Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie koła

System napędu na cztery koła to taki, w którym napędzane są wszystkie cztery koła pojazdu. W porównaniu z napędem na dwa koła, systemy napędu na wszystkie koła zapewniają lepszy napęd na luźnych nawierzchniach i lepszą trakcję na śliskich drogach. Dowiedz się teraz wszystkiego o funkcjach, komponentach i konserwacji napędu na wszystkie koła.

Funkcja napędów na wszystkie koła w samochodach osobowych

Napęd na wszystkie koła wysyła moc z silnika na wszystkie cztery koła samochodu. Moc napędowa jest rozdzielana pomiędzy przednią i tylną oś w ustalonym wcześniej stosunku. Zapewnia to korzyści w niesprzyjających warunkach, takich jak mokre drogi. Szczególnie w połączeniu z kontrolą trakcji, napędy na wszystkie koła zapewniają lepszą dynamikę jazdy i zwiększoną przyczepność na drodze. Reakcje na zmianę obciążenia, takie jak podsterowność lub nadsterowność na zakrętach, są często znacznie mniejsze przy napędzie na wszystkie koła niż przy napędzie tylko jednej osi. Ponadto napęd na wszystkie koła umożliwia pojazdom terenowym znacznie lepsze poruszanie się po luźnych nawierzchniach.

Zalety i wady samochodów z napędem na wszystkie koła

Wszystkie rodzaje systemów napędu na wszystkie koła w samochodach mają zalety, ale wiążą się też z wadami. Do zalet należy równy podział siły napędowej na przednią i tylną oś oraz związane z tym właściwości jezdne. Wady napędu na wszystkie koła obejmują wyższą cenę samochodu z napędem na wszystkie koła w porównaniu z tym samym pojazdem z napędem na przednie lub tylne koła. Ponadto, samochód z napędem na cztery koła jest zwykle cięższy, a zużycie paliwa wzrasta ze względu na mechaniczne straty napędu. Napęd na obie osie oznacza, że potrzeba więcej podzespołów, co z kolei zwiększa koszty utrzymania.

Komponenty i warianty napędu dla napędu na wszystkie koła

W porównaniu z pojazdami z czystym napędem na koła tylne lub czystym napędem na koła przednie, samochód z napędem 4 x 4 ma bardziej złożoną strukturę układu napędowego. Dzieje się tak dlatego, że do rozdzielenia mocy napędowej silnika na przód i tył pojazdu potrzebne są dodatkowe elementy.

W zależności od modelu i typu pojazdu, napęd na wszystkie koła jest realizowany w różny sposób. Jeśli silnik pojazdu znajduje się z przodu, jego moc jest zazwyczaj przekazywana na tylną oś za pośrednictwem wału kardana. Dodatkowo napędzane koła napędu na wszystkie koła otrzymują zwykle swoją moc poprzez oddzielne wały napędowe. Często z układem napędowym zintegrowane jest sprzęgło, które włącza jedną z osi tylko w razie potrzeby. Takie sprzęgło jest często sterowane automatycznie. Centralny mechanizm różnicowy zintegrowany pomiędzy osiami wyrównuje różnice i zapobiega naprężeniom w układzie napędowym.

Napęd na wszystkie koła dla pojazdów terenowych i hybrydowy napęd na wszystkie koła

Szczególnie w samochodach terenowych producenci stosują jeszcze czasem sztywne osie, których mechanizm różnicowy można zablokować za pomocą blokady mechanizmu różnicowego. To samo dotyczy środkowego mechanizmu różnicowego. Producenci pojazdów stosują zupełnie inną technologię napędu w przypadku hybrydowego napędu na wszystkie koła. Tutaj tylko koła na osi przedniej są napędzane bezpośrednio przez silnik spalinowy i skrzynię biegów. Z kolei koła na osi tylnej mają swój własny silnik elektryczny.

Stały napęd na wszystkie koła lub wybieralny napęd na wszystkie koła

Napęd na wszystkie koła może być realizowany jako stały napęd na wszystkie koła lub włączany napęd na wszystkie koła. W przypadku zainstalowania stałego napędu na wszystkie koła jako rodzaju napędu, siła napędowa może być w każdej chwili przekazywana na koła wszystkich osi. W wariancie wybieralnym kierowca lub automatyczna skrzynia biegów może selektywnie aktywować lub dezaktywować funkcję napędu na wszystkie koła dla jednej osi.

