Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ten element?

Przekładnia kierownicza samochodu, zwana potocznie maglownicą pracuje skrycie i rzadko sprawia problemy. Dopiero gdy pojawiają się wyraźne objawy uszkodzenia tego elementu, kierowcy zdają sobie sprawę o jej istnieniu. W naszym poradniku dowiedzą się Państwo, jakie objawy występują gdy mamy do czynienia z uszkodzoną przekładnią kierowniczą, jakie są przyczyny powstawania uszkodzeń i jak można wymienić ten element.

Czytaj więcej: Przyczyny hałasu silnika i co robić?

Jak działa przekładnia kierownicza

Przekładnia kierownicza jest ważnym elementem układu kierowniczego nowoczesnych samochodów. Jej zadaniem jest przekształcenie ruchu obrotowego koła kierownicy na siłę osiową skręcającą kołami. Tylko w ten sposób ruch kół pojazdu zostaje dopasowany do ruchów kierownicy i samochód może sprawnie skręcać. Dodatkowo przekładnia tłumi wpływ stanu nawierzchni jezdni na zachowanie kierownicy. W samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych stosowane są zazwyczaj przekładnie kierownicze z zębatką.

Przekładnia kierownicza określa kąt skrętu kół przednich

Wszystkie ruchy z koła kierownicy są przekazywane poprzez kolumnę kierowniczą do przekładni kierowniczej. Stąd siła ta jest przekazywana jako ruch pchający poprzez łącznik kierowniczy do pozostałych elementów układu kierowniczego. Gdy kierowca skręca kierownicą, zmienia się kąt skrętu kół przednich, przy czym przełożenie przekładni kierowniczej zmniejsza ilość potrzebnej do tego siły.

Przekładnia kierownicza i wspomaganie kierownicy  ułatwiają prowadzenie pojazdu

Aby jeszcze bardziej zredukować zapotrzebowanie na siłę z jaką kierowca musi obrócić koło kierownicy aby zmienić tor jazdy, przekładnie kierownicze nowoczesnych pojazdów prawie zawsze posiadają wspomaganie kierownicy. Podstawą ich działania jest serwomechanizm, którego elementy hydrauliczne zintegrowane z przekładnią kierowniczą wzmacniają ruchy kierownicy a serwo-pompa wytwarza niezbędne ciśnienie, aby, w razie potrzeby, wspomóc funkcję kierowania.

Typowe objawy uszkodzenia maglownicy

Przekładnie kierownicze nowoczesnych pojazdów są bardzo odporne i wytrzymałe. Niemniej jednak, podobnie jak i inne elementy w samochodzie, również mogą ulec awarii. Jeśli przekładnia kierownicza ulegnie uszkodzeniu, wtedy towarzyszą jej typowe objawy, które zależą nie tylko od rodzaju przekładni ale też i jej budowy.

Jednym z czÄ™stych objawów uszkodzonej przekÅ‚adni kierowniczej jest to, że kierownica pojazdu „ciężko chodzi“. Kierowca musi używać znacznie wiÄ™kszej siÅ‚y, aby prowadzić samochód, co wpÅ‚ywa na obniżenie komfortu jazdy i precyzji w kierowaniu pojazdem. W niektórych przypadkach przy uszkodzonej przekÅ‚adni kierowniczej dochodzi do caÅ‚kowitej blokady ukÅ‚adu kierowniczego.

Utrata oleju lub nietypowe odgłosy

Awaria przekÅ‚adni kierowniczych ze zintegrowanym mechanizmem wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego oraz elektrohydraulicznych przekÅ‚adni kierowniczych czÄ™sto objawia siÄ™ poprzez ubytek oleju. W tym przypadku pod pojazdem można zaobserwować wyciek. Delikatne przeciekanie pÅ‚ynu wspomagania, tzw. „pocenie siÄ™ przekÅ‚adni“ to również kolejny znak wskazujÄ…cy na jej uszkodzenie.

Jeśli prowadzeniu pojazdu towarzyszą nietypowe stuki i hałasy dochodzące z układu kierowniczego, wtedy możemy być prawie pewni, że mamy do czynienia ze znacznym zużyciem przekładni. Często uszkodzona przekładnia kierownicza wydaje nietypowe odgłosy zgrzytania lub trzeszczenia, które są dobrze słyszalne podczas skręcania kołem kierownicy. Ponadto wszelakie drgania na kole kierownicy oraz warkot podczas jej poruszania mogą być również jednym z objawów uszkodzonej przekładni kierowniczej.

Oznaki uszkodzonej przekładni kierowniczej

  • UkÅ‚ad kierowniczy pojazdu pracuje ciężej
  • Zapotrzebowanie na zwiÄ™kszenie siÅ‚y podczas prowadzenia pojazdu
  • Brak wspomagania kierownicy, koÅ‚o kierownicy „ciężko chodzi“
  • Kierownica jest caÅ‚kowicie zablokowana
  • Jazda po linii prostej jest nieprecyzyjna
  • Trzaski i zgrzytanie podczas skrÄ™cania koÅ‚em kierownicy
  • Warkotanie i drgania podczas ruchów kierownicÄ…
  • Komunikaty o bÅ‚Ä™dach „przekÅ‚adnia kierownicza“ lub „czujnik kÄ…ta skrÄ™tu“
  • ZwiÄ™kszenie luzu kierownicy

Częste przyczyny uszkodzonej przekładni kierowniczej

Usterka przekładni kierowniczej może wystąpić z różnych przyczyn. Jeśli przekładnie kierownicze w starszych pojazdach są uszkodzone, za przyczynę można uznać zużycie i wiek elementów. Wszystkie elementy wewnątrz przekładni kierowniczej zużywają się przy każdym ruchu kierownicą, co w końcu może doprowadzić do powstania poważnej usterki.

Różne naprężenia spowodowane jazdą samochodem mogą również przyczyniać się do powstawania uszkodzeń przekładni kierowniczej. Zły stan nawierzchni jezdni lub jazda wybojową drogą przenoszą wstrząsy i drgania na przekładnię kierowniczą. Może to powodować stopniowe luzowanie i wytarcie elementów, a w rezultacie prowadzić do przedwczesnej awarii maglownicy.

Wypadek lub uszkodzenie innych części może stanowić przyczynę awarii maglownicy

Kolejną możliwą przyczyną awarii przekładni kierowniczej może być również wypadek samochodowy. W momencie uderzenia w elementy układu kierowniczego, takie jak drążki kierownicze, może dojść do uszkodzenia maglownicy. Już samo umiejscowienie przekładni kierowniczej pod pojazdem sprawia, że jest ona narażona na większe obciążenia z powodu wilgoci i brudu.  Znaczne uszkodzenie podczas wypadku może spowodować systematyczne wnikanie wilgoci i prowadzić do zawilgocenia elementu, który wtedy staje się jeszcze bardziej podatny na powstanie awarii.

Ponadto usterka innych elementów pojazdu, takich jak np. drążki kierownicze, niweyważone koła czy też zużyte elementy podwozia również mogą stopniowo doprowadzić do uszkodzenia przekładni kierowniczej. Jeśli natomiast dochodzi do wycieku oleju z przekładni kierowniczej, przyczyną są zazwyczaj stwardniałe pierścienie uszczelniające.

Dlaczego przekładnia kierownicza jest uszkodzona

  • Zużycie na skutek dużego przebiegu
  • Zużycie spowodowane zÅ‚Ä… nawierzchniÄ… dróg
  • Wypadek samochodowy
  • Korozja elementu spowodowana penetracjÄ… wilgoci
  • Zużyte uszczelnienia lub uszczelki
  • Uszkodzenia spowodowane usterkÄ… innych komponentów ukÅ‚adu np.: drążków kierowniczych
  • Obciążenie spowodowane przez niewyważone koÅ‚a lub używanie felg niezgodnych z zaleceniami producenta

Uszkodzona przekÅ‚adnia kierownicza – lepiej niezwÅ‚ocznie wymienić

Jeśli pojawią się pierwsze oznaki usterki przekładni kierowniczej, należy niezwłocznie usunąć problem. Wymiana całego elementu jest zazwyczaj nieunikniona ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto uszkodzona lub nieszczelna przekładnia kierownicza może spowodować w konsekwencji uszkodzenie innych elementów układu kierowniczego takich jak pompa lub silnik wspomagania, czego można uniknąć odpowiednio wcześnie wymieniając zużyty element.

Naprawa przekładni kierowniczej

Jeśli przekładnia kierownicza sprawia problemy, to najczęściej okazuje się, że już nie można jej tak łatwo naprawić. Wewnętrzna struktura i działanie podzespołów są złożone, a zużycie kół zębatych i zębatek, jak również zębatki kierowniczej jest wtedy już mocno zaawansowane. Dlatego zamiast naprawiać maglownicę, zwykle lepiej jest ją wymienić.

Kupno przekładni kierowniczych nowych lub używanych

Przekładnie kierownicze oferowane są jako części nowe, jako używane części zamienne oraz jako zamienne przekładnie kierownicze. Jeśli awaria maglownicy jest wynikiem zużycia to wtedy ten element niemal zawsze nadaje się do regeneracji. Niektóre firmy nawet wyspecjalizowały się w naprawie układów kierowniczych i przeprowadzają regenerację wszystkich rodzajów maglownic. W tym procesie zużyta przekładnia kierownicza jest całkowicie demontowana, aby móc wymienić jej wysłużone elementy, takie jak koło zębate i zębatka kierownicza. Szczególnie w przypadku starszych pojazdów montaż używanej przekładni kierowniczej jest dobrą i niedrogą alternatywą.

Wymiana uszkodzonej przekładni kierowniczej

Uszkodzoną przekładnię kierowniczą można zazwyczaj łatwo wymienić na sprawnie działającą część zamienną. A ponieważ maglownica jest elementem istotnym dla bezpieczeństwa, to naprawa ta powinna być wykonywana wyłącznie przez osoby wykwalifikowane. Dokładna procedura może się różnić w zależności od rodzaju przekładni kierowniczej. Jednak, aby móc wymienić ten element pod pojazdem, niezbędnym i niezwykle pomocnym jest zastosowanie podnośnika.

  1. Przygotuj się do wymiany przekładni kierowniczej: Przed rozpoczęciem wymiany maglownicy należy poczynić pewne przygotowania. Obejmuje to nie tylko skompletowanie odpowiednich narzędzi, ale też demontaż niektórych elementów, takich jak części podwozia, zawieszenia lub układu wydechowego. Zardzewiałe części i połączenia śrubowe należy oczyścić szczotką drucianą lub potraktować odrdzewiaczem.
  2. Zdemontuj maglownicę: Następnie można usunąć uszkodzoną przekładnię kierowniczą. Zwykle wiąże się to ze zdjęciem drążków kierowniczych ze zwrotnicy przy użyciu ściągacza do sworzni kulowych. Należy również zdemontować przewody łączące wspomaganie układu kierowniczego. Wszelkie wyciekające oleje z serwomechanizmów muszą zostać zebrane. Po poluzowaniu wszystkich punktów mocujących można wyjąć przekładnię kierowniczą spod samochodu.
  3. Zamontuj sprawnie działającą część zamienną: Kolejnym krokiem jest montaż nowej lub zregenerowanej przekładni kierowniczej. Aby to zrobić należy wykonać wyżej opisane czynności w odwrotnej kolejności. Ważne jest też, aby w trakcie wykonywania prac pod pojazdem zachować szczególną ostrożność, a przy montażu części zamiennej przestrzegać wszystkich momentów dokręcania podanych przez producenta.
  4. Zakończ naprawę: Po zamontowaniu przekładni kierowniczej należy uzupełnić płyn w serwomechanizmie i odpowietrzyć układ. Warto tutaj rozważyć całkowitą wymianę płynu na nowy, co na dłuższą metę może znacząco wydłużyć żywotność elementu. Ponieważ poluzowane zostały elementy układu zawieszenia, a wraz z nową przekładnią kierowniczą wymieniona została istotna część układu kierowniczego pojazdu, dlatego po zakończeniu napraw niezbędne jest przeprowadzenie badania geometrii kół i sprawdzenie zbieżności.

Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną przekładnią? 

Skrzynia biegów jest sercem ukÅ‚adu napÄ™dowego każdego samochodu. Optymalnie dopasowuje prÄ™dkość obrotowÄ… silnika i prÄ™dkość jazdy, zapewniajÄ…c w ten sposób najlepsze możliwe osiÄ…gi. W samochodach stosuje siÄ™ manualne lub automatyczne skrzynie biegów. Najpóźniej przy zakupie nowego samochodu nabywcy stajÄ… przed…
Czytaj więcej

Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?

W momencie gdy koniecznym jest remont silnika, niezależnie od tego czy jest on zupeÅ‚nie uszkodzony czy tylko jego niektóre elementy wymagajÄ… naprawy, to wtedy (kiedy już naprawdÄ™ nie mamy innej, lepszej alternatywy) dobrze jest taki silnik kompletnie odremontować. CaÅ‚kowita renowacja…
Czytaj więcej

Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje

FunkcjÄ… ukÅ‚adu jezdnego samochodu jest zapewnienie staÅ‚ego, bezpiecznego kontaktu pojazdu z drogÄ…, komfortu podczas jazdy oraz kompensata nierównoÅ›ci jezdni i tÅ‚umienie niepożądanych wibracji. W ukÅ‚adzie zawieszenia kół współdziaÅ‚ajÄ… ze sobÄ… liczne elementy, które optymalnie przenoszÄ… siÅ‚y napÄ™dowe, polecenia skrÄ™tu kierownicy…
Czytaj więcej

Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice

JeÅ›li jakiÅ› element w samochodzie ulegÅ‚ uszkodzeniu, istniejÄ… różne możliwoÅ›ci pozyskania odpowiedniej części zamiennej. Nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że potencjalni nabywcy natknÄ… siÄ™ na terminy takie jak części OEM czy też części aftermarket. Ale co oznaczajÄ… te dwa okreÅ›lenia i czym…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki