Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy

Dysza wtryskowa jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych układów wtryskowych. We wcześniejszych czasach silniki miały jeszcze gaźnik lub wtrysk do kolektora dolotowego, który zapewniał zapłon mieszanki powietrza i paliwa. Z kolei w nowoczesnych silnikach spalinowych z wtryskiem paliwa paliwo jest wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do cylindrów. Już teraz dowiedz się, jakie są oznaki w przypadku usterki dyszy wtryskowej, jak można uniknąć kosztów kolejnych napraw i kiedy warto wymienić ten element.

Czytaj więcej: Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatne?

Funkcja dyszy wtryskowej w silniku

Jako część systemu wtrysku bezpośredniego, dysza wtryskowa zapewnia, że paliwo zawsze trafia do komory spalania w drobno rozpylonej postaci i może zostać idealnie zapalone. Odpowiednia ilość paliwa jest zawsze wtryskiwana do cylindra przez dyszę wtryskową. W zależności od konstrukcji silnika stosowane są różne rodzaje dysz wtryskowych. Silniki Diesla mają dysze wtryskowe natomiast silniki benzynowe mają raczej zawory wtryskowe.

Oznaki wadliwych dysz wtryskowych w skrócie

Jeśli wtryskiwacz jest uszkodzony lub pracuje nieprawidłowo, często wskazują na to typowe objawy. Ponieważ paliwo jest niedostatecznie rozpylane przez uszkodzone dysze, często odczuwalne są takie objawy jak nierówna praca silnika. Silnik może się źle uruchamiać lub zatrzymywać podczas jazdy, jeśli ilość wtryskanego paliwa nie jest prawidłowa. Wadliwe dysze powodują przeważnie:

Często samochód z uszkodzonym zaworem wtryskowym lub wtryskiwaczem daje o sobie znać poprzez zwiększone zużycie paliwa. Może również zapalić się lampka kontrolna silnika. Nietypowo niebieskie lub szare spaliny oraz zapach paliwa mogą również wskazywać na uszkodzone wtryskiwacze. Zdarza się, że samochody z uszkodzonymi dyszami wtryskowymi również nie przechodzą testu emisji spalin ze względu na wysokie wartości zanieczyszczeń.

Objawy awarii wtrysku powinny być zawsze traktowane poważnie

Jeśli pojawią się pierwsze oznaki uszkodzonych wtryskiwaczy, samochód powinien jak najszybciej trafić do warsztatu. W przypadku silników Diesla nierzadko zdarza się, że z powodu wadliwej dyszy lub zaworu wtryskiwana jest zbyt duża ilość oleju napędowego. To z kolei może prowadzić do powstawania tam zatoru. Uszkodzony i cieknący wtryskiwacz powoduje najczęściej uszkodzenie tłoka. Oprócz uszkodzenia wnętrza silnika, zbyt duża ilość wtryskiwanego paliwa może również uszkodzić takie elementy jak katalizator.

Przyczyny problemów z dyszami wtryskowymi

Do uszkodzenia wtryskiwacza mogą prowadzić różne przyczyny. Często z powodu zanieczyszczeń dochodzi do zablokowania iglic rozpylacza. Odpowiedzialny za to może być olej napędowy lub benzyna niskiej jakości albo zanieczyszczenia w układzie paliwowym. Stosowanie niezatwierdzonych i nieodpowiednich dodatków może również prowadzić do problemów z dyszami wtryskowymi. Ponadto uszkodzona pompa paliwa może również spowodować awarię dyszy wtryskowej z powodu nagromadzenia się tam odprysków metalu. Zazwyczaj jednak przy dużym przebiegu pojazdu dochodzi do coraz większego zużycia wtryskiwacza. Wtedy jego całkowita wymiana jest już nieunikniona.

Unikanie usterek dyszy wtryskowej

Wadliwy wtryskiwacz lub uszkodzony zawór wtryskowy może szybko stwarzać problemy, a w konsekwencji prowadzić do większej awarii innych podzespołów w pojeździe. Jeśli jednak samochód jest regularnie serwisowany w warsztacie, można łatwo zaoszczędzić na kosztach kolejnych napraw, bowiem zazwyczaj podczas dokładnego serwisowania lub specjalnej kontroli silnika sprawdzany jest również wtryskiwacz. Często możliwe jest wyczyszczenie zabrudzonych elementów, jednak zazwyczaj mocno zużyte elementy wymienia się na nowe.

Pielęgnacja i konserwacja wtryskiwaczy

Pojazdy, które są regularnie serwisowane w warsztacie, są mniej podatne na usterki. Komplikacje takie jak uszkodzone dysze wtryskowe są również znacznie wcześniej wykrywane podczas regularnych przeglądów. To z kolei pozwala zaoszczędzić na kosztownych naprawach uzupełniających. Za pomocą tych prostych działań można uniknąć usterek w układzie wtryskowym:

  1. Regularnie serwisuj samochód w warsztacie.
  2. Tankuj tylko wyznaczone paliwo.
  3. Wybieraj paliwo o jak najlepszej jakości.
  4. Ogranicz stosowanie dodatków i stosuj tylko takie, które są dopuszczone przez producenta pojazdu.
  5. Nie zwlekaj z naprawą i wymianą niesprawnie działających części.

Regularna konserwacja silnika i czyszczenie dysz wtryskowych przedłuża żywotność podzespołów. Ale bywa i tak, że inne usterki powodują podobne objawy, a zatem nie zawsze winne muszą być wadliwe dysze wtryskowe. Za słabą pracę silnika może odpowiadać również np. usterka zapłonu lub inne uszkodzone elementy układu wtryskowego. Dlatego kontrola, czyszczenie i wymiana takich elementów to sprawa dla specjalisty.

Naprawa i wymiana dysz wtryskowych w warsztacie

W celu dokonania naprawy należy wymontować i zdemontować dyszę wtryskową. Poszczególne części mogą być następnie sprawdzane i w razie usterki wymieniane na części zamienne. Jednak wraz ze wzrostem złożoności układów wtryskowych, skomplikowana staje się również naprawa ich elementów. Tylko wyspecjalizowane firmy oferują naprawę takich części jak wtryskiwacze i dysze wtryskowe. W zależności od wysokości kosztów naprawy lub zakupu nowej dyszy wtryskowej, czasami po prostu warto od razu wymienić zużyte elementy na nowe części. Umów się na wizytę w swoim warsztacie w celu przeprowadzenia kontroli silnika i wtryskiwaczy.

Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wymienić samodzielnie?

Samochód elektryczny jest uważany za główny filar przyszÅ‚oÅ›ciowego i przyjaznego dla Å›rodowiska naturalnego systemu transportu. Ale czy można samodzielnie naprawiać silniki elektryczne? A które części majsterkowicze  powinni lepiej zostawić w spokoju? Silnik elektryczny a silnik spalinowy – jakie sÄ… różnice?…
Czytaj więcej

Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin jest niepozornym elementem w przewodzie dolotowym wielu silników Diesla i niektórych silników benzynowych. DziÄ™ki niemu okreÅ›lona ilość spalin trafia z powrotem do komory spalania. Uszkodzony zawór EGR może pogorszyć skÅ‚ad spalin i ograniczyć funkcjonowanie silnika. JeÅ›li pojawiÄ……
Czytaj więcej

Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?

Sprawnie dziaÅ‚ajÄ…cy zaawansowany ukÅ‚ad chÅ‚odzenia powinien skutecznie zapobiegać zbytniemu nagrzewaniu siÄ™ silników spalinowych podczas pracy.  JeÅ›li jednak części tego ukÅ‚adu sÄ… uszkodzone lub poziom pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego jest niewystarczajÄ…cy, silnik może siÄ™ przegrzać. W naszym poradniku dotyczÄ…cym przegrzewania siÄ™ silnika przedstawiamy…
Czytaj więcej

Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizytą w lokalnej stacji demontażu pojazdów

JeÅ›li należą PaÅ„stwo do tej grupy osób, która chÄ™tnie majsterkuje przy wÅ‚asnym samochodzie lub lubi oszczÄ™dzać i samodzielnie poszukuje elementów zamiennych po atrakcyjnych cenach, to prawdopodobnie próbowali już PaÅ„stwo znaleźć i kupić części na lokalnym zÅ‚omowisku samochodowym. Ponieważ żyjemy obecnie…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki