Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa

Pompa hamulcowa, wraz z układem wspomagania hamul ców, zapewnia niezbędne ciśnienie w przewodach hamulcowych pojazdu. Przy każdym naciśnięciu hamulca element ten jest poddawany obciążeniu. Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, wymagana siła hamowania nie jest już dostępna. Dowiedz się wszystkiego o funkcji i wymianie pompy hamulcowej w naszym przewodniku.

Jaka jest funkcja pompy hamulcowej?

Pompa hamulcowa jest jednym z głównych elementów hydraulicznego układu hamulcowego. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, pompa hamulcowa przekształca siłę nacisku na pedał w ciśnienie hamowania. W tym celu wewnątrz cylindra porusza się tłok ciśnieniowy. Wytworzone ciśnienie jest przekazywane do tłoczków hamulcowych w hamulcach za pośrednictwem przewodów hamulcowych. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca, tłok powraca do swojej pierwotnej pozycji dzięki ciśnieniu hamowania i sile sprężyny.

Większe bezpieczeństwo dzięki tandemowej pompie hamulcowej

Każdy nowoczesny samochód posiada tak zwaną tandemową pompę hamulcową dla dwóch obwodów hamulcowych. W przypadku tego typu pompy hamulcowej dwa tłoki są umieszczone w jednym cylindrze. Ciśnienie jest generowane niezależnie dla każdego obwodu hamulcowego. W przypadku uszkodzenia jednego z dwóch obwodów hamulcowych, każdy z nich nadal działa niezależnie.

Uszkodzona pompa hamulcowa – oto przyczyny

Jako część układu hamulcowego, pompa hamulcowa jest poddawana obciążeniu podczas każdego procesu hamowania. Gdy pedał hamul ca jest wciśnięty, w komorach ciśnieniowych gromadzi się ciśnienie. Zwolnieniu hamulca towarzyszy spadek ciśnienia. Przy dużym przebiegu może to prowadzić do zużycia części mechanicznych, takich jak tłok i tłoczysko. Jest to częsta przyczyna awarii pompy hamulcowej. Nieszczelności w pompie hamulcowej mogą również prowadzić do awarii podzespołu. Struktura wewnątrz cylindra zawiera tuleje i uszczelki. Uszczelniają one tłoki ciśnieniowe obwodów hamulcowych względem siebie. Uszczelki zapobiegają również wyciekaniu płynu hamulcowego przez mechanizm uruchamiający. Z czasem uszczelki mogą stać się porowate lub zużyte, powodując uszkodzenie pompy hamulcowej.

Uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi lub brakiem konserwacji

W samochodzie pompa hamulcowa znajduje się bezpośrednio w komorze silnika, wraz ze wzmacniaczem siły hamowania i zbiornikiem płynu hamulcowego. W tym miejscu komponenty są narażone na działanie czynników atmosferycznych, takich jak wilgoć, co może prowadzić do rdzy i uszkodzeń. Brak konserwacji układu hamulcowego lub zbyt rzadka wymiana płynu hamulcowego może być również przyczyną uszkodzenia pompy hamulcowej. Starzejący się płyn hamulcowy pochłania wodę, co czasami jest przyczyną korozji całego układu.

Najczęstsze przyczyny usterek pompy hamulcowej:

  • Zużycie przy dużym przebiegu
  • Wady wewnÄ™trznych uszczelek
  • Uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi
  • Rdza na pompie hamulcowej
  • Nie przeprowadzono konserwacji ukÅ‚adu hamulcowego
  • PÅ‚yn hamulcowy nie zostaÅ‚ wymieniony

Uszkodzona pompa hamulcowa – takie objawy wystÄ™pujÄ…

Uszkodzona pompa hamulcowa często zwraca na siebie uwagę typowymi objawami. Zmiana w zachowaniu hamulców jest zwykle dość szybko zauważana przez kierowcę. Uszkodzeniu pompy hamulcowej często towarzyszy zmniejszona siła hamowania. Samochód ma dłuższą drogę hamowania i nie zatrzymuje się jak zwykle po naciśnięciu pedału hamulca. Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, pedał czasami nie wraca do swojej pierwotnej pozycji. Długi skok pedału hamulca jest również jednym z typowych objawów, a efekt hamowania pojawia się z opóźnieniem. Uszkodzony i nieszczelny cylinder czasami prowadzi do utraty płynu w układzie hamulcowym. Płyn wycieka w widoczny sposób lub brakuje go w zbiorniku wyrównawczym.

Przegląd typowych objawów:

  • Skuteczność hamowania jest zauważalnie zmniejszona
  • Skok pedaÅ‚u jest wydÅ‚użony
  • Punkt ciÅ›nienia jest nieokreÅ›lony
  • Wyciek pÅ‚ynu hamulcowego
  • PedaÅ‚ hamulca nie powraca do pozycji wyjÅ›ciowej
  • PÅ‚yn hamulcowy w zbiorniku opada

Brak nacisku na pedał hamulca z powodu uszkodzonej pompy hamulcowej

Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, podczas hamowania samochodu pedał hamulca jest często wyczuwalny w inny sposób. Czasami kierowca przegapi wyraźnie określony punkt nacisku lub ciśnienie w hamulcach jest dostępne później. Obwody hamulcowe mogą również reagować inaczej w przypadku usterki pompy hamulcowej. Jeśli występują objawy usterki, jedynym rozwiązaniem jest zazwyczaj wymiana pompy hamulcowej.

Wymiana pompy hamulcowej i zakup odpowiednich części zamiennych

Jeśli pompa hamulcowa jest uszkodzona, zwykle najlepiej jest wymienić całą część. Naprawa wymagająca demontażu jest zwykle opłacalna tylko w przypadku egzotycznych pojazdów, dla których nie jest dostępna odpowiednia część zamienna. Kupując pompę hamulcową, upewnij się, że zakupiona część dokładnie pasuje do samochodu. Pompy hamulcowe do samochodów z jednostkami sterującymi ABS lub do hamulców bębnowych mogą mieć inną konstrukcję. Jako część układu hamulcowego, pompa hamulcowa jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo podczas jazdy. Naprawy układu hamulcowego powinny być wykonywane wyłącznie przez fachowców lub po konsultacji z profesjonalistą. Każdy błąd podczas wymiany elementów układu hamulcowego może szybko doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Specjalistyczny warsztat w regionie jest lepszym wyborem, jeśli nie ma wiedzy na temat budowy hamulca.

Wymiana głównego cylindra hamulcowego

Wymiana głównego cylindra hamulcowego przez profesjonalistę jest zawsze przeprowadzana zgodnie ze wszystkimi przepisami bezpieczeństwa. Procedura może się różnić w zależności od modelu pojazdu. Wyciekający płyn należy zebrać i odpowiednio zutylizować.

  1. Przygotowanie do naprawy: Przed wymianą głównego cylindra hamulcowego należy przygotować się do naprawy. Często wiąże się to z demontażem części w komorze silnika. Płyn hamulcowy jest odsysany lub spuszczany przez zbiornik wyrównawczy.
  2. Wymontować główny cylinder hamulcowy: Kolejnym krokiem jest wymontowanie uszkodzonej pompy hamulcowej z samochodu. Aby zdemontować podzespół, należy poluzować wszystkie połączenia i węże łączące. To samo dotyczy połączeń śrubowych podzespołu.
  3. Porównanie podzespołu: Po zdemontowaniu pompy hamulcowej można ją wyjąć z komory silnika. Płyn przylegający do elementu należy zebrać szmatką. Następnie warto porównać uszkodzony element z częścią zamienną.
  4. Zamontować część zamienną: Jeśli dokładność dopasowania jest zapewniona, nienaruszony element jest instalowany w komorze silnika. Część musi być zamocowana zgodnie z instrukcjami producenta. Następnie należy ponownie dopasować przewody i połączenia do części zamiennej.
  5. Odpowietrzenie hamulców: Po interwencji należy uzupełnić brakujący płyn hamulcowy w układzie. Należy to zrobić poprzez całkowitą wymianę płynu. Aby zapewnić niezawodne działanie układu hamulcowego, należy go następnie odpowietrzyć.

Najczęściej czytane poradniki