Menu toggle

Witamy

Silnik

Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa

Jednostka sterująca silnika jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych pojazdów z silnikami spalinowymi. Jeśli ta jednostka sterująca pracą silnika jest uszkodzona, szybko dochodzi do awarii. W naszym poradniku dowiesz się, jakie objawy towarzyszą uszkodzonej jednostce sterującej silnika oraz o czym należy pamiętać podczas naprawy i wymiany jednostki sterującej silnika.

Jakie sÄ… funkcje jednostki sterujÄ…cej silnikiem?

Jednostka sterująca silnikiem monitoruje wszystkie komponenty silnika i steruje procesem spalania. W ten sposób jednostka sterująca silnikiem zapewnia czyste i oszczędne spalanie przy niskiej emisji spalin. Swoją budową jednostka ta przypomina mały komputer, który rejestruje wszystkie dane pojazdu i przetwarza informacje. W tym celu jednostka sterująca silnikiem jest połączona z licznymi czujnikami w obszarze silnika i układu wydechowego. Jeśli urządzenie wykryje wadliwe procesy, może wydawać odpowiednie komunikaty o błędach.

Przyczyny uszkodzonych jednostek sterujÄ…cych silnika

Według Allgemeiner Deutscher Automobilclub ADAC (Niemiecki Automobilklub) usterki w kategorii silnik i sterowanie silnikiem są drugą najczęstszą przyczyną awarii pojazdów rejestrowanych przez klub. Dlaczego jednak tak często psuje się tak ważny element, jakim jest zainstalowana w pojeździe jednostka sterująca silnikiem? Przyczyn wadliwej jednostki sterującej silnika jest wiele.

  • Wilgoć w jednostce sterujÄ…cej
  • Proces starzenia siÄ™ zainstalowanych komponentów
  • Zwarcie na jednostce sterujÄ…cej silnika
  • Korozja na zÅ‚Ä…czach
  • Wibracje w pojeździe

Częstą przyczyną wadliwych jednostek sterujących jest przenikanie wilgoci. W tym przypadku wilgoć wnika w obudowę jednostki sterującej i uszkadza elektronikę. Wniknięcie wilgoci może być związane z konkretnym zdarzeniem lub po prostu nastąpić z czasem. Wówczas elementy wewnątrz ulegają korozji lub dochodzi do zwarcia.

Zużycie lub korozja na jednostce sterującej

Płytki drukowane i elementy elektroniczne zainstalowane w jednostce sterującej silnika podlegają pewnym procesom starzenia. Podczas eksploatacji samochodu części znajdujące się wewnątrz mogą się zużywać, a tym samym wykazywać tendencję do awarii i nieprawidłowego działania. Wibracje podczas jazdy mogą również napędzać zużycie, ponieważ połączenia lutowane i elementy mogą się z czasem poluzować.

Przyczyna nieprawidłowego działania sterownika silnika może znajdować się również poza nim. Na przykład skorodowane styki wtyczek mogą być odpowiedzialne za nieprawidłowe działanie lub na jednostkę sterującą może wpływać zwarcie w podłączonych przewodach. Dlatego w przypadku podejrzenia o uszkodzenie jednostki sterującej szczególnie ważna jest kompleksowa diagnoza.

Objawy uszkodzonej jednostki sterujÄ…cej silnika

Jeśli jednostka sterująca silnika jest uszkodzona, o awarii mogą świadczyć różnego rodzaju objawy. Ponieważ sterownik silnika nie działa już zgodnie z przeznaczeniem, wokół silnika pojawiają się zwykle różne problemy. Jednak tylko w najgorszym przypadku uszkodzony sterownik silnika oznacza, że samochodu nie można już w ogóle uruchomić.

Uszkodzenie jednostki sterującej silnika często objawia się takimi symptomami, jak nieregularna praca silnika lub nieprawidłowy zapłon podczas jazdy. Z powodu usterki w jednostce sterującej regulacja zapłonu i czasu zapłonu nie może być przeprowadzona prawidłowo. W rezultacie silnik może pracować nieregularnie, zacinać się nagle lub zatrzymywać sporadycznie.

Jeśli jednostka sterująca silnika jest uszkodzona, oprócz nieregularnej pracy silnika może być zauważalna utrata mocy silnika. Jeśli jednostka sterująca jest wadliwa, samochód będzie czasem wolniej przyspieszał, a silnik będzie miał słabą moc. Może to być spowodowane tym, że uszkodzona jednostka sterująca nie reguluje już prawidłowo wtrysku paliwa.

Lampki kontrolne silnika i złe wartości spalin

Uszkodzona jednostka sterująca silnika może również prowadzić do takich objawów jak zapalenie się lampki kontrolnej silnika lub zwiększone zużycie paliwa. Jeśli dane z czujników nie mogą być prawidłowo analizowane, jednostka sterująca podejrzewa czasem usterkę w sterowniku silnika. W efekcie zapala się lampka kontrolna silnika lub silnik pracuje tylko w trybie awaryjnym.

Jeśli jednostka sterująca silnikiem działa nieprawidłowo z powodu usterki, czasami do komór spalania silnika wtryskiwana jest zbyt duża ilość paliwa. Samochód zużywa wtedy więcej paliwa niż zwykle. Jeśli np. brakuje danych z czujników w układzie wydechowym, to również nie jest już możliwe zdiagnozowanie zachowania spalin. Zarówno zły proces spalania, jak i wadliwe oczyszczanie spalin prowadzą do zwiększonej emisji spalin.

Naprawa lub wymiana jednostki sterujÄ…cej

Jeśli jednostka sterująca silnika jest uszkodzona, należy ją wymienić lub naprawić. Koszty obu wariantów mogą być różne w zależności od rodzaju jednostki sterującej. Naprawa jednostki sterującej silnika oferowana jest wyłącznie przez wyspecjalizowane firmy. Specjaliści przeprowadzają kompleksową diagnozę jednostki sterującej silnika i przechodzą do rozwiązywania problemów.

Do naprawy demontuje się jednostkę sterującą silnika, aby można było sprawdzić wszystkie elementy elektroniczne. Specjalne urządzenia pomiarowe pomagają również zdiagnozować wadliwe elementy. Wszystkie uszkodzone części są następnie wymieniane. Ze względu na duży nakład pracy, naprawa jednostki sterującej silnika może wiązać się z wysokimi kosztami.

Wymiana uszkodzonych jednostek sterujÄ…cych w samochodzie

Szczególnie wygodne i łatwe jest proste wymienienie jednostki sterującej silnikiem zainstalowanej w samochodzie na inną. W przeciwieństwie do naprawy jednostki sterującej, pojazd może być natychmiast ponownie użytkowany. To, czy koszt części zamiennej przewyższa koszt naprawy, zależy od indywidualnego przypadku.

Procedura wymiany jednostki sterującej silnika może się nieco różnić w zależności od typu jednostki. Z reguły jednostka sterująca silnika jest łatwo dostępna w komorze silnika. Jednak niektórzy producenci montują jednostkę sterującą w innym miejscu lub urządzenie jest ukryte za osłoną.

Wymień jednostkę sterującą i kup jako część zamienną

Po zlokalizowaniu jednostki sterującej silnika, jej wymiana na część zamienną odbywa się zazwyczaj szybko. W tym celu wymontowuje się jednostkę sterującą i odłącza ją od złączy. Nienaruszony element sterujący silnikiem trzeba wtedy tylko zamontować i podłączyć do złączy. Po wymianie jednostka sterująca silnika często musi być ponownie dostrojona.

Ponieważ zakup nowych jednostek sterujących często wiąże się ze sporymi kosztami, zakup używanej jednostki sterującej silnika może być opłacalny. Ponadto, nowe jednostki sterujące nie są już dostępne dla każdego pojazdu. Przy zakupie używanej jednostki sterującej silnika należy upewnić się, że oferowana jednostka pasuje dokładnie do danego silnika. Często pomaga tutaj porównanie numerów części na jednostkach sterujących.

 

 

Koniec artykułu

Najczęściej czytane poradniki