Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda naprawa lub wymiana zużytego elementu?

Aby silnik spalinowy w samochodzie nie przegrzewał się, konieczne jest jego nieustanne chłodzenie. Pompa wody zapewnia stały przepływ cieczy chłodzącej w układzie, regulując tym samym temperaturę silnika. Ponieważ jednak jest ona elementem eksploatacyjnym pojazdu, więc ulega zużyciu i uszkodzeniom, co zwłaszcza dotyczy samochodów o dużym przebiegu. W naszym poradniku zdradzamy objawy uszkodzonej pompy płynu chłodzącego oraz odpowiadamy na pytanie dlaczego ta część się psuje. Tutaj otrzymają Państwo również cenne wskazówki dotyczące wymiany pompy wodnej.

Czytaj więcej: Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizytą w lokalnej stacji demontażu pojazdów

Funkcja pompy wody w samochodzie

Pompa wody zapewnia, że silnik jest zawsze zaopatrywany w wystarczającą ilość cieczy chłodzącej. Jest to ważne, aby nie doszło do jego przegrzania. Obecnie prawie każdy nowoczesny samochód z silnikiem spalinowym posiada odpowiedni układ chłodzenia, w którym czynnikiem chłodzącym jest woda. Dzięki temu ciepło powstające podczas pracy silnika może być szybko odprowadzane.

Pompa umożliwia obieg cieczy chłodzącej

Gdy tylko silnik pracuje, pompa wody zapewnia nieustanny obieg płynu chłodzącego. Dzięki temu przepływa on niezawodnie przez chłodnicę, znajdującą się z przodu pojazdu. Tutaj temperatura cieczy zostaje znacznie obniżana, a schłodzony w ten sposób płyn jest następnie zawracany do silnika. W razie potrzeby wymiennik ciepła-nagrzewnica jest włączany do obiegu chłodzenia.

Mechanicznie napędzana pompa cieczy chłodzącej

W większości nowoczesnych pojazdów pompa cieczy chłodzącej montowana jest jako pompa o napędzie mechanicznym. Pompa jest często mocowana przy pomocy kołnierza montażowego bezpośrednio do bloku silnika i jest napędzana z zewnątrz za pomocą paska. W zależności od modelu pojazdu i silnika, pompa jest napędzana przez pasek klinowy lub w niektórych przypadkach również przez pasek rozrządu bądź łańcuch.

Pompa cieczy chłodzącej z napędem elektrycznym

Oprócz pompy wody z napędem mechanicznym istnieją również warianty napędzane czysto elektrycznie. Tutaj silnik elektryczny zapewnia niezbędne obroty pompy, zupełnie niezależnie od obrotów silnika spalinowego. Dzięki temu wydajność pompy wody może być lepiej dostosowana do wymagań związanych z eksploatacją samochodu.

Uszkodzona pompa wody – wymiana czy naprawa?

Jeśli pompa wody jest uszkodzona, pojawia się pytanie: wymienić czy naprawić? Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna: w momencie awarii pompy pilnie zalecana jest jej wymiana. Rzadko kiedy udaje się w ogóle naprawić uszkodzoną pompę płynu chłodzącego, bowiem najczęściej w momencie jej awarii ulegają uszkodzeniu również liczne inne elementy.

Warto też nadmienić, że wymiana pompy wody jest mniej czasochłonna niż naprawa tego elementu. Ponadto odpowiednią pompę można zazwyczaj stosunkowo tanio zdobyć jako oryginalną, używaną część zamienną. Pompa płynu chłodzącego może jednak różnić się w obrębie jednej generacji modelu w zależności od silnika. Należy to wziąć pod uwagę przy wyborze zarówno nowej jak i używanej pompy.

Typowe objawy uszkodzonej pompy wody

Jeśli pompa wody jest uszkodzona, często pojawiają się typowe objawy. W przypadku całkowitej awarii pompy, temperatura w układzie chłodzenia gwałtownie wzrasta. Kierowca jest o tym informowany, gdy zapala się odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej samochodu. Płonąca  lampka ostrzegawcza lub zauważalny wzrost temperatury na termostacie może również wskazywać na przegrzanie silnika. W takim przypadku należy zatrzymać samochód i wyłączyć silnik.

Pompa wodna jest nieszczelna

Problem z nieszczelnością pompy cieczy chłodzącej dotyczy zwłaszcza starszych pojazdów. W tym przypadku zanim dojdzie do całkowitej awarii pompy wody, najpierw na początku wycieka płyn chłodzący, który często ze względu na wysokie temperatury natychmiast wyparowywuje. Dlatego też objaw ten pozostaje często niezauważalny. Sygnałem, który świadczy o uszkodzonej pompie wody i zapowiada zbliżającą się nieuchronnie awarię jest spadek ilości płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym.

Woda pod samochodem lub hałas

W przypadku większych nieszczelności pompy wody możliwe są również takie objawy jak wyraźnie kapiący płyn chłodniczy oraz powstawanie niewielkich kałuż płynu chłodniczego pod samochodem. Już przed całkowitą awarią pompy cieczy chłodzącej mogą pojawić się nietypowe odgłosy. Wtedy uszkodzona pompa wody piszczy i stuka.

Symptomy uszkodzonej pompy wody w skrócie:

  • NagÅ‚y wzrost temperatury silnika
  • Przegrzanie ukÅ‚adu chÅ‚odzenia
  • Komunikat ostrzegawczy na desce rozdzielczej pojazdu
  • Zapala siÄ™ lampka ostrzegawcza temperatury pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego
  • HaÅ‚as w obszarze umiejscowienia pompy
  • Utrata cieczy chÅ‚odzÄ…cej w ukÅ‚adzie chÅ‚odzenia
  • Woda chÅ‚odzÄ…ca pod samochodem

Możliwe przyczyny uszkodzenia pompy wodnej

Jeśli pompa wody jest uszkodzona, istnieje kilka możliwych przyczyn. Szczególnie przy dużym przebiegu pojazdu, postępujące zużycie materiału jest często wtedy odpowiedzialne za powstawanie uszkodzeń elementu. Gdy silnik pracuje, pompa wody jest cały czas napędzana, więc się zużywa. Zmęczenie materiału powoduje również pękanie elementów wewnętrznych.

Utrata cieczy z powodu zużytej uszczelki

Obok zużycia, starzenie się materiałów jest często decydującym czynnikiem prowadzącym do powstania usterki pompy wody. Ze względu na ciągłe naprężenia spowodowane wysokimi temperaturami, uszczelki pompy wodnej mogą stać się kruche i porowate. W efekcie wycieka coraz więcej płynu chłodzącego. Możliwe są również uszkodzenia spowodowane zanieczyszczeniami w płynie chłodzącym lub stosowaniem niewłaściwych dodatków.

Przyczyny usterki pompy wody w skrócie:

  • Zużycie pompy wodnej przy dużym przebiegu
  • Wirnik wewnÄ…trz pompy jest uszkodzony
  • Starzenie siÄ™ materiaÅ‚u uszczelek
  • CiaÅ‚a obce w pÅ‚ynie chÅ‚odzÄ…cym
  • Stosowanie dodatków chÅ‚odzÄ…cch bez zgody producenta

Wymiana pompy wodnej

Jeśli pompa wody jest uszkodzona, należy ją wymienić na odpowiednią część zamienną. Diagnozę i wymianę należy przeprowadzić bezzwłocznie, ponieważ w przeciwnym razie układ chłodzenia silnika nie będzie mógł spełniać swojej funkcji. Wprawni mechanicy samochodowi chętnie sami wymieniają pompę wody. Dokładna procedura wymiany pompy płynu chłodzącego może się różnić w zależności od pojazdu i silnika.

Wymiana pompy wody na pasek klinowy w 5-ciu krokach

  1. Przeprowadź diagnozę: Przed przystąpieniem do wymiany pompy wody należy sprawdzić, czy faktycznie występuje w niej usterka. Możliwe jest również, że doszło do uszkodzenia termostatu, który po osiągnięciu temperatury roboczej zwalnia obieg płynu chłodzącego w chłodnicy. Nieszczelności w pompie wody często można wykryć poprzez naciśnięcie przewodów, węży gumowych obiegu chłodzenia.
  2. Przygotuj wymianę: Aby móc wymienić pompę wody, warto sprawdzić jak powinna przebiegać procedura demontażu oraz montażu części w zależności od modelu posiadanego przez nas pojazdu i wykonać stosowne przygotowania. Aby dostać się do pompy wody, często trzeba zdemontować części w komorze silnika. Jeśli pompa płynu chłodzącego jest napędzana paskiem klinowym, należy poluzować pasek i zdjąć go z pompy.
  3. Wymontuj pompę wody: Gdy wszystko jest już dobrze przygotowane, można rozpocząć usuwanie uszkodzonej pompy cieczy chłodzącej. Ponieważ płyn chłodzący może wyciekać, pod spodem pojazdu należy umieścić odpowiednio duży pojemnik, do którego będzie spływać ciecz. Następnie można poluzować połączenia śrubowe pompy wody i wymontować element.
  4. Zamontuj pompę płynu chłodzącego: Po usunięciu uszkodzonej części można zamontować nową pompę płynu chłodzącego. Zanim to nastąpi, warto dokonać krótkiego porównania tych dwóch części, aby upewnić się czy zakupiliśmy właściwy element. Przy okazji zaleca się sprawdzenie stanu przewodów płynu chłodzącego, korków ciśnieniowych, termostatu i układu paskowego. Sam montaż pompy odbywa się w odwrotnej kolejności do demontażu.
  5. Zakończ wymianę: Po zamontowaniu pompy wody pasek napędowy jest ponownie napinany. Przy wymianie pompy zaleca się również jednoczesną wymianę paska klinowego na nowy. Następnie należy uzupełnić płyn chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu i odpowietrzyć układ chłodzenia. 

Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić kompresor?

UkÅ‚ad klimatyzacji w samochodzie zapewnia przyjemnÄ… temperaturÄ™ podczas upalnych dni w lecie. JeÅ›li oczekiwane chÅ‚odzenie nie nastÄ™puje mimo wÅ‚Ä…czenia klimatyzacji, czÄ™sto winna jest temu uszkodzona sprężarka klimatyzacji. Tutaj dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie objawy wskazujÄ… na usterkÄ™ sprężarki klimatyzacji i jakie…
Czytaj więcej

Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin jest niepozornym elementem w przewodzie dolotowym wielu silników Diesla i niektórych silników benzynowych. DziÄ™ki niemu okreÅ›lona ilość spalin trafia z powrotem do komory spalania. Uszkodzony zawór EGR może pogorszyć skÅ‚ad spalin i ograniczyć funkcjonowanie silnika. JeÅ›li pojawiÄ……
Czytaj więcej

Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszczelki i jak im zaradzić?

Jako część ukÅ‚adu wydechowego, kolektor wydechowy peÅ‚ni w komorze silnika rolÄ™ pomocniczÄ…. JeÅ›li element ten jest nieszczelny, spaliny z silnika nie zostajÄ… prawidÅ‚owo odprowadzane, co prowadzi do upoÅ›ledzenia funkcjonowania silnika. W naszym poradniku wyjaÅ›niamy przyczyny uszkodzeÅ„ kolektora, przedstawiamy typowe objawy…
Czytaj więcej

Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu

Sprawnie dziaÅ‚ajÄ…cym pojazdem zawsze dojedziemy do celu. Dlatego też  regularne serwisowanie ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrego stanu oraz gwarantuje dÅ‚ugotrwaÅ‚Ä…, bezpieczÄ… i bezproblemowÄ… eksploatacjÄ™ samochodu. To z kolei, na dÅ‚uższÄ… metÄ™, pozwala także zaoszczÄ™dzić pieniÄ…dze, ponieważ zapobiega droższym naprawom….
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki