Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra

Silniki spalinowe wymagają niezawodnego zasilania paliwem. Aby to zapewnić, liczne elementy układu zasilania paliwem ściśle ze sobą współpracują. Dowiedz się teraz, w jaki sposób paliwo dostaje się ze zbiornika samochodu do cylindra. Dowiedz się także wszystkiego o poszczególnych elementach układu paliwowego i wtrysku paliwa.

Jak paliwo dostaje siÄ™ ze zbiornika do cylindra

Droga paliwa ze zbiornika do cylindra jest łatwa do prześledzenia. Możliwe są jednak odchylenia w zależności od modelu pojazdu i zainstalowanego układu paliwowego. W nowoczesnym silniku spalinowym z wtryskiem bezpośrednim paliwo pokonuje następującą trasę:

  1. Paliwo jest wypompowywane ze zbiornika paliwa przez pompę paliwową. Następnie paliwo przechodzi przez filtr paliwa, gdzie jest filtrowane. Stamtąd paliwo jest transportowane dalej przewodem paliwowym do pompy wysokociśnieniowej.
  2. Pompa wysokociśnieniowa lub pompa wtryskowa zwiększa ciśnienie paliwa. Pewna ilość paliwa jest stąd kierowana do rozdzielacza paliwa lub szyny wysokociśnieniowej. Nadmiar paliwa wraca do zbiornika przewodem powrotnym.
  3. Rozdzielacz paliwa przechowuje paliwo pod ciśnieniem i udostępnia je do wtrysku. W razie potrzeby paliwo jest następnie wtryskiwane do komory spalania cylindra przez dyszę wtryskową. Wtrysk i rozrząd są kontrolowane przez jednostkę sterującą silnika.

Elementy układu paliwowego

Układ paliwowy samochodu składa się z wielu podzespołów. Każdy komponent ma określone zadanie. Poniżej zebraliśmy poszczególne elementy układu paliwowego nowoczesnych pojazdów.

Zbiornik paliwa

Zbiornik paliwa samochodu mieści wymagane paliwo, takie jak olej napędowy lub benzyna. W zależności od modelu, zbiornik jest wykonany z metalu lub, w nowoczesnych pojazdach, głównie z tworzywa sztucznego. W samochodach zbiornik często znajduje się pod pojazdem lub na tylnym siedzeniu. Zbiornik paliwa zapewnia niezbędne połączenia do zasilania natryskowego, pomiaru zbiornika i odsysania natrysku.

Pasek zbiornika

Pasek zbiornika lub kilka pasków zbiornika służą do mocowania zbiornika paliwa pod pojazdem. Z reguły są to elastyczne metalowe taśmy lub metalowe paski, które szczelnie otaczają zbiornik paliwa pojazdu. Paski zbiornika są połączone z nadwoziem pojazdu za pomocą połączenia śrubowego. Niektórzy producenci używają metalowych wsporników w kształcie pasów zbiornika.

Korek wlewu paliwa

Korek wlewu paliwa zapewnia bezpieczne zamknięcie szyjki wlewu paliwa lub otworu wlewu paliwa. Korek wlewu paliwa zapobiega między innymi wylewaniu się paliwa ze zbiornika. Często korek wlewu paliwa jest zamykany, aby zapobiec kradzieży paliwa. Wiele modeli posiada zintegrowany z korkiem odpowietrznik, który wyrównuje ciśnienie w zbiorniku.

Klapka wlewu paliwa

Klapka wlewu paliwa zakrywa szyjkę wlewu paliwa lub otwór wlewu paliwa za pomocą korka wlewu paliwa. Ponieważ klapka jest dopasowana do kształtu nadwozia i pomalowana w celu dopasowania, w rezultacie uzyskuje się lepszy wygląd. Ponadto klapka wlewu paliwa chroni szyjkę wlewu przed zabrudzeniem lub dostępem osób nieupoważnionych. W zależności od modelu, klapki wlewu paliwa są wykonane z metalu lub tworzywa sztucznego.

Szyjka wlewu paliwa

Szyjka wlewu paliwa umożliwia wygodne tank owanie samochodu z zewnątrz. Szyjka wlewu stanowi połączenie między otworem wlewu a zbiornikiem. Zazwyczaj jest to plastikowa lub metalowa rura, przez którą przepływa paliwo podczas tankowania. W zależności od modelu pojazdu, przewód odpowietrzający może być zintegrowany z szyjką wlewu.

Czujnik zbiornika paliwa

Czujnik zbiornika mierzy poziom paliwa w zbiorniku i przekazuje informacje drogą elektroniczną. Z reguły czujnik zbiornika ma pływak, który podąża za poziomem paliwa w zbiorniku. W zależności od położenia pływaka porusza się mechanizm, który zmienia zmienną rezystancję elektryczną.

Wskaźnik poziomu paliwa

Wskaźnik paliwa lub wskaźnik zbiornika pokazuje, ile paliwa pozostało w zbiorniku paliwa. W tym celu komponent wykorzystuje informacje o poziomie paliwa dostarczane przez czujnik zbiornika. Wskaźnik paliwa jest zwykle zintegrowany w polu widzenia kierowcy na desce rozdzielczej lub zestawie wskaźników. W zależności od modelu, jest on zaprojektowany jako wyświetlacz cyfrowy lub analogowy ze wskaźnikiem.

Pompa paliwa

Pompa paliwa dostarcza paliwo ze zbiornika do silnika. W nowoczesnych samochodach pompa paliwa służy wyłącznie jako pompa wstępnego zasilania. Inna pompa, wysokociśnieniowa, jest odpowiedzialna za wtryskiwanie paliwa do silnika. Pompy paliwa dzielą się na pompy benzynowe i pompy oleju napędowego, które różnią się konstrukcją.

Przewód paliwowy

Przewody paliwowe zapewniają niezawodny transport benzyny lub oleju napędowego w pojeździe. Taki przewód paliwowy łączy na przykład zbiornik z tyłu pojazdu z komorą silnika. Różne elementy układu paliwowego są również połączone przewodami paliwowymi. Przewody wykonane są z metalu lub tworzywa sztucznego.

Filtr paliwa

Filtr paliwa zapewnia, że cząsteczki brudu lub zawieszone cząsteczki są odfiltrowywane z paliwa. Skutecznie zapobiega to uszkodzeniu silnika lub części układu paliwowego. Filtry paliwa znajdują się w komorze silnika lub pod pojazdem. Filtry do oleju napędowego różnią się od filtrów paliwa do benzyny.

Zespół doprowadzania paliwa

Jednostka dostarczania paliwa jest instalowana bezpośrednio w zbiorniku pojazdu i łączy różne komponenty w jeden element. W zależności od modelu są to pompa paliwa, czujnik zbiornika lub komponenty takie jak filtr lub zawór sterujący. Jednostka dostarczania paliwa jest również nazywana modułem dostarczania paliwa.

Układ wtryskowy silnika

Układ wtryskowy odpowiada za wtryskiwanie paliwa do komór spalania. Nazywany jest również układem wtryskowym lub wtryskiem. Nowoczesny wtrysk paliwa umożliwia optymalne wykorzystanie paliwa przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej emisji spalin. Układ wtryskowy składa się z różnych elementów.

Pompa wysokociśnieniowa

Pompa wysokociśnieniowa jest częścią każdego nowoczesnego układu paliwowego z wtryskiem bezpośrednim. W tym przypadku paliwo jest podawane pod wysokim ciśnieniem przez pompę, a następnie wtryskiwane. Wysokociśnieniowe pompy paliwa są stosowane zarówno w silnikach wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim, jak i w silnikach benzynowych. Pompa wstępna dostarcza paliwo do pompy wysokociśnieniowej.

Dysza wtryskowa

Dysza wtryskowa wtryskuje odpowiedniÄ… ilość paliwa do cylindra. W silnikach benzynowych element ten nazywany jest zaworem wtryskowym, a w silnikach wysokoprężnych – wtryskiwaczem. Nowoczesne silniki majÄ… oddzielnÄ… dyszÄ™ wtryskowÄ… dla każdego cylindra. Paliwo jest drobno rozpylane przez dyszÄ™ wtryskowÄ…, a nastÄ™pnie może optymalnie zapalić siÄ™ w komorze spalania.

Jednostka sterujÄ…ca silnika

Jednostka sterująca silnika reguluje złożone procesy wtrysku i zapłonu. Elektronika steruje między innymi zaworami wtryskowymi. W oparciu o różne wartości czujników, jednostka sterująca silnika określa prawidłowy czas wtrysku paliwa, a także dawkę wtrysku. Pozwala to uzyskać najlepsze możliwe spalanie.

Najczęściej czytane poradniki