Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?

Kolektor dolotowy to jeden z najważniejszych elementów układu dolotowego samochodu, który zapewnia wystarczające zaopatrzenie cylindrów w niezbędną mieszankę paliwa i tlenu. Poniżej dowiedzą się Państwo, po czym rozpoznać uszkodzony kolektor dolotowy, kiedy warto go wymienić lub wyczyścić i dlaczego za usterkę może odpowiadać zwykła uszczelka.

Czytaj więcej: Tłumik samochodowy: Usterki i wymiana

Funkcja kolektora dolotowego w samochodzie

W silnikach spalinowych kolektor dolotowy rozdziela strumień powietrza, bądź mieszanki paliwowo-powietrznej z kanału dolotowego i kieruje go równomiernie do komory spalania. Element ten, zwany również kolektorem ssącym, ma za zadanie doprowadzać tlen lub mieszankę paliwowo-powietrzną równomiernie do komór spalania. W nowoczesnych silnikach recyrkulacja spalin wraz z zaworem EGR lub też klapy wirowe w silnikach diesla mogą być elementami zainstalowanymi w kolektorze dolotowym.

Problem z kolektorem ssÄ…cym – wymieniać czy czyÅ›cić?

W przypadku problemów z kolektorem dolotowym często pojawia się pytanie: wymieniać czy czyścić? Odpowiedź na to pytanie zależy od rodzaju wady. Jeśli kolektor dolotowy jest pęknięty lub w inny sposób uszkodzony, samo czyszczenie nic nie da. W tym przypadku pomoże tylko wymiana na odpowiednią część zamienną, gdyż naprawa wtedy nie jest możliwa.

Czyszczenie kolektora dolotowego

Układ dolotowy powinno czyścić się za pomocą środków chemicznych przeznaczonych do skutecznego usuwania nagromadzonego nadgaru. W przypadku zabrudzonego kolektora dolotowego, który sprawia problemy, o dalszym postępowaniu decyduje niekiedy stopień zanieczyszczenia i sama budowa elementu. Niektóre specjalistyczne firmy oferują profesjonalny remont i czyszczenie wszystkich rodzajów kolektorów dolotowych. Jeśli jednak kolektor ssący zawiera klapy wirowe, samo czyszczenie jest często zbyt skomplikowane i nierzadko nie daje porządanego efektu. Zatem, szczególnie w przypadku silnych zabrudzeń spowodowanych recyrkulowanymi spalinami, czasami warto wymienić cały kolektor dolotowy na nowy.

Typowe objawy uszkodzonego kolektora dolotowego

JeÅ›li kolektor dolotowy jest uszkodzony, czÄ™sto pojawiajÄ… siÄ™ typowe objawy. Na przykÅ‚ad pÄ™kniÄ™ty kolektor dolotowy lub uszkodzona uszczelka czÄ™sto sprawiajÄ…, że silnik zasysa niepotrzebne powietrze. To tak zwane “lewe” powietrze powoduje zakłócenia w procesie spalania, gdyż wpÅ‚ywa ono negatywnie na stosunek powietrza do paliwa, który zostaje wytrÄ…cony z równowagi i nie jest już utrzymywany na prawidÅ‚owym poziomie. Zaburzony skÅ‚ad mieszanki powoduje spadek mocy silnika i doprowadza do pogorszenia osiÄ…gów pojazdu.

Ociężała praca silnika z powodu uszkodzonego kolektora dolotowego

Uszkodzony kolektor dolotowy często powoduje ospałą pracę silnika. Słabo pracujący silnik daje o sobie znać przede wszystkim poprzez mniejsze przyspieszenie. Kierowca samochodu często najpierw zauważa usterkę kolektora dolotowego, gdy jego pojazd traci moc. Przy wdepnięciu w pedał gazu silnik nie osiąga pełnych obrotów, co sprawia, że pojazd nie przyspiesza dobrze.

Wahania prędkości obrotowej silnika i nietypowe odgłosy pracy układu dolotowego

Usterka kolektora ssącego często objawia się wahaniami prędkości obrotowej silnika i jego nierówną pracą, która staje się odczuwalna już na biegu jałowym. Oprócz wymienionych objawów, brudny lub pęknięty kolektor dolotowy może również powodować drgania powstające w wyniku złej pracy silnika. Jeśli uszkodzony kolektor dolotowy pobiera niepożądane powietrze, z komory silnika często wydobywają się gwiżdżące odgłosy.

Zestawienie objawów uszkodzonego kolektora dolotowego:

  • Zakłócenie procesu spalania i przerwy w zapÅ‚onie
  • OdgÅ‚osy z komory silnika
  • Zmniejszone i nieprawidÅ‚owe przyspieszenie pojazdu
  • Utrata mocy silnika
  • Nierówne obroty silnika
  • Widoczne pÄ™kniÄ™cie kolektora dolotowego

Przyczyny usterek w kolektorze ssÄ…cym

Za powstawanie problemów w obrębie kolektora dolotowego mogą odpowiadać różne przyczyny. Najczęstszą przyczyną usterki kolektora dolotowego są obciążenia spowodowane wysoką temperaturą i jej wahaniami. W pobliżu silnika kolektor jest narażony na działanie wysokich temperatur, co prowadzi do jego szybszego zużycia. Gwałtowne zmiany temperatury sprzyjają powstawaniu pęknięć.

