Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie

Zacisk hamulcowy jest ważnym elementem każdego nowoczesnego układu hamulcowego z hamulcami tarczowymi. Jednak element ten, znany również jako zacisk hamulcowy lub zacisk pięści, może z czasem ulec zużyciu lub pęknięciu. W tym przewodniku dowiesz się, w jaki sposób uszkodzone zaciski hamulcowe stają się zauważalne i jakie są możliwe przyczyny. Otrzymasz również cenne wskazówki dotyczące wymiany zacisku hamulcowego w samochodzie.

Funkcja zacisku hamulcowego w samochodzie

Jako część układu hamulcowego, zacisk hamulcowy zapewnia, że klocki hamulcowe są precyzyjnie i z dużym naciskiem dociskane do tarczy hamulcowej. Zacisk hamulcowy prowadzi klocki hamulcowe i przyjmuje tłoczek hamulcowy. Sam zacisk jest połączony ze wspornikiem zacisku hamulcowego za pomocą śrub prowadzących i może być w ten sposób przesuwany.

Zacisk hamulcowy przenosi siłę podczas hamowania

Gdy kierowca naciska pedał hamulca, siła ta jest przekształcana w ciśnienie hamowania przez pompę hamulcową. Ciśnienie to jest przekazywane do hamulców przez przewody hamulcowe za pomocą płynu hamulcowego. Tłok hamulcowy porusza ruchomy zacisk hamulcowy odpowiedniego hamulca. Zaciski hamulcowe mocno dociskają klocki hamulcowe do tarcz hamulcowych. Po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie w układzie hamulcowym spada. Prowadzone przez sworznie prowadzące zaciski hamulcowe powracają do swojej pierwotnej pozycji. W zależności od układu hamulcowego, hamulec postojowy działa również na tylne tarcze hamulcowe za pośrednictwem zacisków hamulcowych. Często w zacisku hamulcowym zintegrowany jest mały silnik do obsługi elektrycznego hamulca ręcznego.

Przyczyny usterki zacisku hamulcowego

Zaciski hamulcowe są solidnie wykonane i uważane za trwałe. Jednak w obszarze zawieszenia koła są one narażone na naprężenia spowodowane brudem, wilgocią i solą drogową. Może to prowadzić do zużycia i rdzewienia zacisku hamulcowego, co często jest przyczyną występujących usterek. Sportowy styl jazdy lub skutki wypadku mogą również czasami prowadzić do uszkodzenia zacisków hamulcowych.

Najczęstsze przyczyny uszkodzonych zacisków hamulcowych:

  • Rdza spowodowana czynnikami atmosferycznymi
  • Zużycie spowodowane sportowym stylem jazdy
  • Uszkodzenia spowodowane wypadkiem
  • BÅ‚Ä™dy podczas naprawy
  • PÄ™kniÄ™cia spowodowane naprężeniami termicznymi

Objawy uszkodzonego zacisku hamulcowego

Nieuszkodzony zacisk hamulcowy zapewnia niezawodne hamowanie w każdej sytuacji na drodze. Jeśli zacisk hamulcowy jest uszkodzony, typowe objawy często wskazują na uszkodzoną część. Na przykład, gdy zacisk hamulcowy jest uszkodzony, samochód często wydaje nietypowe dźwięki i wibracje podczas jazdy. Wynika to z faktu, że klocki hamulcowe ocierają się o tarczę hamulcową z powodu uszkodzonego zacisku. Jeśli zacisk hamulca jest uszkodzony, siła hamowania jest czasami nierównomiernie rozłożona na poszczególne koła. W rezultacie samochód ściąga w jedną stronę podczas hamowania. Ponadto po naciśnięciu pedału hamulca nie występuje zwykły efekt hamowania. Po zaciągnięciu hamulca postojowego siła między zaciskiem a tarczą jest niewystarczająca. Jeśli klocki hamulcowe zużywają się nierównomiernie, przyczyną może być uszkodzony zacisk hamulcowy.

Typowe objawy uszkodzonego zacisku hamulcowego:

  • HaÅ‚asy lub wibracje
  • Hamulce ciÄ…gnÄ… w jednÄ… stronÄ™
  • Efekt hamowania jest zmniejszony
  • Zużycie okÅ‚adzin hamulcowych
  • Komfort hamowania jest niski

Wymiana zacisku hamulcowego w samochodzie

Zacisk hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych układów hamulcowych z tarczami hamulcowymi. Jednak często występują oznaki uszkodzenia zacisku hamulcowego, takie jak pęknięcia lub silna korozja. W takim przypadku zacisk hamulcowy musi zostać wymieniony, aby zapewnić ciągłe bezpieczeństwo podczas jazdy. Tylko doświadczeni mechanicy samochodowi powinni wymieniać elementy istotne dla bezpieczeństwa, takie jak same zaciski hamulcowe.

  1. Sprawdź hamulec: Sam zacisk hamulcowy nie zawsze jest przyczyną problemów z hamulcami. Zużyte sworznie prowadzące lub uszkodzony tłoczek hamulcowy również mogą być przyczyną problemu. Dlatego też zawsze niezbędna jest dokładna diagnostyka całego układu hamulcowego.
  2. Przygotowanie do demontażu: Aby zdemontować uszkodzony zacisk hamulcowy, samochód należy podnieść na podnośniku lub na lewarku. Następnie można zdjąć odpowiednie koło. Zapewnia to dobry dostęp do hamulca i zapewnia niezbędną przestrzeń do naprawy.
  3. Zdemontować przewód hamulcowy: Kolejnym krokiem jest odkręcenie przewodu hamulcowego. Może to spowodować wyciek płynu hamulcowego, który należy zebrać. Aby zapobiec dalszemu wyciekowi, przewód hamulcowy jest odłączany lub uszczelniany za pomocą odpowiedniego narzędzia.
  4. Zdemontować zacisk hamulcowy: Aby móc zdemontować zacisk hamulcowy, należy najpierw poluzować połączenia śrubowe zacisku hamulcowego. W przypadku zacisków hamulcowych z hamulcem postojowym konieczne jest odczepienie linki hamulca. Następnie zdjąć zacisk hamulcowy z uchwytu zacisku hamulcowego i tarczy hamulcowej.
  5. Sprawdź elementy: Klocki hamulcowe są często uszkodzone przez wadliwy zacisk hamulcowy lub klocki zużywają się nierównomiernie. W związku z tym po demontażu zacisku hamulcowego należy sprawdzić klocki hamulcowe. To samo dotyczy sworzni prowadzących, osłon przeciwpyłowych i wspornika zacisku hamulcowego.
  6. Zamontować zacisk hamulca: Nieuszkodzony zacisk hamulcowy montuje się w odwrotnej kolejności. W tym celu wkładane są klocki hamulcowe, a zacisk hamulcowy jest przykręcany do urządzenia mocującego. Należy przestrzegać specyfikacji producenta dotyczących momentu dokręcania i blokady śrub.
  7. Zamontować przewód hamulcowy: Po zamontowaniu zacisku hamulcowego należy ponownie podłączyć hamulec do układu hamulcowego. W tym celu należy podłączyć przewód hamulcowy w wyznaczonym miejscu i dokręcić go momentem obrotowym. To samo dotyczy urządzenia hamulca postojowego.
  8. Odpowietrzenie układu hamulcowego: Po zmontowaniu wszystkich podzespołów konieczne jest odpowietrzenie układu hamulcowego. W tym celu należy poluzować śrubę odpowietrzającą na zacisku hamulca i odpowietrzyć układ zgodnie z instrukcjami producenta. Następnie należy uzupełnić brakujący płyn i ponownie sprawdzić hamulce.

O czym należy pamiętać podczas wymiany zacisku hamulcowego

Podczas wymiany zacisku hamulcowego należy pamiętać o kilku kwestiach. Na przykład nie należy wdychać pyłu hamulcowego, ponieważ jest on szkodliwy dla zdrowia. Należy również unikać kontaktu z wyciekającym płynem hamulcowym. Procedura naprawy może się różnić w zależności od producenta i konstrukcji hamulca tarczowego. Konstrukcja zacisku hamulca różni się w zależności od modelu pojazdu. Większość standardowych pojazdów ma zacisk pływający z ruchomymi łożyskami. Ten typ zacisku hamulcowego jest również nazywany zaciskiem pięściowym, ponieważ otacza tarczę hamulcową jak pięść. Z kolei luksusowe pojazdy i samochody sportowe często mają układy hamulcowe ze stałym zaciskiem i kilkoma tłoczkami.

Sprawdzanie kompletnych hamulców i tłoczków hamulcowych

Podczas wymiany zacisku hamulcowego należy również sprawdzić wszystkie pozostałe elementy hamulców. Ponieważ elementy układu hamulcowego i tak są demontowane, wymiana innych części jest szczególnie łatwa. Części hamulców, takie jak tłoczki, klocki hamulcowe, sworznie prowadzące i tarcze hamulcowe, można łatwo sprawdzić pod kątem działania i zużycia podczas naprawy.

Najczęściej czytane poradniki