Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
1. Funkcja zaworu EGR w samochodzie
2. Położenie i budowa zaworu EGR
3. Oto jak działa zawór EGR w silniku spalinowym
4. Zawór AGR czy zawór EGR – jaka jest różnica?
5. Oznaki uszkodzonego zaworu EGR
Zawór recyrkulacji spalin jest niepozornym elementem w przewodzie dolotowym wielu silników Diesla i niektórych silników benzynowych. Dzięki niemu określona ilość spalin trafia z powrotem do komory spalania. Uszkodzony zawór EGR może pogorszyć skład spalin i ograniczyć funkcjonowanie silnika. Jeśli pojawią się oznaki usterki, należy podjąć działania. Często czyszczenie zaworu EGR wystarczy, aby zapobiec problemom z silnikiem.
Czytaj więcej: Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
Zawór EGR jest ważnym elementem układu recyrkulacji spalin w nowoczesnych silnikach spalinowych. Z jego pomocą część spalin kierowana jest z wydechu z powrotem do układu dolotowego, co przyczynia się do obniżenia zawartości tlenu dostarczonego do komory spalania. O ilości zawracanych spalin decyduje system sterowania silnikiem samochodu. W zależności od potrzeb zawór jest następnie ponownie otwierany lub zamykany. Celem ostatecznym jest poprawienie składu spalin i obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Większość zaworów EGR, przeważnie w starszych modelach pojazdów osobowych, jest sterowana pneumatycznie, podczas gdy nowsze pojazdy są wyposażone w urządzenia ze sterowaniem elektromagnetycznym. Zawory posiadają komorę zaworową, przez którą przepuszczane są spaliny. Znajdujący się wewnątrz zawór suwakowy lub poppet reguluje przepływ spalin.
Zawór recyrkulacji spalin znajduje się w komorze silnika. W zależności od modelu, może być zainstalowany bezpośrednio na kolektorze wydechowym, lub można go znaleźć bliżej ssącego traktu dolotowego. Często zawór EGR jest połączony z chłodnicą EGR, która schładza spaliny przed recyrkulacją.
Zawory EGR montowane są przede wszystkim w nowoczesnych dieslach, ale można je również spotkać w samochodach benzynowych. W samochodach z silnikami Diesla ten rodzaj recyrkulacji spalin obniża temperaturę spalania w cylindrach o kilkaset stopni Celsjusza.
Obniżona temperatura oleju napędowego zmniejsza emisję szkodliwych tlenków azotu. Powstają one w komorze spalania przede wszystkim w wysokiej temperaturze i ciśnieniu. Zmniejsza się również emisja nagaru/sadzy w silniku Diesla. Z kolei w przypadku silników benzynowych recyrkulacja spalin przede wszystkim zmniejsza zużycie paliwa.
Różne oznaczenia zaworu recyrkulacji spalin powodują czasem zamieszanie. Jednak najczęściej jest to jeden i ten sam produkt. Drugi termin to po prostu skrót od angielskiego określenia Exhaust Gas Recirculation. Z kolei AGR to niemiecki odpowiednik (Abgasrückführungsventil) również oznaczający zawór recyrkulacji spalin.
Jeśli zawór EGR jest uszkodzony, silnik i układ oczyszczania spalin nie mogą pracować optymalnie. Wynika to między innymi z faktu, że spaliny są doprowadzane do silnika tylko przy częściowym obciążeniu. Usterki zaworu EGR, takie jak awaria lub zatkanie bądź zakleszczenie, mogą powodować następujące objawy:
W przypadku uszkodzenia zaworu EGR może on zablokować się w stanie otwartym lub zamkniętym. Oznacza to, że spaliny są czasami dostarczane do silnika, mimo że nie jest to zamierzone przez system zarządzania silnikiem. Przepływ spalin może być również niepotrzebnie zablokowany.
Jeśli zawór EGR jest uszkodzony i stale otwarty, do silnika trafia zbyt dużo spalin, np. przy pełnym obciążeniu. Oznacza to, że w silniku brakuje świeżego powietrza, przez co optymalne spalanie nie jest już możliwe. Skutkiem tego jest utrata mocy.
Jeśli natomiast zawór zostanie zablokowany w pozycji zamkniętej, pogorszą się między innymi wartości emisji spalin. W takim przypadku samochód oddany do inspekcji nie przejdzie testu emisji spalin. Uszkodzony zawór EGR może również powodować takie objawy jak drżenie silnika, wahania prędkości obrotowej silnika lub zwiększone zużycie paliwa. Lampka kontrolna silnika może się również zapalić, jeśli zawór EGR jest uszkodzony .
Usterka zaworu recyrkulacji spalin może mieć kilka przyczyn. Pierwsze objawy często występują, gdy zawór zacina się z powodu zabrudzenia. Zdarza się, że blokada najpierw się udaje, dopiero później zawór EGR jest całkowicie uszkodzony lub trwale zakleszczony.
Częstą przyczyną problemów z zaworem recyrkulacji spalin jest zanieczyszczenie tego elementu. Mechanizmy wykonawcze wewnątrz komór zaworowych znajdują się bezpośrednio w strumieniu spalin, przez co narażone są na dodatkowe obciążenie elementów podczas pracy. Winę za zanieczyszczenie i zablokowanie zaworu EGR ponosi przede wszystkim nagar/sadza i pozostałości oleju w spalinach.
