Menu toggle

Witamy

Silnik

Przyczyny hałasu silnika i co robić?

Nietypowe odgłosy z komory silnika martwią każdego zmotoryzowanego. Nierzadko zdarza się, że dziwny hałas z silnika wskazuje na poważny problem z samochodem. W naszym poradniku wyjaśniamy, co może powodować, że silnik klekocze, piszczy lub ma tendencję do hurgotania. Tutaj dowiedzą się Państwo również, jak sami mogą zidentyfikować przyczynę nietypowych odgłosów w samochodzie i co wtedy należy zrobić, aby uniknąć uszkodzenia silnika.

Czytaj więcej: Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda naprawa lub wymiana zużytego elementu?

Możliwe przyczyny odgłosów z komory silnika

Jeśli silnik w samochodzie wydaje nietypowe dźwięki, może to wskazywać na różne przyczyny. Może to być problem z rozrządem lub problem z jednym z układów pomocniczych. W najgorszym przypadku mogą wystąpić usterki tłoków i cylindrów, które wymagają szybkiego działania, aby zapobiec nieodwracalnemu uszkodzeniu silnika. Poniżej cała lista przyczyn:

  • Luz zaworowy jest wyregulowany
  • Popychacze hydrauliczne nie dziaÅ‚ajÄ… prawidÅ‚owo
  • NiewystarczajÄ…ce smarowanie olejem
  • WaÅ‚ek rozrzÄ…du i zawory sÄ… zablokowane
  • Zużycie pasa napÄ™dowego
  • Wadliwy alternator lub sprężarka klimatyzacji
  • Elementy silnika sÄ… poluzowane
  • Cylinder lub tÅ‚ok sÄ… uszkodzone

Nie wszystkie odgłosy dobiegające z okolicy silnika oznaczają jednocześnie jego awarię. Kierowcy powinni zwrócić uwagę, czy hałas zależy od obrotów silnika, czy od prędkości. Nietypowe odgłosy w zależności od prędkości obrotowej silnika często jednak wskazują na problem z samym silnikiem.

Odgłosy silnika charakterystyczne dla danego pojazdu

Niektóre odgłosy występują częściej w przypadku pewnych modeli pojazdów lub silników niż w przypadku innych. Szumy charakterystyczne dla danego modelu nie są rzadkością. Na przykład niektóre pojazdy BMW po uruchomieniu wydają czasem wyjące dźwięki. Mogą one być spowodowane przez uszkodzone koła pasowe w zespole napędowym. Z kolei w silnikach z grupy Volkswagena często dochodzi do grzechotania, które jest wywoływane przez rozciągnięty łańcuch rozrządu.

Jeśli zespół pomocniczy wydaje dźwięki

Sama jednostka napędowa nie zawsze jest przyczyną nietypowego hałasu. Również liczne układy i zespoły pomocnicze silnika mogą wydawać dziwne dźwięki, jeśli nie pracują optymalnie. Należą do nich alternator i pompa wspomagania kierownicy, ale także sprężarka klimatyzacji, pompa wody  czy nawet zużyte paski napędowe.

Inne części mogą powodować hałas

W niektórych przypadkach irytujący hałas brzmi tak, jakby pochodził z silnika, ale w rzeczywistości przyczyny leżą zupełnie gdzie indziej. Na przykład odgłosy takie jak grzechotanie na biegu jałowym mogą pochodzić również ze sprzęgła. Grzechotanie zerwanych sprężyn amortyzacyjnych dookoła tarczy sprzęgła brzmi wtedy tak, jakby silnik grzechotał.

Czasami też w samochodzie poluzowaniu ulegają części, takie jak osłona termiczna na rurze wydechu, które wibrują tylko przy określonych prędkościach i częstotliwościach pracy silnika. To czasami brzmi tak, jakby hałas pochodził z silnika. Przyczyną odgłosów mogą być również usterki skrzyni biegów lub układu napędowego.

Nietypowy haÅ‚as silnika – takie odgÅ‚osy mogÄ… wystÄ™pować

Jeśli samochód wydaje nietypowe dźwięki, większość kierowców zauważa je natychmiast. Nie wszystkie odgłosy od razu wskazują na usterkę. Na przykład tykanie silnika przy otwartej masce może być również spowodowane normalnym tykaniem wtrysku paliwa. Inne hałasy występują jednak znacznie częściej i należy poświęcić im szczególną uwagę.

  • Stukanie silnika
  • Piszczenie z komory silnika
  • OdgÅ‚osy grzechotania
  • Silnik grzechocze

Odgłosy takie jak klekotanie, grzechotanie czy piszczenie powinny być traktowane poważnie w każdym samochodzie a ich przyczyna niezwłocznie zbadana. Jeśli nie jesteśmy doświadczonym mechanikiem, powinniśmy jak najszybciej odwiedzić warsztat, bowiem nietypowe odgłosy dobiegające spod maski mogą wskazywać na poważne problemy z silnikiem, które ignorowane zbyt długo, mogą doprowadzić do całkowitej awarii elementu.

Kiedy silnik stuka lub klepie

Jeśli silnik wydaje metaliczny odgłos stukania lub klepania, nie zawsze możliwe jest ustalenie konkretnej przyczyny. Jedną z możliwych opcji mogą być zużyte łożyska koła pasowego alternatora, ale hałas może też pochodzić z wnętrza silnika. W tym przypadku przyczyną mogą być popychacze hydrauliczne na zaworach.

Hydrauliczne popychacze zaworów są zamontowane między wałkiem rozrządu a zaworem, gdzie regulują luz zaworu. Są one szczególnie wrażliwe na wahania w dostawie oleju. Jeżeli klepanie nie zniknie wkrótce po uruchomieniu silnika, należy dokładniej sprawdzić zawory i popychacze hydrauliczne. Jeżeli natomiast hałas zanika przy wyższych prędkościach obrotowych, świadczy to z kolei o niskim ciśnieniu w układzie smarowania.

Piszczenie z komory silnika

Często występującym hałasem w silnikach spalinowych jest piszczenie. Hałas może występować stale podczas jazdy lub jest wyczuwalny tylko podczas przyspieszania. Piszczące odgłosy są często spowodowane przez paski napędowe. Jeśli zamontowane tu paski są zużyte i w złym stanie, nie mogą już prawidłowo napędzać elementów pomocniczych, takich jak alternator, i ślizgają się po kołach pasowych.

Grzechotanie silnika

Grzechotanie silnika często występuje w przypadku problemów z łańcuchem rozrządu. Często przy większym przebiegu pojazdu łańcuch ulega wydłużeniu, co może powodować stukot. Ponadto, może się też zdarzyć, że to napinacz łańcucha rozrządu uległ zużyciu, przez co nie napina on odpowiednio łańcucha. Niektóre typy silników są bardziej podatne na odgłosy grzechotania niż inne.

Nietypowe odgÅ‚osy z silnika – co mogÄ… zrobić kierowcy?

Tylko fachowi mechanicy samochodowi powinni samodzielnie przeprowadzać diagnozy, czy też naprawy, jeśli silnik wydaje nietypowe dźwięki. Jednak sami kierowcy nie powinni tak całkowicie rezygnować z przeprowadzania wstępnej diagnostyki na podstawie nietypowych odgłosów wydobywających się z silnika. Sprecyzowanie rodzaju dźwięku i momentu jego występowania może być niezwykle przydatne podczas wizyty u fachowca, gdzie będzie źródłem niezbędnych informacji, dzięki którym mechanik w warsztacie łatwiej rozpozna przyczynę usterki.

  1. Wybierz się na jazdę próbną: Podczas jazdy po równej i prostej drodze należy dokładniej analizować odgłosy w samochodzie. Czy hałas zależy od prędkości obrotowej silnika? Czy występuje to również przy wciśniętym sprzęgle? Jeśli tak, to bardziej prawdopodobne jest, że pochodzi z silnika niż z napędu. Jeśli jednak silnik wydaje nietypowe dźwięki oraz na desce rozdzielczej zapalają się lampki ostrzegawcze, lepiej wyłączyć silnik i odholować samochód.
  2. Zaglądnij pod maskę: Jedno spojrzenie do komory silnika pomoże w identyfikacji nie tylko uszkodzonych części silnika. Czasami w ten właśnie sposób łatwiej jest ustalić przyczynę hałasu niż podczas samej jazdy. Aby to zrobić, druga osoba w samochodzie może nacisnąć pedał gazu. Wsłuchując się w odgłosy, a zarazem jednocześnie obserwując pracę silnika możemy jeszcze lepiej stwierdzić czy hałas pochodzi z alternatora czy bezpośrednio z silnika?
  3. Sprawdź poziom płynów: Jeśli poziom oleju lub poziom płynu do wspomagania nie jest odpowiedni, silnik lub pompa wspomagania mogą mieć tendencję do wydawania dźwięków. Brak dopływu oleju może być jedną z kilku przyczyn głośnego cykania silnika. W najgorszym przypadku brak oleju prowadzi do zatarcia tłoka, a tym samym do kapitalnego uszkodzenia silnika w samochodzie. Jeśli poziom oleju jest niski, należy uzupełnić olej silnikowy. Jeśli nietypowe odgłosy nadal się utrzymują, należy skontaktować się z warsztatem.
  4. Sprawdzić pas: Zużyty pas napędowy jest często przyczyną nietypowych odgłosów, takich jak piszczenie. Przy wyłączonym silniku można sprawdzić zużycie pasków klinowych jednostek pomocniczych. Czasami jest to tylko kwestia poluzowania napięcia paska. W starszych pojazdach pasek można dociągnąć, w nowszym samochodzie konieczna może być wymiana napinacza paska.
  5. Sprawdź zawory i wałek rozrządu: Doświadczeni mechanicy samochodowi mogą sprawdzić zawory i wałki rozrządu po zdjęciu pokrywy zaworów. Usterki i możliwe przyczyny odgłosów pracy silnika można czasem znaleźć tutaj. W razie potrzeby fachowcy mogą sami wyregulować luz zaworów lub wymienić popychacze zaworów. Wszystkim innym kierowcom bez doświadczenia w naprawach pojazdów, polecamy oddać samochód do warsztatu.

Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizytą w lokalnej stacji demontażu pojazdów

JeÅ›li należą PaÅ„stwo do tej grupy osób, która chÄ™tnie majsterkuje przy wÅ‚asnym samochodzie lub lubi oszczÄ™dzać i samodzielnie poszukuje elementów zamiennych po atrakcyjnych cenach, to prawdopodobnie próbowali już PaÅ„stwo znaleźć i kupić części na lokalnym zÅ‚omowisku samochodowym. Ponieważ żyjemy obecnie…
Czytaj więcej

Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wykonywać samodzielnie

Z powodu rosnÄ…cych kosztów wykonywania napraw samochodów, wiele osób próbuje obecnie reperować swoje auto na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™, aby w ten sposób zaoszczÄ™dzić na wydatkach. Nierzadko wykorzystywane sÄ… wtedy filmiki instruktażowe lub blogi, które oferujÄ… wskazówki dotyczÄ…ce samodzielnego przeprowadzania wymiany części….
Czytaj więcej

Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego

Silnik spalinowy jest jednym z najważniejszych źródeÅ‚ napÄ™du samochodów. Poprzez spalanie paliwa generowana jest tutaj moc, która jest dostÄ™pna do napÄ™dzania pojazdu. W tym przewodniku uzyskasz kompleksowy wglÄ…d w technologiÄ™ silnika spalinowego.Pojemność skokowa silnika spalinowego Pojemność skokowa wskazuje na wielkość…
Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?

Kolektor dolotowy to jeden z najważniejszych elementów ukÅ‚adu dolotowego samochodu, który zapewnia wystarczajÄ…ce zaopatrzenie cylindrów w niezbÄ™dnÄ… mieszankÄ™ paliwa i tlenu. Poniżej dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, po czym rozpoznać uszkodzony kolektor dolotowy, kiedy warto go wymienić lub wyczyÅ›cić i dlaczego za…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki