Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie

W nowoczesnych samochodach pracują liczne pompy. Zapewniają one sprawne funkcjonowanie silnika i licznych układów. Ale to, ile pomp faktycznie działa w samochodzie, jest często zaskakujące. Dowiedz się teraz wszystkiego o pompach w samochodach, jakie są ich funkcje i gdzie są instalowane.

Pompy samochodu w skrócie:

  • Pompa chÅ‚odziwa
  • Pompa oleju
  • Pompa paliwa
  • Pompa wysokociÅ›nieniowa
  • Pompa spryskiwacza przedniej szyby
  • Pompa ABS
  • UkÅ‚ad hamulcowy z pompÄ… próżniowÄ…
  • Pompa centralnego zamka
  • Pompa serwo
  • Pompa poziomu
  • Pompa obiegowa

O co dbajÄ… liczne pompy w samochodzie?

Pompa chłodziwa

Pompa płynu chłodzącego lub pompa wodna zapewnia niezawodne chłodzenie silników spalinowych z chłodzeniem wodnym. Pompa zapewnia ciągłą cyrkulację wody chłodzącej z gorącego silnika do chłodnicy z przodu pojazdu. Schłodzona woda chłodząca jest następnie transportowana z powrotem do silnika.

Wymiennik ciepła nagrzewnicy jest również zintegrowany z obiegiem chłodzenia i przepływa przez niego woda chłodząca za pośrednictwem pompy chłodnicy. Jeśli pompa płynu chłodzącego jest uszkodzona, niezbędne chłodzenie silnika nie jest gwarantowane. Wycieki mogą również prowadzić do utraty płynu chłodzącego.

Pompa oleju

Pompa oleju jest jedną z najważniejszych pomp w samochodach z czterosuwowym silnikiem spalinowym. Pompa oleju zapewnia niezawodne dostarczanie oleju silnikowego do wszystkich podzespołów silnika. Jako serce obiegu oleju, pompa oleju zasysa środek smarny z miski olejowej silnika i przekazuje go dalej.

Pompa pompuje olej przez filtr oleju i dostarcza go kanałami smarowania do wszystkich ważnych punktów smarowania. Zapewnia to stałe smarowanie ruchomych części, takich jak łożyska, tłoki czy wał korbowy. Ponadto olej silnikowy i obieg oleju służą również do chłodzenia podzespołów silnika. Jeśli pompa oleju jest uszkodzona, może dojść do uszkodzenia silnika.

Pompa paliwa

Pompa paliwa zapewnia stały dopływ paliwa do silnika spalinowego. W zależności od typu silnika może to być pompa benzynowa lub pompa oleju napędowego. Oba warianty czasami różnią się konstrukcją, ale pełnią tę samą funkcję. Pompy paliwa są napędzane mechanicznie lub elektrycznie.

Pompa paliwa dostarcza paliwo ze zbiornika paliwa do silnika pojazdu. Albo zasila silnik bezpośrednio, na przykład w modelu z gaźnikiem, albo jest używana jako pompa wstępnego zasilania. Jeśli pompa paliwa jest uszkodzona, działanie silnika jest poważnie ograniczone lub silnik nie działa.

Pompa wysokociśnieniowa

Oprócz pompy paliwa, nowoczesne silniki wtryskowe posiadają dodatkową pompę wysokociśnieniową. Jest to konieczne, ponieważ do bezpośredniego wtrysku paliwa wymagane jest wysokie ciśnienie. Pompa ta jest często napędzana bezpośrednio przez silnik.

Pompy te, znane również jako pompy wysokiego ciśnienia lub pompy wtryskowe, znajdują się zazwyczaj w komorze silnika. Jeśli pompa wysokiego ciśnienia jest uszkodzona, widoczne są takie objawy, jak słaby rozruch, nierówna praca silnika lub awaria silnika.

Pompa spryskiwacza przedniej szyby

Pompka spryskiwacza szyby przedniej jest częścią układu spryskiwacza szyby przedniej samochodu. Pomaga ona zapewnić dobrą widoczność przez cały czas. Element ten, nazywany również pompą wody do spryskiwaczy lub pompą do czyszczenia przedniej szyby, pompuje wodę ze zbiornika na przednią szybę. W nowoczesnych samochodach jest to pompa napędzana elektrycznie.

W wielu pojazdach pompa znajduje się bezpośrednio w pobliżu podwójnej pompy, która może oddzielnie zasilać płynem odpowiednie dysze na przedniej i tylnej szybie. Jeśli pompa spryskiwacza przedniej szyby jest uszkodzona, czyszczenie przedniej szyby podczas jazdy nie jest możliwe.

