Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. Jak działa sterowanie silnikiem w samochodzie?
2. Elementy układu sterowania silnikiem samochodu osobowego
Sterownik silnika umożliwia sterowanie wszystkimi procesami zachodzącymi wokół silnika spalinowego. Jest to ważne, aby silnik mógł funkcjonować optymalnie. Tutaj dowiesz się, jak działają nowoczesne sterowniki silnika i z czego się składają.
System zarządzania silnikiem w samochodzie zapewnia doskonałe współdziałanie wszystkich elementów silnika. Dzięki temu w każdych warunkach eksploatacji możliwe jest osiągnięcie wymaganego momentu obrotowego i mocy.
W przeszłości sterowanie silnikiem dotyczyło wyłącznie takich elementów jak wałek rozrządu napędzany łańcuchem rozrządu lub zawory. Obecnie sterowanie jest całkowicie elektroniczne, a jednostka sterująca silnikiem przetwarza i przekazuje wiele informacji.
Jednostki sterujące, takie jak jednostka sterująca silnika, rejestrują liczne dane, przetwarzają je dalej i sterują różnymi procesami podczas pracy silnika. Na przykład spalanie i oczyszczanie spalin są regulowane przez jednostkę sterującą silnika.
Czujniki i elementy wykonawcze to elementy, które rejestrują informacje lub realizują polecenia. W dziedzinie sterowania silnikiem czujniki pełnią funkcję przesyłania do jednostki sterującej silnikiem różnych danych i informacji o stanach pracy.
Nowoczesny system sterowania silnikiem zapewnia jego doskonałą pracę. Dzięki inteligentnej koordynacji procesów operacyjnych silnik emituje również mniejszą ilość spalin. W połączeniu z systemem oczyszczania spalin spełnione są normy dotyczące usuwania spalin.
Jednostka sterująca silnika reguluje procesy wtrysku paliwa i zapłonu. W ten sposób paliwo jest wtryskiwane do silnika w odpowiednim czasie i w odpowiedniej ilości. Również powietrze i paliwo są zapalane we właściwym czasie.
Układ sterowania silnikiem w nowoczesnych pojazdach składa się z wielu elementów. Poszczególne komponenty współdziałają ze sobą, aby umożliwić efektywne sterowanie silnikiem spalinowym.
Jednostka sterująca silnika jest centralną jednostką systemu sterowania silnikiem. Nowoczesne jednostki sterujące działają podobnie do komputerów z wbudowanymi mikroprocesorami lub mikrokontrolerami. Jednostka sterująca silnika znajduje się w pobliżu silnika i zazwyczaj ma metalową obudowę.
Aby efektywnie sterować funkcjami silnika, w jednostce sterującej silnikiem zintegrowane są liczne czujniki. Należą do nich czujniki do pomiaru temperatury silnika, jak również czujniki dopływu powietrza lub ciśnienia oleju.
Różne siłowniki realizują polecenia z jednostki sterującej silnika. Swoją budową przypominają małe napędy i przejmują takie funkcje jak wtrysk paliwa (wtryskiwacze) lub regulacja świeżych gazów. Cewki zapłonowe zapewniają odpowiednią iskrę na świecach zapłonowych.
Sonda lambda mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach i przekazuje tę informację do sterownika silnika. Następnie sterownik silnika dostosowuje stosunek świeżego powietrza do paliwa. Katalizator redukuje substancje szkodliwe w spalinach.
Aby układy sterowania silnikiem mogły niezawodnie działać, potrzebują pewnego zasilania. Zapewniają to różne elementy instalacji elektrycznej pojazdu. Bezpieczniki chronią przed uszkodzeniem sterownika silnika w przypadku zwarcia.
Sygnały do sterowania silnikiem są przekazywane zarówno cyfrowo, jak i analogowo i przetwarzane w jednostce sterującej silnikiem. Wymiana z innymi jednostkami sterującymi jest możliwa poprzez systemy magistralne, takie jak magistrala CAN.
Sterownik silnika jest uważany za najważniejszy element sterowania silnikiem w nowoczesnym silniku spalinowym. Urządzenie to pełni liczne funkcje wokół silnika i starannie przetwarza każdą informację.
Sterowanie silnikiem przez jednostkę sterującą umożliwia optymalne współdziałanie wtrysku i zapłonu. Paliwo jest wtryskiwane do kanału dolotowego lub do cylindra w odpowiednim momencie i zapala się.
Oprócz regulacji procesów zachodzących podczas pracy silnika, sterownik silnika monitoruje również usuwanie spalin oraz zgodność z wymaganiami dotyczącymi spalin. Monitorowane są również liczne wartości silnika, takie jak ciśnienie i temperatura podczas pracy.
Jednostka sterująca silnika reguluje prawidłowy dopływ powietrza do układu dolotowego, jak również dopływ paliwa. W ten sposób świeże gazy są dostępne w optymalnym stosunku we wszystkich stanach roboczych silnika.
Jednostka sterująca silnikiem monitoruje sondę lambda zainstalowaną w układzie wydechowym samochodu. Jeśli elementy takie jak sonda lambda są uszkodzone, nowoczesne jednostki sterujące silnikiem wydają odpowiedni komunikat o błędzie.
Jeśli uszkodzone elementy w silniku spalinowym mogą doprowadzić do krytycznych stanów pracy, systemy sterowania silnikiem chronią silnik. W tym celu układ sterowania silnikiem w razie potrzeby wprowadza silnik w tryb pracy awaryjnej. Ponadto sterownik silnika umożliwia diagnostykę usterek.
Nowo zainstalowane części, takie jak czujniki w układzie dolotowym lub siłowniki, często muszą być najpierw nauczone. Komponenty te mogą być uczone do istniejącego systemu sterowania silnikiem w pojeździe poprzez odpowiednie funkcje adaptacyjne.
Wszystkie części jednostki sterującej silnika mogą być w tym czy innym czasie uszkodzone, tak że należy je wymienić. Kupując i wymieniając części zamienne do jednostek sterujących silnikiem, należy pamiętać o kilku kwestiach.
Przy wymianie elementów jednostki sterującej silnika często konieczne jest uczenie elektroniki po montażu. Nowo nabyte elementy, takie jak czujniki, nie muszą być koniecznie zepsute tylko dlatego, że nie działają od razu tak, jak należy.
Niemal wszystkie elementy sterowania silnikiem można kupić zarówno nowe, jak i używane. Jednak zakup używanych części zamiennych, takich jak jednostki sterujące lub czujniki, powinien być dokonany z wiarygodnego źródła. Należy zapewnić ich funkcjonalność.
Przy wyborze części do sterowników silnika ważne jest, aby wybrać dokładnie takie części, które pasują. Często komponenty różnią się w zależności od wersji silników. Tutaj często pomaga porównanie numerów części komponentów.
Przy zmianie komponentów sterownika silnika nie tylko komponenty muszą zostać nauczone do sterownika, ale przede wszystkim sterowniki silnika muszą zostać nauczone do samochodu. Programowanie jest więc konieczne, aby współdziałanie nowo nabytej jednostki sterującej silnika ze wszystkimi częściami samochodu funkcjonowało bezproblemowo. Programowaniem zajmują się specjalnie wyposażone firmy.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233