Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. Wtrysk paliwa w samochodzie – funkcja i budowa
3. Usterki w układach wtryskowych
4. Zakup i wymiana części zamiennych, takich jak dysze wtryskowe
Nowoczesne pojazdy z silnikiem spalinowym są wyposażone w zaawansowany układ wtrysku paliwa. Układ wtryskowy zapewnia optymalne działanie i niskie zużycie paliwa przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o układzie wtrysku paliwa w samochodach.
Układ wtryskowy, czyli wtrysk w samochodzie, zapewnia wtrysk odpowiedniej ilości paliwa do silnika. We współczesnych silnikach spalinowych układy wtryskowe odgrywają kluczową rolę w składzie mieszanki paliwa i powietrza. Ukierunkowany wtrysk benzyny lub oleju napędowego zapewnia szczególnie efektywne spalanie. Układ wtryskowy wtryskuje paliwo pod wysokim ciśnieniem do układu dolotowego lub bezpośrednio do komory spalania cylindrów. Odbywa się to poprzez dysze wtryskowe, które są zasilane paliwem przez pompę wtryskową. W zależności od typu układu wtryskowego, ciśnienie jest wytwarzane przez centralną pompę paliwa lub, w przypadku układów pompa-dysza, oddzielnie dla każdego zaworu wtryskowego.
Prawie każdy nowoczesny silnik spalinowy w dzisiejszych samochodach jest zaprojektowany jako silnik wtryskowy. Zanim układ wtryskowy wszedł do użytku w inżynierii motoryzacyjnej, pojazd z silnikiem benzynowym często posiadał gaźnik. Element ten ma wewnątrz przepustnicę, a także wytwarza mieszankę paliwa i powietrza. Jednak bez wtrysku pod ciśnieniem przez zawór, technologia nowoczesnego układu wtryskowego pod wieloma względami przewyższa klasyczne gaźniki. W przeciwieństwie do systemu gaźnikowego, nowoczesny wtrysk bezpośredni umożliwia aktywną kontrolę wtrysku. Oprócz lepszego zachowania podczas rozruchu zimnego silnika, zmniejsza się zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń. Regularna regulacja systemu również nie jest już konieczna.
Konstrukcja układu wtryskowego może różnić się w zależności od pojazdu i jego wieku. Podczas gdy nowsze silniki benzynowe są prawie zawsze wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny, starsze samochody mogą mieć wtrysk do kolektora dolotowego. W zależności od typu silnika, układ wtryskowy może nawet łączyć oba rodzaje wtrysku. Silniki wysokoprężne to zazwyczaj silniki z wtryskiem bezpośrednim.
W przypadku wtrysku bezpośredniego paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. W tym celu odpowiedni silnik ma oddzielne dysze wtryskowe dla każdego cylindra. Taki silnik spalinowy z wewnętrznym tworzeniem mieszanki ma wiele zalet. Przykładowo, układ wtryskowy z wtryskiem bezpośrednim umożliwia wtryskiwanie wymaganej ilości paliwa w kilku etapach.
W przeciwieństwie do wtrysku bezpośredniego, układ wtryskowy z wtryskiem do kolektora dolotowego nie wtryskuje paliwa do komór spalania. Zamiast tego zapalna mieszanka paliwa i powietrza powstaje poza silnikiem. W tym celu jeden lub więcej zaworów wtryskowych wtryskuje benzynę do kolektora dolotowego przed zaworami dolotowymi.
Układ wtryskowy nowoczesnych silników wysokoprężnych jest zwykle zaprojektowany jako układ Common Rail. Pompa wysokociśnieniowa doprowadza paliwo do wysokiego poziomu ciśnienia. Rura rozdzielacza lub szyna służy jako akumulator i dostarcza olej napędowy do wtrysku przez dysze. Dysze wtryskowe otwierają się oddzielnie za pośrednictwem elektrycznej jednostki sterującej w odpowiednim czasie.
Układ wtryskowy może ulec uszkodzeniu z różnych powodów. Często występują takie objawy, jak zwiększone zużycie paliwa, słabe właściwości rozruchowe lub zacinanie się silnika. Osiągi i przyspieszenie mogą również ulec zmniejszeniu, jeśli części układu wtryskowego są uszkodzone. Ponadto w przypadku usterki często pogarsza się zachowanie układu wydechowego.
Części zamienne do układów wtrysku paliwa są zazwyczaj łatwo dostępne. Jednak prace przy układzie wtryskowym powinny być wykonywane wyłącznie przez wyspecjalizowanych mechaników samochodowych. Paliwo może czasami wyciekać podczas sprawdzania i wymiany części, a elementy takie jak zawory wtryskowe są również wrażliwe. Konstrukcja elementów układu wtryskowego może się różnić w zależności od silnika. Jednostki sterujące, takie jak jednostka sterująca silnika lub jednostka sterująca układu wtryskowego, można kupić nowe lub używane. Nawet w przypadku starszych samochodów jednostka sterująca wtryskiem jest często nadal dostępna jako używana oryginalna część. Specjalistyczne warsztaty oferują również naprawy. Urządzenia można zazwyczaj łatwo wymienić poprzez poluzowanie połączenia i ponowne podłączenie urządzenia. Zawory wtryskowe do silników benzynowych i dysze wtryskowe do silników wysokoprężnych są dostępne dla większości silników. Oprócz zakupu nowych podzespołów, opłacalne może być nabycie używanej i sprawdzonej jednostki wtryskowej. Procedura wymiany zaworów i dysz różni się w zależności od układu wtryskowego. W większości przypadków komponenty można łatwo zdemontować i wymienić.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233