Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych

Każdy współczesny pojazd mechaniczny posiada unikalny numer nadwozia, dzięki któremu można go zidentyfikować, gdy zajdzie taka potrzeba. Kod ten, znany jako numer identyfikacyjny pojazdu lub VIN, znajduje się w dokumentach pojazdu, a także jest kilkakrotnie umieszczany w różnych miejscach na samochodzie.

Czytaj więcej: Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatne?

Co to jest numer nadwozia?

Numer nadwozia to ustandaryzowana identyfikacja, nadawana przez producenta i przydzielana oddzielnie dla każdego pojazdu silnikowego w celu jego jednoznacznej identyfikacji. Oprócz informacji o producencie, modelu i miejscu produkcji, numer nadwozia zawiera również informacje o zainstalowanym silniku czy wyposażeniu samochodu.

Historia wprowadzenia numeru identyfikacyjnego

Pierwsze próby numerowania aut przez konkretnych producentów sięgają jeszcze lat 50. XX wieku, a samo pojawienie się numeru VIN datuje się na rok 1954. Wtedy producenci zaczęli oznaczać swoje pojazdy za pomocą unikalnego dla każdego modelu numeru. Jednakże system ten nie był w żaden sposób ustandaryzowany, co z reguły prowadziło do sporego chaosu, gdy na przykład dwa kompletnie inne od siebie pojazdy nagle posiadały taki sam numer seryjny. Dlatego też w 1981 roku zdecydowano się na standaryzację systemu. Od tamtej pory każdy numer VIN posiada tę samą długość, składa się z 17 znaków i jest jest uznawalny na całym świecie.

Co to jest VIN i FIN?

Skróty FIN i VIN pochodzą z dwóch różnych języków i mogą pojawiać się czasem wymiennie. FIN to po prostu skrót od niemieckojęzycznego terminu “Fahrzeug-Identifikationsnummer”, natomiast VIN to skrót od angielskiego terminu “Vehicle Identification Number”. Oba terminy oznaczją jednak to samo: numer identyfikacyjny pojazdu, dawniej zwany również numerem nadwozia.

Jaka jest różnica między VIN a FIN?

Żadna. Zarówno skrót niemiecki FIN jak i angielski VIN to nic innego jak oznaczenie numeru identyfikacji pojazdu. Różnice mogą pojawić się zaledwie w formacie numeru i mają związek z pochodzeniem danego pojazdu. Oba formaty są ze sobą kompatybilne. Gdy samochód pochodzi z Ameryki Północnej, numer VIN jest używany w nieco innym formacie zawierającym cyfrę kontrolną. Jeśli natomiast pojazd został wyprodukowany w Europie, numer identyfikacyjny pojazdu odpowiada obowiązującej normie ISO-3799. Zgodnie z nią standardowe numery VIN składają się z trzech segmentów:

  • WMI (World Manufacturer Identifier) – to pierwsze trzy znaki. Ten segment określa region geograficzny, kraj pochodzenia oraz nazwę producenta pojazdu – tutaj każda marka posiada swój własny kod.
  • VDS (Vehicle Descriptor Section) – to znaki 4-9. Tutaj zakodowane zostają dane na temat specyfikacji technicznej pojazdu, mówiące nam o serii samochodu i jego modelu, typie nadwozia, silniku czy nawet wersji wyposażenia. Każdy producent ma własny system wykorzystywania tego pola. W samochodach produkowanych w Ameryce Północnej znak o numerze 9, jest znakiem kontrolnym, służącym do weryfikacji poprawności numeru VIN.
  • VIS (Vehicle Identifier Section) – to znaki w pozycjach 10-17. To numer seryjny pojazdu. W tym segmencie mogą być zawarte informacje na temat typu napędu, rodzaju silnika, wersji wyposażenia a czasami nawet fabryki, w której dany egzemplarz został zmontowany. Znak na pozycji 10 jest w Ameryce Północnej wykorzystywany do kodowania roku produkcji, a znak na pozycji 11 do kodowania zakładu producenta. Każdy producent ma własny system oznaczeń, chociaż jego położenie w kodzie VIN jest ustalone.

Wyszukaj historię pojazdu na podstawie numeru VIN

Numer VIN może być wykorzystany do uzyskania informacji o historii każdego pojazdu, w tym także i aut zarejestrowanych wcześniej w USA. Na jego podstawie, dowiemy się, czy samochód uległ kiedyś wypadkowi i był orzeczony jako szkoda całkowita. Niestety w przypadku pojazdu zarejestrowanego w Niemczech nie jest to zazwyczaj możliwe ze względu na bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.

Dlaczego numer nadwozia jest ważny?

  • Numer nadwozia jest czymś w rodzaju indywidualnego odcisku palca każdego pojazdu. Korzystając ze specjalnie przeznaczonych do tego serwisów i usług, możemy za pomocą VIN uzyskać ważne informacje o historii użytkowania i stanie technicznym danego pojazdu. Obszerne raporty na temat przeszłości auta wygenerowane na podstawie podanego numeru VIN są dostępne na https://historiapojazdu.gov.pl/
  • Mechanik w warsztacie może wprowadzić numer identyfikacyjny pojazdu do systemu komputerowego, aby uzyskać potrzebne mu dane techniczne pojazdu dotyczące m.in. roku modelowego, silnika i typu skrzyni biegów.
  • Porównując numer VIN w dowodzie rejestracyjnym z kodem na pojeździe, można łatwo ustalić, czy posiadane papiery należą do danego samochodu.
  • Numer identyfikacyjny pojazdu jest niezwykle pomocny przy zakupie części zamiennych, ponieważ kod znacznie ułatwia znalezienie właściwych części.

Gdzie mogę znaleźć numer VIN mojego pojazdu?

Numer nadwozia można odszukać na różne sposoby. Numer ten jest zapisany w dokumentach rejestracyjnych, takich jak dowód rejestracyjny i karta pojazdu, a także wybity na tabliczce znamionowej, którą można znaleźć w różnych miejscach nadwozia samego pojazdu.

Aby mieć pewność, że numer VIN w dokumentach pojazdu zgadza się również z numerem na pojeździe, najlepiej sprawdzić oba.

W przypadku pojazdów osobowych numer VIN widnieje w wielu miejscach:

  1. W dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu: Numer nadwozia znajduje się zarówno w dowodzie rejestracyjnym, jak i w karcie pojazdu. W polskim dowodzie rejestracyjnym numer identyfikacyjny pojazdu znajduje się w polu “E”. W dowodach innych krajów europejskich może to wyglądać inaczej.
  2. Na przedniej szybie: Numer VIN jest często zapisany w dolnej części przedniej szyby, od strony kierowcy. Czasami czarna obwódka przedniej szyby ma w dolnej części wgłębienie, przez które widoczny jest numer.
  3. Na desce rozdzielczej: Numer tłoczony jest na jej obudowie z lewej strony.
  4. Obok fotela pasażera: Niektórzy producenci wybijają numer VIN w blachę podłogi nadwozia, pod przednim siedzeniem pasażera lub obok. Tam wykładzina ułożona w pojeździe ma wgłębienie, pozwalające na jej łatwe uniesienie i odsłonę numeru podwozia.
  5. Obok drzwi kierowcy: W zależności od pojazdu, VIN znajduje się również na przednim słupku bocznym po stronie kierowcy.
  6. Na stałej części pojazdu takiej jak: na progu po stronie pasażera, na podłużnicy prawej ramy za tylnym kołem, na prawym nadkolu (kielich zawieszenia) lub na przegrodzie czołowej.
  7. W komorze silnika: Prawie wszystkie samochody europejskie mają numer identyfikacyjny pojazdu wybity w komorze silnika. Najczęściej producenci wybierają na jego położenie przegrodę czołową. Numer jest zazwyczaj wybity na niej bezpośrednio lub umieszczony na tabliczce znamionowej i jest widoczny po otwarciu maski silnika.
  8. Na ramie pojazdu: Tylko klasyki lub egzotyki mają jeszcze osobne nadwozie i ramę pojazdu. W takim przypadku jednak numer nadwozia jest zazwyczaj wybijany również bezpośrednio na ramie nośnej.

Dlaczego potrzebuję numeru VIN przy zakupie używanych części samochodowych do mojego pojazdu?

Posiadanie numeru identyfikacyjnego pojazdu jest niezwykle pomocne przy zakupie części zamiennych. Numer VIN to coś w rodzaju dowodu osobistego pojazdu, który zawiera zakodowane dane dotyczące producenta i specyfikacji technicznych danego modelu pojazdu.

Dzięki indywidualnemu numerowi z informacją o roku modelowym i wyposażeniu, można dobrać odpowiednie części do pojazdu, nawet jeśli nie posiada się doświadczenia w mechanice.

W Autoparts24 wystarczy wpisać numer VIN swojego pojazdu w polu wyszukiwania, a wyświetlą się wszystkie te części zamienne pasujące do danego modelu samochodu i jego wyposażenia.

 

Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy

Dysza wtryskowa jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych układów wtryskowych. We wcześniejszych czasach silniki miały jeszcze gaźnik lub wtrysk do kolektora dolotowego, który zapewniał zapłon mieszanki powietrza i paliwa. Z kolei w nowoczesnych silnikach spalinowych z wtryskiem paliwa paliwo jest…
Czytaj więcej

Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?

W zależności od modelu i silnika, producenci samochodów montują różne skrzynie biegów. Aby nie było wątpliwości, o który wariant chodzi, wszystkie skrzynie biegów otrzymują unikalny kod-symbol. Jeśli po uszkodzeniu przekładni konieczny jest zakup nowej, to właśnie dzięki kodowi można łatwo…
Czytaj więcej

Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek

Samodzielne przeprowadzanie napraw i modyfikacji w samochodzie to świetna zabawa, która pozwala zaoszczędzić na wysokich kosztach usług w warsztatach. Jednak nie zawsze wszystko idzie gładko podczas naprawy samochodu, a niektóre błędy popełnione w trakcie prac mogą kosztować naprawdę dużo pieniędzy….
Czytaj więcej

Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin jest niepozornym elementem w przewodzie dolotowym wielu silników Diesla i niektórych silników benzynowych. Dzięki niemu określona ilość spalin trafia z powrotem do komory spalania. Uszkodzony zawór EGR może pogorszyć skład spalin i ograniczyć funkcjonowanie silnika. Jeśli pojawią…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki