Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. Różne paliwa – olej napÄ™dowy i benzyna w porównaniu
2. Zalety i wady oleju napędowego lub benzyny
3. Zapłon do silników Diesla i silników benzynowych
4. Stopień sprężania dla benzyny i oleju napędowego
6. Naprawa i części zamienne do silników wysokoprężnych i benzynowych
7. Kupuj części zamienne do silników diesla i benzynowych
Silniki Diesla i silniki benzynowe czerpią energię z paliw płynnych, ale różnią się zasadniczo. Również funkcje silników różnią się znacznie między benzyną a olejem napędowym. Podczas gdy silnik benzynowy zapala gaz sprężony przez tłok w cylindrach za pomocą świecy zapłonowej, diesel działa poprzez samozapłon przy wysokim sprężeniu. Już teraz zapoznaj się z różnymi paliwami i stanem techniki.
Zarówno olej napędowy, jak i benzyna pochodzą z ropy naftowej, jednak między nimi występują niekiedy daleko idące różnice. Na przykład olej napędowy produkowany jest z cięższych składników ropy, natomiast benzyna z lżejszych. Obydwa paliwa są produkowane w rafinerii, produkowane są również inne rodzaje paliw.
Olej napędowy zawiera więcej węgli, jest cięższy i bardziej oleisty niż benzyna. Benzyna jest natomiast lżejsza i również bardziej palna. W porównaniu z benzyną olej napędowy paruje dopiero w znacznie wyższej temperaturze, dlatego trudniej go zapalić. Kolejną zasadniczą różnicą jest to, że olej napędowy zawiera więcej energii niż benzyna.
W zależności od rodzaju paliwa są zalety i wady. Przez długi czas niska cena oleju napędowego w porównaniu z benzyną była w Niemczech jedną z zalet. Powodem tego jest różne opodatkowanie tego typu paliwa. Obecnie jednak ta różnica cen na pompie prawie zniknęła, tak że olej napędowy jest tylko nieznacznie tańszy od benzyny.
Diesel oferuje dużą przewagę w zakresie zużycia paliwa. Ze względu na wysoką zawartość energii silnik Diesla może czerpać więcej mocy z tej samej ilości paliwa niż silnik benzynowy. Dlatego diesle są bardziej ekonomiczne niż silniki benzynowe. Niższe zużycie paliwa jest jednak bardziej odczuwalne na długich trasach; na krótkich trasach silnik Diesla nie zawsze może wykorzystać swoją przewagę.
Jeśli chodzi o zakup nowego samochodu, paliwo czasami wpływa na koszt zakupu. Samochody z silnikami benzynowymi są zazwyczaj tańsze w zakupie niż porównywalne pojazdy z silnikami Diesla. Z jednej strony, silnik wysokoprężny jest bardziej skomplikowany w konstrukcji, a z drugiej strony, oczyszczanie spalin jest często bardziej skomplikowane ze względu na surowe przepisy. Wpływa to na cenę zakupu tych pojazdów.
Zalety i wady pojawiają się również w zakresie podatków i ubezpieczeń. Podatek od pojazdów z silnikiem Diesla w Niemczech jest z reguły wyższy niż w przypadku pojazdów, które jako paliwa używają benzyny. Różnicę stanowi między innymi obliczenie na podstawie pojemności silnika i emisji substancji szkodliwych. Stawia to silniki Diesla w niekorzystnej sytuacji. Również w ubezpieczeniach komunikacyjnych silniki wysokoprężne są w gorszej sytuacji niż silniki benzynowe, między innymi dlatego, że pojazdy z silnikiem wysokoprężnym są droższe.
Jeśli chodzi o zapłon, silniki Diesla i silniki benzynowe różnią się znacząco. Silniki Diesla to tak zwane silniki z zapłonem samoczynnym, które nie wymagają rzeczywistego zapłonu. Zamiast tego powietrze w cylindrze jest silnie sprężane przez tłok, co powoduje jego nagrzewanie. Wtryskiwany do cylindra olej napędowy zapala się następnie w formie samozapłonu.
Do uruchomienia zimnego silnika konieczne jest jeszcze ręczne podgrzewanie za pomocą układu wstępnego, zwłaszcza w starszych silnikach Diesla, ale silniki Diesla nie mają układu zapłonowego. W przypadku silnika benzynowego jest zupełnie inaczej. Aby wprowadzona do cylindra mieszanka powietrza i benzyny mogła ulec spaleniu, konieczny jest zapłon iskrowy. Zapłon ten odbywa się w silnikach benzynowych za pomocą układu zapłonowego i świec zapłonowych dla każdego cylindra.
Silniki Diesla mają znacznie wyższy stopień sprężania niż silniki benzynowe. Jednym z powodów jest to, że w przeciwieństwie do benzyny, olej napędowy zapala się dopiero przy znacznie wyższym ciśnieniu. W silniku Diesla mieszanka w cylindrach jest znacznie bardziej sprężona, co prowadzi między innymi do wyższego momentu obrotowego w porównaniu z silnikiem benzynowym. Wyższe ciśnienie wymaga jednak solidniejszej konstrukcji, przez co silnik Diesla jest cięższy.
Silniki Diesla znane są z wysokiego momentu obrotowego. To z kolei wynika z wyższego stopnia sprężania oraz wyższego i węższego kształtu cylindra. Skutkuje to na przykład lepszym przyspieszeniem w przypadku diesla. I to nawet wtedy, gdy diesel ma niższą moc silnika w porównaniu z silnikiem benzynowym. Z drugiej strony silnik Diesla pracuje na niższych obrotach i pracuje mniej płynnie niż silnik benzynowy.
W zależności od tego, czy silnik został zaprojektowany dla oleju napędowego czy benzyny, mogą wystąpić różnice w zakresie konserwacji i naprawy. Na przykład wiele silników wysokoprężnych ma bardziej skomplikowany układ wydechowy, a w porównaniu z silnikami benzynowymi istnieje również różnica w zakresie wtrysku. Ponadto, silniki Diesla posiadają system oczyszczania spalin, który wykorzystuje wtryskiwany mocznik, aby skutecznie obniżyć poziom szkodliwych tlenków azotu. Nierzadko silniki Diesla wymagają większej ilości części do demontażu lub montaż i demontaż są ogólnie bardziej skomplikowane. Może to skutkować wyższymi kosztami zakupu, naprawy i części zamiennych silników wysokoprężnych.
Koszty utrzymania mogą być zupełnie inne dla samochodów z silnikiem benzynowym niż dla pojazdu z silnikiem Diesla. Często utrzymanie silnika benzynowego jest tańsze, ponieważ w silniku i układzie wydechowym znajduje się mniej części niż w silniku Diesla. Ponadto silniki wysokoprężne często mają wtrysk mocznika do układu wydechowego, który również wymaga konserwacji. Jednak niektóre modele silników benzynowych mają krótsze okresy międzyobsługowe niż ten sam model z silnikiem wysokoprężnym. Dlatego należy zawsze porównywać terminy i koszty konserwacji.
Ze względu na różną konstrukcję i tworzenie mieszanki w silniku, koszt części zamiennych może być różny dla silników benzynowych i wysokoprężnych. O ile w dieslu pomija się niektóre części zamienne, jak np. świecę zapłonową, o tyle w silniku benzynowym inne komponenty są dodatkowe. Dotyczy to na przykład licznych komponentów z obszaru recyrkulacji spalin i oczyszczania spalin. Ponadto takie elementy jak wtryskiwacze do silników wysokoprężnych kosztują często znaczną kwotę za sztukę. Części zamienne do silnika i napędu są jednak łatwo dostępne z drugiej ręki zarówno dla silników benzynowych, jak i wysokoprężnych.
W przypadku diesli i silników benzynowych, w zależności od paliwa, wymagane są specjalne części zamienne do samochodu. Przy zakupie części należy zawsze zwrócić uwagę, czy dany element jest przeznaczony do danego silnika Diesla lub silnika benzynowego. Zasilanie powietrzem może się różnić, podobnie jak elementy elektroniki pojazdu. Cylindry i tłoki są zaprojektowane zupełnie inaczej dla silników wysokoprężnych w porównaniu do silników benzynowych. Różnice między samochodem na benzynę a modelem na olej napędowy występują również w zakresie odprowadzania spalin.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233