Zanieczyszczenia spowodowane recyrkulacjÄ… spalin

W nowoczesnych pojazdach coraz częściej stosowane są różne rozwiązanie proekologiczne. Jednym z nich jest system recyrkulacji spalin, który jest w stanie znacząco obniżyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jednak ponieważ spaliny z silnika kierowane są z powrotem do rury dolotowej, rury ulegają zabrudzeniu, a nawet całkowitemu zatkaniu. Powodem są pozostałości po spalaniu w postaci cząstek stałych i składników oleju zawartych w spalinach. Zgromadzony nadgar, który występuje zwłaszcza w silnikach Diesla z zaworem recyrkulacji spalin, jest trudny do usunięcia.

Rozszczelniona uszczelka kolektora dolotowego

Gdy do cylindrów dostaje się zbyt dużo powietrza nie musi to zawsze oznaczać, że kolektor dolotowy jest pęknięty. Znacznie częściej kolektor dolotowy zasysa powietrze, ponieważ uszczelka tego elementu ulega zużyciu. Element ten jest wykonany z tworzywa sztucznego lub gumy, dlatego w wyniku starzenia się oraz działania wysokiej temperatury może nie przylegać szczelnie do kolektora lub stać się kruchym i z łatwością pęknąć. Nierzadko zatem rozszczelnienie uszczelki staje się niewidoczną przyczyną zasysania zbyt dużej ilości powietrza.

Przyczyny usterki kolektora dolotowego w skrócie:

  • Zużycie elementów pod wpÅ‚ywem wysokich temperatur
  • ZmÄ™czenie materiaÅ‚u rur
  • Rozszczelnienie uszczelki
  • Uszkodzenia spowodowane wibracjami silnika
  • Zanieczyszczenia spowodowane recyrkulacjÄ… spalin

Wymiana kolektora dolotowego

Jeśli po dokładnej diagnozie okaże się, że kolektor dolotowy jest uszkodzony, należy wymienić ten element. Części układu dolotowego takie jak kolektor ssący nie nadają się do naprawy, a ich czyszczenie nie przynosi długotrwałych eftektów. Często warto zatem kupić sprawnie funkcjonujący używany kolektor dolotowy.

Procedura wymiany kolektora dolotowego może się różnić w zależności od pojazdu i zamontowanego silnika. Doświadczeni mechanicy samochodowi zazwyczaj sami podejmują się wymiany kolektora ssącego, aby zaoszczędzić na kosztach napraw w warsztacie.

Wymiana kolektora dolotowego w kilku krokach

  1. Przygotuj się do wymiany: Przed wymianą kolektora dolotowego należy wykonać pewne prace wstępne. W zależności od modelu może to obejmować najpierw usunięcie filtra powietrza lub przewodu doprowadzającego powietrze. Należy również odłączyć wszelkie połączenia elektryczne i inne węże łączące.
  2. Wymontuj kolektor dolotowy: Kolejnym krokiem w naprawie jest wymontowanie kolektora ssącego. W tym celu należy poluzować wszystkie połączenia śrubowe elementu w komorze silnika i zdjąć część.
  3. Przygotuj instalację: Następnie należy przygotować montaż nowego kolektora dolotowego. Jeśli kolektor dolotowy nie jest dostarczany z uszczelkami, zaleca się je zakupić oddzielnie. W przypadku używanych kolektorów dolotowych, każdą uszczelkę obowiązkowo trzeba wymienić na nową.
  4. Zamontuj kolektor dolotowy: Ostatnim krokiem jest montaż sprawnie działającego kolektora dolotowego. Montaż części odbywa się w odwrotnej kolejności do demontażu. Jednak w celu zdiagnozowania innych możliwych usterek w silniku, warto wcześniej przyjrzeć się kanałom dolotowym na głowicy cylindra. Po przymocowaniu kolektora wszystkie inne elementy, takie jak filtr powietrza, są ponownie montowane i silnik jest testowany.

Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwanie usterek

Silnik jest kluczowym elementem każdego samochodu. Jest on odpowiedzialny za zasilanie wszystkiego, od Å›wiateÅ‚ po system audio, a także za obsÅ‚ugÄ™ wiÄ™kszoÅ›ci funkcji pokÅ‚adowych. Ale czasami ta istotna część ulega uszkodzeniu i stwarza problemy, które nie zawsze sÄ… Å‚atwe do…
Czytaj więcej

Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego

Silnik spalinowy jest jednym z najważniejszych źródeÅ‚ napÄ™du samochodów. Poprzez spalanie paliwa generowana jest tutaj moc, która jest dostÄ™pna do napÄ™dzania pojazdu. W tym przewodniku uzyskasz kompleksowy wglÄ…d w technologiÄ™ silnika spalinowego.Pojemność skokowa silnika spalinowego Pojemność skokowa wskazuje na wielkość…
Czytaj więcej

Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych

WaÅ‚ napÄ™dowy to jedna z najważniejszych części napÄ™du współczesnych pojazdów. Kilometr po kilometrze podzespoÅ‚y przekazujÄ… moc silnika na koÅ‚a. ZnajdujÄ…c siÄ™ pod samochodem w obszarze podwozia waÅ‚ napÄ™dowy narażony jest na różnorodne przeciążenia. Nie dziwi zatem fakt, że w pewnym…
Czytaj więcej

Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?

JeÅ›li dobrze zadbamy o silnik, bÄ™dzie on na pewno sÅ‚użyÅ‚ nam dÅ‚ugo i niezawodnie. Silnik musi dziaÅ‚ać sprawnie, aby samochód mógÅ‚ siÄ™ dalej poruszać i pokonywać kolejne kilometry. Dlatego bardzo ważnym jest, aby utrzymać silnik w najlepszej formie, by funkcjonowaÅ‚…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki