Menu toggle

Witamy

Silnik

Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?

W momencie gdy koniecznym jest remont silnika, niezależnie od tego czy jest on zupełnie uszkodzony czy tylko jego niektóre elementy wymagają naprawy, to wtedy (kiedy już naprawdę nie mamy innej, lepszej alternatywy) dobrze jest taki silnik kompletnie odremontować. Całkowita renowacja może nie tylko przywrócić go do poprzedniego stanu, ale też zmodernizować. Niektórzy mechanicy przebudowywują silniki, aby zmaksymalizować ich ogólną wydajność. Kapitalny remont silnika może być niezbędny w silnikach z bardzo dużymi przebiegami ze względu na zużycie eksploatacyjne elementów mechanicznych i wewnętrznych uszczelnień.  Innym powodem do przeprowadzenia kapitalnego remontu silnika może być wypadek, w którym uczestniczył pojazd, bądź też po poważnej awarii jednostki napędowej. Do takich awarii można zaliczyć zerwanie paska rozrządu, zerwanie lub przeskok łańcucha rozrządu, zatarcie silnika na skutek braku oleju, obrócenie się panewek wału korbowego, przepalenie uszczelki pod głowicą. W tym artykule, poznają Państwo podstawy procesu kapitalnego remontu silnika oraz też inne powody, dla którch totalna renowacja może mieć sens.

Czytaj więcej: Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwanie usterek

Czy remont kapitalny silnika na własną rękę jest możliwy?

„OczywiÅ›cie, jest to caÅ‚kowicie możliwe, aby samodzielnie odremontować silnik wÅ‚asnego samochodu. Mnóstwo ludzi zrobiÅ‚o to wczeÅ›niej!“ – tak mogÄ… myÅ›leć niektórzy z nas. Nic bardziej mylnego! JeÅ›li nie mamy odpowiedniej wiedzy, zdecydowanie nie powinniÅ›my zabierać siÄ™ za to przedsiÄ™wziÄ™cie! Taka operacja wymaga nie tylko dokÅ‚adnej wiedzy na ten temat, specjalistycznych narzÄ™dzi i doÅ›wiadczenia, ale również cierpliwoÅ›ci, czasu i precyzji. Przed remontem warto wiÄ™c poszukać informacji na ten temat na forach internetowych, a nastÄ™pnie dokÅ‚adnie przekalkulować, czy nie bardziej opÅ‚aca siÄ™ wymiana silnika.

Przejrzyjmy tutaj różne opcje, jakie mamy do dyspozycji w sytuacji, gdy czeka na nas naprawa silnika pojazdu. Istnieją trzy główne warianty:

1. Wymiana silnika.

W przypadku, gdy oryginalny blok silnika jest uszkodzony tak, że żadna naprawa nie może go już w żaden sposób „przywrócić do życia“, nie pozostaje nam wtedy wiele do zrobienia jak tylko zakup nowego silnika. Musimy przy tym rozważyć  dostÄ™pność części zamiennej, jej stan ogólny oraz ograniczenia czasowe, jakie nam przyjdzie wtedy wziąść pod uwagÄ™.

2. Częściowa naprawa.

To wariant mający na celu serwis i utrzymanie sprawnego działania poszczególnych elementów, a tym samym i samego silnika. Ten rodzaj napraw polega na wymianie tylko zużytych części a pozostawieniu wszystkich innych, sprawnie działających. Zapewnia to uruchomienie silnika, ale niestety nie przyczynia się do poprawy jego zakresu mocy czy też wydajności.

3. Remont kapitalny silnika.

Ten wariant obejmuje kompletny remont silnika. Może to być zdecydowanie najdroższa opcja z trzech wymienionych powyżej, ale daje ona satysfakcjonujący rezultat i zapewnia długą żywotność silnika. Z pewnością trzeba będzie kupić potrzebne komponenty i zestaw naprawczy silnika. Niektóre z elementów zamiennych, które mogą być potrzebne to: tłoki, pasek rozrządu, łożyska, zawory wydechowe, koła zamachowe i wiele innych części w zależności od stanu początkowego silnika.

