Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub wymiany?

Samochody elektryczne różnią się od pojazdów z silnikami spalinowymi w wielu obszarach. Biorąc pod uwagę wiele specyficznych części pojazdu, zrozumiałe byłoby, że to właśnie one wymagają szczególnie częstej wymiany. W tym artykule dowiesz się, czy tak jest w rzeczywistości. Ujawniamy również, które części najczęściej wykazują usterki podczas przeglądu technicznego i które części są często uszkodzone według ADAC.

Te części są często wadliwe w samochodach elektrycznych

W porównaniu z samochodami z silnikami spalinowymi, samochody elektryczne wydają się mieć przewagę, jeśli chodzi o naprawy i wymianę części. Wiele części nie jest nawet obecnych w samochodach elektrycznych, takich jak ręczna skrzynia biegów lub obieg oleju w silniku. Niemniej jednak istnieją pewne części, które muszą być naprawiane szczególnie często w pojazdach elektrycznych. Należą do nich części podwozia, hamulce, a czasami akumulator.

  • Elementy podwozia i zawieszenia osi
  • Elementy hamulców, takie jak tarcze hamulcowe
  • Akumulator z powiÄ…zanÄ… elektronikÄ… i wiÄ…zkÄ… przewodów
  • Części nadwozia i mocowania po kolizjach

Zużycie i żywotność części samochodu elektrycznego są często związane z indywidualnym użytkowaniem. Na przykład opony niektórych samochodów elektrycznych zużywają się szczególnie szybko, ponieważ kierowcy lubią delektować się wysokim przyspieszeniem pojazdów. Według producenta opon Bridgestone, zużycie następuje nawet o 30 procent szybciej niż w pojazdach spalinowych.

Wadliwe podwozie w samochodach elektrycznych

Pojazdy z napędem elektrycznym często charakteryzują się wadami podwozia, a zwłaszcza zawieszenia kół. Uszkodzone i zużyte wahacze lub zwrotnice to częste dolegliwości w samochodach elektrycznych. Przeguby, łożyska i tuleje podwozia samochodów elektrycznych są czasami uszkodzone lub zużyte już przy przebiegu poniżej 80 000 km. Przyczynę częstych usterek i związanej z nimi wymiany części podwozia w samochodach elektrycznych można łatwo ustalić. Głównym powodem jest często waga samochodów elektrycznych. Są one często o jedną trzecią cięższe niż silniki spalinowe. Sama bateria VW ID.4 GTX waży 500 kilogramów. Waga akumulatora Mercedesa EQC wynosi 650 kilogramów.

Wadliwe hamulce w samochodach elektrycznych

W samochodach elektrycznych usterki i awarie hamulców występują częściej niż przeciętnie. Znajduje to odzwierciedlenie w regularnych przeglądach głównych, które są obowiązkowe dla samochodów elektrycznych w Niemczech co 24 miesiące. Przykładowo, rdza na tarczach hamulcowych występuje nawet o 50% częściej w samochodach elektrycznych niż w przeciętnym pojeździe. Uszkodzone i zardzewiałe tarcze hamulcowe nie są w stanie zapewnić pełnej siły hamowania i często muszą być wymieniane na wczesnym etapie eksploatacji samochodu elektrycznego. Na przykład nawet młode samochody elektryczne przyciągnęły negatywną uwagę podczas ogólnych kontroli w 2023 r. z powodu zardzewiałych tarcz hamulcowych. Jednym z powodów wysokiego wskaźnika awaryjności jest fakt, że hamulce w samochodach elektrycznych są rzadko używane ze względu na rekuperację.

Uszkodzony akumulator napędowy w samochodzie elektrycznym

Akumulator napędowy jest jednym z najważniejszych i najdroższych podzespołów w samochodach elektrycznych. Jeśli akumulator jest uszkodzony, koszt jego wymiany może szybko przekroczyć 10 000 euro. Akumulator trakcyjny czasami wymaga wymiany, zwłaszcza jeśli był używany przez długi czas lub po wielu cyklach szybkiego ładowania. Wielu producentów oferuje gwarancję na 8 lat lub od 100 000 do 160 000 kilometrów, a średnia żywotność akumulatora samochodu elektrycznego wynosi zwykle od ośmiu do dziesięciu lat. Akumulator nie zużywa się równie szybko we wszystkich modelach. Jednak jednostki sterujące i elektronika do zarządzania akumulatorem również mogą się zepsuć i wymagać wymiany. Wiązka przewodów samochodu elektrycznego, która może kosztować nawet 3000 euro, często pada ofiarą ugryzień kuny i musi zostać wymieniona.

Uszkodzenia samochodów elektrycznych po wypadkach

Uszkodzenia części pojazdu są szczególnie problematyczne, gdy samochody elektryczne brały udział w wypadkach. Oprócz części karoserii, takich jak drzwi, maski lub błotniki, często uszkodzeniu ulegają części układu elektrycznego. Szczególnie problematyczne są uszkodzenia układu wysokiego napięcia w samochodach elektrycznych. W 2021 r. niemiecki ubezpieczyciel samochodowy Allianz przeprowadził badanie na temat wypadków z udziałem samochodów elektrycznych. Wykorzystano do tego roszczenia z lat 2018-2020. Eksperci stwierdzili, że wysiłek związany z naprawą jest większy, co zwiększa koszty nawet o 40 procent. Na przykład akumulator często musi zostać całkowicie wymieniony ze względu na specyfikacje producenta.

Co TÜV mówi o wadliwych częściach w samochodach elektrycznych

Organizacje testujące, takie jak niemiecki TÜV, mają dobry przegląd tego, które części w samochodach elektrycznych są szczególnie często wadliwe. Co roku stowarzyszenie TÜV publikuje kompleksowy raport TÜV. Raport ten zawiera między innymi informacje o tym, jak dobrze lub słabo dany model wypadł w głównych kontrolach w poprzednim roku. Raport TÜV 2024 zawierał wyniki ponad dziesięciu milionów głównych kontroli w latach 2022 i 2023. Ze względu na dużą liczbę pojazdów elektrycznych poruszających się obecnie po niemieckich drogach, raport zawiera również wiarygodne dane liczbowe dotyczące wielu modeli elektrycznych. Jeden z najpopularniejszych pojazdów znalazł się nawet z tyłu w raporcie z 2024 roku. Tesla Model 3 wyróżniła się tutaj negatywnie.

TÃœV potwierdza problemy z podwoziem i hamulcami

Inne samochody elektryczne wypadły lepiej niż Tesla na 111. miejscu ze wskaźnikiem usterek wynoszącym 14,7 procent w raporcie TÜV. Należą do nich Volkswagen e-Golf, który zajął czwarte miejsce na liście ze wskaźnikiem usterek wynoszącym zaledwie 2,6 procent. Renault Zoe znajduje się na 49. miejscu ze wskaźnikiem usterek wynoszącym 5,6 procent. Eksperci TÜV opisali hamulce i elementy podwozia samochodów elektrycznych jako szczególnie podatne na problemy. Jest to zgodne z doświadczeniami wyspecjalizowanych warsztatów. Również w tym przypadku e-pojazdy przyciągały uwagę z powodu usterek elementów podwozia, takich jak zużyte przeguby w zwrotnicach. Ponadto TÜV często krytykował osie i oświetlenie.

Samochody elektryczne są stosunkowo młode

Większość samochodów elektrycznych w Niemczech jest stosunkowo młoda. Podczas gdy samochody z silnikami spalinowymi mają często dziesięć lat lub więcej, samochody elektryczne mają zwykle tylko dwa do trzech lat. Dlatego trudno jest oszacować, które części będą często ulegać usterkom po kilku latach. Amortyzatory lub części układu kierowniczego często zużywają się później, a brak konserwacji jest również uważany za przyczynę częstych usterek podwozia, zawieszenia osi i systemu oświetlenia samochodów elektrycznych. Eksperci TÜV zwracają uwagę, że konserwacja jest również zaniedbywana, jeśli nie ma odstępów między wymianami płynów. W przeciwieństwie do silników spalinowych, usterki podzespołów nie są zauważane podczas wymiany oleju czy kontroli płynu chłodzącego.

Akumulator rozruchowy jest najczęstszą przyczyną awarii według ADAC

Ciekawych informacji na temat tego, które części samochodów elektrycznych psują się szczególnie często, dostarcza również coroczny raport awaryjności niemieckiego automobilklubu ADAC. Klub co roku publikuje statystyki dotyczące najczęstszych problemów, z powodu których wzywani byli mechanicy. W statystykach awarii ADAC na 2023 r. osobno wymieniono samochody elektryczne. Według statystyk najczęstszą przyczyną awarii, do których wzywani są mechanicy, są problemy z akumulatorem rozruchowym. Co ciekawe, dotyczy to zarówno samochodów elektrycznych, jak i silników spalinowych, stanowiąc łącznie 43,2% wszystkich przyczyn awarii w 2022 r. 2,5 na każde 1000 pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy w 2020 r. miało problem z akumulatorem rozruchowym, zarówno w przypadku samochodów elektrycznych, jak i silników spalinowych.

Najczęściej czytane poradniki