Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. Silnik rzędowy jako najczęściej spotykany silnik w samochodach
W zależności od modelu i producenta, w samochodach występują różne rodzaje silników spalinowych. Oprócz typów silników często stosowanych w produkcji samochodów, takich jak silniki rzędowe i silniki w układzie V, istnieją również niektóre egzotyczne. Dowiedz się teraz wszystkiego o budowie, różnicach, zaletach i wadach różnych typów silników.
Silniki rzędowe to jedne z najczęściej spotykanych silników w samochodach. W tego typu silnikach wszystkie cylindry silnika są ułożone jeden za drugim w rzędzie. Każdy silnik rzędowy ma jeden rząd cylindrów, choć ich liczba może się różnić. Silniki rzędowe z czterema, pięcioma lub nawet ośmioma cylindrami były stosowane w całej historii motoryzacji. Najnowszym osiągnięciem są koncepcje z trzema cylindrami połączonymi szeregowo i turbodoładowaniem. Silniki te są uważane za szczególnie wydajne i oszczędzające paliwo. Z drugiej strony, koneserzy doceniają konstrukcje takie jak sześciocylindrowe silniki rzędowe za ich wyjątkowo płynną pracę.
Przez długi czas czterocylindrowy silnik rzędowy był uważany za standard w samochodach osobowych. Ze względu na swoją konstrukcję, całkowita długość tego typu silnika z czterema cylindrami jest szczególnie krótka. W zależności od modelu pojazdu i układu napędowego, taki blok silnika można łatwo zamontować wzdłużnie lub poprzecznie do kierunku jazdy. Nic więc dziwnego, że ta popularna konstrukcja silnika jest stale rozwijana. Silniki rzędowe z kilkoma wałkami rozrządu w głowicy cylindrów i zoptymalizowanym wtryskiem paliwa można dziś znaleźć nawet w małych samochodach. Zaletą rzędowych silników czterocylindrowych jest ich prosta konstrukcja i fakt, że są one tak tanie w produkcji. Z drugiej strony silnik rzędowy z wieloma cylindrami może być podatny na wibracje i drgania wału korbowego. Ponadto zwiększa się przestrzeń wymagana dla silników rzędowych o tej konstrukcji.
Silnik typu bokser to rodzaj silnika spalinowego, w którym cylindry są ustawione pod kątem 180 stopni. Silniki typu bokser są stosowane z różną liczbą cylindrów w samochodach osobowych i motocyklach. Czterocylindrowy silnik typu bokser był przez długi czas używany przez Volkswagena, na przykład w udanym modelu VW Beetle. Producent samochodów sportowych Porsche tradycyjnie stosuje silniki typu bokser z sześcioma cylindrami. Silniki typu bokser są zwykle spotykane jako silniki benzynowe, ale istnieją również silniki wysokoprężne. Jedną z największych zalet boxera jako silnika benzynowego jest płynniejsza praca silnika w połączeniu z większą płynnością. Wadą jest bardziej skomplikowana produkcja i związane z nią koszty produkcji, a także większe zapotrzebowanie na miejsce. Entuzjaści nadal doceniają wyjątkowy dźwięk i szybkość reakcji tego typu silnika.
Silniki typu bokser z dwoma cylindrami są często używane jako silniki motocyklowe typu bokser. W tym przypadku dwa cylindry wystające z boku mają wiele zalet, takich jak dobre chłodzenie strumieniem powietrza. W przeszłości dwucylindrowe silniki typu bokser były również wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym. Dwucylindrowe silniki typu bokser można znaleźć na przykład w Citroënie 2CV lub w małym samochodzie BMW 600.
Silniki w układzie V to silniki z dwoma oddzielnie ułożonymi rzędami cylindrów. Dwa banki cylindrów wizualnie tworzą literę V ze względu na ich kąt nachylenia, stąd też pochodzi nazwa tych silników. W samochodach silniki w układzie V występują głównie jako warianty V6 z sześcioma cylindrami lub jako silniki V8 z ośmioma cylindrami. W przeszłości istniały również silniki V4 z tylko dwoma cylindrami na bank cylindrów. Obok silników rzędowych, silnik V jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych konstrukcji w inżynierii samochodowej. W tej konstrukcji tłoki obu banków cylindrów są połączone ze wspólnym wałem korbowym za pomocą korbowodów. Kąt pochylenia cylindrów w silniku V może różnić się w zależności od modelu silnika i może wynosić do 180 stopni. Jednak w przeciwieństwie do silnika typu bokser, dwa tłoki dzielą jedną korbę wałka rozrządu.
W silnikach V8 i V6 montowanych w samochodach osobowych kąt wyprzedzenia zapłonu jest zwykle mniejszy. Skutkuje to klasycznym wyglądem w kształcie litery V z dwoma charakterystycznymi rzędami cylindrów. Każdy bank cylindrów ma własną głowicę cylindrów z oddzielnym wałkiem rozrządu i zaworami. Sprawia to, że produkcja jest droższa, a konserwacja silników V jest znacznie trudniejsza. Ponadto, sterowanie wałkami rozrządu w dwóch głowicach cylindrów jest bardziej skomplikowane. Kolejną wadą silników V jest bardziej skomplikowane poprowadzenie układu wydechowego z dwoma kolektorami wydechowymi oraz bardziej złożone chłodzenie silnika. Wał korbowy i skrzynia korbowa również stanowią szczególne wyzwanie projektowe. Ponadto wiele podzespołów musi zostać zduplikowanych ze względu na konstrukcję silnika. Jednak w porównaniu z silnikiem rzędowym, silnik V pozwala na rozmieszczenie wielu cylindrów w krótszej konstrukcji. Nie sposób wyobrazić sobie amerykańskich samochodów bez silnika V8 z jego wyjątkowym dźwiękiem.
Tak zwany silnik VR jest specjalnym typem silnika. Łączy w sobie cechy konstrukcyjne silnika V i silnika rzędowego. Silniki VR mają tylko jeden rząd cylindrów, w którym kilka cylindrów jest ułożonych względem siebie z przesunięciem. Korbowody łączą tłoki z wałem korbowym za pomocą oddzielnych czopów korbowych. Silnik VR ma pojedynczą głowicę cylindrów, w której znajdują się wałki rozrządu i zawory dla wszystkich cylindrów. Silniki VR są stosowane przez różnych producentów w samochodach osobowych. Najbardziej znanym przykładem jest silnik VR6 Volkswagena, stosowany m.in. w VW Passat. Kąt nachylenia cylindrów względem siebie jest w tych silnikach mniejszy niż w klasycznym silniku V. Konstrukcja i produkcja tego silnika są uważane za bardziej skomplikowane. Z drugiej strony, konstrukcja łączy krótki blok silnika V z wąską szerokością silnika rzędowego, co pozwala na montaż silnika poprzecznie do kierunku jazdy.
Przez długi czas oznaczenie W-engine oznaczało warianty silników z trzema rzędami cylindrów. Grupa Volkswagen przyjęła ten termin na przełomie tysiącleci. Od tego momentu VW określał swoje nowo opracowane silniki z kilkoma bankami cylindrów VR i wspólnym wałem korbowym jako silniki W. Koncepcja ta umożliwiła umieszczenie ośmiu lub dwunastu tłoków na niewielkiej przestrzeni. Ściśle rzecz biorąc, silnik W Grupy Volkswagen jest podwójnym silnikiem VR. W tym celu projektanci VW ustawili dwa banki cylindrów VR pod takim samym kątem, jak w silniku V. Ośmiocylindrowy silnik W zainstalowany w VW Passacie składa się z dwóch banków cylindrów VR4. Volkswagen opracował również dwunastocylindrowy silnik W dla VW Phaetona. Ten model jest z kolei oparty na dwóch bankach cylindrów silników VR6. W samochodzie sportowym Bugatti Veyron, podobnie zaprojektowany silnik W z łącznie szesnastoma cylindrami został zainstalowany jako silnik środkowy.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233