Menu toggle

Witamy

Silnik

Jaka jest kompresja silnika samochodowego?

Silniki spalinowe, takie jak silniki wysokoprężne lub benzynowe, opierają się na wystarczającej kompresji silnika. Jednak różne przyczyny mogą prowadzić do utraty ciśnienia sprężania. W naszym przewodniku dowiesz się wszystkiego o kompresji i uzyskasz wskazówki dotyczące pomiaru ciśnienia sprężania w silniku.

Kompresja w silniku spalinowym

Kompresja w silnikach spalinowych jest określana przez ciśnienie wewnątrz cylindrów. Gdy silnik pracuje, tłoki w cylindrach poruszają się w górę i w dół. Podczas suwu sprężania mieszanka w cylindrze jest silnie ściskana przez tłok. Wynikający z tego wzrost ciśnienia można zmierzyć jako ciśnienie sprężania.

Jak rozpoznać obniżone ciśnienie sprężania?

Zmniejszone ciśnienie sprężania w silnikach spalinowych zwykle objawia się takimi symptomami, jak nierówna praca silnika lub zmniejszone osiągi silnika. Silniki mają czasami tendencję do zużywania większej ilości paliwa, jeśli kompresja silnika jest wadliwa. Przy obniżonym ciśnieniu sprężania mogą również występować nietypowe odgłosy lub problemy z rozruchem.

Diagnoza: Zmierz ciśnienie sprężania w cylindrach

W przypadku problemów z silnikiem należy zawsze zmierzyć ciśnienie sprężania. Jest to szczególnie ważne, jeśli inne elementy, takie jak przepustnice i zawory wtryskowe, wydają się być nienaruszone. Jeśli w silniku brakuje kompresji, ciśnienie ucieka z cylindrów w jednym lub kilku punktach. W takim przypadku silniki nie mogą działać zgodnie z przeznaczeniem w żadnych okolicznościach.

  • Pomiar za pomocÄ… rejestratora ciÅ›nienia sprężania: Rejestrator ciÅ›nienia sprężania to urzÄ…dzenie pomiarowe, które rejestruje ciÅ›nienie mierzone w cylindrze. W tym celu do urzÄ…dzenia wkÅ‚adany jest odpowiedni wykres. Podczas testu urzÄ…dzenie rejestruje oddzielnÄ… liniÄ™ wykresu dla każdego cylindra. Linie te można Å‚atwo porównać.
  • Pomiar kompresji za pomocÄ… testera kompresji: Prosty tester kompresji jest również odpowiedni do pomiaru kompresji silnika. UrzÄ…dzenia te sÄ… czasami dostÄ™pne jako zestaw z różnymi adapterami poÅ‚Ä…czeniowymi w korzystnych cenach. Taki tester kompresji ma zwykle okrÄ…gÅ‚Ä… skalÄ™, na której wyÅ›wietlane jest zmierzone ciÅ›nienie.

Jak mierzy siÄ™ kompresjÄ™ silnika?

Pomiar kompresji można przeprowadzić stosunkowo łatwo za pomocą odpowiedniego urządzenia pomiarowego. Przed rozpoczęciem pracy należy zabezpieczyć pojazd przed przypadkowym stoczeniem się. Dla bezpieczeństwa należy wyłączyć zapłon i wtrysk paliwa. Pomiar ciśnienia sprężania w silniku musi być przeprowadzony zgodnie ze specyfikacjami producenta. Aby móc przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania, urządzenie pomiarowe musi być podłączone do badanych cylindrów. W silnikach benzynowych odbywa się to zazwyczaj poprzez otwór świecy zapłonowej w głowicy cylindrów. Zamiast świec zapłonowych, urządzenie testowe jest podłączane do otworu za pomocą złącza. Alternatywnie, urządzenie jest wciskane do otworu ręcznie. Przed podłączeniem urządzeń, silnik może być obrócony na krótko za pomocą rozrusznika, aby usunąć pozostałości spalania. Podczas pomiaru ciśnienia sprężania w silnikach wysokoprężnych, otwór świecy żarowej jest zwykle używany do podłączenia odpowiednich urządzeń pomiarowych. Zastosowana technologia pomiarowa musi być odpowiednia dla wyższego ciśnienia w silnikach wysokoprężnych.

Pomiar ciśnienia sprężania w silniku

Aby zmierzyć ciśnienie sprężania, silnik jest na krótko obracany za pomocą rozrusznika. Powoduje to ruch tłoków w odpowiednim cylindrze, umożliwiając wiarygodne określenie ciśnienia sprężania. Podłączone urządzenie testowe wyświetla lub rejestruje zmierzone ciśnienie. Pomiar jest przeprowadzany dla wszystkich cylindrów jeden po drugim, a wartości są zapisywane. Pomiar ciśnienia sprężania powinien być przeprowadzany przy silniku w temperaturze roboczej. Tylko wtedy, gdy komponenty takie jak tłoki, cylindry, pierścienie tłokowe i głowica cylindrów mają temperaturę roboczą, będą one uszczelniać zgodnie z przeznaczeniem. W przypadku zimnych silników i długich okresów pracy na biegu jałowym czasami pomocne może być wstrzyknięcie niewielkiej ilości oleju silnikowego do cylindra. Pomiaru ciśnienia sprężania nie należy mylić z pomiarem straty ciśnienia, który również należy przeprowadzić na cylindrze. Ten rodzaj pomiaru może również ujawnić usterki, które prowadzą do nieodpowiednich stosunków ciśnień w cylindrach. W przypadku pomiaru strat ciśnienia cylindry są jednak poddawane ciśnieniu sprężonego powietrza dostarczanego z zewnątrz w celu sprawdzenia strat ciśnienia.

Najczęstsze przyczyny niewystarczającego ciśnienia sprężania

  1. Zużyte pierścienie tłokowe: Pierścienie tłokowe silnika uszczelniają komorę spalania względem tłoków. Jeśli pierścienie tłokowe są zużyte, ciśnienie łatwo ucieka w tym miejscu do skrzyni korbowej.
  2. Uszkodzone zawory: Zawory w głowicy cylindrów silnika uszczelniają komorę spalania zgodnie z wymaganiami. Ciśnienie w cylindrze wydostaje się w tym miejscu, jeśli zawory są zużyte lub nieprawidłowo wyregulowane.
  3. Uszkodzona uszczelka głowicy cylindrów: Uszczelka głowicy cylindrów uszczelnia głowicę i blok silnika względem siebie. Uszkodzona uszczelka głowicy cylindrów może prowadzić do utraty ciśnienia.
  4. Zużyta powierzchnia bieżna cylindra: Uszkodzenie powierzchni bieżnej cylindra może prowadzić do utraty ciśnienia. Również w tym przypadku powierzchnia tłoka i ściana cylindra nie są już odpowiednio uszczelnione.
  5. Zużyte gniazda zaworów: Gniazda zaworów również mogą z czasem ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Uszkodzone gniazdo również prowadzi do utraty ciśnienia przez zawór.
  6. Koksowanie cylindrów: Koks to osady z pozostałości spalania. Przylegają one do ścianek cylindra lub pierścieni tłokowych i mogą być odpowiedzialne za straty ciśnienia.

Najczęściej czytane poradniki