Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
1. Różne normy emisji spalin na świecie
2. Jak konstrukcja silnika wpływa na klasę emisji spalin
Poprawa ochrony środowiska i zmniejszenie zanieczyszczenia są priorytetami w wielu krajach. Zdefiniowane klasy zanieczyszczeń dla samochodów gwarantują zgodność z określonymi limitami emisji. Wszystkie ważne informacje na ten temat można znaleźć tutaj.
Różne normy emisji spalin na świecie
Przepisy dotyczące emisji spalin i związane z nimi klasy zanieczyszczeń istnieją w wielu częściach świata. Na przykład w Unii Europejskiej istnieją ustalone limity dla zanieczyszczeń, takich jak tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory lub emitowane cząstki stałe. Zanieczyszczenia zawarte w spalinach są określane w cyklach jazdy i ustalane na kilometr.
Norma emisji spalin Euro, taka jak Euro 5 lub Euro 6
Państwa członkowskie Unii Europejskiej podążają za wspólną linią na temat klas zanieczyszczeń. Odpowiednie obowiązujące normy emisji spalin w UE są zatem ustalane wspólnie i egzekwowane przez państwa. W Unii Europejskiej istnieją klasy zanieczyszczeń Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 i klasa zanieczyszczeń Euro 6. Ważność klasy zanieczyszczeń zależy od pierwszej rejestracji danych pojazdów. Na przykład norma Euro 1 miała zastosowanie do nowych pojazdów od daty wprowadzenia w styczniu 1993 r. Norma emisji spalin Euro 2 miała zastosowanie do samochodów od początku 1996 r., a Euro 3 miała zastosowanie od 01 r. Norma Euro 4 miała zastosowanie do nowych rejestracji od 2006 r., a następnie Euro 5a w 2011 r. i Euro 6 od 2015 r. .
Normy emisji spalin w USA
W USA różne klasy zanieczyszczeń dla pojazdów istnieją od lat 90-tych. Jednak zasady i przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z samochodów osobowych mogą się różnić w zależności od stanu. Problem zanieczyszczenia środowiska przez spaliny jest znany od dawna, zwłaszcza w Kalifornii. W 1994 r. Kalifornia wprowadziła krajową normę emisji spalin Tier 1. W 2004 r. została ona zastąpiona bardziej rygorystyczną normą Tier 2, a od 2017 r. obowiązuje norma Tier 3. Inne stany przez lata podążały za tymi normami. Limity dla niektórych zanieczyszczeń są w USA niższe niż w Europie. Dotyczy to na przykład wartości tlenku azotu w pojazdach z silnikiem Diesla.
Normy w innych krajach
Normy dotyczące emisji spalin z pojazdów z silnikami spalinowymi istnieją również w innych częściach świata. Na przykład w Chinach istnieją różne normy emisji dla samochodów z silnikiem diesla i benzynowym. Pierwsza norma dla pojazdów weszła w życie w 2008 roku. Przepisy dotyczące emisji spalin obowiązujące w całym kraju od 2010 r. opierały się na europejskiej normie Euro 4. W Chinach od 2013 r. wprowadzono kolejne normy i klasy podobne do europejskiej normy Euro 5a. Przepisy oparte na normie Euro 6 obowiązują od 2020 roku. Kraje takie jak Japonia również mają własne przepisy dotyczące emisji spalin. Kraj ten wprowadził swoje pierwsze normy w 1994 roku, które zostały dostosowane w 2000 roku. Nowe normy wprowadzono w 2005 i 2009 r., a od 2019 r. będą obowiązywać testy zgodne z WLTP.
Jak konstrukcja silnika wpływa na klasę emisji spalin
Podczas opracowywania nowych pojazdów i silników coraz większy nacisk kładzie się na emisję zanieczyszczeń i docelową klasę zanieczyszczeń. Producenci pojazdów polegają między innymi na nowych technologiach w projektowaniu silników. Na przykład optymalizacja komór spalania i stopnia sprężania umożliwia zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Innowacje w dziedzinie zarządzania silnikiem również przyczyniają się do poprawy emisji. Obejmują one zoptymalizowany wtrysk elektroniczny i dopasowany układ zapłonowy z mapą zapłonu lub dezaktywację poszczególnych cylindrów w zależności od potrzeb. Ponadto, obróbka spalin ma decydujący wpływ na klasę zanieczyszczeń. Obejmuje to recyrkulację spalin, a także katalizatory lub filtry cząstek stałych.
Jaką klasę zanieczyszczeń ma mój samochód?
Jako właściciel pojazdu prawdopodobnie jesteś zainteresowany klasą emisji zanieczyszczeń swojego samochodu. Można to łatwo sprawdzić za pomocą dokumentów pojazdu. Starsze pojazdy, które były zarejestrowane przez dłuższy czas, mają odpowiedni numer klucza w lewym górnym rogu dowodu rejestracyjnego. Od 2005 r. zamiast dowodu rejestracyjnego pojazdu używany jest dowód rejestracyjny część 1 zgodnie z normami europejskimi. Numer klucza emisji zanieczyszczeń w dokumentach pojazdu umożliwia określenie klasy zanieczyszczeń. W klasach zanieczyszczeń od 1 do Euro 4 klasę zanieczyszczeń można określić na podstawie dwóch ostatnich cyfr numeru. Od Euro 5 do Euro 6 wprowadzany jest dłuższy numer kodu emisji. Ponadto klasa zanieczyszczeń jest odnotowywana bezpośrednio w polu 14 dowodu rejestracyjnego lub w polu 1 starego dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Wpływ na podatek od pojazdów i strefy ekologiczne
Emisja zanieczyszczeń przez samochody osobowe często ma bezpośredni wpływ na koszty związane z samochodem, takie jak podatek od pojazdów. Istnieje nawet groźba zakazu prowadzenia pojazdów w miastach, jeśli pojazd nie spełnia norm emisji spalin. Na przykład wiele niemieckich miast utworzyło strefy ekologiczne, które wymagają odpowiedniej plakietki ekologicznej. Nawet samochody elektryczne z numerem E wymagają takiej naklejki, aby móc wjechać do stref ekologicznych. Podatek od pojazdów silnikowych może również zależeć od emisji zanieczyszczeń przez pojazd. Oprócz pojemności silnika, norma emisji spalin i zgodność z określonymi limitami CO2 również wpływają na wysokość podatku. W zależności od pojazdu i silnika można jednak poprawić emisje i związaną z nimi klasyfikację klasy zanieczyszczeń. Można to zrobić na przykład poprzez zainstalowanie regulatora zimnego biegu lub doposażenie w katalizator.
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN