Menu toggle

Witamy

Silnik

Przyczyny hałasu silnika i co robić?

Nietypowe odgłosy z komory silnika martwią każdego zmotoryzowanego. Nierzadko zdarza się, że dziwny hałas z silnika wskazuje na poważny problem z samochodem. W naszym poradniku wyjaśniamy, co może powodować, że silnik klekocze, piszczy lub ma tendencję do hurgotania. Tutaj dowiedzą się Państwo również, jak sami mogą zidentyfikować przyczynę nietypowych odgłosów w samochodzie i co wtedy należy zrobić, aby uniknąć uszkodzenia silnika.

Czytaj więcej: Tłumik samochodowy: Usterki i wymiana

Możliwe przyczyny odgłosów z komory silnika

Jeśli silnik w samochodzie wydaje nietypowe dźwięki, może to wskazywać na różne przyczyny. Może to być problem z rozrządem lub problem z jednym z układów pomocniczych. W najgorszym przypadku mogą wystąpić usterki tłoków i cylindrów, które wymagają szybkiego działania, aby zapobiec nieodwracalnemu uszkodzeniu silnika. Poniżej cała lista przyczyn:

  • Luz zaworowy jest wyregulowany
  • Popychacze hydrauliczne nie dziaÅ‚ajÄ… prawidÅ‚owo
  • NiewystarczajÄ…ce smarowanie olejem
  • WaÅ‚ek rozrzÄ…du i zawory sÄ… zablokowane
  • Zużycie pasa napÄ™dowego
  • Wadliwy alternator lub sprężarka klimatyzacji
  • Elementy silnika sÄ… poluzowane
  • Cylinder lub tÅ‚ok sÄ… uszkodzone

Nie wszystkie odgłosy dobiegające z okolicy silnika oznaczają jednocześnie jego awarię. Kierowcy powinni zwrócić uwagę, czy hałas zależy od obrotów silnika, czy od prędkości. Nietypowe odgłosy w zależności od prędkości obrotowej silnika często jednak wskazują na problem z samym silnikiem.

Odgłosy silnika charakterystyczne dla danego pojazdu

Niektóre odgłosy występują częściej w przypadku pewnych modeli pojazdów lub silników niż w przypadku innych. Szumy charakterystyczne dla danego modelu nie są rzadkością. Na przykład niektóre pojazdy BMW po uruchomieniu wydają czasem wyjące dźwięki. Mogą one być spowodowane przez uszkodzone koła pasowe w zespole napędowym. Z kolei w silnikach z grupy Volkswagena często dochodzi do grzechotania, które jest wywoływane przez rozciągnięty łańcuch rozrządu.

Jeśli zespół pomocniczy wydaje dźwięki

Sama jednostka napędowa nie zawsze jest przyczyną nietypowego hałasu. Również liczne układy i zespoły pomocnicze silnika mogą wydawać dziwne dźwięki, jeśli nie pracują optymalnie. Należą do nich alternator i pompa wspomagania kierownicy, ale także sprężarka klimatyzacji, pompa wody  czy nawet zużyte paski napędowe.

Inne części mogą powodować hałas

W niektórych przypadkach irytujący hałas brzmi tak, jakby pochodził z silnika, ale w rzeczywistości przyczyny leżą zupełnie gdzie indziej. Na przykład odgłosy takie jak grzechotanie na biegu jałowym mogą pochodzić również ze sprzęgła. Grzechotanie zerwanych sprężyn amortyzacyjnych dookoła tarczy sprzęgła brzmi wtedy tak, jakby silnik grzechotał.

Czasami też w samochodzie poluzowaniu ulegają części, takie jak osłona termiczna na rurze wydechu, które wibrują tylko przy określonych prędkościach i częstotliwościach pracy silnika. To czasami brzmi tak, jakby hałas pochodził z silnika. Przyczyną odgłosów mogą być również usterki skrzyni biegów lub układu napędowego.

Nietypowy haÅ‚as silnika – takie odgÅ‚osy mogÄ… wystÄ™pować

Jeśli samochód wydaje nietypowe dźwięki, większość kierowców zauważa je natychmiast. Nie wszystkie odgłosy od razu wskazują na usterkę. Na przykład tykanie silnika przy otwartej masce może być również spowodowane normalnym tykaniem wtrysku paliwa. Inne hałasy występują jednak znacznie częściej i należy poświęcić im szczególną uwagę.

  • Stukanie silnika
  • Piszczenie z komory silnika
  • OdgÅ‚osy grzechotania
  • Silnik grzechocze

Odgłosy takie jak klekotanie, grzechotanie czy piszczenie powinny być traktowane poważnie w każdym samochodzie a ich przyczyna niezwłocznie zbadana. Jeśli nie jesteśmy doświadczonym mechanikiem, powinniśmy jak najszybciej odwiedzić warsztat, bowiem nietypowe odgłosy dobiegające spod maski mogą wskazywać na poważne problemy z silnikiem, które ignorowane zbyt długo, mogą doprowadzić do całkowitej awarii elementu.

Kiedy silnik stuka lub klepie

Jeśli silnik wydaje metaliczny odgłos stukania lub klepania, nie zawsze możliwe jest ustalenie konkretnej przyczyny. Jedną z możliwych opcji mogą być zużyte łożyska koła pasowego alternatora, ale hałas może też pochodzić z wnętrza silnika. W tym przypadku przyczyną mogą być popychacze hydrauliczne na zaworach.

Hydrauliczne popychacze zaworów są zamontowane między wałkiem rozrządu a zaworem, gdzie regulują luz zaworu. Są one szczególnie wrażliwe na wahania w dostawie oleju. Jeżeli klepanie nie zniknie wkrótce po uruchomieniu silnika, należy dokładniej sprawdzić zawory i popychacze hydrauliczne. Jeżeli natomiast hałas zanika przy wyższych prędkościach obrotowych, świadczy to z kolei o niskim ciśnieniu w układzie smarowania.

Piszczenie z komory silnika

Często występującym hałasem w silnikach spalinowych jest piszczenie. Hałas może występować stale podczas jazdy lub jest wyczuwalny tylko podczas przyspieszania. Piszczące odgłosy są często spowodowane przez paski napędowe. Jeśli zamontowane tu paski są zużyte i w złym stanie, nie mogą już prawidłowo napędzać elementów pomocniczych, takich jak alternator, i ślizgają się po kołach pasowych.

Grzechotanie silnika

Grzechotanie silnika często występuje w przypadku problemów z łańcuchem rozrządu. Często przy większym przebiegu pojazdu łańcuch ulega wydłużeniu, co może powodować stukot. Ponadto, może się też zdarzyć, że to napinacz łańcucha rozrządu uległ zużyciu, przez co nie napina on odpowiednio łańcucha. Niektóre typy silników są bardziej podatne na odgłosy grzechotania niż inne.

Nietypowe odgÅ‚osy z silnika – co mogÄ… zrobić kierowcy?

Tylko fachowi mechanicy samochodowi powinni samodzielnie przeprowadzać diagnozy, czy też naprawy, jeśli silnik wydaje nietypowe dźwięki. Jednak sami kierowcy nie powinni tak całkowicie rezygnować z przeprowadzania wstępnej diagnostyki na podstawie nietypowych odgłosów wydobywających się z silnika. Sprecyzowanie rodzaju dźwięku i momentu jego występowania może być niezwykle przydatne podczas wizyty u fachowca, gdzie będzie źródłem niezbędnych informacji, dzięki którym mechanik w warsztacie łatwiej rozpozna przyczynę usterki.

  1. Wybierz się na jazdę próbną: Podczas jazdy po równej i prostej drodze należy dokładniej analizować odgłosy w samochodzie. Czy hałas zależy od prędkości obrotowej silnika? Czy występuje to również przy wciśniętym sprzęgle? Jeśli tak, to bardziej prawdopodobne jest, że pochodzi z silnika niż z napędu. Jeśli jednak silnik wydaje nietypowe dźwięki oraz na desce rozdzielczej zapalają się lampki ostrzegawcze, lepiej wyłączyć silnik i odholować samochód.
  2. Zaglądnij pod maskę: Jedno spojrzenie do komory silnika pomoże w identyfikacji nie tylko uszkodzonych części silnika. Czasami w ten właśnie sposób łatwiej jest ustalić przyczynę hałasu niż podczas samej jazdy. Aby to zrobić, druga osoba w samochodzie może nacisnąć pedał gazu. Wsłuchując się w odgłosy, a zarazem jednocześnie obserwując pracę silnika możemy jeszcze lepiej stwierdzić czy hałas pochodzi z alternatora czy bezpośrednio z silnika?
  3. Sprawdź poziom płynów: Jeśli poziom oleju lub poziom płynu do wspomagania nie jest odpowiedni, silnik lub pompa wspomagania mogą mieć tendencję do wydawania dźwięków. Brak dopływu oleju może być jedną z kilku przyczyn głośnego cykania silnika. W najgorszym przypadku brak oleju prowadzi do zatarcia tłoka, a tym samym do kapitalnego uszkodzenia silnika w samochodzie. Jeśli poziom oleju jest niski, należy uzupełnić olej silnikowy. Jeśli nietypowe odgłosy nadal się utrzymują, należy skontaktować się z warsztatem.
  4. Sprawdzić pas: Zużyty pas napędowy jest często przyczyną nietypowych odgłosów, takich jak piszczenie. Przy wyłączonym silniku można sprawdzić zużycie pasków klinowych jednostek pomocniczych. Czasami jest to tylko kwestia poluzowania napięcia paska. W starszych pojazdach pasek można dociągnąć, w nowszym samochodzie konieczna może być wymiana napinacza paska.
  5. Sprawdź zawory i wałek rozrządu: Doświadczeni mechanicy samochodowi mogą sprawdzić zawory i wałki rozrządu po zdjęciu pokrywy zaworów. Usterki i możliwe przyczyny odgłosów pracy silnika można czasem znaleźć tutaj. W razie potrzeby fachowcy mogą sami wyregulować luz zaworów lub wymienić popychacze zaworów. Wszystkim innym kierowcom bez doświadczenia w naprawach pojazdów, polecamy oddać samochód do warsztatu.

Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?

Sprawnie dziaÅ‚ajÄ…cy zaawansowany ukÅ‚ad chÅ‚odzenia powinien skutecznie zapobiegać zbytniemu nagrzewaniu siÄ™ silników spalinowych podczas pracy.  JeÅ›li jednak części tego ukÅ‚adu sÄ… uszkodzone lub poziom pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego jest niewystarczajÄ…cy, silnik może siÄ™ przegrzać. W naszym poradniku dotyczÄ…cym przegrzewania siÄ™ silnika przedstawiamy…
Czytaj więcej

Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwanie usterek

Silnik jest kluczowym elementem każdego samochodu. Jest on odpowiedzialny za zasilanie wszystkiego, od Å›wiateÅ‚ po system audio, a także za obsÅ‚ugÄ™ wiÄ™kszoÅ›ci funkcji pokÅ‚adowych. Ale czasami ta istotna część ulega uszkodzeniu i stwarza problemy, które nie zawsze sÄ… Å‚atwe do…
Czytaj więcej

Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda naprawa lub wymiana zużytego elementu?

Aby silnik spalinowy w samochodzie nie przegrzewaÅ‚ siÄ™, konieczne jest jego nieustanne chÅ‚odzenie. Pompa wody zapewnia staÅ‚y przepÅ‚yw cieczy chÅ‚odzÄ…cej w ukÅ‚adzie, regulujÄ…c tym samym temperaturÄ™ silnika. Ponieważ jednak jest ona elementem eksploatacyjnym pojazdu, wiÄ™c ulega zużyciu i uszkodzeniom, co…
Czytaj więcej

Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?

Alternator dostarcza energiÄ™ do instalacji elektrycznej w samochodzie. KiedyÅ› byÅ‚ on potrzebny tylko do reflektorów, ale dziÅ› jest niezbÄ™dny do niezawodnego zasilania wielu podzespołów. JeÅ›li generator prÄ…du jest uszkodzony, czÄ™sto można to zauważyć dopiero po zapaleniu siÄ™ kontrolki akumulatora. Ale…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki