Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana

Układ wydechowy nowoczesnych pojazdów nie tylko niezawodnie odprowadza spaliny, ale także tłumi dźwięk. Ponieważ nie ma jednego idealnego systemu tłumienia drgań spalin, dlatego też w celu osiągnięcia jak największej skuteczności w układzie wydechowym zostaje zazwyczaj wbudowane kilka rodzajów tłumików. Wszystkie znajdują się pod podwoziem auta, są więc narażone na duże obciążenia i często już po kilku latach ulegają uszkodzeniu. W tym poradniku dowiedzą się Państwo, jak zbudowany jest układ wydechowy samochodu i co można zrobić, gdy tłumik jest uszkodzony.

Czytaj więcej: Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizytą w lokalnej stacji demontażu pojazdów

Budowa i funkcja – jak zbudowany jest wydech samochodowy?

Układy wydechowe nowoczesnych pojazdów składają się dziś z wielu elementów, które określa się zazwyczaj ogólnie mianem wydechu. Każdy układ wydechowy zaczyna się już w komorze silnika, w miejscu, gdzie gazy rozpoczynają swoją drogę w kierunku opuszczenia silnika spalinowego. Kolektor, przez który wypływające spaliny mogą być szybko odprowadzane, jest bezpośrednio połączony z blokiem silnika.

W zależności od producenta i modelu pojazdu, za kolektorem jako część układu wydechowego podąża trójnik wydechu (rura rozwidlona Y-pipe) lub rura elastyczna. Następnie spaliny przechodzą zwykle przez katalizator, który w nowoczesnych pojazdach zapewnia ich obróbkę końcową. Katalizator może skutecznie zmniejszyć emisję zanieczyszczeń. Nowoczesne silniki Diesla oprócz tego posiadają filtr cząstek stałych, który ogranicza emisję sadzy.

Tłumik końcowy i tłumik środkowy redukują hałas spalin

W trakcie opuszczania pojazdu strumień spalin przechodzi zwykle przez kolejne kilka metrów rury wydechowej, a także szereg tłumików. Ich budowa jest pomyślana tak, by mogły one pochłaniać drgania wywołane przemieszczaniem się spalin, a w efekcie końcowym redukować hałas powstający podczas pracy wszystkich silników spalinowych. Dziś tylko nieliczne samochody mają jeszcze tłumik początkowy. Z reguły są to starsze pojazdy.

W nowoczesnych pojazdach za katalizatorem zwykle przebiega tłumik środkowy, który zazwyczaj należy do typu tłumika absorpcyjnego z materiałem pochłaniającym fale dźwiękowe. Wreszcie, z tyłu pojazdu leży tłumik końcowy. Taki tłumik jest często projektowany jako połączenie tłumika refleksyjnego i tłumika absorpcyjnego.

Tłumik końcowy zazwyczaj przechodzi w rury wydechowe lub pojedynczą rurę wydechową pojazdu i ze względu na swoje położenie w tylnej części pod podwoziem, jest on szczególnie narażony na ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia materiału. Dlatego też, ten właśnie tłumik powoduje problemy częściej niż inne elementy układu wydechowego.

Typowe oznaki uszkodzonych tłumików

Jeśli tłumik układu wydechowego jest uszkodzony, może się to przejawiać na kilka sposobów:

  • Samochód powoduje wiÄ™cej haÅ‚asu
  • Wyciek spalin pod samochodem
  • Utrata mocy przy przyspieszaniu
  • Widoczne uszkodzenia rury wydechowej                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Ponieważ najczęściej jednak najpierw dochodzi do uciążliwego haÅ‚asu, dlatego zaleca siÄ™ jak najszybciej wymienić uszkodzony element na odpowiedni zamiennik.

Skutki pracy tłumika z defektem

Ponieważ uszkodzony tłumik nie jest w stanie efektywnie pochłaniać dźwięków,  jego usterka staje się natychmiast zauważalna, bowiem prowadzi do powstania uciążliwego hałasu podczas jazdy. To właśnie ze względu na nietypowe odgłosy z okolic układu wydechowego, wielu kierowców w pierwszej kolejności zwraca uwagę na uszkodzony wydech.

Jeśli tłumik środkowy lub tłumik końcowy jest uszkodzony, spaliny mogą wydostawać się również spod podłogi pojazdu i przedostawać się do jego wnętrza np. przez otwarte szyby boczne, a czasem nawet mogą trafić do kanałów wentylacyjnych, a stamtąd do nawiewu. Ponieważ układ wydechowy jest skomplikowanym i skoordynowanym systemem, usterka może doprowadzić nawet do utraty mocy silnika.

Widoczne wizualnie uszkodzenia tłumika bądź rury wydechowej to również ważny powód do niezwłocznej wizyty w warsztacie mechanicznym. Jeśli tłumik jest uszkodzony, samochód nie przejdzie głównego przeglądu. Warto też nadmienić, że w przypadku wydzielania nadmiernego hałasu przez poruszający się po drodze pojazd policja, w ramach badania kontrolnego, może ukarać kierowcę mandatem w wysokości kilkuset złotych.  Jest to kolejny powód, dla którego uszkodzenia wydechu powinny być zawsze niezwłocznie naprawiane.

Typowe przyczyny uszkodzenia rury wydechowej

  • Degeneracja materiaÅ‚u: MateriaÅ‚ ukÅ‚adu wydechowego podlega ciÄ…gÅ‚ej eksploatacji podczas użytkowania samochodu, co wynika nie tylko z wysokiej temperatury spalin, ale też wskutek jej nieustannej fluktuacji, z gorÄ…cej na zimnÄ….
  • Sól drogowa: W wielu regionach zimÄ… powszechnie stosuje siÄ™ sól drogowÄ… na jezdniach. To co jest dobre dla bezpieczeÅ„stwa jazdy okazuje siÄ™ być problemem dla wydechu. Sól drogowa atakuje powierzchniÄ™ elementów ukÅ‚adu wydechowego i sprzyja powstawaniu rdzy.
  • Jazda na krótkich dystansach: JeÅ›li kierowcy czÄ™sto używajÄ… swoich pojazdów na krótkich odcinkach, może to również skrócić żywotność wydechu. Ponieważ elementy takie jak tÅ‚umik nie nagrzewajÄ… siÄ™ wtedy dostatecznie, dochodzi w nich do zjawiska kondensacji, które prowadzi do rozwoju rdzy a w rezultacie do powstawania uszkodzeÅ„.

Naprawa tłumika w samochodzie

Tłumiki układu wydechowego są narażone na duże obciążenia. Nie dziwi więc fakt, że szybko się zużywają, a zatem wymagają częstej wymiany na nowe, sprawnie działające części zamienne. Tłumik tylny jest zwykle pierwszym, który ulega uszkodzeniu, jednak jego wymiana nie jest szczególnie skomplikowana. Fachowi mechanicy samochodowi często zajmują się tym samodzielnie.

Wymiana tłumika w 5-ciu krokach

  1. Podnieś i zabezpiecz samochód: Aby móc przeprowadzić naprawę wydechu, samochód powinien być bezpiecznie podniesiony i zabezpieczony. Najlepiej zrobić to za pomocą rampy najazdowej lub podnośnika-platformy.
  2. Poluzuj tłumik końcowy: Aby wymienić tłumik końcowy, należy najpierw usunąć stary element. Większość tłumików końcowych połączona jest z układem wydechowym za pomocą złącza śrubowego. W większości przypadków wystarczy tylko poluzować zacisk, choć całkiem często zdarza się, że rozłaczenie skorodowanych połączeń lub odkręcenie zapieczonych śrub wymaga użycia specjalistycznego sprzętu, takiego jak piła, przecinarka do metalu czy nawet  palnik.
  3. Odczep tłumik: Po poluzowaniu tłumika, zwisa on spod podwozia jedynie na gumowych obejmach. Element można teraz odczepić i po prostu odłożyć na bok. Następnie należy sprawdzić złącze wydechu i w przypadku potrzeby oczyścić szczotką drucianą.
  4. Zamontuj nowy tłumik: Po zdemontowaniu uszkodzonego tłumika można zamontować nowy. W tym celu najpierw porównuje się część zamienną ze starym tłumikiem końcowym. Jeśli pasuje, podwiesza się ją pod samochodem za pomocą nowych, gumowych wieszaków-obejm i łączy z rurą wydechową.
  5. Podłączyć wydech: Ostatnim etapem naprawy jest wyrównanie i podłączenie tłumika z kolektorem wydechowym za pomocą elastycznego łącznika. Do tego w wielu pojazdach wystarczy przykręcenie obejmy. Ponieważ stare zaciski są często całkowicie zardzewiałe, należy zastosować również tutaj nowe elementy. Jeśli natomiast wydech był spawany, to w miejscu połączenia z tłumikiem należy wykonać nowy spaw.

Naprawiać tłumik czy spawać?

Jak już wyżej wspominaliśmy tłumik samochodowy to jeden z elementów układu wydechowego, który najczęściej ulega usterkom. Dziury lub pęknięcia często pojawiają się w środku tłumika, ale także na wlocie i wylocie. Jeśli te części wydechu są uszkodzone, naprawa za pomocą zestawu naprawczego układu wydechowego lub spawania rzadko się opłaca. Często element wydechu jest już tak zużyty, że psuje się ponownie w innym miejscu.

Ile kosztuje naprawa wydechu?

Cena za naprawę układu wydechowego zależy od różnych czynników, takich jak marka i model pojazdu, oraz również od tego, czy wymieniane są tylko pojedyncze elementy, czy też przeprowadzana jest całkowita wymiana układu.

Często wystarczy wymienić elementy dźwiękochłonne układu wydechowego, aby wydech znów był szczelny. W Autoparts24 można znaleźć duży wybór odpowiednich, zarówno nowych jak i używanych, części układu wydechowego i w ten sposób zaoszczędzić na kosztach naprawy.

Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?

Turbosprężarka spalinowa pomaga silnikowi wytwarzać wiÄ™kszÄ… moc i poprawia bilans zużycia paliwa, dlatego liczni producenci decydujÄ… siÄ™ na zastosowanie tego urzÄ…dzenia w wielu modelach pojazdów.  Chociaż ten element mechaniczny jest bardzo wydajny i zyskuje na popularnoÅ›ci, to jednak warto mieć…
Czytaj więcej

Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje

Nowoczesne pojazdy skÅ‚adajÄ… siÄ™ z dużej liczby rozmaitych elementów. Wszystkie części współdziaÅ‚ajÄ… ze sobÄ…, przyczyniajÄ…c siÄ™ do niezawodnego funkcjonowania samochodu. Ponieważ mamy tu doczynienia z rozbudowanymi systemami, odnalezienie siÄ™ w Å›wiecie auto części może być nieco trudne. Istnieje kilka sposobów…
Czytaj więcej

Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice

JeÅ›li jakiÅ› element w samochodzie ulegÅ‚ uszkodzeniu, istniejÄ… różne możliwoÅ›ci pozyskania odpowiedniej części zamiennej. Nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że potencjalni nabywcy natknÄ… siÄ™ na terminy takie jak części OEM czy też części aftermarket. Ale co oznaczajÄ… te dwa okreÅ›lenia i czym…
Czytaj więcej

Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?

Używane części zamienne pozyskiwane sÄ… w procesie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, który przeprowadzajÄ… firmy zajmujÄ…ce siÄ™ recyklingiem samochodów. Niektóre samochody majÄ… już przejechane wiele kilometrów gdy sÄ… demontowane, a inne majÄ… tylko niewielki przebieg, ponieważ trafiajÄ… do stacji demontażu…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki