Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić kompresor?

Układ klimatyzacji w samochodzie zapewnia przyjemną temperaturę podczas upalnych dni w lecie. Jeśli oczekiwane chłodzenie nie następuje mimo włączenia klimatyzacji, często winna jest temu uszkodzona sprężarka klimatyzacji. Tutaj dowiedzą się Państwo, jakie objawy wskazują na usterkę sprężarki klimatyzacji i jakie mogą być przyczyny takiej awarii. Podpowiadamy również, kiedy warto dokonać wymiany lub naprawy oraz jak wymienia się kompresor.

Czytaj więcej: Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?

Jak działa sprężarka klimatyzacji

Układ klimatyzacji składa się przede wszystkim ze sprężarki, parownika i skraplacza. Czynnik chłodniczy krążący w obiegu zamkniętym pompowany jest do sprężarki. Jako centralny element systemu klimatyzacji, kompresor spręża zawarty w nim czynnik chłodniczy. W tym celu sprężarka zasysa gazowy czynnik chłodniczy z parownika. Podczas sprężania temperatura czynnika chłodniczego gwałtownie wzrasta. Znajdujący się pod wysokim ciśnieniem czynnik chłodniczy trafia następnie do skraplacza klimatyzacji, gdzie następuje odprowadzenie ciepła i czynnik chłodniczy przechodzi w stan gazowy. Czynnik chłodniczy wraca do parownika przez zawór rozprężny.

Różne sprężarki klimatyzacji

Większość sprężarek klimatyzacji jest napędzana przez napęd silnika, przy czym wał sprężarki jest włączany przez sprzęgło magnetyczne. Istnieją również tzw. bezsprzęgłowe sprężarki klimatyzacji. Te modele nie wymagają sprzęgła magnetycznego. W zależności od modelu pojazdu można również spotkać sprężarki klimatyzacji o napędzie czysto elektrycznym.

Uszkodzona sprężarka klimatyzacji – wymiana czy naprawa?

W przypadku uszkodzenia sprężarki klimatyzacji często pojawia się pytanie: wymienić czy naprawić? Oba podejścia mają zalety i wady. Z jednej strony, naprawa sprężarki klimatyzacji czasem pozwala zaoszczędzić pieniądze, ale z drugiej strony jej wymiana jest zwykle szybsza. Z reguły jednak wszystko zależy od stopnia uszkodzenia sprężarki. Niezależnie od tego na co się zdecydujemy, wymontowanie uszkodzonego elementu jest zazwyczaj nieuniknione.

Wymiana sprężarki klimatyzacji

Szczególnie oszczędna i niezawodna jest wymiana uszkodzonej sprężarki klimatyzacji na odpowiednią część zamienną. W celu wymiany wymontowuje się uszkodzony kompresor i wymienia na odpowiednią, sprawnie działającą część zamienną. Ponieważ jednak nabycie nowej części często wiąże się z wysokimi kosztami, więc, szczególnie w przypadku starszych pojazdów, zakup używanej części zamiennej może się więc lepiej opłacać.

Naprawa sprężarki przez fachowca

Jeśli sprężarka klimatyzacji jest uszkodzona, można ją wysłać do profesjonalnej firmy w celu naprawy. Niektóre firmy specjalizują się w regeneracji i serwisowaniu części układu klimatyzacji, w tym kompresorów. Tutaj sprężarka klimatyzacji jest poddawana kontroli i rozbierana na części składowe, a następnie, po dokonaniu naprawy, ponownie składana.

Samodzielna naprawa sprężarki klimatyzacji

Uszkodzona sprężarka klimatyzacji może być czasami łatwo naprawiona, jeśli tylko niektóre części są uszkodzone. Na przykład uszkodzeniu może ulec sterownik lub sprzęgło magnetyczne. W niektórych przypadkach można również wymienić uszkodzone łożysko lub cewkę. Wykwalifikowani mechanicy samochodowi czasami sami wymieniają te części, aby zaoszczędzić koszty.

Objawy uszkodzonej sprężarki klimatyzacji

Jeśli sprężarka klimatyzacji jest uszkodzona, zazwyczaj skutkuje to pojawieniem się typowych objawów wskazujących na istniejący problem. Najszybciej zauważalnym jest wadliwe działanie klimatyzacji w samochodzie mimo prawidłowych ustawień klimatyzacji automatycznej. Zazwyczaj w przypadku usterki dochodzi do zmniejszenia wydajności chłodniczej, a okna mogą częściej zaparowywać.

Komunikat o błędzie lub wyciek oleju

Jeśli sprężarka ulega uszkodzeniu, to w komputerze pokładowym nowoczesnych samochodów pojawia się komunikat o błędzie bezpośrednio wskazujacy na usterkę układu klimatyzacji. Nie zawsze jednak w pamięci usterek zapisywane jest odpowiedni meldunek. Warto ponadto mieć na uwadze, że aby zapewnić sprawne działanie kompresora musi on być odpowiednio smarowany, dlatego też tuż przed instalacją sprężarka jest napełniana olejem do układu klimatyzacji. Zbyt mało oleju nie zapewnia prawidłowego smarowania i stanowi ryzyko przegrzania elementu. Zatem jakikolwiek wyciek oleju ze sprężarki klimatyzacji powinien wzbudzić nasz niepokój, gdyż może być oznaką uszkodzeń urządzenia.

Sprężarka klimatyzacji hałasuje

Innym częstym objawem uszkodzonej sprężarki mogą być nietypowe odgłosy dochodzące z komory silnika samochodu. Należą do nich głośne buczenie lub terkotanie, które mogą wskazywać na uszkodzenie łożyska lub zatarcie sprężarki. Obecność takich odgłosów po uruchomieniu może wskazywać na brak smarowania lub zanieczyszczenie sprężarki.

Przegląd typowych objawów uszkodzonej sprężarki klimatyzacji:

Możliwe są również usterki innych elementów układu klimatyzacji

Objawy takie jak awaria klimatyzacji lub niewystarczające chłodzenie nie zawsze związane są z uszkodzoną sprężarką. Za problem mogą być odpowiedzialne również inne elementy układu klimatyzacji, takie jak np.: skraplacz, parownik, lub też uszkodzony zawór rozprężny, a nawet brak czynnika chłodniczego.

Częste przyczyny uszkodzeń kompresora

Jeśli kompresor klimatyzacji w samochodzie jest uszkodzony, istnieją różne możliwe przyczyny. Szczególnie w starszych pojazdach przyczyną usterki może być postępujące zużycie. Sprężarka klimatyzacji zużywa się w wyniku powstających naprężeń podczas działania układu, co prowadzi do zwykłego zużycia materiału oraz stwardnienia i rozszczelnienia uszczelek.

Niskie zużycie i brak konserwacji

Do usterki może doprowadzić nie tylko częsta praca klimatyzacji, ale także zbyt rzadka. Jeśli układ klimatyzacji nie jest systematycznie włączany przez dłuższy czas, sprężarka klimatyzacji nie jest regularnie smarowana i w efekcie może ulec uszkodzeniu. Również w przypadku zaniedbania przeglądu i nieprawidłowej konserwacji układu klimatyzacji często dochodzi do uszkodzenia sprężarki.

Brak smarowania i inne problemy

Brak smarowania sprężarki często prowadzi do jej przedwczesnego zużycia, na przykład spowodowanego niskim poziomem czynnika chłodniczego lub nieszczelnością. Do uszkodzenia sprężarki klimatyzacji może dojść również w wyniku innych usterek w układzie klimatyzacji. Wpływy atmosferyczne mogą również sprzyjać zużyciu materiału i powstawaniu usterek.

Przegląd przyczyn usterek sprężarek klimatyzacji:

  • Zużycie materiaÅ‚u urzÄ…dzenia
  • Stwardnienie i rozszczelnienie uszczelek
  • Klimatyzacja jest maÅ‚o używana
  • Zbyt niski lub zbyt wysoki poziom czynnika chÅ‚odniczego
  • Szkody spowodowane usterkami innych elementów ukÅ‚adu
  • SÅ‚abe smarowanie
  • Obciążenia spowodowane wpÅ‚ywami atmosferycznymi
  • UkÅ‚ad klimatyzacji nie byÅ‚ serwisowany

Wymiana sprężarki klimatyzacji

Jeśli sprężarka klimatyzacji jest uszkodzona, najlepiej wymienić ją w całości na nieuszkodzoną. Ponieważ system klimatyzacji nie może być używany z uszkodzoną sprężarką, wymiana powinna być przeprowadzona niezwłocznie. Wcześniej jednak należy przeprowadzić dokładną diagnozę problemu. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że za awarię nie odpowiadają inne elementy, np. skraplacz klimatyzacji.

Aby móc przeprowadzić wymianę sprężarki, należy dysponować odpowiednią wiedzą specjalistyczną. Ponadto czynnik chłodniczy musi zostać odessany z układu klimatyzacji za pomocą specjalnego urządzenia i zutylizowany zgodnie z przepisami. Najlepiej, aby zrobił to warsztat wyposażony w odpowiedni sprzęt. Dokładna procedura wymiany sprężarki różni się w zależności od pojazdu.

