Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Zawory w silniku samochodowym umożliwiają dopływ świeżego gazu do cylindrów lub odprowadzają spaliny na zewnątrz. Jednocześnie, w razie potrzeby, zawór niezawodnie uszczelnia komorę spalania. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o zaworach, jak działają i co zrobić, jeśli zawór jest uszkodzony.
Zawory w silniku spalinowym umożliwiają płynną wymianę gazową. Każdy cylinder ma co najmniej jeden zawór wlotowy, przez który powietrze lub mieszanka gazowo-powietrzna wpływa do komory spalania jako świeży gaz. Pozostałości powstałe podczas spalania opuszczają silnik jako gazy spalinowe przez co najmniej jeden zawór wydechowy. W zależności od silnika, zawory są sterowane przez jeden lub więcej wałków rozrządu.
Zawory ssące i wydechowe są niezbędne do działania silnika czterosuwowego. W pierwszym suwie, suwie dolotu, zawór dolotowy jest otwarty, a zawór wydechowy zamknięty. Świeży gaz przepływający przez kanały jest ostatecznie sprężany i zapalany przez tłok w drugim suwie. W trzecim suwie, suwie mocy, gazy spalają się w cylindrze, a uwolniona siła działa na tłok. W czwartym suwie, tak zwanym suwie wydechu, gazy spalinowe są usuwane z cylindra. Odbywa się to przez zawór wydechowy, który jest teraz otwarty. W zależności od silnika, zawór dolotowy otwiera się pod koniec tego cyklu, nawet przed zamknięciem zaworu wydechowego.
Niezawodne sterowanie zaworami jest niezbędne do zapewnienia, że zawory otwierają się i zamykają we właściwym czasie. Zawory są sterowane przez sam silnik za pośrednictwem układu rozrządu. W tym celu wał korbowy jest połączony z wałkiem rozrządu za pomocą paska zębatego lub łańcucha rozrządu i napędza go. Krzywki na wale zwykle działają na końce trzonków zaworów za pośrednictwem popychaczy kubełkowych i otwierają zawór. Zawory są zamykane przez sprężyny zaworowe.
Zawory w silniku są wykonane ze specjalnych stopów ze względu na obciążenia, którym są poddawane. W nowoczesnych silnikach czterosuwowych prawie zawsze stosowane są zawory talerzowe. Zawory te mają tarczę zaworową, która pasuje do gniazda zaworu lub pierścienia gniazda zaworu głowicy cylindrów. Trzonek zaworu jest wyposażony w uszczelkę trzonka zaworu, która uszczelnia komorę spalania do głowicy cylindrów. Jednocześnie uszczelka umożliwia smarowanie prowadnic zaworów.
Zawory są narażone na duże obciążenia podczas pracy silnika. Przy wysokich prędkościach obrotowych silnika zawory ssące i wydechowe otwierają się i zamykają wiele razy na sekundę. Występujące temperatury i agresywne pozostałości po spalaniu również powodują ciągłe zużycie komponentów. Jeśli zawory są uszkodzone, niezawodna wymiana gazowa nie jest już możliwa. Wiarygodna diagnoza uszkodzonych zaworów nie zawsze jest łatwa. Profesjonalne warsztaty dysponują sprzętem, który można wykorzystać do wykrywania wad zaworów. Na przykład endoskopia z użyciem wideoendoskopu może szybko wyjaśnić stan zaworów i komory spalania. Możliwe jest również zmierzenie kompresji silnika.
Jeśli jeden lub więcej zaworów jest uszkodzonych, komora spalania nie jest już niezawodnie uszczelniona. W rezultacie gazy mogą wydostawać się w niekontrolowany sposób i powodować nieprawidłowe działanie silnika. Uszkodzone zawory często prowadzą do objawów takich jak nierówna praca silnika lub zmniejszona wydajność silnika. Kompresja cylindra jest często znacznie zmniejszona.
Uszkodzenie zaworu może mieć wiele przyczyn. Oprócz typowego zużycia, niewystarczające smarowanie silnika prowadzi do zwiększonego tarcia, a tym samym do usterki. Niedopuszczalnie wysokie prędkości obrotowe silnika lub błędy spalania również mogą uszkodzić zawór. Wreszcie, zerwane łańcuchy rozrządu lub paski rozrządu często powodują wygięcie zaworów.
Uszkodzone i zużyte zawory należy wymienić, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie silnika. Wymiana zaworów nie jest jednak prosta i często wymaga specjalistycznych narzędzi. Tylko doświadczeni mechanicy mogą przeprowadzić naprawę samodzielnie. Procedura różni się w zależności od typu silnika.
Jeśli objawy wskazują na usterkę zaworów, nie zawsze same zawory są wadliwe. Czasami przyczyną nieprawidłowej pracy silnika jest usterka w układzie rozrządu lub inne wadliwe elementy. Podczas naprawy zaworów, oprócz samego zaworu, należy również sprawdzić sprężynę zaworu i wkładki gniazda zaworu. Wskazane jest również sprawdzenie krzywek wałka rozrządu i sprawdzenie ich zużycia.
W zależnościod silnika, liczba zainstalowanych zaworów jest różna, podobnie jak ich konstrukcja. Na przykład średnica trzonka zaworu lub długość zaworów może się różnić w zależności od typu silnika. To samo dotyczy prowadnicy zaworu i części uruchamiających zawór. Często zaleca się zakup nowych komponentów, takich jak pojedyncze zawory, aby zachować bezpieczeństwo. Czasami jednak warto kupić kompletną głowicę cylindrów jako używaną oryginalną część. Używana część zazwyczaj zawiera wszystkie komponenty, takie jak zawory i wałek rozrządu.
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233