Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu

Podczas gdy gęstość ruchu drogowego, a tym samym liczba wypadków drogowych rośnie, liczba ofiar śmiertelnych stale spada. Dzieje się tak głównie dzięki nowoczesnym systemom bezpieczeństwa i zoptymalizowanej konstrukcji nowoczesnych pojazdów. Tutaj możesz dowiedzieć się, które elementy bezpieczeństwa sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza i chronią Cię w razie wypadku.

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa w samochodach uczyniły jazdę znacznie bezpieczniejszą. W razie wypadku lub podczas gwałtownego hamowania pasażerowie pojazdu pozostają bezpiecznie na swoich miejscach. Dzięki pasom pasażerowie nie mogą zostać wyrzuceni z pojazdu ani nie mogą się w nim niefortunnie odbijać.

Pasy bezpieczeństwa są jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa biernego w samochodzie. We współczesnych samochodach pasy na przednich siedzeniach, a także na tylnym siedzeniu są zaprojektowane jako pasy automatyczne, które dostosowują się do pasażerów. Oprócz pasów, w wielu nowoczesnych pojazdach częścią systemu pasów są także napinacze pasów.

Napinacze paska napinają pasek w razie wypadku. Zapewnia to dodatkowe bezpieczeństwo. Pasy bezpieczeństwa do samochodów można tanio kupić z drugiej ręki, podobnie jak klamry pasów bezpieczeństwa i napinacze pasów. Dostępne są zarówno przednie, jak i tylne pasy bezpieczeństwa. Kupując używane pasy bezpieczeństwa, należy zawsze upewnić się, że taśmy są w idealnym stanie.

Bezpieczeństwo przedziału pasażerskiego i strefy zgniotu

Struktura nadwozia samochodu w znacznym stopniu przyczynia się do bezpieczeństwa pasażerów, a zatem należy również do systemów bezpieczeństwa. Cechy konstrukcyjne, takie jak bezpieczna kabina pasażerska i tak zwana strefa zgniotu, zapewniają szczególne bezpieczeństwo. Podczas gdy projektanci wczesnych samochodów nadal uważali, że nadwozie, które jest tak stabilne, jak to tylko możliwe, jest szczególnie bezpieczne, najpóźniej od lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpiło ponowne przemyślenie.

Dzisiejsze samochody są wyposażone w strefy zgniotu, które pochłaniają energię uderzenia w razie wypadku i mogą w ten sposób zmniejszyć jego skutki. W tym celu strefy z przodu i z tyłu pojazdu odkształcają się w określony sposób, dosłownie zgniatają się razem. Z drugiej strony w nowoczesnych pojazdach tak zwana kabina pasażerska jest zaprojektowana tak, aby była szczególnie stabilna. Ta jednostka strukturalna otacza wnętrze samochodu i chroni pasażerów w szczególnie wysokim stopniu.

Bezpieczna kabina pasażerska jest szczególnie sztywna i zapewnia niezbędną przestrzeń do przetrwania dla pasażerów pojazdu. Drzwi nowoczesnych pojazdów mogą również pochłaniać energię, ale jednocześnie mają ochronę przed uderzeniami bocznymi. Ze względu na swoje cechy konstrukcyjne, części karoserii nowoczesnych samochodów są często nieodwracalnie uszkadzane nawet w niewielkich wypadkach. Jednak części samochodowe, takie jak drzwi przednie, drzwi tylne, maski lub klapy tylne, często można tanio kupić z drugiej ręki.

Poduszki powietrzne w samochodzie

System poduszek powietrznych to jeden z największych kamieni milowych w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego. Poduszka powietrzna otwiera się i napełnia w ułamku sekundy w razie wypadku. Zapobiega to na przykład uderzeniu głową pasażerów pojazdu o kierownicę lub deskę rozdzielczą. Wcześniej same pasy bezpieczeństwa nie zawsze były w stanie skutecznie temu zapobiec. Poduszki powietrzne mogą również skutecznie zmniejszyć skutki uderzenia bocznego podczas wypadku.

Obecnie poduszki powietrzne w nowoczesnych samochodach znajdują się nie tylko w kierownicy lub desce rozdzielczej, ale także w siedzeniach, relingach dachowych, miejscach na nogi lub drzwiach pojazdu. Sercem systemu poduszek powietrznych jest jednostka sterująca poduszek powietrznych, która gromadzi liczne dane pojazdu i ostatecznie aktywuje poduszki powietrzne zgodnie z wymaganiami. Czujniki sterujące poduszkami powietrznymi są zainstalowane w jednostce sterującej, a także w innych miejscach. Obejmują one czujniki przyspieszenia, a także czujniki zderzeniowe lub czujniki ciśnienia dla bocznych poduszek powietrznych.