Czy opłaca się generalny remont silnika?

Przebudowa silnika nie jest złym pomysłem. Jeśli oryginalny silnik ma tylko kilka uszkodzonych części, jego całkowita renowacja może oszczędzić nam kolejnych i nieuniknionych napraw samochodu. Ponadto kompletna przebudowa może przyczynić się też do mniejszego zużycie paliwa, ponieważ czasami stary silnik ma wycieki, które zazwyczaj zwiększają zużycie paliwa. Przez przprowadzenie remontu kapitalnego lub wymiany zużytych części silnika, można również przyczynić się do ochrony środowiska, bowiem taka modernizacja na pewno wpłynie pozytywnie na poprawę jakości emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Warto pamiętać, że silnik poddany kompletnej renowacji i przebudowie może działać tak długo, jak nowy silnik.

Jak długo trwa kapitalny remont silnika?

Na to pytanie można tylko dać odpowiedź biorąc pod uwagę wiele czynników. Ilość osób pracujących przy silniku, ich doświadczenie, złożoność zdiagnozowanych problemów, typ przebudowywanego silnika, narzędzia, które są dostępne, wszystko to może wpłynąć na ilość czasu potrzebnego do pełnej renowacji silnika. Biorąc pod uwagę wszystkie powyżej wymienione czynniki, może to wynosić od dwóch dni do ponad roku.

Remont kapitalny czy wymiana silnika? Co bardziej się opłaca?

Jakiekolwiek prace wykonywane przy silniku wymagają odpowiednich narzędzi, właściwych części zamiennych oraz odpowiedniego poziomu wiedzy na temat samochodów. Jeśli jednak nie dysponujemy wyżej wymienionymi atutami, ani nie jesteśmy właścicielem zakładu mechanicznego, to remont kapitalny silnika może być bardzo kosztowny, a w wielu przypadkach nawet zupełnie nieopłacalny.  Już sam rachunek za  robociznę może być dość wysoki, jeśli przy samochodzie pracuje pełny zespół mechaników. Jeśli jednak sami zajmiemy się remontem kapitalnym, to wtedy wysokość kosztów może się nawet zwiększyć, nie wspominając o nakładzie pracy oraz ilości czasu spędzanego codziennie w garażu. Warto mieć też na uwadze, że zwykle przy remoncie takiego kalibru problematyczne kwestie dotyczące silnika  pojawiają się niemal codziennie, a niektóre z nich mogą okazać się szczególnie nietypowe i będą wymagać rozleglejszej wiedzy oraz doświadczenia w mechanice.

Czy warto remontować silnik na własną rękę?

Zajmowanie się remontem silnika na własną ręke nie jest niestety wskazane, chyba że jesteśmy prawdziwym profesjonalistą i chcemy dokonać kilku ulepszeń bądź też gdy dłubanie w niedziałającym silniku jest naszym hobby. Zwłaszcza jeśli dysponujemy ograniczonymi zasobami, zarówno finansowymi jak i czasowymi oraz gdy awaria silnika dotyczy naszego samochodu, którego używamy codziennie, wtedy najlepiej zakupić nowy blok silnika. To oszczędzi Państu nie tylko pieniędzy, czasu ale także i nerwów.

Co jest potrzebne do remontu kapitalnego silnika?

W przypadku, gdy pomimo wszystko podjęliśmy decyzję przeprowadzenia remontu kapitalnego silnika, oto lista rzeczy, które mogą być potrzebne:

  • Å»uraw silnikowy. Odpowiedni jest żuraw silnikowy o masie 1 lub 2 ton.
  • Podstawka pod silnik. Po wyjÄ™ciu z komory silnika blok silnika musi mieć miejsce, w którym można przy nim usiąść podczas pracy.
  • Zestaw do odbudowy silnika
  • PrzyrzÄ…d do honowania (gÅ‚adzenia) otworów cylindrów
  • NarzÄ™dzie do instalacji Å‚ożyska waÅ‚ka rozrzÄ…du
  • Kompresor pierÅ›cieni tÅ‚okowych
  • Klucz dynamometryczny
  • Uszczelniacz silikonowy
  • ÅšciÄ…gacz kół zÄ™batych
  • Sprężarka powietrza
  • Wiertarka elektryczna
  • Zestaw podstawowych narzÄ™dzi rÄ™cznych
  • Instrukcja serwisowa
  • Miski spustowe oleju
  • Smar do montażu silnika
  • Latarka

Jakie kroki należy podjąć przy renowacji silnika?

