System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
System zamykania skutecznie zapobiega kradzieży pojazdu i nieautoryzowanemu dostępowi do wnętrza. Właśnie dlatego niektóre urządzenia blokujące i systemy bezpieczeństwa są stosowane od samego początku produkcji samochodów. Dowiedz się teraz wszystkiego o elementach systemu zamykania i ich działaniu.
System zamykania samochodu
System blokady samochodu zapewnia, że tylko upoważnione osoby mogą korzystać z pojazdu. Osoby nieupoważnione nie mają do niego dostępu. Zamki na wszystkich drzwiach i klapach samochodu okazały się skutecznym sposobem na osiągnięcie tego celu. System ten zapobiega również uruchamianiu pojazdów bez zezwolenia. System zamykania w sektorze motoryzacyjnym składa się z wielu części.
- Kluczyk pojazdu
- Wkładka bębenkowa
- Zamek drzwi
- Blokada zapłonu
- Blokada kierownicy
Kluczyk pojazdu
Kluczyk pojazdu służy do odblokowywania i blokowania zamków pojazdu. W wielu pojazdach za pomocą kluczyka uruchamiany jest również silnik. Starsze pojazdy mają czasami kilka różnych kluczyków do korka wlewu paliwa, drzwi, stacyjki lub schowka. W nowoczesnych pojazdach wszystkie zamki można zamknąć wspólnym kluczykiem. Pilot do centralnego zamka jest często zintegrowany z kluczykiem pojazdu, podobnie jak przycisk do otwierania bagażnika.
Wkładka bębenkowa
Wkładka bębenkowa jest sercem mechanicznego zamka zabezpieczającego. Składa się ona zazwyczaj z obudowy cylindra i obrotowego rdzenia cylindra. Wkładka bębenkowa może być obsługiwana i obracana w celu odblokowania zamka tylko za pomocą odpowiedniego klucza. W zależności od producenta i generacji pojazdu, klucze pojazdu są wyposażone w rowki, szczeliny lub otwory do tego celu. W zależności od modelu pojazdu i mechanizmu blokującego, zamek jest obsługiwany lub centralny zamek jest aktywowany za pomocą cylindra blokującego.
Zamek drzwi
Termin zamek drzwi nie odnosi się do zamka używanego do zamykania drzwi, ale do mechanizmu blokującego. Zamek drzwi zapewnia bezpieczne zamknięcie drzwi pojazdu. Czasami jest to połączenie mechanizmu blokującego do zamykania drzwi podczas jazdy i systemu blokującego. Gdy drzwi samochodu są zamknięte, blokada drzwi bezpiecznie je blokuje i zapobiega niezamierzonemu otwarciu podczas jazdy. Odblokowanie jest zwykle wykonywane mechanicznie za pomocą cięgna lub cięgna Bowdena za pośrednictwem klamek drzwi.
Blokada zapłonu
Blokada zapłonu jest jednym z najstarszych urządzeń zabezpieczających w motoryzacji. Chroni pojazd przed nieautoryzowanym użyciem, zapewniając, że silnik można uruchomić tylko za pomocą stacyjki. Kluczyk można wyjąć z zamka tylko wtedy, gdy zapłon jest wyłączony. W przypadku silnika wysokoprężnego, który nie wymaga zapłonu, blokada zapłonu przerywa działanie systemów, takich jak zasilanie paliwem. Po włożeniu kluczyka zapłon jest stopniowo aktywowany poprzez jego przekręcenie, a następnie uruchamiany jest silnik.
Blokada kierownicy
Blokada kierownicy uniemożliwia obracanie kierownicą pojazdu. To sprawia, że blokada, znana jako blokada kierownicy, jest jednym z najskuteczniejszych i najbardziej rozpowszechnionych zabezpieczeń pojazdów. W samochodach osobowych blokada kierownicy jest zwykle połączona z blokadą zapłonu, tworząc jedną całość. Gdy kierowca wyjmuje kluczyk z zamka, rygiel wsuwa się w rowek w kierownicy. Nowoczesne pojazdy są czasami wyposażone w elektroniczną blokadę kierownicy, w której układ kierowniczy jest blokowany za pomocą siłowników elektrycznych.
Centralny zamek
Centralny zamek umożliwia kierowcy samochodu odblokowanie lub zablokowanie wszystkich drzwi samochodu w tym samym czasie. Odbywa się to poprzez przekręcenie kluczyka we wkładce bębenkowej drzwi pojazdu lub za pomocą pilota zdalnego sterowania należącego do pojazdu. Tę praktyczną funkcję umożliwiają różne komponenty.
- Jednostka sterujÄ…ca centralnego zamka
- Pompa centralnego zamka
- Jednostka sterujÄ…ca centralnego zamka
- Pilot zdalnego sterowania centralnym zamkiem
Jednostka sterujÄ…ca zamka centralnego
Sterownik zamka centralnego kontroluje i monitoruje wszystkie funkcje systemu zamka centralnego. Wiele nowoczesnych pojazdów ma również dodatkowe jednostki sterujące na drzwi, które komunikują się z centralną jednostką sterującą. Ponadto jednostka sterująca wykonuje polecenia wydawane przez kierowcę za pomocą pilota zdalnego sterowania. Zamki drzwi, zamek bagażnika i wszystkie siłowniki są również sterowane przez jednostkę sterującą. Jeśli jednostka sterująca jest uszkodzona, funkcja centralnego zamka nie jest dostępna.
Pompka centralnego zamka
Wiele centralnych zamków w starszych pojazdach działa w oparciu o system podciśnieniowy. Do otwierania i zamykania zamków drzwi za pośrednictwem centralnego zamka wykorzystywane jest podciśnienie. Niezbędne podciśnienie generowane jest przez pompę próżniową. W niektórych modelach pojazdów ta pompa centralnego zamka jest również odpowiedzialna za funkcję zamykania drzwi, płynne zamykanie bagażnika, otwieranie bagażnika lub regulację siedzenia. Pompa jest często uszkodzona lub nieszczelna, ale można ją łatwo wymienić na część zamienną.
Siłownik centralnego zamka
Nowoczesne zamki centralne często działają całkowicie elektronicznie. Zamiast kłopotliwego blokowania drzwi za pomocą podciśnienia lub innych układów pneumatycznych, stosuje się siłowniki elektryczne. Są to serwomotory, czyli małe silniki elektryczne, które obsługują mechanizm blokujący drzwi. Gdy kierowca naciska nadajnik radiowy lub przekręca kluczyk w zamku drzwi, siłowniki są aktywowane. Niektóre systemy umożliwiają także blokowanie poszczególnych drzwi od wewnątrz.
Zdalne sterowanie centralnym zamkiem
Wiele nowoczesnych samochodów posiada pilota zdalnego sterowania, za pomocą którego kierowca może odblokować lub zablokować samochód. Jest to zawsze możliwe z pewnej odległości, przy czym powinien istnieć kontakt wzrokowy z pojazdem. Piloty zdalnego sterowania z nadajnikami podczerwieni mogą pokonywać tylko krótkie odległości, podczas gdy piloty radiowe działają również na większych odległościach. W zależności od modelu, pilot zdalnego sterowania centralnym zamkiem jest oddzielny lub zintegrowany z kluczykiem pojazdu w postaci przycisków.
Elektroniczny immobiliser
Elektroniczny immobiliser to urządzenie zabezpieczające zaprojektowane w celu utrudnienia lub uniemożliwienia kradzieży pojazdu. W tym celu immobilizer przerywa zapłon, dopływ paliwa lub blokuje rozrusznik, aby uniemożliwić uruchomienie silnika.
- Jednostka sterujÄ…ca immobilizera
- Transponder immobilizera
Jednostka sterujÄ…ca immobilizera
Jednostka sterująca immobilizera jest centralną jednostką elektronicznego systemu bezpieczeństwa. Jednostka sterująca monitoruje wszystkie funkcje systemu bezpieczeństwa i aktywuje urządzenia immobilizera. Dzieje się to automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy kierowca odchodzi z kluczykiem.
Transponder elektroniczny
Kolejnym ważnym elementem elektronicznego immobilizera jest transponder. Jako niewielkie urządzenie komunikacyjne, transponder jest zwykle zintegrowany bezpośrednio z kluczykiem pojazdu. Po włożeniu kluczyka do stacyjki, chip zainstalowany w kluczyku jest jednoznacznie identyfikowany. Tylko jeśli identyfikacja jest prawidłowa, elektroniczny immobiliser odblokowuje samochód.
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN