzeniu. Dlatego ten typ wspomagania kierownicy jest uważany za bardziej niezawodny w dłuższej perspektywie. Mieszanką obu systemów są elektrohydrauliczne układy kierownicze z elektrycznymi pompami wspomagania.
Nowoczesne układy kierownicze w samochodach składają się z wielu różnych komponentów. Aby układ kierowniczy działał niezawodnie i precyzyjnie, wszystkie elementy muszą być do siebie prawidłowo dopasowane i działać optymalnie. Poniżej znajduje się przegląd różnych elementów układu kierowniczego.
Układ kierowniczy w samochodzie pełni funkcję bezpośredniego wykonywania poleceń kierowcy dotyczących kierunku jazdy. Ten wpływ na kierunek jazdy uzyskuje się poprzez zmianę kąta skrętu kół. W pojazdach z niezależnym zawieszeniem przednie koła są niezależnie resorowane. Ze względu na specjalną konstrukcję układu kierowniczego z ruchomymi drążkami kierowniczymi, możliwa jest jednak zmiana kąta skrętu kół w dowolnym momencie.
Jeśli kierowca chce zmienić kierunek jazdy, obraca kierownicę. Ruch skrętny wykonywany przez kierowcę jest przekazywany od kierowcy do kolumny kierownicy. Ta z kolei jest połączona z przekładnią kierowniczą. Ruch okrężny kolumny jest w ten sposób przenoszony przez zębnik kierownicy na zębatkę w skrzyni biegów. W razie potrzeby wspomaganie układu kierowniczego wspomaga ruchy kierownicy, dzięki czemu układ kierowniczy jest wyjątkowo łatwy w obsłudze. W przekładni kierowniczej interakcja koła zębatego i zębnika zapewnia przekształcenie ruchu obrotowego w ruch ślizgowy. Elementy przekładni kierowniczej przesuwają się w kierunku, w którym kierowca chce kierować samochodem. Przekładnia kierownicza przekazuje ten ruch do zwrotnic lub dźwigni kierowniczych, które zmieniają położenie przednich kół. Powoduje to natychmiastową zmianę kierunku jazdy pojazdu.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233