Najpierw należy wymontować silnik. Oto kroki, jak wyjąć silnik:

  • Ustawić samochód w pobliżu żurawia
  • OdÅ‚Ä…czyć zewnÄ™trzne komponenty
  • Usunąć wszystkie poÅ‚Ä…czenia elektryczne
  • OdÅ‚Ä…czyć przekÅ‚adniÄ™
  • WyciÄ…gnąć silnik z wnÄ™ki
  • PrzystÄ…pić do demontażu bloku silnika.
  • Zapoznać siÄ™ z instrukcjÄ… obsÅ‚ugi konkretnego pojazdu.
  • Sprawdzić silnik.
  • Skontrolować elementy zewnÄ™trzne.
  • Wyjąć kolektor wydechowy.
  • Zdemontować pozostaÅ‚e części silnika.

Ponowny montaż i instalacja bloku silnika.

To są ostatnie kroki, których poszczególne fazy muszą być  wykonane w odwrotnej kolejności do faz demontażu. Warto zatem już przy demontażu robić zdjęcia lub oznaczenia, aby ułatwić sobie ten proces.

Po zakończeniu montażu silnika można przystąpić do ponownego zamontowania go w samochodzie. W tym celu mocuje się go na żurawiu i powoli opuszcza w dół do wnęki silnika. Gdy silnik jest już na swoim miejscu, usuwa się go z dźwigu i ponownie podłącza wszystkie węże i przewody elektryczne. Następnie napełnia się silnik olejem i środkiem zapobiegającym zamarzaniu. W zasadzie jest to proces odwrotny do tego przeprowadzanego przy wyjmowaniu silnika. Po uruchomieniu silnika należy bezwzglądnie eksploatować go początkowo na niskich obrotach, aby poszczególne elementy mogły się bezpiecznie dotrzeć.

VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych

Każdy współczesny pojazd mechaniczny posiada unikalny numer nadwozia, dziÄ™ki któremu można go zidentyfikować, gdy zajdzie taka potrzeba. Kod ten, znany jako numer identyfikacyjny pojazdu lub VIN, znajduje siÄ™ w dokumentach pojazdu, a także jest kilkakrotnie umieszczany w różnych miejscach na…
Czytaj więcej

Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wykonywać samodzielnie

Z powodu rosnÄ…cych kosztów wykonywania napraw samochodów, wiele osób próbuje obecnie reperować swoje auto na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™, aby w ten sposób zaoszczÄ™dzić na wydatkach. Nierzadko wykorzystywane sÄ… wtedy filmiki instruktażowe lub blogi, które oferujÄ… wskazówki dotyczÄ…ce samodzielnego przeprowadzania wymiany części….
Czytaj więcej

Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie

SprzÄ™gÅ‚o samochodu jest poddawane dużym obciążeniom przy każdej jeździe. Trudno siÄ™ wiÄ™c dziwić, że ta nieustannie eksploatowana część w pewnym momencie siÄ™ psuje. W naszym poradniku dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie objawy wystÄ™pujÄ… przy awarii sprzÄ™gÅ‚a i kiedy należy udać siÄ™…
Czytaj więcej

Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić kompresor?

UkÅ‚ad klimatyzacji w samochodzie zapewnia przyjemnÄ… temperaturÄ™ podczas upalnych dni w lecie. JeÅ›li oczekiwane chÅ‚odzenie nie nastÄ™puje mimo wÅ‚Ä…czenia klimatyzacji, czÄ™sto winna jest temu uszkodzona sprężarka klimatyzacji. Tutaj dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie objawy wskazujÄ… na usterkÄ™ sprężarki klimatyzacji i jakie…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki