Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
2. Czy chip tuning jest dobry czy zły?
4. Czy chip tuning jest dozwolony?
Wielu właścicieli samochodów chce mieć silnik o mocy większej o kilka koni mechanicznych. Jednak opcje zwiększenia mocy silnika często wydają się skomplikowane i kosztowne. W takim przypadku rozwiązaniem może być zwiększenie wydajności poprzez chip tuning. Dowiedz się teraz, czym jest chip tuning i w jaki sposób może on zauważalnie zwiększyć moc i moment obrotowy silnika. Możesz również dowiedzieć się wszystkiego o zaletach i wadach chip tuningu w swoim samochodzie.
Chip tuning to forma poprawy osiągów silników spalinowych. Polega on przede wszystkim na optymalizacji parametrów jednostki sterującej silnika. W przeciwieństwie do klasycznego tuningu silnika, silnik samochodu nie musi być modyfikowany. Wzrost osiągów uzyskuje się wyłącznie poprzez zmianę oprogramowania w jednostce sterującej silnika lub poprzez moduły pośrednie.
Termin chip tuning pochodzi z początków elektronicznego zarządzania silnikiem. W tamtych czasach czasami konieczna była wymiana chipa w jednostce sterującej silnika w celu zwiększenia wydajności. Obecnie, w zależności od typu pojazdu, osiągi silnika można również zwiększyć bez ingerencji w jednostkę sterującą. Zamiast tego dodatkowa moc jest często aktywowana wyłącznie przez oprogramowanie.
Standardowy silnik często oferuje potencjał do zwiększenia osiągów, ponieważ producenci rzadko wykorzystują pełne rezerwy mocy. Chip tuning polega na dostosowaniu jednostki sterującej silnika i wtrysku paliwa. W rezultacie do komory spalania wtryskiwana jest większa ilość benzyny lub zwiększane jest ciśnienie doładowania. Optymalizowany jest również czas zapłonu.
Eco tuning to specjalna odmiana chip tuningu. Nie chodzi tu przede wszystkim o zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Tuning ekologiczny ma raczej na celu zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazd. W tym celu oprogramowanie w jednostce sterującej jest optymalizowane. W zależności od stanu pracy, eco-tuning może zapewnić bardziej efektywne spalanie.
Obecnie zwiększona wydajność poprzez chip tuning jest oferowana dla prawie wszystkich modeli różnych producentów. Jednak w niektórych przypadkach jakość oprogramowania i modułów może się znacznie różnić. Każdy rozwój i dostosowanie jednostki sterującej wymaga dużej wiedzy specjalistycznej w dziedzinie elektroniki. Renomowani dostawcy optymalizują wydajność i moment obrotowy na stanowisku testowym.
To, czy chip tuning jest dobry, czy zły, zależy od indywidualnego punktu widzenia. Jeśli kierowcy chcą większej mocy przy mniejszym wysiłku, zwiększenie wydajności za pomocą oprogramowania wydaje się być korzystne. Z drugiej strony organizacje testujące, takie jak niemiecki TÜV, zwracają uwagę, że zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń mogą wzrosnąć. Ponadto komponenty silnika i części układu napędowego mogą być narażone na większe obciążenia w wyniku większej mocy.
Wzrost mocy silnika może zwiększyć zużycie silnika i elementów układu napędowego. Renomowani chip tunerzy lub producenci chip tuning boxów nigdy nie wykorzystują w pełni rezerw mocy silnika. Jednak niskiej jakości produkty do chip tuningu mogą prowadzić do przedwczesnej awarii turbosprężarek, dysz wtryskowych, katalizatora lub filtrów sadzy.
Zwiększone osiągi mogą powodować szybsze zużycie silnika samochodu. Na przykład duże obciążenie elementów silnika może powodować ich szybsze zużycie. Jednak chip tuning przeprowadzony przez profesjonalistę zwykle nie powoduje nadmiernego obciążenia podzespołów. Jeśli jednak silnik oferuje większą moc, pojazd jest często prowadzony bardziej sportowo, co z kolei zwiększa zużycie silnika.
To, czy tuning chipów jest opłacalny dla konkretnego pojazdu, zależy od różnych czynników. Zasadniczo tuning można przeprowadzić we wszystkich nowoczesnych samochodach z elektronicznym sterowaniem silnikiem. Jednak nie wszystkie silniki rozwijają znaczny wzrost wydajności. Silniki wysokoprężne lub benzynowe z turbodoładowaniem są szczególnie odpowiednie do chiptuningu.
Optymalizacja poprzez chip tuning ma zarówno zalety, jak i wady. Z jednej strony optymalizacja jednostki sterującej silnika zapewnia większą moc bez konieczności dokonywania skomplikowanych zmian w silniku. Z drugiej strony, dodatkowa moc może prowadzić do pogorszenia zużycia paliwa lub unieważnienia gwarancji producenta na silnik.
Chip tuning nie jest generalnie zabroniony w Niemczech. Jeśli jednak osiągi pojazdu zostały zwiększone przez chip tuning, właściciele muszą przestrzegać kilku punktów. Na przykład, zwiększone osiągi powinny być wpisane do licencji pojazdu. Jeśli nie ma ogólnego pozwolenia na użytkowanie ABE, konwersja musi zostać zatwierdzona przez organizację testującą, taką jak TÜV.
Chip tuning w samochodzie może być przestępstwem w Niemczech, jeśli pewne zasady nie są przestrzegane. Oprócz zwiększonego momentu obrotowego i większej mocy, samochód może również emitować więcej spalin i być głośniejszy. W Niemczech licencja na prowadzenie pojazdu może wygasnąć, jeśli konwersja nie została zarejestrowana. Jazda po drogach publicznych jest wówczas nielegalna.
Zwiększona moc silnika wynikająca z chip tuningu może spowodować, że samochód zostanie inaczej sklasyfikowany w ubezpieczeniu komunikacyjnym. Z tego powodu firma ubezpieczeniowa powinna zostać niezwłocznie poinformowana o wszelkich zmianach w pojeździe. Dodatkowa moc może zwiększyć składkę ubezpieczeniową. Podatek od pojazdów może również wzrosnąć wraz z wyższą emisją zanieczyszczeń.
Optymalizacja osiągów poprzez zmianę oprogramowania w jednostce sterującej silnika jest często oferowana przez profesjonalnych tunerów. Uznane firmy zajmują się całym procesem, od dostosowania jednostki sterującej silnika po rejestrację w licencji pojazdu. Profesjonalny chip tuning minimalizuje ryzyko uszkodzenia silnika, a tunerzy często oferują nawet gwarancję na silnik.
Koszt chip tuningu różni się w zależności od pojazdu i metody. Prosty moduł wtykowy jest czasami dostępny już za 30-50 euro. Wysokiej jakości chip tuning jest zazwyczaj droższy. Tutaj koszty wahają się od 300 euro. Środek dostosowany do pojazdu z testami na hamowni może kosztować nawet 10 000 euro.
Doświadczeni mechanicy samochodowi czasami sami przeprowadzają chip tuning. Obejmuje to przede wszystkim instalację modułów chip tuningowych. Producenci opisują sposób podłączenia i idealną pozycję w komorze silnika w załączonych instrukcjach. Chip tuning przeprowadzany przez właścicieli samochodów odbywa się zazwyczaj na ich własne ryzyko. Dostawcy zazwyczaj nie udzielają gwarancji.
Chip tuning w samochodzie można przeprowadzić na różne sposoby. Różne warianty są mniej lub bardziej skomplikowane do przeprowadzenia. Oprócz złożoności procedury, koszty chip tuningu różnią się w zależności od rodzaju regulacji wydajności.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233