Pompa ABS

Pompa ABS jest częścią układu hamulcowego i jest instalowana w pojazdach z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania. Element ten kontroluje działanie systemu ABS. Zazwyczaj łączy pompę z silnikiem, zaworami i elektroniczną jednostką sterującą.

Pompa ABS umożliwia dostarczanie ciśnienia hamowania w sposób dozowany lub pulsacyjny do różnych hamulców na poszczególnych kołach. Utrzymuje to sterowność pojazdu i zapobiega blokowaniu kół. Jeśli pompa ABS ulegnie awarii, interwencje te nie będą już możliwe.

Pompa próżniowa

Pompa próżniowa układu hamulcowego wytwarza podciśnienie, które jest niezbędne do działania układu wspomagania hamulców. Podczas gdy niektóre silniki same wytwarzają to podciśnienie, ta specjalna pompa jest coraz częściej instalowana w silnikach wysokoprężnych i nowoczesnych silnikach benzynowych.

Gdy silnik pracuje, pompa wytwarza stałe podciśnienie, które w połączeniu ze wzmacniaczem siły hamowania ułatwia hamowanie. Jeśli pompa próżniowa ukuladu hamulcowego ulegnie awarii, wspomaganie hamowania zapewniane przez układ wspomagania hamulców nie będzie już dostępne.

Pompa centralnego zamka

Centralny zamek umożliwia jednoczesne zamknięcie lub otwarcie wszystkich drzwi pojazdu. Funkcja ta jest często realizowana za pomocą siłowników elektrycznych, ale niektóre systemy działają z podciśnieniem. W takim przypadku w pojeździe instalowana jest specjalna pompa do centralnego zamka. Jest ona sterowana elektrycznie i wytwarza niezbędne podciśnienie.

Pompka centralnego zamka jest zazwyczaj niepozornym elementem. W zależności od modelu, pompa jest również wymagana do blokady komfortu, regulacji reflektorów lub podparcia lędźwiowego w fotelu kierowcy. Jeśli pompa centralnego zamka jest uszkodzona, funkcje te nie są dostępne. Centralny zamek działa wówczas sporadycznie lub całkowicie przestaje działać.

Pompa serwo

Pompa wspomagania kierownicy jest najważniejszym elementem układu wspomagania kierownicy. Jest to pompa hydrauliczna, która zapewnia ciśnienie hydrauliczne niezbędne do działania układu wspomagania kierownicy. W tym celu pompa jest napędzana bezpośrednio przez silnik pojazdu, zwykle za pośrednictwem napędu pasowego.

Podczas pracy pompa serwo stale pompuje olej hydrauliczny przez układ serwo. W razie potrzeby wytworzone ciśnienie jest dostępne do wspomagania układu kierowniczego za pośrednictwem siłownika hydraulicznego. Jeśli pompa serwo jest uszkodzona, wspomaganie układu kierowniczego nie działa, a układ kierowniczy staje się niezwykle powolny.

Pompa poziomu

Wiele modeli pojazdów posiada regulację poziomu podwozia. Umożliwia to między innymi wybór różnych wysokości podwozia lub charakterystyki podwozia. Obciążenie samochodu może być również kompensowane dzięki kontroli poziomu. W zależności od pojazdu, do kontroli poziomu wykorzystywana jest energia hydrauliczna lub sprężone powietrze.

Oba warianty wymagają pompy poziomu, aby móc odpowiednio wyregulować podwozie. W zależności od modelu, pompy te są napędzane przez wałek rozrządu, napęd pasowy lub elektrycznie. Jeśli pompy poziomu w samochodzie są uszkodzone lub nieszczelne, kontrola poziomu przestaje działać zgodnie z przeznaczeniem lub całkowicie zawodzi.

Pompa obiegowa

Niektóre modele pojazdów są wyposażone w elektryczną pompę obiegową ogrzewania postojowego. Pompa ta zapewnia przepływ gorącej wody przez podzespoły ogrzewania postojowego. Pompa obiegowa jest zasilana prądem elektrycznym z układu elektrycznego pojazdu.

Dzięki napędowi elektrycznemu pompa dodatkowej nagrzewnicy działa bez włączonego silnika samochodu. Ten typ pompy nazywany jest również pompą obiegową wody lub elektryczną pompą wody pomocniczej. Jeśli jest uszkodzona, funkcja ogrzewania postojowego nie działa.

Najczęściej czytane poradniki