Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska

Poprawa ochrony środowiska i zmniejszenie zanieczyszczenia są priorytetami w wielu krajach. Zdefiniowane klasy zanieczyszczeń dla samochodów gwarantują zgodność z określonymi limitami emisji. Wszystkie ważne informacje na ten temat można znaleźć tutaj.

Różne normy emisji spalin na świecie

Przepisy dotyczące emisji spalin i związane z nimi klasy zanieczyszczeń istnieją w wielu częściach świata. Na przykład w Unii Europejskiej istnieją ustalone limity dla zanieczyszczeń, takich jak tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory lub emitowane cząstki stałe. Zanieczyszczenia zawarte w spalinach są określane w cyklach jazdy i ustalane na kilometr.

Norma emisji spalin Euro, taka jak Euro 5 lub Euro 6

Państwa członkowskie Unii Europejskiej podążają za wspólną linią na temat klas zanieczyszczeń. Odpowiednie obowiązujące normy emisji spalin w UE są zatem ustalane wspólnie i egzekwowane przez państwa. W Unii Europejskiej istnieją klasy zanieczyszczeń Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 i klasa zanieczyszczeń Euro 6. Ważność klasy zanieczyszczeń zależy od pierwszej rejestracji danych pojazdów. Na przykład norma Euro 1 miała zastosowanie do nowych pojazdów od daty wprowadzenia w styczniu 1993 r. Norma emisji spalin Euro 2 miała zastosowanie do samochodów od początku 1996 r., a Euro 3 miała zastosowanie od 01 r. Norma Euro 4 miała zastosowanie do nowych rejestracji od 2006 r., a następnie Euro 5a w 2011 r. i Euro 6 od 2015 r. .

Normy emisji spalin w USA

W USA różne klasy zanieczyszczeń dla pojazdów istnieją od lat 90-tych. Jednak zasady i przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z samochodów osobowych mogą się różnić w zależności od stanu. Problem zanieczyszczenia środowiska przez spaliny jest znany od dawna, zwłaszcza w Kalifornii. W 1994 r. Kalifornia wprowadziła krajową normę emisji spalin Tier 1. W 2004 r. została ona zastąpiona bardziej rygorystyczną normą Tier 2, a od 2017 r. obowiązuje norma Tier 3. Inne stany przez lata podążały za tymi normami. Limity dla niektórych zanieczyszczeń są w USA niższe niż w Europie. Dotyczy to na przykład wartości tlenku azotu w pojazdach z silnikiem Diesla.

Normy w innych krajach

Normy dotyczące emisji spalin z pojazdów z silnikami spalinowymi istnieją również w innych częściach świata. Na przykład w Chinach istnieją różne normy emisji dla samochodów z silnikiem diesla i benzynowym. Pierwsza norma dla pojazdów weszła w życie w 2008 roku. Przepisy dotyczące emisji spalin obowiązujące w całym kraju od 2010 r. opierały się na europejskiej normie Euro 4. W Chinach od 2013 r. wprowadzono kolejne normy i klasy podobne do europejskiej normy Euro 5a. Przepisy oparte na normie Euro 6 obowiązują od 2020 roku. Kraje takie jak Japonia również mają własne przepisy dotyczące emisji spalin. Kraj ten wprowadził swoje pierwsze normy w 1994 roku, które zostały dostosowane w 2000 roku. Nowe normy wprowadzono w 2005 i 2009 r., a od 2019 r. będą obowiązywać testy zgodne z WLTP.

Jak konstrukcja silnika wpływa na klasę emisji spalin

Podczas opracowywania nowych pojazdów i silników coraz większy nacisk kładzie się na emisję zanieczyszczeń i docelową klasę zanieczyszczeń. Producenci pojazdów polegają między innymi na nowych technologiach w projektowaniu silników. Na przykład optymalizacja komór spalania i stopnia sprężania umożliwia zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Innowacje w dziedzinie zarządzania silnikiem również przyczyniają się do poprawy emisji. Obejmują one zoptymalizowany wtrysk elektroniczny i dopasowany układ zapłonowy z mapą zapłonu lub dezaktywację poszczególnych cylindrów w zależności od potrzeb. Ponadto, obróbka spalin ma decydujący wpływ na klasę zanieczyszczeń. Obejmuje to recyrkulację spalin, a także katalizatory lub filtry cząstek stałych.

Jaką klasę zanieczyszczeń ma mój samochód?

Jako właściciel pojazdu prawdopodobnie jesteś zainteresowany klasą emisji zanieczyszczeń swojego samochodu. Można to łatwo sprawdzić za pomocą dokumentów pojazdu. Starsze pojazdy, które były zarejestrowane przez dłuższy czas, mają odpowiedni numer klucza w lewym górnym rogu dowodu rejestracyjnego. Od 2005 r. zamiast dowodu rejestracyjnego pojazdu używany jest dowód rejestracyjny część 1 zgodnie z normami europejskimi. Numer klucza emisji zanieczyszczeń w dokumentach pojazdu umożliwia określenie klasy zanieczyszczeń. W klasach zanieczyszczeń od 1 do Euro 4 klasę zanieczyszczeń można określić na podstawie dwóch ostatnich cyfr numeru. Od Euro 5 do Euro 6 wprowadzany jest dłuższy numer kodu emisji. Ponadto klasa zanieczyszczeń jest odnotowywana bezpośrednio w polu 14 dowodu rejestracyjnego lub w polu 1 starego dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Wpływ na podatek od pojazdów i strefy ekologiczne

Emisja zanieczyszczeń przez samochody osobowe często ma bezpośredni wpływ na koszty związane z samochodem, takie jak podatek od pojazdów. Istnieje nawet groźba zakazu prowadzenia pojazdów w miastach, jeśli pojazd nie spełnia norm emisji spalin. Na przykład wiele niemieckich miast utworzyło strefy ekologiczne, które wymagają odpowiedniej plakietki ekologicznej. Nawet samochody elektryczne z numerem E wymagają takiej naklejki, aby móc wjechać do stref ekologicznych. Podatek od pojazdów silnikowych może również zależeć od emisji zanieczyszczeń przez pojazd. Oprócz pojemności silnika, norma emisji spalin i zgodność z określonymi limitami CO2 również wpływają na wysokość podatku. W zależności od pojazdu i silnika można jednak poprawić emisje i związaną z nimi klasyfikację klasy zanieczyszczeń. Można to zrobić na przykład poprzez zainstalowanie regulatora zimnego biegu lub doposażenie w katalizator.

Najczęściej czytane poradniki