TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
1. Budowa i funkcja – jak zbudowany jest wydech samochodowy?
2. Typowe oznaki uszkodzonych tłumików
3. Typowe przyczyny uszkodzenia rury wydechowej
4. Naprawa tłumika w samochodzie
Układ wydechowy nowoczesnych pojazdów nie tylko niezawodnie odprowadza spaliny, ale także tłumi dźwięk. Ponieważ nie ma jednego idealnego systemu tłumienia drgań spalin, dlatego też w celu osiągnięcia jak największej skuteczności w układzie wydechowym zostaje zazwyczaj wbudowane kilka rodzajów tłumików. Wszystkie znajdują się pod podwoziem auta, są więc narażone na duże obciążenia i często już po kilku latach ulegają uszkodzeniu. W tym poradniku dowiedzą się Państwo, jak zbudowany jest układ wydechowy samochodu i co można zrobić, gdy tłumik jest uszkodzony.
Czytaj więcej: Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwanie usterek
Budowa i funkcja – jak zbudowany jest wydech samochodowy?
Układy wydechowe nowoczesnych pojazdów składają się dziś z wielu elementów, które określa się zazwyczaj ogólnie mianem wydechu. Każdy układ wydechowy zaczyna się już w komorze silnika, w miejscu, gdzie gazy rozpoczynają swoją drogę w kierunku opuszczenia silnika spalinowego. Kolektor, przez który wypływające spaliny mogą być szybko odprowadzane, jest bezpośrednio połączony z blokiem silnika.
W zależności od producenta i modelu pojazdu, za kolektorem jako część układu wydechowego podąża trójnik wydechu (rura rozwidlona Y-pipe) lub rura elastyczna. Następnie spaliny przechodzą zwykle przez katalizator, który w nowoczesnych pojazdach zapewnia ich obróbkę końcową. Katalizator może skutecznie zmniejszyć emisję zanieczyszczeń. Nowoczesne silniki Diesla oprócz tego posiadają filtr cząstek stałych, który ogranicza emisję sadzy.
Tłumik końcowy i tłumik środkowy redukują hałas spalin
W trakcie opuszczania pojazdu strumień spalin przechodzi zwykle przez kolejne kilka metrów rury wydechowej, a także szereg tłumików. Ich budowa jest pomyślana tak, by mogły one pochłaniać drgania wywołane przemieszczaniem się spalin, a w efekcie końcowym redukować hałas powstający podczas pracy wszystkich silników spalinowych. Dziś tylko nieliczne samochody mają jeszcze tłumik początkowy. Z reguły są to starsze pojazdy.
W nowoczesnych pojazdach za katalizatorem zwykle przebiega tłumik środkowy, który zazwyczaj należy do typu tłumika absorpcyjnego z materiałem pochłaniającym fale dźwiękowe. Wreszcie, z tyłu pojazdu leży tłumik końcowy. Taki tłumik jest często projektowany jako połączenie tłumika refleksyjnego i tłumika absorpcyjnego.
Tłumik końcowy zazwyczaj przechodzi w rury wydechowe lub pojedynczą rurę wydechową pojazdu i ze względu na swoje położenie w tylnej części pod podwoziem, jest on szczególnie narażony na ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia materiału. Dlatego też, ten właśnie tłumik powoduje problemy częściej niż inne elementy układu wydechowego.
Typowe oznaki uszkodzonych tłumików
Jeśli tłumik układu wydechowego jest uszkodzony, może się to przejawiać na kilka sposobów:
- Samochód powoduje więcej hałasu
- Wyciek spalin pod samochodem
- Utrata mocy przy przyspieszaniu
- Widoczne uszkodzenia rury wydechowej                                                                                                                                                   Ponieważ najczęściej jednak najpierw dochodzi do uciążliwego hałasu, dlatego zaleca się jak najszybciej wymienić uszkodzony element na odpowiedni zamiennik.
Skutki pracy tłumika z defektem
Ponieważ uszkodzony tłumik nie jest w stanie efektywnie pochłaniać dźwięków, jego usterka staje się natychmiast zauważalna, bowiem prowadzi do powstania uciążliwego hałasu podczas jazdy. To właśnie ze względu na nietypowe odgłosy z okolic układu wydechowego, wielu kierowców w pierwszej kolejności zwraca uwagę na uszkodzony wydech.
Jeśli tłumik środkowy lub tłumik końcowy jest uszkodzony, spaliny mogą wydostawać się również spod podłogi pojazdu i przedostawać się do jego wnętrza np. przez otwarte szyby boczne, a czasem nawet mogą trafić do kanałów wentylacyjnych, a stamtąd do nawiewu. Ponieważ układ wydechowy jest skomplikowanym i skoordynowanym systemem, usterka może doprowadzić nawet do utraty mocy silnika.
Widoczne wizualnie uszkodzenia tłumika bądź rury wydechowej to również ważny powód do niezwłocznej wizyty w warsztacie mechanicznym. Jeśli tłumik jest uszkodzony, samochód nie przejdzie głównego przeglądu. Warto też nadmienić, że w przypadku wydzielania nadmiernego hałasu przez poruszający się po drodze pojazd policja, w ramach badania kontrolnego, może ukarać kierowcę mandatem w wysokości kilkuset złotych. Jest to kolejny powód, dla którego uszkodzenia wydechu powinny być zawsze niezwłocznie naprawiane.
Typowe przyczyny uszkodzenia rury wydechowej
- Degeneracja materiału: Materiał układu wydechowego podlega ciągłej eksploatacji podczas użytkowania samochodu, co wynika nie tylko z wysokiej temperatury spalin, ale też wskutek jej nieustannej fluktuacji, z gorącej na zimną.
- Sól drogowa: W wielu regionach zimą powszechnie stosuje się sól drogową na jezdniach. To co jest dobre dla bezpieczeństwa jazdy okazuje się być problemem dla wydechu. Sól drogowa atakuje powierzchnię elementów układu wydechowego i sprzyja powstawaniu rdzy.
- Jazda na krótkich dystansach: Jeśli kierowcy często używają swoich pojazdów na krótkich odcinkach, może to również skrócić żywotność wydechu. Ponieważ elementy takie jak tłumik nie nagrzewają się wtedy dostatecznie, dochodzi w nich do zjawiska kondensacji, które prowadzi do rozwoju rdzy a w rezultacie do powstawania uszkodzeń.
Naprawa tłumika w samochodzie
Tłumiki układu wydechowego są narażone na duże obciążenia. Nie dziwi więc fakt, że szybko się zużywają, a zatem wymagają częstej wymiany na nowe, sprawnie działające części zamienne. Tłumik tylny jest zwykle pierwszym, który ulega uszkodzeniu, jednak jego wymiana nie jest szczególnie skomplikowana. Fachowi mechanicy samochodowi często zajmują się tym samodzielnie.
Wymiana tłumika w 5-ciu krokach
- Podnieś i zabezpiecz samochód: Aby móc przeprowadzić naprawę wydechu, samochód powinien być bezpiecznie podniesiony i zabezpieczony. Najlepiej zrobić to za pomocą rampy najazdowej lub podnośnika-platformy.
- Poluzuj tłumik końcowy: Aby wymienić tłumik końcowy, należy najpierw usunąć stary element. Większość tłumików końcowych połączona jest z układem wydechowym za pomocą złącza śrubowego. W większości przypadków wystarczy tylko poluzować zacisk, choć całkiem często zdarza się, że rozłaczenie skorodowanych połączeń lub odkręcenie zapieczonych śrub wymaga użycia specjalistycznego sprzętu, takiego jak piła, przecinarka do metalu czy nawet palnik.
- Odczep tłumik: Po poluzowaniu tłumika, zwisa on spod podwozia jedynie na gumowych obejmach. Element można teraz odczepić i po prostu odłożyć na bok. Następnie należy sprawdzić złącze wydechu i w przypadku potrzeby oczyścić szczotką drucianą.
- Zamontuj nowy tłumik: Po zdemontowaniu uszkodzonego tłumika można zamontować nowy. W tym celu najpierw porównuje się część zamienną ze starym tłumikiem końcowym. Jeśli pasuje, podwiesza się ją pod samochodem za pomocą nowych, gumowych wieszaków-obejm i łączy z rurą wydechową.
- Podłączyć wydech: Ostatnim etapem naprawy jest wyrównanie i podłączenie tłumika z kolektorem wydechowym za pomocą elastycznego łącznika. Do tego w wielu pojazdach wystarczy przykręcenie obejmy. Ponieważ stare zaciski są często całkowicie zardzewiałe, należy zastosować również tutaj nowe elementy. Jeśli natomiast wydech był spawany, to w miejscu połączenia z tłumikiem należy wykonać nowy spaw.
Naprawiać tłumik czy spawać?
Jak już wyżej wspominaliśmy tłumik samochodowy to jeden z elementów układu wydechowego, który najczęściej ulega usterkom. Dziury lub pęknięcia często pojawiają się w środku tłumika, ale także na wlocie i wylocie. Jeśli te części wydechu są uszkodzone, naprawa za pomocą zestawu naprawczego układu wydechowego lub spawania rzadko się opłaca. Często element wydechu jest już tak zużyty, że psuje się ponownie w innym miejscu.
Ile kosztuje naprawa wydechu?
Cena za naprawę układu wydechowego zależy od różnych czynników, takich jak marka i model pojazdu, oraz również od tego, czy wymieniane są tylko pojedyncze elementy, czy też przeprowadzana jest całkowita wymiana układu.
Często wystarczy wymienić elementy dźwiękochłonne układu wydechowego, aby wydech znów był szczelny. W Autoparts24 można znaleźć duży wybór odpowiednich, zarówno nowych jak i używanych, części układu wydechowego i w ten sposób zaoszczędzić na kosztach naprawy.
Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszczelki i jak im zaradzić?
Jako część ukÅ‚adu wydechowego, kolektor wydechowy peÅ‚ni w komorze silnika rolÄ™ pomocniczÄ…. JeÅ›li element ten jest nieszczelny, spaliny z silnika nie zostajÄ… prawidÅ‚owo odprowadzane, co prowadzi do upoÅ›ledzenia funkcjonowania silnika. W naszym poradniku wyjaÅ›niamy przyczyny uszkodzeÅ„ kolektora, przedstawiamy typowe objawy…
Czytaj więcej
Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
SprzÄ™gÅ‚o samochodu jest poddawane dużym obciążeniom przy każdej jeździe. Trudno siÄ™ wiÄ™c dziwić, że ta nieustannie eksploatowana część w pewnym momencie siÄ™ psuje. W naszym poradniku dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie objawy wystÄ™pujÄ… przy awarii sprzÄ™gÅ‚a i kiedy należy udać siÄ™…
Czytaj więcej
Przyczyny hałasu silnika i co robić?
Nietypowe odgÅ‚osy z komory silnika martwiÄ… każdego zmotoryzowanego. Nierzadko zdarza siÄ™, że dziwny haÅ‚as z silnika wskazuje na poważny problem z samochodem. W naszym poradniku wyjaÅ›niamy, co może powodować, że silnik klekocze, piszczy lub ma tendencjÄ™ do hurgotania. Tutaj dowiedzÄ……
Czytaj więcej
Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
Używane części zamienne pozyskiwane sÄ… w procesie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, który przeprowadzajÄ… firmy zajmujÄ…ce siÄ™ recyklingiem samochodów. Niektóre samochody majÄ… już przejechane wiele kilometrów gdy sÄ… demontowane, a inne majÄ… tylko niewielki przebieg, ponieważ trafiajÄ… do stacji demontażu…
Czytaj więcej
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN