Menu toggle

Witamy

Silnik

Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki

Silniki spalinowe zależą od niezawodnego smarowania silnika. Wewnątrz silnika smarowanie zapewnia zmniejszenie tarcia między poszczególnymi elementami silnika. Smarowanie zapewnia również, że ciepło i cząsteczki brudu są usuwane z silnika spalinowego.

Jak działa smarowanie silnika?

Układ smarowania silnika w nowoczesnych silnikach czterosuwowych został zaprojektowany jako układ smarowania ciśnieniowego. W przeciwieństwie do innych systemów smarowania, takich jak smarowanie świeżym olejem, olej znajduje się w obiegu zamkniętym. Pompa ciśnieniowa wytwarza ciśnienie niezbędne do dostarczania oleju silnikowego i niezawodnego smarowania wszystkich punktów smarowania.

Jak działa obieg oleju w silniku?

W obiegu oleju silnika pompa oleju pobiera olej z miski olejowej. Poprzez filtr olej silnikowy dociera do kanałów smarowania i punktów smarowania. Ruchome części wewnątrz silnika czasami powodują rozpylanie oleju. Następnie olej smarujący spływa z powrotem do miski olejowej. W przypadku smarowania z suchą miską olejową można użyć kilku pomp.

Elementy układu smarowania w samochodzie:

  • Pompa oleju: Pompa oleju dostarcza olej silnikowy pod odpowiednim ciśnieniem do punktów smarowania wewnątrz silnika. Pompy oleju w samochodach są zwykle napędzane bezpośrednio przez silnik.
  • Miska olejowa: Olej zbiera się w misce olejowej po przejściu przez blok silnika. W przypadku smarowania ciśnieniowego, takiego jak smarowanie mokrej lub suchej miski olejowej, jest on zasysany tutaj.
  • Chłodnica oleju: Chłodnica oleju zapewnia dodatkowe chłodzenie oleju silnikowego. Element ten jest bezpośrednio zintegrowany z obiegiem oleju silnikowego i podłączony za pomocą węży lub przewodów olejowych.
  • Filtr oleju: Filtr oleju odfiltrowuje zanieczyszczenia z oleju po jego zassaniu przez pompę oleju. Zapobiega to przedostawaniu się cząstek brudu do punktów smarowania silnika.
  • Bagnet oleju: Bagnet umożliwia użytkownikowi samochodu sprawdzenie, ile środka smarnego znajduje się w silniku. W tym celu bagnet można po prostu wyciągnąć z komory silnika.
  • Przełącznik ciśnienia oleju: Czujnik ciśnienia oleju lub przełącznik ciśnienia oleju sprawdza, czy ciśnienie w układzie smarowania odpowiada specyfikacjom. Jeśli ciśnienie oleju nie jest prawidłowe, zapala się lampka kontrolna.

Co należy smarować w silniku?

W silnikach spalinowych smarowanie wszystkich ruchomych części silnika jest obowiązkowe. Prawie wszystkie części wewnątrz silnika są ruchomo połączone lub obrotowo zamontowane w określonych punktach. Podczas pracy silnika między elementami występuje tarcie, które można zminimalizować poprzez skuteczne smarowanie. Ruchome części silnika są zaopatrywane w olej silnikowy przez punkty smarowania lub przez wirowanie. Należą do nich na przykład łożyska wałka rozrządu i wału korbowego. Łożyska korbowodów również wymagają niezawodnego smarowania. Tłoki w cylindrach silnika również muszą być zasilane olejem w celu chłodzenia i zminimalizowania tarcia.

Jakie są systemy smarowania?

W samochodach stosowane są różne układy smarowania, w zależności od konstrukcji silnika. Silniki spalinowe jako silniki czterosuwowe mają zwykle ciśnieniowy układ smarowania w postaci mokrej lub suchej miski olejowej. W przypadku tego typu smarowania pompa oleju dostarcza olej silnikowy do punktów smarowania. Olej ściekający do miski olejowej jest przepuszczany przez filtr oleju i zawracany do układu smarowania.

Ciśnieniowe smarowanie recyrkulacyjne jako smarowanie mokrej miski olejowej

W przypadku smarowania ciśnieniowego z mokrą miską olejową olej smarujący kapiący z silnika zbiera się w misce olejowej. Tutaj olej schładza się i powraca do punktów smarowania za pośrednictwem pompy oleju i filtra oleju. Większość samochodów z silnikami czterosuwowymi ma smarowanie z mokrą miską olejową.

Smarowanie silnika jako smarowanie z suchą miską olejową

Smarowanie z suchą miską olejową jest często stosowane w silnikach samochodów sportowych. W tej formie smarowania pompa zasysa olej bezpośrednio z miski olejowej. Olej smarujący gromadzi się w zbiorniku. Dzięki temu silnik ma dostęp do wystarczającej ilości oleju w każdych warunkach jazdy.

Smarowanie silników dwusuwowych

Silniki dwusuwowe spalają środek smarny razem z paliwem w formie smarowania mieszanego lub smarowania świeżym olejem. W przypadku smarowania mieszanego obie substancje mieszają się bezpośrednio w zbiorniku paliwa. W przypadku smarowania świeżym olejem lub smarowania konsumpcyjnego z automatycznym smarowaniem świeżym olejem, pompa miesza niezbędny środek smarny z paliwem.

Rozpoznawanie usterek w układzie smarowania

Wszystkie elementy układu smarowania są narażone na ciągłe obciążenia podczas eksploatacji samochodu i mogą ulec awarii. Usterki układu smarowania należy zawsze traktować poważnie. W najgorszym przypadku niewystarczający dopływ oleju do punktów smarowania prowadzi do poważnego uszkodzenia silnika.

Najczęstsze usterki w układzie smarowania silnika:

  1. Uszkodzona pompa oleju: jeśli pompa oleju silnikowego jest uszkodzona, zwykle objawia się to spadkiem ciśnienia oleju. Zapala się lampka kontrolna ciśnienia oleju, czasami na wyświetlaczu pojazdu pojawia się również komunikat o błędzie. W niektórych przypadkach kontrolka ciśnienia oleju świeci się dłużej niż zwykle po uruchomieniu silnika, jeśli pompa ciśnieniowa działa nieprawidłowo.
  2. Nieszczelność układu olejowego: Nieszczelności w układzie olejowym powodują wyciek oleju z obwodu olejowego. Często olej silnikowy w widoczny sposób wydostaje się z uszkodzonego połączenia, pękniętego węża lub nieszczelnej chłodnicy oleju. Konsekwencją może być niewystarczający poziom oleju w misce olejowej i obniżone ciśnienie oleju. Wyciek nie zawsze jest widoczny od razu.
  3. Uszkodzona miska olejowa: Miska olejowa może zostać łatwo uszkodzona ze względu na jej położenie pod samochodem. Czynniki atmosferyczne mogą również powodować zużycie i rdzewienie tego elementu. Uszkodzona i nieszczelna miska olejowa zwykle objawia się plamami oleju pod samochodem lub olejem na podłodze pojazdu. Uszkodzona uszczelka miski olejowej również może prowadzić do utraty oleju.

Najczęściej czytane poradniki