Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
1. Jaka jest funkcja pompy hamulcowej?
2. Uszkodzona pompa hamulcowa – oto przyczyny
3. Uszkodzona pompa hamulcowa – takie objawy wystÄ™pujÄ…
4. Wymiana pompy hamulcowej i zakup odpowiednich części zamiennych
Pompa hamulcowa, wraz z układem wspomagania hamul ców, zapewnia niezbędne ciśnienie w przewodach hamulcowych pojazdu. Przy każdym naciśnięciu hamulca element ten jest poddawany obciążeniu. Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, wymagana siła hamowania nie jest już dostępna. Dowiedz się wszystkiego o funkcji i wymianie pompy hamulcowej w naszym przewodniku.
Jaka jest funkcja pompy hamulcowej?
Pompa hamulcowa jest jednym z głównych elementów hydraulicznego układu hamulcowego. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, pompa hamulcowa przekształca siłę nacisku na pedał w ciśnienie hamowania. W tym celu wewnątrz cylindra porusza się tłok ciśnieniowy. Wytworzone ciśnienie jest przekazywane do tłoczków hamulcowych w hamulcach za pośrednictwem przewodów hamulcowych. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca, tłok powraca do swojej pierwotnej pozycji dzięki ciśnieniu hamowania i sile sprężyny.
Większe bezpieczeństwo dzięki tandemowej pompie hamulcowej
Każdy nowoczesny samochód posiada tak zwaną tandemową pompę hamulcową dla dwóch obwodów hamulcowych. W przypadku tego typu pompy hamulcowej dwa tłoki są umieszczone w jednym cylindrze. Ciśnienie jest generowane niezależnie dla każdego obwodu hamulcowego. W przypadku uszkodzenia jednego z dwóch obwodów hamulcowych, każdy z nich nadal działa niezależnie.
Uszkodzona pompa hamulcowa – oto przyczyny
Jako część układu hamulcowego, pompa hamulcowa jest poddawana obciążeniu podczas każdego procesu hamowania. Gdy pedał hamul ca jest wciśnięty, w komorach ciśnieniowych gromadzi się ciśnienie. Zwolnieniu hamulca towarzyszy spadek ciśnienia. Przy dużym przebiegu może to prowadzić do zużycia części mechanicznych, takich jak tłok i tłoczysko. Jest to częsta przyczyna awarii pompy hamulcowej. Nieszczelności w pompie hamulcowej mogą również prowadzić do awarii podzespołu. Struktura wewnątrz cylindra zawiera tuleje i uszczelki. Uszczelniają one tłoki ciśnieniowe obwodów hamulcowych względem siebie. Uszczelki zapobiegają również wyciekaniu płynu hamulcowego przez mechanizm uruchamiający. Z czasem uszczelki mogą stać się porowate lub zużyte, powodując uszkodzenie pompy hamulcowej.
Uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi lub brakiem konserwacji
W samochodzie pompa hamulcowa znajduje się bezpośrednio w komorze silnika, wraz ze wzmacniaczem siły hamowania i zbiornikiem płynu hamulcowego. W tym miejscu komponenty są narażone na działanie czynników atmosferycznych, takich jak wilgoć, co może prowadzić do rdzy i uszkodzeń. Brak konserwacji układu hamulcowego lub zbyt rzadka wymiana płynu hamulcowego może być również przyczyną uszkodzenia pompy hamulcowej. Starzejący się płyn hamulcowy pochłania wodę, co czasami jest przyczyną korozji całego układu.
Najczęstsze przyczyny usterek pompy hamulcowej:
- Zużycie przy dużym przebiegu
- Wady wewnętrznych uszczelek
- Uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi
- Rdza na pompie hamulcowej
- Nie przeprowadzono konserwacji układu hamulcowego
- Płyn hamulcowy nie został wymieniony
Uszkodzona pompa hamulcowa – takie objawy wystÄ™pujÄ…
Uszkodzona pompa hamulcowa często zwraca na siebie uwagę typowymi objawami. Zmiana w zachowaniu hamulców jest zwykle dość szybko zauważana przez kierowcę. Uszkodzeniu pompy hamulcowej często towarzyszy zmniejszona siła hamowania. Samochód ma dłuższą drogę hamowania i nie zatrzymuje się jak zwykle po naciśnięciu pedału hamulca. Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, pedał czasami nie wraca do swojej pierwotnej pozycji. Długi skok pedału hamulca jest również jednym z typowych objawów, a efekt hamowania pojawia się z opóźnieniem. Uszkodzony i nieszczelny cylinder czasami prowadzi do utraty płynu w układzie hamulcowym. Płyn wycieka w widoczny sposób lub brakuje go w zbiorniku wyrównawczym.
Przegląd typowych objawów:
- Skuteczność hamowania jest zauważalnie zmniejszona
- Skok pedału jest wydłużony
- Punkt ciśnienia jest nieokreślony
- Wyciek płynu hamulcowego
- Pedał hamulca nie powraca do pozycji wyjściowej
- PÅ‚yn hamulcowy w zbiorniku opada
Brak nacisku na pedał hamulca z powodu uszkodzonej pompy hamulcowej
Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, podczas hamowania samochodu pedał hamulca jest często wyczuwalny w inny sposób. Czasami kierowca przegapi wyraźnie określony punkt nacisku lub ciśnienie w hamulcach jest dostępne później. Obwody hamulcowe mogą również reagować inaczej w przypadku usterki pompy hamulcowej. Jeśli występują objawy usterki, jedynym rozwiązaniem jest zazwyczaj wymiana pompy hamulcowej.
Wymiana pompy hamulcowej i zakup odpowiednich części zamiennych
Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, zwykle najlepiej jest wymienić całą część. Naprawa wymagająca demontażu jest zwykle opłacalna tylko w przypadku egzotycznych pojazdów, dla których nie jest dostępna odpowiednia część zamienna. Kupując pompę hamulcową, upewnij się, że zakupiona część dokładnie pasuje do samochodu. Pompy hamulcowe do samochodów z jednostkami sterującymi ABS lub do hamulców bębnowych mogą mieć inną konstrukcję. Jako część układu hamulcowego, pompa hamulcowa jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo podczas jazdy. Naprawy układu hamulcowego powinny być wykonywane wyłącznie przez fachowców lub po konsultacji z profesjonalistą. Każdy błąd podczas wymiany elementów układu hamulcowego może szybko doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Specjalistyczny warsztat w regionie jest lepszym wyborem, jeśli nie ma wiedzy na temat budowy hamulca.
Wymiana głównego cylindra hamulcowego
Wymiana głównego cylindra hamulcowego przez profesjonalistę jest zawsze przeprowadzana zgodnie ze wszystkimi przepisami bezpieczeństwa. Procedura może się różnić w zależności od modelu pojazdu. Wyciekający płyn należy zebrać i odpowiednio zutylizować.
- Przygotowanie do naprawy: Przed wymianą głównego cylindra hamulcowego należy przygotować się do naprawy. Często wiąże się to z demontażem części w komorze silnika. Płyn hamulcowy jest odsysany lub spuszczany przez zbiornik wyrównawczy.
- Wymontować główny cylinder hamulcowy: Kolejnym krokiem jest wymontowanie uszkodzonej pompy hamulcowej z samochodu. Aby zdemontować podzespół, należy poluzować wszystkie połączenia i węże łączące. To samo dotyczy połączeń śrubowych podzespołu.
- Porównanie podzespołu: Po zdemontowaniu pompy hamulcowej można ją wyjąć z komory silnika. Płyn przylegający do elementu należy zebrać szmatką. Następnie warto porównać uszkodzony element z częścią zamienną.
- Zamontować część zamienną: Jeśli dokładność dopasowania jest zapewniona, nienaruszony element jest instalowany w komorze silnika. Część musi być zamocowana zgodnie z instrukcjami producenta. Następnie należy ponownie dopasować przewody i połączenia do części zamiennej.
- Odpowietrzenie hamulców: Po interwencji należy uzupełnić brakujący płyn hamulcowy w układzie. Należy to zrobić poprzez całkowitą wymianę płynu. Aby zapewnić niezawodne działanie układu hamulcowego, należy go następnie odpowietrzyć.
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN