Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu

System zamykania skutecznie zapobiega kradzieży pojazdu i nieautoryzowanemu dostępowi do wnętrza. Właśnie dlatego niektóre urządzenia blokujące i systemy bezpieczeństwa są stosowane od samego początku produkcji samochodów. Dowiedz się teraz wszystkiego o elementach systemu zamykania i ich działaniu.

System zamykania samochodu

System blokady samochodu zapewnia, że tylko upoważnione osoby mogą korzystać z pojazdu. Osoby nieupoważnione nie mają do niego dostępu. Zamki na wszystkich drzwiach i klapach samochodu okazały się skutecznym sposobem na osiągnięcie tego celu. System ten zapobiega również uruchamianiu pojazdów bez zezwolenia. System zamykania w sektorze motoryzacyjnym składa się z wielu części.

  • Kluczyk pojazdu
  • WkÅ‚adka bÄ™benkowa
  • Zamek drzwi
  • Blokada zapÅ‚onu
  • Blokada kierownicy

Kluczyk pojazdu

Kluczyk pojazdu służy do odblokowywania i blokowania zamków pojazdu. W wielu pojazdach za pomocą kluczyka uruchamiany jest również silnik. Starsze pojazdy mają czasami kilka różnych kluczyków do korka wlewu paliwa, drzwi, stacyjki lub schowka. W nowoczesnych pojazdach wszystkie zamki można zamknąć wspólnym kluczykiem. Pilot do centralnego zamka jest często zintegrowany z kluczykiem pojazdu, podobnie jak przycisk do otwierania bagażnika.

Wkładka bębenkowa

Wkładka bębenkowa jest sercem mechanicznego zamka zabezpieczającego. Składa się ona zazwyczaj z obudowy cylindra i obrotowego rdzenia cylindra. Wkładka bębenkowa może być obsługiwana i obracana w celu odblokowania zamka tylko za pomocą odpowiedniego klucza. W zależności od producenta i generacji pojazdu, klucze pojazdu są wyposażone w rowki, szczeliny lub otwory do tego celu. W zależności od modelu pojazdu i mechanizmu blokującego, zamek jest obsługiwany lub centralny zamek jest aktywowany za pomocą cylindra blokującego.

Zamek drzwi

Termin zamek drzwi nie odnosi się do zamka używanego do zamykania drzwi, ale do mechanizmu blokującego. Zamek drzwi zapewnia bezpieczne zamknięcie drzwi pojazdu. Czasami jest to połączenie mechanizmu blokującego do zamykania drzwi podczas jazdy i systemu blokującego. Gdy drzwi samochodu są zamknięte, blokada drzwi bezpiecznie je blokuje i zapobiega niezamierzonemu otwarciu podczas jazdy. Odblokowanie jest zwykle wykonywane mechanicznie za pomocą cięgna lub cięgna Bowdena za pośrednictwem klamek drzwi.

Blokada zapłonu

Blokada zapłonu jest jednym z najstarszych urządzeń zabezpieczających w motoryzacji. Chroni pojazd przed nieautoryzowanym użyciem, zapewniając, że silnik można uruchomić tylko za pomocą stacyjki. Kluczyk można wyjąć z zamka tylko wtedy, gdy zapłon jest wyłączony. W przypadku silnika wysokoprężnego, który nie wymaga zapłonu, blokada zapłonu przerywa działanie systemów, takich jak zasilanie paliwem. Po włożeniu kluczyka zapłon jest stopniowo aktywowany poprzez jego przekręcenie, a następnie uruchamiany jest silnik.

Blokada kierownicy

Blokada kierownicy uniemożliwia obracanie kierownicą pojazdu. To sprawia, że blokada, znana jako blokada kierownicy, jest jednym z najskuteczniejszych i najbardziej rozpowszechnionych zabezpieczeń pojazdów. W samochodach osobowych blokada kierownicy jest zwykle połączona z blokadą zapłonu, tworząc jedną całość. Gdy kierowca wyjmuje kluczyk z zamka, rygiel wsuwa się w rowek w kierownicy. Nowoczesne pojazdy są czasami wyposażone w elektroniczną blokadę kierownicy, w której układ kierowniczy jest blokowany za pomocą siłowników elektrycznych.

Centralny zamek

Centralny zamek umożliwia kierowcy samochodu odblokowanie lub zablokowanie wszystkich drzwi samochodu w tym samym czasie. Odbywa się to poprzez przekręcenie kluczyka we wkładce bębenkowej drzwi pojazdu lub za pomocą pilota zdalnego sterowania należącego do pojazdu. Tę praktyczną funkcję umożliwiają różne komponenty.

  • Jednostka sterujÄ…ca centralnego zamka
  • Pompa centralnego zamka
  • Jednostka sterujÄ…ca centralnego zamka
  • Pilot zdalnego sterowania centralnym zamkiem

Jednostka sterujÄ…ca zamka centralnego

Sterownik zamka centralnego kontroluje i monitoruje wszystkie funkcje systemu zamka centralnego. Wiele nowoczesnych pojazdów ma również dodatkowe jednostki sterujące na drzwi, które komunikują się z centralną jednostką sterującą. Ponadto jednostka sterująca wykonuje polecenia wydawane przez kierowcę za pomocą pilota zdalnego sterowania. Zamki drzwi, zamek bagażnika i wszystkie siłowniki są również sterowane przez jednostkę sterującą. Jeśli jednostka sterująca jest uszkodzona, funkcja centralnego zamka nie jest dostępna.

Pompka centralnego zamka

Wiele centralnych zamków w starszych pojazdach działa w oparciu o system podciśnieniowy. Do otwierania i zamykania zamków drzwi za pośrednictwem centralnego zamka wykorzystywane jest podciśnienie. Niezbędne podciśnienie generowane jest przez pompę próżniową. W niektórych modelach pojazdów ta pompa centralnego zamka jest również odpowiedzialna za funkcję zamykania drzwi, płynne zamykanie bagażnika, otwieranie bagażnika lub regulację siedzenia. Pompa jest często uszkodzona lub nieszczelna, ale można ją łatwo wymienić na część zamienną.

Siłownik centralnego zamka

Nowoczesne zamki centralne często działają całkowicie elektronicznie. Zamiast kłopotliwego blokowania drzwi za pomocą podciśnienia lub innych układów pneumatycznych, stosuje się siłowniki elektryczne. Są to serwomotory, czyli małe silniki elektryczne, które obsługują mechanizm blokujący drzwi. Gdy kierowca naciska nadajnik radiowy lub przekręca kluczyk w zamku drzwi, siłowniki są aktywowane. Niektóre systemy umożliwiają także blokowanie poszczególnych drzwi od wewnątrz.

Zdalne sterowanie centralnym zamkiem

Wiele nowoczesnych samochodów posiada pilota zdalnego sterowania, za pomocą którego kierowca może odblokować lub zablokować samochód. Jest to zawsze możliwe z pewnej odległości, przy czym powinien istnieć kontakt wzrokowy z pojazdem. Piloty zdalnego sterowania z nadajnikami podczerwieni mogą pokonywać tylko krótkie odległości, podczas gdy piloty radiowe działają również na większych odległościach. W zależności od modelu, pilot zdalnego sterowania centralnym zamkiem jest oddzielny lub zintegrowany z kluczykiem pojazdu w postaci przycisków.

Elektroniczny immobiliser

Elektroniczny immobiliser to urządzenie zabezpieczające zaprojektowane w celu utrudnienia lub uniemożliwienia kradzieży pojazdu. W tym celu immobilizer przerywa zapłon, dopływ paliwa lub blokuje rozrusznik, aby uniemożliwić uruchomienie silnika.

  • Jednostka sterujÄ…ca immobilizera
  • Transponder immobilizera

Jednostka sterujÄ…ca immobilizera

Jednostka sterująca immobilizera jest centralną jednostką elektronicznego systemu bezpieczeństwa. Jednostka sterująca monitoruje wszystkie funkcje systemu bezpieczeństwa i aktywuje urządzenia immobilizera. Dzieje się to automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy kierowca odchodzi z kluczykiem.

Transponder elektroniczny

Kolejnym ważnym elementem elektronicznego immobilizera jest transponder. Jako niewielkie urządzenie komunikacyjne, transponder jest zwykle zintegrowany bezpośrednio z kluczykiem pojazdu. Po włożeniu kluczyka do stacyjki, chip zainstalowany w kluczyku jest jednoznacznie identyfikowany. Tylko jeśli identyfikacja jest prawidłowa, elektroniczny immobiliser odblokowuje samochód.

Najczęściej czytane poradniki