Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ten element?
1. Jak działa przekładnia kierownicza
2. Typowe objawy uszkodzenia maglownicy
3. Częste przyczyny uszkodzonej przekładni kierowniczej
4. Uszkodzona przekÅ‚adnia kierownicza – lepiej niezwÅ‚ocznie wymienić
Przekładnia kierownicza samochodu, zwana potocznie maglownicą pracuje skrycie i rzadko sprawia problemy. Dopiero gdy pojawiają się wyraźne objawy uszkodzenia tego elementu, kierowcy zdają sobie sprawę o jej istnieniu. W naszym poradniku dowiedzą się Państwo, jakie objawy występują gdy mamy do czynienia z uszkodzoną przekładnią kierowniczą, jakie są przyczyny powstawania uszkodzeń i jak można wymienić ten element.
Czytaj więcej: Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
Jak działa przekładnia kierownicza
Przekładnia kierownicza jest ważnym elementem układu kierowniczego nowoczesnych samochodów. Jej zadaniem jest przekształcenie ruchu obrotowego koła kierownicy na siłę osiową skręcającą kołami. Tylko w ten sposób ruch kół pojazdu zostaje dopasowany do ruchów kierownicy i samochód może sprawnie skręcać. Dodatkowo przekładnia tłumi wpływ stanu nawierzchni jezdni na zachowanie kierownicy. W samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych stosowane są zazwyczaj przekładnie kierownicze z zębatką.
Przekładnia kierownicza określa kąt skrętu kół przednich
Wszystkie ruchy z koła kierownicy są przekazywane poprzez kolumnę kierowniczą do przekładni kierowniczej. Stąd siła ta jest przekazywana jako ruch pchający poprzez łącznik kierowniczy do pozostałych elementów układu kierowniczego. Gdy kierowca skręca kierownicą, zmienia się kąt skrętu kół przednich, przy czym przełożenie przekładni kierowniczej zmniejsza ilość potrzebnej do tego siły.
Przekładnia kierownicza i wspomaganie kierownicy ułatwiają prowadzenie pojazdu
Aby jeszcze bardziej zredukować zapotrzebowanie na siłę z jaką kierowca musi obrócić koło kierownicy aby zmienić tor jazdy, przekładnie kierownicze nowoczesnych pojazdów prawie zawsze posiadają wspomaganie kierownicy. Podstawą ich działania jest serwomechanizm, którego elementy hydrauliczne zintegrowane z przekładnią kierowniczą wzmacniają ruchy kierownicy a serwo-pompa wytwarza niezbędne ciśnienie, aby, w razie potrzeby, wspomóc funkcję kierowania.
Typowe objawy uszkodzenia maglownicy
Przekładnie kierownicze nowoczesnych pojazdów są bardzo odporne i wytrzymałe. Niemniej jednak, podobnie jak i inne elementy w samochodzie, również mogą ulec awarii. Jeśli przekładnia kierownicza ulegnie uszkodzeniu, wtedy towarzyszą jej typowe objawy, które zależą nie tylko od rodzaju przekładni ale też i jej budowy.
Jednym z czÄ™stych objawów uszkodzonej przekÅ‚adni kierowniczej jest to, że kierownica pojazdu “ciężko chodzi”. Kierowca musi używać znacznie wiÄ™kszej siÅ‚y, aby prowadzić samochód, co wpÅ‚ywa na obniżenie komfortu jazdy i precyzji w kierowaniu pojazdem. W niektórych przypadkach przy uszkodzonej przekÅ‚adni kierowniczej dochodzi do caÅ‚kowitej blokady ukÅ‚adu kierowniczego.
Utrata oleju lub nietypowe odgłosy
Awaria przekÅ‚adni kierowniczych ze zintegrowanym mechanizmem wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego oraz elektrohydraulicznych przekÅ‚adni kierowniczych czÄ™sto objawia siÄ™ poprzez ubytek oleju. W tym przypadku pod pojazdem można zaobserwować wyciek. Delikatne przeciekanie pÅ‚ynu wspomagania, tzw. “pocenie siÄ™ przekÅ‚adni” to również kolejny znak wskazujÄ…cy na jej uszkodzenie.
Jeśli prowadzeniu pojazdu towarzyszą nietypowe stuki i hałasy dochodzące z układu kierowniczego, wtedy możemy być prawie pewni, że mamy do czynienia ze znacznym zużyciem przekładni. Często uszkodzona przekładnia kierownicza wydaje nietypowe odgłosy zgrzytania lub trzeszczenia, które są dobrze słyszalne podczas skręcania kołem kierownicy. Ponadto wszelakie drgania na kole kierownicy oraz warkot podczas jej poruszania mogą być również jednym z objawów uszkodzonej przekładni kierowniczej.
Oznaki uszkodzonej przekładni kierowniczej
- Układ kierowniczy pojazdu pracuje ciężej
- Zapotrzebowanie na zwiększenie siły podczas prowadzenia pojazdu
- Brak wspomagania kierownicy, koÅ‚o kierownicy “ciężko chodzi”
- Kierownica jest całkowicie zablokowana
- Jazda po linii prostej jest nieprecyzyjna
- Trzaski i zgrzytanie podczas skręcania kołem kierownicy
- Warkotanie i drgania podczas ruchów kierownicą
- Komunikaty o bÅ‚Ä™dach “przekÅ‚adnia kierownicza” lub “czujnik kÄ…ta skrÄ™tu”
- Zwiększenie luzu kierownicy
Częste przyczyny uszkodzonej przekładni kierowniczej
Usterka przekładni kierowniczej może wystąpić z różnych przyczyn. Jeśli przekładnie kierownicze w starszych pojazdach są uszkodzone, za przyczynę można uznać zużycie i wiek elementów. Wszystkie elementy wewnątrz przekładni kierowniczej zużywają się przy każdym ruchu kierownicą, co w końcu może doprowadzić do powstania poważnej usterki.
Różne naprężenia spowodowane jazdą samochodem mogą również przyczyniać się do powstawania uszkodzeń przekładni kierowniczej. Zły stan nawierzchni jezdni lub jazda wybojową drogą przenoszą wstrząsy i drgania na przekładnię kierowniczą. Może to powodować stopniowe luzowanie i wytarcie elementów, a w rezultacie prowadzić do przedwczesnej awarii maglownicy.
Wypadek lub uszkodzenie innych części może stanowić przyczynę awarii maglownicy
Kolejną możliwą przyczyną awarii przekładni kierowniczej może być również wypadek samochodowy. W momencie uderzenia w elementy układu kierowniczego, takie jak drążki kierownicze, może dojść do uszkodzenia maglownicy. Już samo umiejscowienie przekładni kierowniczej pod pojazdem sprawia, że jest ona narażona na większe obciążenia z powodu wilgoci i brudu. Znaczne uszkodzenie podczas wypadku może spowodować systematyczne wnikanie wilgoci i prowadzić do zawilgocenia elementu, który wtedy staje się jeszcze bardziej podatny na powstanie awarii.
Ponadto usterka innych elementów pojazdu, takich jak np. drążki kierownicze, niweyważone koła czy też zużyte elementy podwozia również mogą stopniowo doprowadzić do uszkodzenia przekładni kierowniczej. Jeśli natomiast dochodzi do wycieku oleju z przekładni kierowniczej, przyczyną są zazwyczaj stwardniałe pierścienie uszczelniające.
Dlaczego przekładnia kierownicza jest uszkodzona
- Zużycie na skutek dużego przebiegu
- Zużycie spowodowane złą nawierzchnią dróg
- Wypadek samochodowy
- Korozja elementu spowodowana penetracjÄ… wilgoci
- Zużyte uszczelnienia lub uszczelki
- Uszkodzenia spowodowane usterką innych komponentów układu np.: drążków kierowniczych
- Obciążenie spowodowane przez niewyważone koła lub używanie felg niezgodnych z zaleceniami producenta
Uszkodzona przekÅ‚adnia kierownicza – lepiej niezwÅ‚ocznie wymienić
Jeśli pojawią się pierwsze oznaki usterki przekładni kierowniczej, należy niezwłocznie usunąć problem. Wymiana całego elementu jest zazwyczaj nieunikniona ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto uszkodzona lub nieszczelna przekładnia kierownicza może spowodować w konsekwencji uszkodzenie innych elementów układu kierowniczego takich jak pompa lub silnik wspomagania, czego można uniknąć odpowiednio wcześnie wymieniając zużyty element.
Naprawa przekładni kierowniczej
Jeśli przekładnia kierownicza sprawia problemy, to najczęściej okazuje się, że już nie można jej tak łatwo naprawić. Wewnętrzna struktura i działanie podzespołów są złożone, a zużycie kół zębatych i zębatek, jak również zębatki kierowniczej jest wtedy już mocno zaawansowane. Dlatego zamiast naprawiać maglownicę, zwykle lepiej jest ją wymienić.
Kupno przekładni kierowniczych nowych lub używanych
Przekładnie kierownicze oferowane są jako części nowe, jako używane części zamienne oraz jako zamienne przekładnie kierownicze. Jeśli awaria maglownicy jest wynikiem zużycia to wtedy ten element niemal zawsze nadaje się do regeneracji. Niektóre firmy nawet wyspecjalizowały się w naprawie układów kierowniczych i przeprowadzają regenerację wszystkich rodzajów maglownic. W tym procesie zużyta przekładnia kierownicza jest całkowicie demontowana, aby móc wymienić jej wysłużone elementy, takie jak koło zębate i zębatka kierownicza. Szczególnie w przypadku starszych pojazdów montaż używanej przekładni kierowniczej jest dobrą i niedrogą alternatywą.
Wymiana uszkodzonej przekładni kierowniczej
Uszkodzoną przekładnię kierowniczą można zazwyczaj łatwo wymienić na sprawnie działającą część zamienną. A ponieważ maglownica jest elementem istotnym dla bezpieczeństwa, to naprawa ta powinna być wykonywana wyłącznie przez osoby wykwalifikowane. Dokładna procedura może się różnić w zależności od rodzaju przekładni kierowniczej. Jednak, aby móc wymienić ten element pod pojazdem, niezbędnym i niezwykle pomocnym jest zastosowanie podnośnika.
- Przygotuj się do wymiany przekładni kierowniczej: Przed rozpoczęciem wymiany maglownicy należy poczynić pewne przygotowania. Obejmuje to nie tylko skompletowanie odpowiednich narzędzi, ale też demontaż niektórych elementów, takich jak części podwozia, zawieszenia lub układu wydechowego. Zardzewiałe części i połączenia śrubowe należy oczyścić szczotką drucianą lub potraktować odrdzewiaczem.
- Zdemontuj maglownicę: Następnie można usunąć uszkodzoną przekładnię kierowniczą. Zwykle wiąże się to ze zdjęciem drążków kierowniczych ze zwrotnicy przy użyciu ściągacza do sworzni kulowych. Należy również zdemontować przewody łączące wspomaganie układu kierowniczego. Wszelkie wyciekające oleje z serwomechanizmów muszą zostać zebrane. Po poluzowaniu wszystkich punktów mocujących można wyjąć przekładnię kierowniczą spod samochodu.
- Zamontuj sprawnie działającą część zamienną: Kolejnym krokiem jest montaż nowej lub zregenerowanej przekładni kierowniczej. Aby to zrobić należy wykonać wyżej opisane czynności w odwrotnej kolejności. Ważne jest też, aby w trakcie wykonywania prac pod pojazdem zachować szczególną ostrożność, a przy montażu części zamiennej przestrzegać wszystkich momentów dokręcania podanych przez producenta.
- Zakończ naprawę: Po zamontowaniu przekładni kierowniczej należy uzupełnić płyn w serwomechanizmie i odpowietrzyć układ. Warto tutaj rozważyć całkowitą wymianę płynu na nowy, co na dłuższą metę może znacząco wydłużyć żywotność elementu. Ponieważ poluzowane zostały elementy układu zawieszenia, a wraz z nową przekładnią kierowniczą wymieniona została istotna część układu kierowniczego pojazdu, dlatego po zakończeniu napraw niezbędne jest przeprowadzenie badania geometrii kół i sprawdzenie zbieżności.
Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
Samodzielne przeprowadzanie napraw i modyfikacji w samochodzie to Å›wietna zabawa, która pozwala zaoszczÄ™dzić na wysokich kosztach usÅ‚ug w warsztatach. Jednak nie zawsze wszystko idzie gÅ‚adko podczas naprawy samochodu, a niektóre bÅ‚Ä™dy popeÅ‚nione w trakcie prac mogÄ… kosztować naprawdÄ™ dużo pieniÄ™dzy….
Czytaj więcej
Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić część?
Pompa wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego jest jednym z najważniejszych elementów wspomagania kierownicy. JeÅ›li element ten jest uszkodzony, kierowca odczuwa trudnoÅ›ci w kierowaniu pojazdem i obracaniu kierownicÄ…. Jednakże w przypadku awarii tego elementu mogÄ… również wystÄ…pić inne problemy. W naszym poradniku na…
Czytaj więcej
Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie usterek
W poniższym artykule zajmiemy siÄ™ tematem dotyczÄ…cym przyczyn powstawania haÅ‚asu w ukÅ‚adzie wspomagania kierownicy. Ta lektura może okazać siÄ™ pomocna dla wszystkich, którzy na codzieÅ„ poruszajÄ… siÄ™ samochodem. Hydrauliczny mechanizm wspomagania kierownicy samochodu skÅ‚ada siÄ™ z przekÅ‚adni kierowniczej, pompy hydraulicznej,…
Czytaj więcej
Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
JeÅ›li jakiÅ› element w samochodzie ulegÅ‚ uszkodzeniu, istniejÄ… różne możliwoÅ›ci pozyskania odpowiedniej części zamiennej. Nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że potencjalni nabywcy natknÄ… siÄ™ na terminy takie jak części OEM czy też części aftermarket. Ale co oznaczajÄ… te dwa okreÅ›lenia i czym…
Czytaj więcej
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN