Menu toggle

Witamy

Znajdź używaną część zamienną, korzystając z numeru OEM

Znajdź teraz:

Szukaj po: | Numer OEM części | Marka samochodu

Jaką markę szukasz?

Audi

Audi

Dostępnych części : 215.364

BMW

BMW

Dostępnych części : 162.106

Citroën

Citroën

Dostępnych części : 122.037

Ford

Ford

Dostępnych części : 179.845

Hyundai

Hyundai

Dostępnych części : 102.392

Mazda

Mazda

Dostępnych części : 68.174

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dostępnych części : 165.345

Nissan

Nissan

Dostępnych części : 106.464

Opel

Opel

Dostępnych części : 129.374

Peugeot

Peugeot

Dostępnych części : 181.259

Seat

Seat

Dostępnych części : 51.864

Skoda

Skoda

Dostępnych części : 109.899

Toyota

Toyota

Dostępnych części : 209.003

Volvo

Volvo

Dostępnych części : 199.849

VW

VW

Dostępnych części : 388.062

Jak działa silnik hybrydowy? Budowa, podzespoły i wymiana

Silnik hybrydowy składa się z silnika spalinowego połączonego z silnikiem elektrycznym. W tym przypadku pozytywne cechy obu napędów wzajemnie się uzupełniają. Nowoczesne pojazdy hybrydowe umożliwiają pokonywanie pewnych dystansów wyłącznie elektrycznie. W porównaniu z silnikiem spalinowym z automatycznym start-stopem, systemy hybrydowe zużywają mniej paliwa i emitują mniej szkodliwych dla środowiska emisji. Z drugiej strony, w przypadku silnika hybrydowego nie trzeba rezygnować z osiągów i prędkości.

Dlaczego silnik hybrydowy jest tak popularny w motoryzacji

Napęd hybrydowy cieszy się coraz większą popularnością, zarówno wśród nabywców samochodów, jak i w branży motoryzacyjnej. Mało który producent samochodów nie oferuje dziś przynajmniej jednego modelu jako hybrydy. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Z jednej strony technologia hybrydowa może być wykorzystana do ograniczenia emisji zanieczyszczeń dla konkretnego modelu pojazdu, ale także dla całej floty modelowej.

Dodatkową zaletą dla producenta jest to, że niektóre pojazdy o dużej masie i dużej pojemności silnika mogą trafić na rynek niemiecki mimo surowych przepisów. Wizerunek marki samochodowej jest również szlifowany, jeśli w portfolio znajdują się pojazdy z napędem hybrydowym. Dodatkowo, ulgi podatkowe mają stworzyć zachęty do kupowania samochodów hybrydowych w Niemczech. Dlatego producenci mogą dobrze sprzedawać swoje modele hybrydowe.

Zalety i wady silnika hybrydowego

Napęd hybrydowy w samochodach oferuje wiele zalet, ale wiąże się też z wadami. Niższe zużycie paliwa jest równoważone wyższą ceną zakupu pojazdu hybrydowego. Mniejsza emisja zanieczyszczeń i związana z tym ochrona środowiska idzie w parze z większą masą pojazdu.

Zalety hybrydy:

  • Niskie zużycie paliwa: łączne wykorzystanie silnika elektrycznego i silnika spalinowego zmniejsza zużycie paliwa. Samochód hybrydowy zużywa więc mniej benzyny lub oleju napędowego.
  • Napęd elektryczny: Pełna hybryda może być poruszana przez pewien zakres za pomocą energii elektrycznej poprzez silnik elektryczny. Silnik spalinowy jest mimo to dostępny w razie potrzeby.
  • Ochrona środowiska: pojazdy hybrydowe chronią środowisko, ponieważ emitują mniej zanieczyszczeń. Jako hybryda typu plug-in, samochód może być również zasilany energią elektryczną wytwarzaną w sposób przyjazny dla środowiska.
  • Zachowanie podczas jazdy: Ponieważ oba silniki pracują razem w razie potrzeby, hybryda zachowuje się korzystniej pod względem przyspieszenia. Silnik elektryczny zapewnia pełny moment obrotowy już od momentu zatrzymania.

Wady Hybryda:

  • Złożona technologia: Napęd za pomocą dwóch źródeł energii wymaga w samochodzie hybrydowym bardziej złożonej technologii. Dodatkowe komponenty generują koszty i mogą się zepsuć.
  • Wyższa cena pojazdu: hybryda jest często droższa niż samochód z silnikiem spalinowym. Trudno się temu dziwić, ponieważ wiele komponentów musi być montowanych łącznie.
  • Większa masa pojazdu: silnik elektryczny i silnik spalinowy w połączeniu z akumulatorem i systemem sterowania mają dużą masę. To sprawia, że hybryda jest cięższa od innych samochodów.
  • Mniej miejsca do przechowywania: pojazdy z napędem hybrydowym oferują czasem mniejszą przestrzeń ładunkową lub mają stopień w bagażniku. To właśnie tam znajduje swoje miejsce akumulator, który jest potrzebny do napędu.

Jak działa hybryda i hybryda plug-in

Pojazd hybrydowy wykorzystuje w połączeniu kilka rodzajów źródeł napędu. W samochodzie silnik spalinowy na benzynę lub silnik spalinowy na olej napędowy jest połączony z napędem elektrycznym. W zależności od sytuacji na drodze i odpowiednich wymagań, tylko jeden silnik lub oba silniki pracują razem. W hybrydzie energia dla silnika elektrycznego jest przechowywana w akumulatorze. W hybrydzie plug-in możliwe jest również zewnętrzne ładowanie akumulatora w celu zwiększenia zasięgu elektrycznego.

Tak powstaje energia w pojeździe hybrydowym

Pojazd sam wytwarza energię elektryczną dla silnika elektrycznego i do ładowania akumulatora. W zależności od konstrukcji napędu odbywa się to poprzez generator sprzężony z silnikiem spalinowym lub w inny sposób. Mild hybrid wykorzystuje specjalny rozrusznik-generator. Ładuje on akumulator i w razie potrzeby udostępnia jego moc dla napędu. Energia jest również wytwarzana przez odzysk energii podczas hamowania i wprowadzana do akumulatora.

Najważniejsze elementy napędu hybrydowego

Układ napędowy nowoczesnych pojazdów hybrydowych składa się z wielu elementów. Niektóre, jak np. silnik spalinowy, znajdują się w każdym konwencjonalnym samochodzie, inne są specjalnie zarezerwowane dla hybrydy.

Silnik spalinowy

Niezależnie od tego, czy jest to mild hybrid czy plug-in hybrid, silnik spalinowy nadal stanowi serce napędu. W hybrydzie silnik spalinowy może być eksploatowany z optymalną wydajnością, podobnie jak silnik benzynowy. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie dużej mocy pomimo niskiej mocy silnika.

Silnik elektryczny

Kolejnym ważnym elementem układu napędowego pojazdów hybrydowych jest silnik elektryczny. W zależności od konstrukcji napędu hybrydowego, może on również samodzielnie zasilać pojazd. W hybrydzie typu mild silnik elektryczny pełni również funkcję prądnicy.

Bateria

Akumulator układu hybrydowego przechowuje energię elektryczną wytwarzaną przez generator lub podczas hamowania. W razie potrzeby energia elektryczna jest dostępna do napędu silnika elektrycznego.

Jednostka sterująca

Samochód hybrydowy ma więcej jednostek sterujących niż samochód z czystym silnikiem spalinowym. Kontrolują one ładowanie akumulatora i monitorują jego moc. Jednostka sterująca mocą działa tutaj jako konwerter energii i łącznik między akumulatorem a silnikiem elektrycznym.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie silników hybrydowych w wymianie

Silniki hybrydowe, jak każdy silnik, podlegają zużyciu i mogą ulec awarii z różnych przyczyn. Zamiast rozległej naprawy, może warto wymienić uszkodzony silnik na zamiennik z centrum recyklingu samochodów. Przy zakupie używanych silników hybrydowych należy jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Napędy hybrydowe różnią się konstrukcją w zależności od producenta i modelu pojazdu. Niektóre warianty posiadają silnik elektryczny połączony kołnierzowo z silnikiem benzynowym. W innych napędach hybrydowych silnik elektryczny jest zintegrowany z przekładnią. Jeszcze inne warianty opierają się na zewnętrznych napędach elektrycznych na tylnej osi. Dlatego kupując silnik hybrydowy, zwróć uwagę na to, jakie elementy wchodzą w skład oferty.

Wybór właściwego silnika hybrydowego

Oprócz zakresu dostawy i doboru odpowiednich komponentów należy również wziąć pod uwagę stan silnika hybrydowego i właściwy typ silnika. Stan silnika często można ocenić na podstawie informacji podanych przez dostawcę oraz dotychczasowego przebiegu. Zdjęcia oferowanej jednostki również często pozwalają wyciągnąć wnioski na temat jej stanu.

Silniki montowane w samochodach hybrydowych mogą różnić się także w obrębie jednej serii modelowej. W celu znalezienia odpowiedniego napędu zamiennego szczególnie pomocne są takie informacje, jak numer silnika lub kod silnika producenta. Często można również dowiedzieć się, jaki silnik hybrydowy jest zainstalowany w pojeździe za pomocą numeru podwozia lub numerów kluczy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.