Jeśli jednostka sterująca ABS wykryje wypadek, uruchamia wymagane poduszki powietrzne. Poduszka powietrzna jest jednak skuteczna tylko w połączeniu z pasem bezpieczeństwa. Używane jednostki sterujące ABS można łatwo kupić do większości typów pojazdów, podobnie jak kompletne poduszki powietrzne. To samo dotyczy czujników poduszek powietrznych, przekaźników poduszek powietrznych lub używanych wiązek przewodów poduszek powietrznych.

Układ przeciwblokujący ABS

System ABS lub układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania jest jednym z najważniejszych aktywnych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. System ten przeciwdziała wypadkom z wyprzedzeniem, zapobiegając blokowaniu kół podczas hamowania. W ten sposób pojazd pozostaje sterowalny dla kierowcy nawet podczas hamowania awaryjnego. Samochód nie ślizga się w niekontrolowany sposób po drodze, a jednocześnie kierowca może podjąć działania korygujące za pomocą ruchu kierownicą.

Aby zapobiec blokowaniu kół, system ABS działa poprzez wielokrotne obniżanie i zwiększanie ciśnienia w układzie hamulcowym. Niezbędnych jest do tego wiele komponentów. Na przykład samochody z systemem ABS są wyposażone w czujniki prędkości obrotowej kół, które są również nazywane czujnikami ABS. Jeśli jedno z kół zostanie zablokowane, system ABS wykryje to za pośrednictwem czujnika prędkości koła. Dane z czujników prędkości kół, a także inne dane, są przetwarzane w jednostce sterującej ABS.

Jednostka sterująca z kolei kontroluje pompę ABS, która jest jednostką centralną łączącą pompę, zawory i ich sterowanie. Stąd pulsacja ciśnienia hamowania w poszczególnych hamulcach jest wyzwalana zgodnie z wymaganiami. Wszystkie części systemu ABS, takie jak jednostka sterująca ABS, czujniki ABS lub inne części hamulcowe ABS, można również kupić z drugiej ręki. Należy upewnić się, że dane części ABS dokładnie pasują do danego modelu pojazdu.

Elektroniczny system stabilizacji ESP

Podobnie jak ABS, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy lub elektroniczny program stabilizacji toru jazdy, w skrócie ESP, ma na celu przede wszystkim zapobieganie wypadkom. Jednak w przeciwieństwie do ABS, ESP nie ingeruje w proces hamowania, ale zapobiega poślizgowi lub skręcaniu pojazdu. Zapobiega również podsterowności lub nadsterowności pojazdu, zapewniając kierowcy lepszą kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach.

System ESP powoduje automatyczne hamowanie poszczególnych kół za pomocą hamulców. Podobnie jak ABS, wykorzystuje on dane z czujników do wykrywania prędkości kół. W tym samym czasie bieżące położenie kierownicy jest rejestrowane za pomocą czujnika kąta skrętu kierownicy, podobnie jak przyspieszenie boczne pojazdu lub wszelkie ruchy obrotowe pojazdu za pomocą innych czujników.

System jest kontrolowany przez jednostkę sterującą ESP, która gromadzi wszystkie dane. Jeśli ruch samochodu odbiega od zamierzonego toru jazdy lub jeśli pojazd zaczyna wpadać w poślizg, system stabilizacji toru jazdy interweniuje. Odbywa się to poprzez aktywne hamowanie poszczególnych kół, nawet bez naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Komponenty takie jak jednostka sterująca ESP, czujniki ESP lub styki ESP, takie jak przełączniki ESP, są często dostępne tanio jako części używane.

Bezpieczne wnętrze

Podczas wypadków osoby znajdujące się w pojeździe mogą odnieść obrażenia nie tylko z powodu czynników zewnętrznych, ale także z powodu samego pojazdu. Dlatego już w latach 60. projektanci motoryzacyjni zaczęli koncentrować się na zwiększeniu bezpieczeństwa wnętrza pojazdów. Obejmowało to na przykład projektowanie bezpiecznych kierownic, które mogłyby upaść w razie wypadku.

Bezpieczna kierownica była połączona z bezpieczną kolumną kierownicy, która zapobiegała przedostawaniu się kierownicy do wnętrza. Zagłówki na siedzeniach wkrótce stały się standardowym wyposażeniem, podobnie jak miękkie deski rozdzielcze. Te istotne dla bezpieczeństwa elementy można również tanio kupić z drugiej ręki.

Najczęściej czytane poradniki