Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób

Sprzęgło w samochodzie umożliwia płynne ruszanie i zmianę biegu na następny. W pojazdach z silnikiem spalinowym sprzęgło zapewnia niezawodne i jednocześnie zwalniane połączenie między silnikiem a skrzynią biegów. Podczas zmiany biegu wystarczy nacisnąć pedał sprzęgła, aby przerwać przekazywanie mocy z silnika do skrzyni biegów. Dowiedz się teraz wszystkiego o budowie i działaniu sprzęgła w samochodzie.

Struktura i funkcja sprzęgła w samochodzie

W samochodzie sprzęgło zapewnia połączenie między silnikiem a skrzynią biegów. Gdy sprzęgło jest zamknięte, moc jest przekazywana z silnika do skrzyni biegów. Stąd moc przenoszona jest na koła pojazdu. Jednak często konieczne jest rozłączenie połączenia między silnikiem a skrzynią biegów, na przykład jeśli koła pojazdu mają stać w miejscu. Ponadto sprzęgło kompensuje różnice prędkości występujące podczas zmiany biegów i tłumi wibracje.

Sprzęgło oddziela silnik od skrzyni biegów

W razie potrzeby sprzęgło przerywa połączenie między silnikiem a skrzynią biegów. Bez tej funkcji sprzęgła nie byłoby możliwe zatrzymanie samochodu przy pracującym silniku. Możliwe jest również płynne uruchomienie samochodu tylko poprzez ostrożne włączenie sprzęgła. Ponadto sprzęgło umożliwia bezproblemową zmianę biegów w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Bez przerwania przenoszenia mocy między silnikiem a skrzynią biegów nie byłoby to możliwe.

W ten sposób zaprojektowano sprzęgło w samochodzie

Sprzęgło w samochodzie składa się zasadniczo z trzech części. Są to koło zamachowe silnika, tarcza sprzęgła i tarcza dociskowa sprzęgła. Ponadto istnieje system zwalniający, który odpowiada za otwieranie i zamykanie sprzęgła. W zależności od pojazdu, sprzęgło jest obsługiwane za pomocą linki sprzęgła, układu hydraulicznego lub za pomocą wspomagania elektrycznego.

Koło zamachowe silnika jest trwale połączone z czopem wyjściowym wału korbowego. Tarcza dociskowa jest z kolei przykręcona do koła zamachowego. Koło zamachowe i tarcza dociskowa zawsze obracają się wraz z prędkością obrotową silnika. Pomiędzy tarczą dociskową a kołem zamachowym silnika znajduje się tarcza sprzęgła. Nie jest ona połączona z wałem korbowym, lecz z wałem zębatym.

Gdy sprzęgło jest zamknięte, tarcza sprzęgła jest mocno dociskana do koła zamachowego silnika przez tarczę dociskową. Ponieważ tarcze sprzęgła są wyposażone w okładziny cierne, między kołem zamachowym a tarczą sprzęgła powstaje niedodatnie połączenie. Jeśli jednak sprzęgło jest otwarte, tarcza dociskowa nie wywiera już nacisku na tarczę sprzęgła. Tarcza sprzęgła nie przenosi już momentu obrotowego silnika z koła zamachowego do skrzyni biegów.

Sprzęgło automatycznej skrzyni biegów

Zasada działania sprzęgła jest wykorzystywana nie tylko w manualnych skrzyniach biegów, ale także w automatycznych skrzyniach biegów. Podczas gdy wiele automatycznych skrzyń biegów jest zaprojektowanych z konwerterem momentu obrotowego lub jako bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów, element sprzęgła jest obecny dwukrotnie w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów. W przypadku tego typu sprzęgła, jedno sprzęgło odpowiada za biegi parzyste, a drugie za nieparzyste. Zmiana na kolejny bieg odbywa się automatycznie; w tym typie skrzyni biegów nie ma pedału sprzęgła.

Oto, co dzieje się po naciśnięciu pedału sprzęgła

W przeciwieństwie do pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, kierowca samochodu z manualną skrzynią biegów musi sam wciskać sprzęgło i zmieniać biegi. W tym celu każdy samochód z manualną skrzynią biegów jest wyposażony w pedał sprzęgła. Gdy kierowca naciska pedał, sprzęgło otwiera się. Odbywa się to za pomocą mechanizmu z widełkami sprzęgła lub za pomocą centralnego łożyska zwalniającego. Przepływ mocy między silnikiem a skrzynią biegów zostaje w tym momencie przerwany.

Wiele nowoczesnych samochodów posiada hydraulicznie sterowane sprzęgło. W takim sprzęgle hydraulicznym pompa sprzęgła jest połączona z pedałem sprzęgła. Gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty, ciśnienie jest wytwarzane przez cylinder i przekazywane do sprzęgła za pośrednictwem przewodu sprzęgła. W tym przypadku tak zwany siłownik podrzędny sprzęgła uruchamia sprzęgło lub stosowane jest hydrauliczne łożysko wyciskowe.

Zużycie sprzęgła

Sprzęgło w samochodzie to klasyczna część ulegająca zużyciu. Element ten jest obciążany za każdym razem, gdy pojazd rusza. Dzieje się tak, ponieważ sprzęgło musi absorbować dużą siłę. Za każdym razem, gdy włączany jest kolejny bieg, sprzęgło jest również używane. Powoduje to zużycie okładzin tarczy sprzęgła. Inne elementy sprzęgła mogą ulec uszkodzeniu lub zużyciu.

Żywotność sprzęgła zależy od wielu czynników. Oprócz producenta i modelu pojazdu obejmują one przebieg i użytkowanie pojazdu. Tylko w rzadkich przypadkach sprzęgło wymaga wymiany przed osiągnięciem przez pojazd przebiegu 100 000 kilometrów. W niektórych przypadkach sprzęgła mogą wytrzymać 200 000 kilometrów lub więcej. W szczególności częste uruchamianie lub duże obciążenia powodują szybsze zużycie sprzęgła.

Wpływ na żywotność sprzęgła

Wśród kierowców samochodów istnieją pewne wskazówki dotyczące wydłużenia żywotności sprzęgieł. Nierzadko żywotność sprzęgła zależy od czynników, na które każdy kierowca może mieć wpływ. Obejmują one indywidualne zachowanie podczas jazdy samochodem. Na przykład, kierowcy powinni unikać włączania sprzęgła przy dużych prędkościach, aby chronić tarczę sprzęgła.

Tylko częściowe wciśnięcie pedału może również prowadzić do zwiększonego zużycia i krótszej żywotności sprzęgła. W takim przypadku sprzęgło zgrzyta i nie jest w pełni otwarte. Ponadto podczas zatrzymywania się na czerwonych światłach nie należy wciskać pedału sprzęgła zamiast wrzucać bieg. W takim przypadku mechanizm obsługi sprzęgła może ulec szybszemu zużyciu.

Jeśli sprzęgło jest uszkodzone

Jeśli sprzęgło jest uszkodzone, korzystanie z samochodu jest ograniczone lub niemożliwe. Usterka sprzęgła często objawia się nietypowym zachowaniem samochodu podczas ruszania lub zmiany biegów. Na przykład, jeśli sprzęgło jest uszkodzone, wystąpią takie objawy, jak gwałtowne ruszanie lub pogorszone przyspieszenie.

Kierowcy często zauważają usterkę, gdy sprzęgło ślizga się podczas zmiany biegu na wyższy. Nietypowe odgłosy podczas zmiany biegów lub trudny w obsłudze pedał sprzęgła również mogą wskazywać na usterkę. W skrajnych przypadkach, jeśli sprzęgło w samochodzie jest uszkodzone, biegi nie mogą być włączane.

Wymiana uszkodzonego sprzęgła jest dość skomplikowana i czasami wiąże się z wyższymi kosztami. Z reguły silnik i skrzynia biegów muszą być od siebie oddzielone, aby możliwa była wymiana sprzęgła. W zależności od modelu pojazdu, nakład pracy i koszty materiałowe są różne, więc oferta naprawy może być inna w każdym przypadku.

Najczęściej czytane poradniki