Sam zawór EGR nie zawsze jest przyczyną problemów w obszarze recyrkulacji spalin. Za usterkę może być również odpowiedzialna awaria czujnika temperatury powietrza w przepływomierzu, którego informacje są dostarczane do komputera sterującego pracą silnika i mają wpływ na sterowanie zaworem EGR . Inną możliwą przyczyną mogą być także uszkodzenia przewodów podciśnieniowych sterujących pracą zaworu. Również oprogramowanie niektórych pojazdów z silnikiem Diesla, które zostało zmodyfikowane w taki sposób, że więcej spalin jest poddawanych recyrkulacji, może być przyczyną problemów a zaworem i powodować jego szybsze zużycie i zabrudzenie.
Jeśli występują wyraźne objawy usterki zaworu EGR, należy najpierw ustalić prawdziwą przyczynę problemów i dokładnie sprawdzić działanie samego zaworu a dopiero później podjąć decyzję o jego ewentualnej wymianie lub czyszczeniu. Warto tutaj nadmienić, że w wielu przypadkach czyszczenie zaworu recyrkulacji spalin jest wystarczające do przywrócenia funkcji. Nie zawsze konieczna jest jego wymiana.
Aby gruntownie oczyścić zawór EGR, fachowcy zazwyczaj go wyjmują. Choć niektórzy producenci oferują środki do czyszczenia w sprayu, gotowe do użycia nawet wtedy, gdy zawór jest zamontowany, to jednak czyszczenie go po wyjęciu jest zwykle o wiele dokładniejsze.
Jeśli zawór EGR jest uszkodzony i nie działa nawet po oczyszczeniu, wymiana na część zamienną jest nieunikniona. Naprawa samego elementu jest zazwyczaj niemożliwa. Zawór recyrkulacji spalin wymienia się w podobnej kolejności jak przy czyszczeniu.
Jako nowa część bezpośrednio od producenta, zawór EGR może kosztować kilkaset euro. Czasem taniej jest zamontować dobrą używaną część zamienną. W Autoparts24 znajdą Państwo zawory recyrkulacji spalin i chłodnice EGR do wielu modeli pojazdów. Wysyłka jest zawsze bezpłatna.
Silnik spalinowy jest jednym z najważniejszych źródeÅ‚ napÄ™du samochodów. Poprzez spalanie paliwa generowana jest tutaj moc, która jest dostÄ™pna do napÄ™dzania pojazdu. W tym przewodniku uzyskasz kompleksowy wglÄ…d w technologiÄ™ silnika spalinowego.Pojemność skokowa silnika spalinowego Pojemność skokowa wskazuje na wielkość…
Czytaj więcej
Kolektor dolotowy to jeden z najważniejszych elementów ukÅ‚adu dolotowego samochodu, który zapewnia wystarczajÄ…ce zaopatrzenie cylindrów w niezbÄ™dnÄ… mieszankÄ™ paliwa i tlenu. Poniżej dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, po czym rozpoznać uszkodzony kolektor dolotowy, kiedy warto go wymienić lub wyczyÅ›cić i dlaczego za…
Czytaj więcej
Każdy samochód z silnikiem spalinowym może w różnym stopniu zużywać paliwo. Olej napÄ™dowy lub benzyna sÄ… spalane w komorze spalania silnika i ostatecznie zapewniajÄ… napÄ™d. Niektórzy kierowcy uważajÄ… jednak, że zużycie paliwa przez ich pojazd jest po prostu zbyt wysokie….
Czytaj więcej
UkÅ‚ad klimatyzacji w samochodzie zapewnia przyjemnÄ… temperaturÄ™ podczas upalnych dni w lecie. JeÅ›li oczekiwane chÅ‚odzenie nie nastÄ™puje mimo wÅ‚Ä…czenia klimatyzacji, czÄ™sto winna jest temu uszkodzona sprężarka klimatyzacji. Tutaj dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie objawy wskazujÄ… na usterkÄ™ sprężarki klimatyzacji i jakie…
Czytaj więcej
Akcesoria i narzędzia do kół/Koła zapasowe
Dostępnych części : 11.901
Części nadwozia i karoserii
Dostępnych części : 329.586
Klimatyzacja
Dostępnych części : 192.415
Lusterka
Dostępnych części : 67.441
Podwozie
Dostępnych części : 248.760
Przełączniki / włączniki
Dostępnych części : 249.681
Radio / Audio / Inforozrywka
Dostępnych części : 70.866
Reflektory
Dostępnych części : 121.191
Silnik / Części
Dostępnych części : 333.656
Skrzynia biegów
Dostępnych części : 239.637
System zamykania
Dostępnych części : 158.864
Układ chłodzenia
Dostępnych części : 81.417
Układ elektroniczny
Dostępnych części : 448.296
Układ hamulcowy
Dostępnych części : 277.927
Układ kierowniczy
Dostępnych części : 145.365
Układ paliwowy
Dostępnych części : 45.836
Układ wydechowy
Dostępnych części : 94.557
Wycieraczki
Dostępnych części : 222.762
Wyposażenie wnętrza
Dostępnych części : 382.233