Możliwość wyboru napędu na wszystkie koła dla pojazdów terenowych

Włączany napęd na wszystkie koła jest często montowany w samochodach terenowych lub pickupach z napędem na wszystkie koła. W normalnym trybie jazdy pojazdy te są napędzane przez napęd na tylne koła. W razie potrzeby napęd na wszystkie koła może być włączany przez kierowcę lub automatycznie za pomocą przełącznika lub dźwigni. Dopiero wtedy siła napędowa jest przekazywana wspólnie na przednią i tylną oś.

Napęd na wszystkie koła dla samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne często oferowane są również z napędem na wszystkie koła. W tym celu montowane są oddzielne napędy dla przedniej i tylnej osi pojazdu elektrycznego. Ten wariant napędu nie wymaga zatem żadnych dodatkowych komponentów, takich jak skrzynia biegów czy centralny mechanizm różnicowy.

Silnik znajdujący się z przodu e-samochodu napędza koła na przedniej osi. Natomiast silnik z tyłu przekazuje swoją moc wyłącznie na koła na tylnej osi. Niektóre samochody elektryczne mają również osobny silnik napędowy dla każdego z kół lub silnik dla każdego z dwóch kół na tylnej osi.

Konserwacja samochodów z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a – porady i wskazówki

Podczas konserwacji samochodów z napędem na cztery koła należy pamiętać o kilku rzeczach. Bardziej złożony układ napędowy wymaga dokładnego przeglądu, podczas którego należy sprawdzić więcej części. Dotyczy to na przykład wału kardana czy skrzyni transferowej.

Często samochód z napędem na wszystkie koła ma jeden mechanizm różnicowy na oś, a także centralny mechanizm różnicowy. W związku z tym należy przestrzegać terminów wymiany oleju różnicowego. Starsze samochody terenowe mają też często punkty, które trzeba smarować ręcznie, na przykład w okolicy przedniej osi.

Kontrola napędu osi i kół

Ponieważ w przypadku napędu na cztery koła napędzane są wszystkie koła, również w obszarze napędu na koła jest więcej części do sprawdzenia. W pojazdach z napędem na wszystkie koła i niezależnym zawieszeniem kół są to wały napędowe wraz z przynależnymi osłonami osi.

Opony pojazdów z napędem na cztery koła również ulegają stałemu zużyciu. Niektórzy producenci pojazdów z napędem na cztery koła zalecają, aby podczas wymiany opon wymieniać wszystkie cztery opony, ponieważ różne średnice mogą uszkodzić napęd na wszystkie koła.

Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie części zamiennych do pojazdów z napędem na cztery koła

Coraz więcej pojazdów posiada napęd na cztery koła. Dotyczy to nie tylko samochodów terenowych, ale także zwykłych samochodów osobowych. Nawet w przypadku samochodów typu SUV obecność napędu na wszystkie koła często nie budzi już wątpliwości. Części zamienne do pojazdów z napędem na wszystkie koła są na ogół łatwo dostępne. Jednak przy wyborze części zamiennych do samochodów z napędem na wszystkie koła trzeba wziąć pod uwagę kilka punktów.

Dzieje się tak dlatego, że z reguły części do pojazdów z napędem na wszystkie koła czasami znacznie różnią się od wariantów, które montowane są w modelach z tylko jedną parą kół napędzanych. Ma to szczególne znaczenie, jeśli określony model pojazdu sprzedawany jest zarówno z napędem na cztery koła, jak i z osią napędzaną.

Aby mieć pewność, że wybierasz właściwą część zamienną do swojego pojazdu, powinieneś porównać numer części zainstalowanego elementu z częścią zamienną. Zdjęcia oferowanej części również pomagają w identyfikacji właściwej części zamiennej. W Autoparts24 poszukiwanie odpowiednich części do napędu na wszystkie koła jest bardzo łatwe dzięki praktycznej funkcji wyszukiwania.

Najczęściej czytane poradniki