Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Silniki spalinowe zależą od niezawodnego smarowania silnika. Wewnątrz silnika smarowanie zapewnia zmniejszenie tarcia między poszczególnymi elementami silnika. Smarowanie zapewnia również, że ciepło i cząsteczki brudu są usuwane z silnika spalinowego.
Układ smarowania silnika w nowoczesnych silnikach czterosuwowych został zaprojektowany jako układ smarowania ciśnieniowego. W przeciwieństwie do innych systemów smarowania, takich jak smarowanie świeżym olejem, olej znajduje się w obiegu zamkniętym. Pompa ciśnieniowa wytwarza ciśnienie niezbędne do dostarczania oleju silnikowego i niezawodnego smarowania wszystkich punktów smarowania.
W obiegu oleju silnika pompa oleju pobiera olej z miski olejowej. Poprzez filtr olej silnikowy dociera do kanałów smarowania i punktów smarowania. Ruchome części wewnątrz silnika czasami powodują rozpylanie oleju. Następnie olej smarujący spływa z powrotem do miski olejowej. W przypadku smarowania z suchą miską olejową można użyć kilku pomp.
W silnikach spalinowych smarowanie wszystkich ruchomych części silnika jest obowiązkowe. Prawie wszystkie części wewnątrz silnika są ruchomo połączone lub obrotowo zamontowane w określonych punktach. Podczas pracy silnika między elementami występuje tarcie, które można zminimalizować poprzez skuteczne smarowanie. Ruchome części silnika są zaopatrywane w olej silnikowy przez punkty smarowania lub przez wirowanie. Należą do nich na przykład łożyska wałka rozrządu i wału korbowego. Łożyska korbowodów również wymagają niezawodnego smarowania. Tłoki w cylindrach silnika również muszą być zasilane olejem w celu chłodzenia i zminimalizowania tarcia.
W samochodach stosowane są różne układy smarowania, w zależności od konstrukcji silnika. Silniki spalinowe jako silniki czterosuwowe mają zwykle ciśnieniowy układ smarowania w postaci mokrej lub suchej miski olejowej. W przypadku tego typu smarowania pompa oleju dostarcza olej silnikowy do punktów smarowania. Olej ściekający do miski olejowej jest przepuszczany przez filtr oleju i zawracany do układu smarowania.
W przypadku smarowania ciśnieniowego z mokrą miską olejową olej smarujący kapiący z silnika zbiera się w misce olejowej. Tutaj olej schładza się i powraca do punktów smarowania za pośrednictwem pompy oleju i filtra oleju. Większość samochodów z silnikami czterosuwowymi ma smarowanie z mokrą miską olejową.
Smarowanie z suchą miską olejową jest często stosowane w silnikach samochodów sportowych. W tej formie smarowania pompa zasysa olej bezpośrednio z miski olejowej. Olej smarujący gromadzi się w zbiorniku. Dzięki temu silnik ma dostęp do wystarczającej ilości oleju w każdych warunkach jazdy.
Silniki dwusuwowe spalają środek smarny razem z paliwem w formie smarowania mieszanego lub smarowania świeżym olejem. W przypadku smarowania mieszanego obie substancje mieszają się bezpośrednio w zbiorniku paliwa. W przypadku smarowania świeżym olejem lub smarowania konsumpcyjnego z automatycznym smarowaniem świeżym olejem, pompa miesza niezbędny środek smarny z paliwem.
Wszystkie elementy układu smarowania są narażone na ciągłe obciążenia podczas eksploatacji samochodu i mogą ulec awarii. Usterki układu smarowania należy zawsze traktować poważnie. W najgorszym przypadku niewystarczający dopływ oleju do punktów smarowania prowadzi do poważnego uszkodzenia silnika.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233