Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?

Akumulator półprzewodnikowy to najnowsze osiągnięcie w sektorze e-mobilności. Chociaż samochody elektryczne przeszły znaczną ewolucję technologiczną w niedawnej przeszłości, technologia akumulatorów często wydaje się nieodpowiednia. Teraz ma się to zmienić dzięki zastosowaniu akumulatorów półprzewodnikowych w samochodach elektrycznych. Dzięki kilku pozytywnym cechom, nowa technologia może stanowić znaczący przełom. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o akumulatorach półprzewodnikowych do samochodów elektrycznych.

Akumulatory półprzewodnikowe mają zastąpić konwencjonalne akumulatory litowo-jonowe

W branży motoryzacyjnej bateria półprzewodnikowa jest postrzegana jako przełom w elektromobilności. Trudno się temu dziwić, ponieważ nowa technologia obiecuje wiele korzyści. Największą zaletą jest wyższa gęstość energii w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych. Oczekuje się również, że pod względem bezpieczeństwa i żywotności nowa technologia akumulatorów przewyższy wszystkie wcześniej zainstalowane akumulatory litowo-jonowe.

Co to jest bateria półprzewodnikowa?

Akumulator półprzewodnikowy to akumulator, w którym zamiast ciekłego elektrolitu stosowany jest elektrolit stały. Zadaniem elektrolitu jest zapewnienie transportu jonów pomiędzy anodą i katodą. Interakcja między elektrodami i elektrolitem ostatecznie zapewnia przepływ prądu w akumulatorze. Nowe elektrolity stałe umożliwiają stosowanie innych elektrod i mają również na celu zwiększenie bezpieczeństwa akumulatora.

Czym jest akumulator półprzewodnikowy?

Akumulator półprzewodnikowy do pojazdów elektrycznych jest najnowszym osiągnięciem technologii półprzewodnikowej. W przeciwieństwie do poprzednich akumulatorów litowo-jonowych, ten typ akumulatora samochodowego działa z elektrolitami stałymi i wkrótce stanie się standardem. Jednak dalszy rozwój do dojrzałości produkcji seryjnej nadal stawia przed producentami przeszkody. Na przykład, proces produkcji musi zostać całkowicie zreorganizowany, aby móc produkować nowe akumulatory w dużych ilościach.

Dlaczego baterie półprzewodnikowe są lepsze?

Akumulator półprzewodnikowy oferuje wiele korzyści dla samochodów elektrycznych. Obejmują one przede wszystkim zwiększoną gęstość energii akumulatorów ze stałym elektrolitem. W ten sposób bateria półprzewodnikowa może przechowywać więcej energii elektrycznej przy tym samym rozmiarze baterii. To z kolei zwiększa zasięg odpowiednio wyposażonych pojazdów elektrycznych. Alternatywnie, akumulator samochodowy o tej samej pojemności może wymagać znacznie mniej miejsca niż ma to miejsce obecnie. Oprócz wysokiej gęstości energii, najnowsze generacje akumulatorów półprzewodnikowych mają inne zalety. Na przykład, zastosowanie różnych materiałów powinno zapewnić krótszy czas ładowania pojazdów elektrycznych. Technologia ta zapewnia również dodatkowe bezpieczeństwo podczas instalacji w pojazdach elektrycznych. W porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów z ciekłym elektrolitem, stały elektrolit akumulatora półprzewodnikowego zwiększa bezpieczeństwo przeciwpożarowe.

Co akumulator półprzewodnikowy oznacza dla samochodów elektrycznych?

Opracowanie gotowych do produkcji akumulatorów półprzewodnikowych może być kamieniem milowym dla samochodów elektrycznych. W szczególności zwiększona gęstość energii okaże się decydującą zaletą. Pojazdy elektryczne mogłyby dzięki temu oferować znacznie większe zasięgi bez konieczności doładowywania baterii na drodze. Krótki zasięg jest uważany za jedną z największych wad dzisiejszych pojazdów elektrycznych. Oprócz większej pojemności, producenci obiecują krótsze czasy ładowania najnowszej generacji akumulatorów półprzewodnikowych. Dzięki większej szybkości ładowania, samochód elektryczny mógłby być ładowany równie szybko jak samochód z silnikiem spalinowym. Krótszy czas ładowania i większy zasięg sprawiłyby, że samochody elektryczne stałyby się bardziej atrakcyjne i łatwiejsze do wprowadzenia na rynek.

Która firma produkuje akumulatory półprzewodnikowe?

Akumulatory półprzewodnikowe są opracowywane i produkowane przez różne firmy. Producenci akumulatorów często łączą siły z producentami samochodów. Umożliwia to wprowadzanie praktycznych ulepszeń do akumulatorów oraz lepszą harmonizację akumulatorów i technologii. Same firmy samochodowe są bardziej zaangażowane w dalszy rozwój technologii niż wcześniej, a niektóre z nich prowadzą własne centra badawcze. Różne firmy wyrobiły sobie markę w produkcji akumulatorów półprzewodnikowych. Należy do nich tajwański producent akumulatorów ProLogium, który współpracuje między innymi z Mercedes-Benz. Toyota współpracuje z japońską firmą Idemitsu, podczas gdy Volkswagen połączył siły z QuantumScape. Tymczasem Ford i BMW współpracują z Solid Power nad rozwojem baterii.

Kiedy pojawią się baterie półprzewodnikowe?

Baterie półprzewodnikowe do zastosowań mobilnych są dostępne już dziś. Produkcja pierwszych ogniw półprzewodnikowych do samochodów jako prototypów również już się rozpoczęła. Wkrótce wielu producentów rozpocznie produkcję seryjną. Volkswagen planuje seryjną produkcję akumulatorów półprzewodnikowych od 2026 roku, podczas gdy Toyota zamierza rozpocząć seryjną produkcję innowacyjnych akumulatorów półprzewodnikowych od 2027 roku.

Kiedy pojawią się baterie półprzewodnikowe?

Nie wiadomo jeszcze, kiedy akumulatory półprzewodnikowe do samochodów będą mogły być produkowane tanio i w dużych ilościach. Zwłaszcza w przypadku zastosowania w samochodach elektrycznych, zawsze istnieją problemy, które należy przezwyciężyć. Naukowcy określają prace rozwojowe nad tego typu bateriami jako trudne. Stan rozwoju jest mniej zaawansowany w porównaniu do konwencjonalnych baterii litowo-jonowych. Jednak rozwój konwencjonalnych ogniw akumulatorowych również trwał dziesięciolecia.

Który samochód ma akumulator półprzewodnikowy?

Niektórzy producenci samochodów już wykorzystują innowacyjne akumulatory półprzewodnikowe w prototypach samochodów. W tym celu akumulator półprzewodnikowy jest zwykle instalowany w istniejącym modelu seryjnym zamiast planowanego akumulatora litowo-jonowego. Na przykład producent samochodów BMW ogłosił niedawno, że wkrótce zaprezentuje pojazd demonstracyjny ze specjalnie opracowanym akumulatorem półprzewodnikowym. Inni producenci samochodów przeprowadzili już wstępne jazdy testowe z akumulatorami półprzewodnikowymi. Na przykład producent samochodów Nio poinformował, że pokonał ponad 1000 kilometrów za jednym razem, korzystając z akumulatora półprzewodnikowego. Producent chce rozpocząć seryjną produkcję tego nowego typu baterii już w 2024 roku. Oczekuje się jednak, że cena baterii półprzewodnikowej nie będzie do końca korzystna.

Kiedy pojawi się pierwszy samochód z baterią półprzewodnikową?

Nie jest jasne, kiedy dokładnie będzie można kupić pierwsze masowo produkowane samochody z akumulatorami półprzewodnikowymi. Większość producentów samochodów wciąż milczy na temat tego, kiedy będą one gotowe do produkcji seryjnej. Producenci samochodów tacy jak Mercedes-Benz twierdzą, że akumulatory półprzewodnikowe wejdą do produkcji seryjnej w ciągu najbliższych kilku lat. Producent samochodów Nissan chce wprowadzić na rynek pierwszy samochód elektryczny z technologią półprzewodnikową od 2028 r., podczas gdy Toyota chce produkować swoje nowe akumulatory półprzewodnikowe od 2027 r., a ich instalacja w samochodach produkowanych seryjnie wydaje się możliwa. Chiński producent pojazdów Nio może wyposażyć swój model ET9 w akumulator półprzewodnikowy już w 2025 roku. Jednak nowa technologia akumulatorów jest już instalowana w autobusach z napędem elektrycznym. Na przykład Mercedes-Benz wyposaża swoje autobusy elektryczne w baterie półprzewodnikowe na żądanie.

Najczęściej czytane poradniki