Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców

W dzisiejszych czasach samochód składa się z dużej liczby pojedynczych podzespołów. Niektóre z tych części samochodowych są znane każdemu kierowcy. Ale są też części, o których mało kto słyszał. Wymieniliśmy dla Ciebie 10 części samochodowych, których wielu kierowców nie zna.

Przepływomierz powietrza

Przepływomierz powietrza lub masowy przepływomierz powietrza to raczej niepozorny element w układzie dolotowym silników spalinowych. Nic więc dziwnego, że większość kierowców nie zna tej części. W nowoczesnych samochodach komponent ten ma za zadanie zbierać precyzyjne dane na temat powietrza do spalania zasysanego z zewnątrz. Dane te są następnie dostępne dla jednostki sterującej silnika w celu obliczenia, na przykład, wymaganej ilości wtryskiwanego paliwa. Obejmuje to informacje o masie powietrza, temperaturze powietrza lub panującym ciśnieniu. Jako dobra część używana, przepływomierz powietrza jest często dostępny w korzystnej cenie.

Zawór zimnego startu

Jednym z mniej znanych elementów samochodów jest zawór zimnego rozruchu. Element ten często znajduje się w komorze silnika w pobliżu silnika lub w obszarze wtrysku. Zawór zimnego rozruchu zapewnia wtrysk dodatkowej ilości paliwa, gdy silnik jest zimny. W ten sposób mieszanka paliwa i powietrza staje się bogatsza. To z kolei zapobiega gorszemu niż zwykle rozruchowi zimnego silnika. Jeśli zawór otrzyma odpowiedni sygnał z jednostki sterującej silnika, wtryskuje dodatkową ilość paliwa do układu dolotowego. Jeśli część jest uszkodzona, można ją kupić jako tanią część używaną.

Jednostka sterująca ESP

Jednostka sterująca Jednostka sterująca ESP jest ważnym elementem elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy, w który wyposażonych jest wiele nowoczesnych samochodów. Program stabilizacji toru jazdy to elektroniczny system wspomagania jazdy, który zapobiega poślizgowi lub skręcaniu samochodu w krytycznych sytuacjach na drodze. W tym celu, między innymi, poszczególne koła pojazdu są hamowane w ukierunkowany sposób. Interwencje te są obliczane i wyzwalane przez jednostkę sterującą ESP. W tym celu jednostka sterująca jest podłączona do licznych czujników, które mierzą na przykład ciśnienie w układzie hamulcowym, kąt skrętu kierownicy lub prędkość obrotową kół. Ponieważ jednostka sterująca jest dość droga jako nowa część, wielu mechaników samochodowych lubi korzystać z używanych urządzeń.

Łożyska amortyzatorów

Mocowanie kolumny zawieszenia jest jedną z najważniejszych części wielu nowoczesnych podwozi. Mimo to wielu kierowców zupełnie nie zna tego komponentu. Nie jest to jednak zaskakujące, ponieważ łożysko kolumny nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. Element ten znajduje się w górnej części kopuły kolumny i jest częścią zawieszenia przedniej osi. W tym miejscu mocowanie kolumny łączy ją z nadwoziem.. Element ten jest elastycznie skonstruowany i składa się głównie z elementów gumowych i metalowych. Dzięki elastycznemu zamocowaniu poprzez mocowanie kolumny, kąt nachylenia kolumny do nadwozia może się zmieniać podczas jazdy. Używane mocowania amortyzatorów są często dostępne w idealnym stanie i za rozsądną cenę.

Łącznik wycieraczek

Łącznik wycieraczek Łącznik wycieraczek to część mechaniki odpowiedzialna za sterowanie wycieraczkami przedniej szyby. O czym wiele osób nie wie: Wycieraczki nie są napędzane bezpośrednio z silnika wycieraczek przedniej szyby, ale są przekazywane do wycieraczek przedniej szyby za pośrednictwem łącznika. Wiele samochodów ma również tylko jeden silnik wycieraczek dla obu wycieraczek przedniej szyby, więc moc silnika musi być przekazywana do obu wycieraczek za pośrednictwem łącznika. Jeśli łącznik wycieraczek przedniej szyby jest uszkodzony lub wygięty, można go wymienić na używaną część, która jest zwykle dostępna w rozsądnej cenie.

Taśma zbiornika

Pasek zbiornika paliwa mocno przytrzymuje zbiornik paliwa samochodu do nadwozia. Wielu kierowców nie zna tego elementu samochodu, ponieważ zakładają, że zbiornik jest zawsze przykręcony bezpośrednio i mocno do nadwozia. Jednak w większości samochodów tak nie jest. Zamiast tego zbiornik jest zwykle otoczony kilkoma pasami, które często znajdują się pod samochodem w obszarze tylnej osi. Taśma zbiornika to cienki i elastyczny metalowy pasek, który jest owinięty wokół zbiornika i przykręcony do nadwozia na każdym końcu. Używane paski zbiornika w dobrym stanie są niedrogimi zamiennikami zardzewiałych i uszkodzonych pasków zbiornika.

Podgrzewacz oleju napędowego

Podgrzewacz oleju napędowego jest jednym z podzespołów samochodu, którego nie znają nawet niektórzy kierowcy samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Ukryty głęboko w komorze silnika podgrzewacz oleju napędowego zapewnia wstępne podgrzanie oleju napędowego. Zapewnia to płynność oleju napędowego nawet przy niskich temperaturach zewnętrznych. Gdyby olej napędowy nie został wstępnie podgrzany, paliwo mogłoby stać się lepkie w niskich temperaturach i mieć tendencję do wydzielania parafiny. To z kolei może prowadzić do zatykania filtrów i elementów układu paliwowego. Podgrzane paliwo może również prowadzić do bardziej ekonomicznej pracy silnika i niższej emisji spalin. Uszkodzone podgrzewacze oleju napędowego są stosunkowo łatwe do wymiany i często można je tanio kupić z drugiej ręki.

Silnik reflektora

Kolejnym komponentem, który jest w dużej mierze nieznany kierowcom samochodów, jest silnik reflektora. Ten mały silnik elektryczny jest zainstalowany w obszarze reflektorów samochodu i jest częścią systemu poziomowania reflektorów zalecanego dla nowoczesnych samochodów w Niemczech. Przepis ten umożliwia regulację reflektorów, aby nie oślepiać innych użytkowników drogi, jeśli na przykład tył pojazdu jest bardziej obciążony. Wielu kierowców nigdy nie korzysta z systemu poziomowania reflektorów, więc nigdy nie słyszeli o silniku reflektora. Jeśli jednak silnik reflektora jest uszkodzony, na przykład z powodu wilgoci, pojawią się problemy podczas następnego ogólnego przeglądu. Dlatego uszkodzoną część należy wcześniej wymienić na dobrą, używaną.

Linka zmiany biegów

Cięgno dźwigni zmiany biegów jest elementem ręcznej dźwigni zmiany biegów w wielu nowoczesnych samochodach. Zamiast klasycznego przenoszenia mocy za pomocą dźwigni zmiany biegów, stosuje się bardziej korzystną zmianę linkową, ponieważ jest ona często płynniejsza. Wielu kierowców jest tak samo niezaznajomionych z tym rozwiązaniem, jak z samą linką zmiany biegów. W przypadku tego typu drążka zmiany biegów jednostka sterująca z drążkiem zmiany biegów jest połączona z manualną skrzynią biegów za pomocą dwóch cięgien Bowdena. W zależności od położenia drążka zmiany biegów, skrzynia biegów włącza odpowiedni bieg. Cięgna Bowdena mogą z czasem ulec zużyciu, ale można je łatwo wymienić na dobre używane cięgna Bowdena.

Zawór EGR

Zawór EGR lub zawór EGR kieruje spaliny z układu wydechowego z powrotem do silnika. Fakt, że jest to możliwe, jest całkowicie nieznany wielu kierowcom, podobnie jak sam zawór. W silnikach wysokoprężnych recyrkulacja spalin ma na celu przede wszystkim obniżenie temperatury spalania i zmniejszenie emisji tlenków azotu. W silnikach benzynowych zasada ta ma prowadzić do zmniejszenia zużycia paliwa. Zawór EGR lub zawór EGR tworzy połączenie między układem wydechowym a układem dolotowym w komorze silnika. Reguluje on, czy i ile spalin jest mieszanych w układzie dolotowym. Jeśli element ten jest uszkodzony, silnik może nie pracować płynnie lub wartości spalin mogą być niskie. Wtedy nadchodzi czas na wymianę zaworu EGR. Na przykład za pomocą używanej części w dobrym stanie, która często jest znacznie tańsza niż nowa część.

Najczęściej czytane poradniki