Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. DziaÅ‚anie ukÅ‚adu chÅ‚odzenia – w ten sposób odprowadzane jest ciepÅ‚o z silnika
2. Chłodzenie silnika w różnych sytuacjach drogowych
3. Chłodzenie powietrzem a chłodzenie wodą
4. Przegląd podstawowych elementów układu chłodzenia silnika
5. Te błędy mogą wystąpić w układzie chłodzenia
6. Zakup i wymiana części zamiennych do układu chłodzenia
Silniki spalinowe podczas pracy wytwarzają nie tylko energię w postaci energii napędowej, ale także dużo ciepła. Musi ono zostać odprowadzone przez chłodzenie, aby elementy silnika nie uległy uszkodzeniu w wyniku przegrzania. Ponadto układ chłodzenia umożliwia pracę silnika w optymalnym zakresie temperatur, co zapewnia niską emisję spalin. Wszystkie ważne informacje na temat chłodzenia silnika można znaleźć tutaj.
Aby zapewnić skuteczne chłodzenie, każdy nowoczesny silnik spalinowy wyposażony jest w układ chłodzenia silnika. Prawie zawsze jest to układ chłodzenia wodą. Woda chłodząca kierowana jest drobnymi kanałami przez blok silnika i głowicę cylindrów, aby odprowadzić ciepło z silnika i obniżyć jego temperaturę. Po schłodzeniu płynu chłodzącego w chłodnicy jest on zawracany do silnika.
Układ chłodzenia w samochodzie działa różnie w zależności od sytuacji na drodze i odpowiednio dostosowuje wydajność chłodzenia. Dzięki temu silnik może pracować zawsze w optymalnej temperaturze roboczej. Podczas szybkiej jazdy po drogach krajowych lub na autostradzie do chłodnicy z przodu pojazdu dostaje się dużo powietrza. Czasami ten przepływ powietrza jest już wystarczający, aby odprowadzić ciepło.
Jeśli natomiast pojazd stoi w korku lub w ruchu ulicznym, dodatkowy wentylator zapewnia wystarczający przepływ powietrza przez chłodnicę. To samo dotyczy sytuacji, gdy z silnika trzeba odprowadzić szczególnie dużą ilość ciepła. Może się tak zdarzyć np. latem, gdy na zewnątrz panują wysokie temperatury. Temperatura silnika może również nadzwyczajnie wzrosnąć podczas jazdy pod górę.
Jeśli natomiast temperatura na zewnątrz pojazdu jest szczególnie niska, na przykład w zimie, wentylator nie jest używany. Również obieg chłodzenia do chłodnicy włącza się dopiero po osiągnięciu przez silnik temperatury roboczej. Jeśli silnik niespodziewanie się przegrzewa, pomocne może być włączenie ogrzewania w samochodzie i otwarcie okien. W ten sposób dalsze ciepło jest odprowadzane przez wymiennik ciepła nagrzewnicy.
Oprócz chłodzenia silnika za pomocą obiegu chłodniczego, chłodzenie może być również realizowane za pomocą powietrza. Prawdopodobnie najbardziej znanym samochodem z chłodzeniem powietrzem jest Volkswagen Beetle. Również Porsche przez długi czas kontynuowało stosowanie tego typu chłodzenia silnika w modelu 911. Chłodzenie za pomocą przepływu powietrza ma kilka zalet w porównaniu z chłodzeniem silnika za pomocą płynu chłodzącego. Między innymi potrzebna jest znacznie mniejsza ilość komponentów niż w przypadku chłodzenia cieczą.
W pojazdach z chłodzeniem powietrznym powietrze z otoczenia jest zasysane przez mechanicznie napędzany wentylator chłodzący i kierowane na chłodzone elementy silnika. Aby umożliwić lepsze odprowadzanie ciepła, obudowy silnika, cylindry lub głowice cylindrów są wyposażone w żebra chłodzące.
Istotne elementy układu chłodzenia wodą, takie jak chłodnica, pompa wody i węże chłodnicy są pomijane w silnikach chłodzonych powietrzem. W związku z tym elementy te nie mogą się zużywać ani psuć. Ponieważ nie ma wody chłodzącej, woda nie może również zamarznąć. Chłodzenie powietrzem jest jednak mniej efektywne niż chłodzenie silnika za pomocą płynu chłodzącego. Dlatego silniki o niskiej emisji mogą być realizowane tylko z chłodzeniem cieczą.
Jeśli występują problemy z chłodzeniem silnika, to prawie zawsze przyczyną są uszkodzone elementy. Często w układzie chłodzenia jest nieszczelność, z której ucieka płyn chłodniczy. Nieszczelne mogą być węże chłodnicy, sama chłodnica lub pompa wodna. W rezultacie poziom płynu chłodzącego jest niewystarczający.
Jeśli temperatura wody chłodzącej gwałtownie wzrasta, możliwą przyczyną jest uszkodzony termostat lub uszkodzony wentylator chłodnicy. Jeśli silnik powoli osiąga temperaturę roboczą, może to oznaczać zablokowanie termostatu. Uszkodzona uszczelka głowicy cylindra może być również odpowiedzialna za utratę wody chłodzącej, jeśli woda dostanie się do komory spalania.
Liczne części układu chłodzenia silnika, takie jak chłodnica, wentylator, zbiornik wyrównawczy czy węże chłodnicy są łatwe do wymiany. W przypadku pompy wody nakład pracy zależy od pozycji montażowej i napędu. Ważne jest, aby po wymianie części odpowietrzyć obieg chłodzenia i odpowiednio uzupełnić płyn chłodzący. Oryginalne części są szczególnie precyzyjne i można je łatwo wybrać i kupić używane w Autoparts24.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233