Wymiana sprężarki klimatyzacji w 6-ciu krokach

  1. Przygotuj wymianę: Pierwszym krokiem jest przygotowanie się do wymiany kompresora. W tym celu konieczne jest odessanie czynnika chłodniczego za pomocą specjalnego urządzenia lub zlecenie jego odessania. To jest praca dla specjalisty. Ponadto, w zależności od modelu pojazdu, aby mieć dostęp do sprężarki klimatyzacji, należy zdemontować różne mocowania i elementy w komorze silnika.
  2. Odpręż pas klinowy: Następnym krokiem w procesie wymiany kompresora jest poluzowanie paska klinowego. W napinaczach mechanicznych, które muszą być zdemontowane, aby zdjąć pasek klinowy, luzuje się najpierw ich śruby. Ale w wielu silnikach, tych z napinaczem automatycznym, potrzeba zaledwie zwolnić napięcie paska przy pomocy odpowiedniego klucza. Następnie pasek klinowy jest zdejmowany z koła pasowego na sprężarce klimatyzacji. W niektórych modelach najlepiej jest to zrobić od dołu za pomocą podnośnika.
  3. Wymontuj sprężarkę klimatyzacji: Po zdjęciu paska, kolejnym krokiem jest usunięcie uszkodzonej sprężarki klimatyzacji. Aby to zrobić, należy najpierw zdemontować przewody przyłączeniowe układu klimatyzacji. Ponieważ jednak ten krok może spowodować wyciek oleju, zatem zaleca się jego uprzednie odessanie. W tym samym czasie można również usunąć połączenia elektryczne na sprężarce klimatyzacji. Po poluzowaniu wszystkich śrub mocujących sprężarka klimatyzacji jest gotowa do wyjęcia z samochodu.
  4. Przygotuj do montażu nową sprężarkę: Po zakończeniu usuwania starej sprężarki klimatyzacji, do montażu można przygotować nowy element. Często dostarczany jest on z zaślepkami na przyłączach, które należy usunąć tuż przed samym montażem. Ponadto należy uzupełnić poziom oleju w sprężarce używając do tego właściwego oleju i dbając zarazem o odpowiednią jego ilość, zgodnie z zaleceniami producenta.
  5. Zamontuj sprężarkę klimatyzacji: Tak przygotowany i odpowiednio napełniony olejem kompresor można w kolejnym kroku zamontować w samochodzie. Jeśli to możliwe, należy wcześniej wymienić uszczelki przewodów przyłączeniowych na nowe. Następnie sprężarkę klimatyzacji wkłada się do komory silnika, mocno przykręca i podłącza do wszystkich połączeń.
  6. Zakończ wymianę: W ostatnim kroku napina się pasek klinowy i kończy wymianę. Jeśli samochód jest już starszy, sensowna jest jednoczesna wymiana w tym kroku rolki napinacza paska klinowego wraz z samym paskiem. Następnie układ klimatyzacji może zostać sprawdzony przez specjalistę pod kątem szczelności i napełniony przeznaczonym do tego celu czynnikiem chłodniczym.

Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć

Naprawy samochodów wymagajÄ… odpowiednich narzÄ™dzi. Tylko z ich pomocÄ… można sprawnie wymieniać części samochodowe i niezawodnie przeprowadzać prace konserwacyjne. Poniżej dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo, jakie narzÄ™dzia przydajÄ… siÄ™ w momencie przeprowadzania poszczególnych napraw samochodu oraz jakich „praktycznych pomocników“ w żadnym przypadku…
Czytaj więcej

Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?

Sprawnie dziaÅ‚ajÄ…cy zaawansowany ukÅ‚ad chÅ‚odzenia powinien skutecznie zapobiegać zbytniemu nagrzewaniu siÄ™ silników spalinowych podczas pracy.  JeÅ›li jednak części tego ukÅ‚adu sÄ… uszkodzone lub poziom pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego jest niewystarczajÄ…cy, silnik może siÄ™ przegrzać. W naszym poradniku dotyczÄ…cym przegrzewania siÄ™ silnika przedstawiamy…
Czytaj więcej

Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego

Silnik spalinowy jest jednym z najważniejszych źródeÅ‚ napÄ™du samochodów. Poprzez spalanie paliwa generowana jest tutaj moc, która jest dostÄ™pna do napÄ™dzania pojazdu. W tym przewodniku uzyskasz kompleksowy wglÄ…d w technologiÄ™ silnika spalinowego.Pojemność skokowa silnika spalinowego Pojemność skokowa wskazuje na wielkość…
Czytaj więcej

Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych

WaÅ‚ napÄ™dowy to jedna z najważniejszych części napÄ™du współczesnych pojazdów. Kilometr po kilometrze podzespoÅ‚y przekazujÄ… moc silnika na koÅ‚a. ZnajdujÄ…c siÄ™ pod samochodem w obszarze podwozia waÅ‚ napÄ™dowy narażony jest na różnorodne przeciążenia. Nie dziwi zatem fakt, że w pewnym…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki