Menu toggle

Witamy

Silnik

Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?

Silnik spalinowy podlega stopniowemu zużyciu podczas eksploatacji. Nawet przy dobrej i regularnej konserwacji nie zawsze można uniknąć uszkodzenia silnika przy dużym przebiegu. W takim przypadku właściwym rozwiązaniem może być remont silnika. Tutaj dowiesz się wszystkiego na temat tego rodzaju naprawy i uzyskasz przegląd kosztów naprawy silnika. Dowiesz się również, jakie są alternatywy dla remontu silnika.

Definicja i cel remontu silnika

Celem remontu silnika jest pełne przywrócenie funkcji silnika po jego uszkodzeniu. W tym celu silnik jest zazwyczaj demontowany, a uszkodzone części wymieniane lub naprawiane. Nie każdy warsztat oferuje usługę remontu silnika. Często usługi takie jak remont silnika są zlecane firmie zewnętrznej. Zakres remontu silnika nie jest stały i może obejmować różne usługi i komponenty. Przed złożeniem zamówienia na remont silnika zaleca się zasięgnięcie porady w warsztacie. Odpowiednia wycena powinna zawierać listę zakresu remontu silnika i szacunkowe koszty.

Oto jak przebiega remont silnika

Kompleksowy remont silnika obejmuje wiele etapów pracy, które muszą być skoordynowane. Remont silnika wymaga również rozległej wiedzy specjalistycznej. Wyspecjalizowane firmy często mają wieloletnie doświadczenie w dziedzinie remontów silników. Potrafią rzetelnie zidentyfikować przyczynę uszkodzenia silnika, ograniczyć koszty remontu silnika i wskazać rozwiązania. Nie wszystkie kroki są zawsze niezbędne do naprawy silnika.

Diagnoza uszkodzenia silnika

W pierwszym etapie naprawy silnika doświadczony mechanik zawęża zakres uszkodzeń. Opierając się na swoim doświadczeniu, technik może ocenić, które części silnika są uszkodzone i które komponenty należy wymienić. Oprócz wiedzy zdobywanej często przez lata, w diagnozie pomaga również najnowocześniejszy sprzęt do analizy uszkodzeń silnika.

Usuwanie uszkodzonych silników z samochodu

Aby przeprowadzić naprawę silnika, zwykle trzeba go wymontować z samochodu. Same silniki również muszą zostać zdemontowane w celu przeprowadzenia generalnego remontu lub naprawy. Prawie każdy warsztat może wymontować silnik z pojazdu. Czasami usługa ta jest również wykonywana przez warsztat, który przeprowadza remont.

Demontaż silnika i podzespołów

Przed właściwym remontem silnik jest demontowany na poszczególne części. Ponadto części silnika są często czyszczone, aby można je było lepiej sprawdzić pod kątem ukrytych uszkodzeń. Zakres demontażu zależy od rodzaju uszkodzenia silnika. Na tym etapie sortowane są wadliwe komponenty i części zużywające się.

Obróbka bloku silnika po jego uszkodzeniu

W trakcie naprawy silnika często konieczna jest przeróbka bloku silnika. Szczególnie w obszarze cylindrów, silniki z dużym przebiegiem wykazują zużycie w tym miejscu. Ten krok jest również często konieczny po uszkodzeniu silnika z powodu zatarcia tłoka lub zerwania zaworów. Powierzchnie uszczelniające są obrabiane maszynowo lub cylindry są nawiercane i szlifowane.

Naprawa uszkodzonych głowic cylindrów

Głowica cylindrów jest jednym z najważniejszych elementów silnika spalinowego. Podczas remontu silnika element ten jest zatem kompleksowo sprawdzany i remontowany. Pęknięcia głowic cylindrów można wykryć za pomocą specjalnej technologii pomiarowej. W zależności od uszkodzenia możliwa jest naprawa lub wymiana. Zawory i prowadnice zaworów można łatwo wymienić podczas przeglądu.

Sprawdzanie i naprawa wału korbowego

Wał korbowy jest centralnym punktem silnika, w którym oddziałuje wiele sił. W trakcie kompleksowego remontu silnika element ten jest zatem sprawdzany i w razie potrzeby naprawiany lub optymalizowany. Możliwa jest również wymiana wału korbowego podczas remontu. Wały korbowe mogą być również precyzyjnie wyważone, dzięki czemu silnik pracuje szczególnie płynnie po remoncie.

Remont korbowodów i wałków rozrządu

Części silnika, takie jak korbowody i wałki rozrządu, mogą być sprawdzane i naprawiane podczas kompleksowego remontu. Po wymontowaniu z silnika, korbowody mogą być w razie potrzeby szlifowane, a tuleje korbowodów wymieniane. Wałek rozrządu sterujący zaworami również może zostać zoptymalizowany i przerobiony lub wymieniony, jeśli jest uszkodzony.

Sprawdzanie i naprawa jednostek pomocniczych

Podczas remontu silnika należy sprawdzić nie tylko sam silnik, ale także jednostki pomocnicze. Czynność ta jest wykonywana standardowo podczas ogólnych przeglądów silników. Części dodatkowe, takie jak pompy oleju, części wtrysku paliwa lub turbosprężarka są naprawiane lub wymieniane w razie potrzeby.

Montaż i sprawdzenie silnika

Po sprawdzeniu, wyczyszczeniu lub naprawie wszystkich ważnych elementów silnika, technicy ponownie składają silnik. Wszystkie elementy silnika są starannie montowane zgodnie ze specyfikacjami producenta. Następnie odbywa się test świeżo wyremontowanego silnika. Silnik musi udowodnić swoje osiągi na hamowni.

Instalacja silnika w samochodzie

Ostatnim krokiem jest ponowna instalacja wyremontowanego silnika w pojeździe. Prace te są zazwyczaj wykonywane przez warsztat, który wymontował uszkodzony silnik. W tym miejscu przeprowadzana jest również dalsza konserwacja. Po zamontowaniu silnika mechanicy dopasowują brakujące elementy i uzupełniają płyny. Następnie przeprowadzane są kompleksowe testy silnika i jazdy próbne.

Zalety remontu silnika

Regeneracja silnika ma wiele zalet. Na przykład, duże części silnika mogą zostać zachowane podczas jego naprawy. Często skutkuje to niższymi kosztami remontu silnika niż jego wymiany. Ponadto remont silnika zmniejsza obciążenie dla środowiska i oszczędza cenne zasoby. Wiele części silnika może być nadal używanych po jego remoncie. Uszkodzone komponenty i części zużywające się można naprawić lub poddać recyklingowi. W przypadku samochodów takich jak samochody klasyczne lub wysokiej jakości samochody sportowe, regeneracja silnika oferuje kolejną zaletę. W tym przypadku silnik zainstalowany fabrycznie zapewnia oryginalność pojazdu. Jeśli numer silnika i numer podwozia są zgodne, pojazdy często zyskują na wartości.

Koszty remontu silnika

Koszt remontu silnika zależy od wielu czynników. Obejmują one rodzaj uszkodzenia silnika i zakres niezbędnego remontu silnika. W zależności od tego, które części muszą zostać wymienione, cena naprawy silnika znacznie się różni. Cena naprawy poszczególnych części silnika, takich jak wałek rozrządu lub głowica cylindrów, wynosi zwykle od 150 do 500 euro. W przypadku kompletnego remontu silnika koszty są zwykle wyższe i zaczynają się od 3500 euro. Oprócz zakresu remontu silnika, producent silnika ma również decydujący wpływ na późniejszą cenę. Ceny części zamiennych różnią się w zależności od marki. Koszt remontu różni się również w zależności od wariantu silnika. Oprócz ceny remontu silnika istnieją również koszty montażu i demontażu silnika. W zależności od modelu pojazdu, demontaż silnika i jego późniejsza instalacja mogą wymagać różnej ilości czasu i wysiłku. Koszty warsztatowe różnią się zatem w zależności od pojazdu.

Porównanie cen: remont silnika a nowy silnik

Remont silnika nie ma sensu we wszystkich przypadkach. Jeśli wszystkie elementy silnika są już mocno zużyte, wymiana silnika jest często dobrą alternatywą. To samo dotyczy sytuacji, gdy uszkodzenie silnika jest szczególnie poważne. Przy kosztach zaczynających się od 5000 euro i więcej, całkowicie nowe silniki są często droższe niż remonty silników. Fabrycznie nowy silnik nie zawsze jest dostępny dla wszystkich samochodów osobowych. Zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów poszukiwanie nowego silnika zastępczego może być trudne. Ponadto nie wszystkie marki oferują nowe silniki do wszystkich modeli. Po konsultacji z warsztatem często możliwe jest zainstalowanie silnika, który został poddany remontowi przez producenta. Ponadto wiele warsztatów oferuje silniki po remoncie na wymianę.

Najczęściej czytane poradniki